Gå til innhold
Fiskersiden

Innkjøp av elektrisk snelle


Vikane
 Share

Recommended Posts

Vurderer ei slik snelle til dypvannsfiske, men har nå blitt usikker på hva jeg bør velge.

Tenkte lenge på en Shimano Dendou Maru 4000HP, men er denne kraftig nok til fiske ute på f.eks 10 gradern ?

Snuser litt på Daiwa sine sneller, de har jo en hel serie med forskjellige utgaver. http://www.daiwa.com/Reel/powerassist.aspx

Føler alternativa er enten en Seaborg Megatwin™ SB750MT eller en Tanacom Bull™ TB 1000

Noen som kunne tenke seg komme med en formening om disse ?

Diskusjon vedrørende latskap osv, vær snill og dropp det. Dette temaet er grundig debattert i andre tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har lyst til å komme med noen synspunkter angående snellevalg ?

SB750MT_main.jpg

Seaborg Megatwin Dendoh Style reels take deep-drop fishing to a whole new level, putting two variable speed ranges at your fingertips. Like all of Daiwa's Dendoh Power Assist Reels, the Seaborg Megatwin SB750MT makes accessing the depths and landing big, great tasting game fish a breeze. But now, you can instantly shift between high-power and high-speed retrieve ranges. Bring up your rig at warp speed when it's time to change baits or move to another drop site. Shift into power mode to move large fish and keep the pressure on.

Seaborg Megatwin™ SB750MT Features:

•Megatwin dual speed range power assist winding

•Automatic downshift from speed to power mode

•Daiwa's patented power Lever® for instant control of winding speed and power

•Programmable Auto Stop feature stops winding when lure reaches the surface

•Automated jigging function

•Line Counter and Depth Memory

•23 ball bearing drive system

•Convenient 12-volt DC Operation (12-16.8V)

•LCD Readout

•Maximum winding power 29 lbs. continuous/momentary 165 lbs.

•656 Feet per minute (200m/min) winding speed in "speed" mode

TB1000.jpg

The ultimate kite reel quickly winds in the kite and stops by itself while you fight the fish. Plenty of power and capacity for deep drops up to 1,100 feet as well. click here for the perfect performance match to Dendoh kite reels.

Tanacom Bull™ TB 1000 Features:

•Programmable jigging function

•Brass and Aluminum Bronze gearing

•Four ball bearings

•Rod Clamp

•Daiwa’s unique Power Lever™ for instant control of winding speed and power

•Digital readout measures line let out and distance retrieved from the bottom

•Programmable Auto Stop™ feature stops winding when lure reaches the surface

•Manual winding option

•Convenient 12 Volts DC operation

•Washable design with sealed electronics

•Power cord and reel bag included

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ser for meg det største bruksområdet der man fisker dypt, kanskje ikke etter de største fiskene, men der hyppig agnskifte er nødvendig. Hvitskate i Langesund er en umiddelbar tanke, men kanskje også fiske i Trondheimsfjorden. Her oppstår kanskje problemet når det drar på en fisk på 500+. Uten seletøy kan det bli tungt å få opp en håkjerring på et halvt tonn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Som et lite innspill: Denne snella taklet å dra opp (muskelkraft selvsagt) 50 kilo kveite fra 200 meters dyp under LFF, så jeg tror ikke man skal være redd for å bruke den til alt av havfiske i Norge. Bortsett fra da selvsagt håkjerring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser etter en Shimano Dendou Maru 4000HP på ebay og der virker som om at de fleste der kun har japansk meny, er det mulig å få byttet til engelsk og metrisk meny på de?

Tror det er slik at display-teksten er på engelsk, men beskrivelsen av hva som vises (trykket utenfor lcd skjermen) er på japansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hva med Daiwa'n da Oz, har du ikke noe tro på dem ? På papiret skal jo dem være kraftigere, og Daiwa er vel et anerkjent merkevare ?

Joda, Daiwa er anerkjent, og personlig har jeg utelukkende god erfaring med utstyr derfra. Kjenner ikke de elektriske snellene til daiwa, men for all del, de ser rå ut de og... Samtidig koster Daiwa Seaborg Megatwin nesten tusen USD, så ren dritt er det neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Denduo-maru 4000, den kostet ca 6000kr her i norge.

Vurderte å kjøpe fra Ebay, men har hørt mye om kun Japanske menyer. Den jeg kjøpte var med engelsk.

Meget mye å sette seg inn i så Japansk meny/brugsanvisning er ikke å anbefale. Betaler heller litt mere for engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en Denduo-maru 4000 hp i dag, og tror nok jeg må bestille en sånn av deg Martin:) Satser på den passer greit?.

Er det noen som forresten har tips til en konkret ebay selger eller no mht innkjøp av powerpro? Må jo få dette kjapt i hus slik at snella kan bli med ut på neste tur:)

Bruker dere egne batterier eller tar dere bare strøm direkte fra båten? Rigger nok en kobling til "sigaretttenneren", men hva gjør dere?

Tips til hvor en får tak i powerhandle til denne snella?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en Denduo-maru 4000 hp i dag, og tror nok jeg må bestille en sånn av deg Martin:) Satser på den passer greit?.

Er det noen som forresten har tips til en konkret ebay selger eller no mht innkjøp av powerpro? Må jo få dette kjapt i hus slik at snella kan bli med ut på neste tur:)

Bruker dere egne batterier eller tar dere bare strøm direkte fra båten? Rigger nok en kobling til "sigaretttenneren", men hva gjør dere?

Tips til hvor en får tak i powerhandle til denne snella?

Bruk et eget batteri. tips står nevnt her og der på forumet. Når det gjelder PP blir jo dette solgt til halv pris av blant annet Campelen på bryggen og Avkroken for tida... Med moms og frakt blir det fort lite å spare på å handle på ebay da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en Denduo-maru 4000 hp i dag, og tror nok jeg må bestille en sånn av deg Martin:) Satser på den passer greit?.

Gratulerer med snella. Det er en god del som har handlet adaptereren for å bruke på samme snelle og har ikke hørt noe negativ, så jeg regner med at den passer. Har også en 1370 mtr spole med 0,41 PP inne og som du kan handle til en grei pris om dimensjonen passer til bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min (shimano) koblet på båten når jeg har min egen båt, og bruker en startbooster med 18 amp batteri når jeg er i andre båter.

Har en kompis som har kjøpt fladen sin elektriske, og han har kjøpt et 20 amp biltema batteri i en grei størrelse som han har i en liten bøtte.

Det som er problemet er å finne ut hvor mye disse snellene trekker, finner ikke det oppgitt noen plass.

Men det er jo bare å prøve med et 10 amp biltema batteri, koster vel ikke stort mer enn en 200 lapp, og det kan vel sammenlignes med en pølse i slaktetiden når snella koster 5000 ;-)

Eller så kan jeg nevne at lopez sin snelleadapter passer utmerket på shimano iallefall.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant fort ut,og det sto vel at en måte ha minimum 10 ah Satser på et mc gelebatteri m 12/14 ah så får vi se. Er jo da såpass håndterbart at det er greit å putte i en bag, rundt 4.5 kg Har jo uansett mulighet for å koble direkte på båten om dette ikke skulle holde.

Snelleadapteren satt som støpt den ja:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.