Gå til innhold
Fiskersiden

110V motor for Stang rotasjon


cral
 Share

Recommended Posts

Kjøpe for et ikke ukjent medlem her en motor for stangrotasjon i statene. Problemet er at motoren er 110V.

Den letteste løsningen blir vel da å putte en motstand med samme ohm som motoren i serie med motoren. Men hvor stor skal denne motstanden være?

P = U * I og R = U / I

Så visst motoren er på 25W (regner med at vi snart får vite hvor mange watt motoren er på av dette ikke ukjente medlemmet) skal motstanden være =

I = P/U = 25/110 = 0,23

R = U/I = 110/0,23 = 478 ohm

Eller har teflon hjernet fjernet siste rest av skolelærdomen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst jeg husker rett, noe som overhode ikke er sikkert, trenger du da en motstand på:

3/110 = 0,027

110/0.027 = 4074

Eller 4k Ohm burde da holde i massevis, spenninger er sjelden likt over alt, så litt opp og ned skulle del tåle.

Men, jeg håper det er noen andre her som er litt mere oppegående i dette enn meg slik at vi får et sikkelig fornuftig svar på dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må bruke en trafo eller omformer for å være sikker på ikke å ødelegge motoren. Det er ikke allt amerikansk utstyr som tåler å gå på 50hz, i USA er det 60Hz. Trafoen i strømforsyningen går varm og blir ødelagt. En 60Hz motor bør gå greit på 50Hz, men bruk trafo for å unngå at motoren får for stor spenning. Strømtrekket for en motor er ikke konstant, trekker veldig mye støm ved oppstart 3-10x nominell strøm. Også under drift vil strømmen variere avhengig av last. Hvis du bruker en motstand vil spenningen dermed variere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over det siste, men en motor tåler ofte litt høyere spenning enn det som er stemplet på den.

F.eks i landrover miljøet er det vanlig å bruke 12 volts vindusviskermotorer på biler med 24 volt system siden 12volts utgavene er billigere... Motoren går dobbelt så fort og lever ikke fult så lenge regner jeg med (har ikke hørt om noen som har fått ødlagt en slik motor enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er forskjell på likestrøm og vekselstrøm. motoren i landroveren er nok en likestrømsmotor (børster) det er ikke stangsnurrer motoren. Som Espen sier: "regnestykket ditt tar ikke hensyn til at motoren i ugangspunktet består av spoler og følgelig ikke kan regnes med som ohmsk belastning...."

Ta imot tilbudet om en gratis omformer[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damn! Og jeg som hadde gledet meg til en omgang med spoler, kondensatorer, loddebolt og motstander. Ja ja, får ta ut energien på jobben i stedet. Evt lage noe artig av dem:

http://forum.sweclockers.com/showthread.ph...25&pagenumber=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.