Gå til innhold
Fiskersiden

1.Mai tur i grenseland..


ante
 Share

Recommended Posts

Tradisjonen tro var det i år igjen duket for guttas vårtur etter røya i Indre-Troms. Dette har de senere årene blitt nærmest en tradisjon som vi gleder oss til gjennom hele vinteren. Tradisjon har det også blitt at jeg står for rapporteringen, så her er altså en oppsummering av 4 dagers røyefiske i grenseland.

I år var målet for turen allerede satt for flere måneder siden. I juli ifjor var vi på tur i et område langt inn i det indre av Troms, i grenseland mot söta bror i øst. Den turen var en ubetinget suksess som det kan leses om her.

På grunn av de gode erfaringene fra området ifjor sommer, samt det faktum at et av vannene forble uprøvd som følge av is i juli, måtte vi bare tilbake hit på vinteren. Som sagt så gjort, og 9 månder senere var vi atter tilbake.

Anmarsjen til himmelriket var som vanlig preget av store avstander, bløt snø og tunge pulker. Faktisk ble turen en aldri så liten turne' gjennom flere av våre skandinaviske naboland. Først scooter og deretter ski. Vi valgte som vanlig å bruke natten til skigåing da føret som regel er skarpere da. Kl 0500 om morgenen den 30.april, 10 timer etter take off fra Tromsø, kunne vi endelig ta godvannet i skue. Dette skulle bli bra.

Første dagen startet med knallvær og skikkelig vårstemning på høyfjellet..

0505200902280910fb2a17954392aa.jpg?68

Første dagen ble benyttet til litt rekognosering og forsiktig prøving på vannet. Isen var mer enn tykk, og det måtte 2 forlengere og litt graving til for å komme igjennom. 4 fine røyer kom på isen denne dagen, og da dagen gikk over i kveld ble vi påminnet om at sommeren og midnattsola er rett rundt hjørnet.

050520090230d5c70cfdf2a1466bb5.jpg?7

Fredagen opprant med gråvær og litt antydning til regn i lufta. Temperaturen var allikevel upåklagelig, og det var riktig så behagelig på høyfjellet. Mål for dagen ble et annet vann i nærheten der vi gjorde gode fangster ifjor sommer. En rask glidetur på ski med lette pulker tok oss til vannet.

0505200902220580137a7a1a4312b5.jpg?46

Etter litt borring og ett skjær ødelagt i grusen fant vi omsider et grunneparti med ca 0,5 - 1,5 meters dyp. Allerede etter bare noen få minutter lå første knappe kilosrøye på isen, og deretter gikk det slag i slag. Vi hadde jevnt og trutt fisk i hullene våre, og de nølte ikke akkurat med å ta akkaren vi agnet med. Allikevel var det undertegnede sitt hull som utmerket seg, selv om avstanden til de andre var bare noen få meter og vi fisket med samme utstyr. Tydelig at dypet muligens spilte en rolle her.

Totalt fikk vi en 20-30 fisk denne dagen, med en snittvekt på ca 8 hg. Dessverre var vi så opptatt med fisket at det ble dårlig med fotografering denne dagen :blink:

Lørdag var valget enkelt, og vi dro atter tilbake til vannet vi hadde vært ved dagen før. Idag var været helt fantastisk med vindstille og strålende sol fra en skyfri himmel.

Ingen grunn til å endre en suksess, så hullene fra dagen før ble inntatt med stor spenning og ikke minst forventning.

0505200902324e26a44647774fb381.jpg?38

Bettet var litt tråere enn dagen før, men særlig det magiske hullet mitt leverte også denne gangen. Det var et jevnt sig av flott røye forbi hullet mitt, og etterhvert ble det nesten for mye av det gode. Det ble derfor lengre og lengre pauser og mer soling enn fiske. Tidlig på ettermiddagen ga jeg meg likeså godt, og overga hullet arbødigst til Stian som knapt hadde fått fisk 3 meter bortenfor.

Tilbake i teltleiren satte jeg igang å gjøre opp fisken jeg hadde fått de siste 3 dagene, og det var et imponerende syn :D Ikke det at jeg er så glad i slike fisk-på-utstilling bilder, men det ble nå bare sånn da.

050520090234873dd6fc0e7a473a91.jpg?21

Flott fjellrøye av beste kvalitet! De største er rett under kiloen. Faktisk fikk vi ikke en eneste fisk over kiloen, uten at det har så mye å si da de rett under er den beste matfisken i våre øyne :D

Noen timer senere kom Eirik og Stian tilbake de også, og det virket som om fisket hadde vært bra. Det magiske hullet mitt hadde levert også for Stian B)

0505200902356db3f83f145449e69a.jpg?26

Tradisjonen tro ble det også Stian som halte opp turens eneste "krok"- en røye med deformasjon av ryggsøylen. Stian har fått flere slike før, og de er ganske vanlige her i Indre-Troms. Vanligvis har de en knekk sideveis i ryggen, men denne hadde en knekk i det horisontale planet. Fisken hadde derfor en fin bueform som ikke synes å ha plaget den nevneverdig, kondisjonsfaktoren tatt i betraktning.

050520090237b29e3ae5d9ca4548ac.jpg?68

Senere samme kveld ble avgjørelsen tatt om å gå ned av fjellet samme natt. Illevarslende værmelding med mildvær og regn i vente gjorde at vi takket for oss for denne gang litt tidligere enn planlagt. Turen ned av fjellet den natten ble av den litt anstrengende sorten med mye råtten snø, bløtt føre, intet føre og nær-drukning av scooteren. Etter drøye 6 timer var vi omsider fremme ved parkeringen i de tusen sjøers land, og noen timer etter det atter tilbake i Nordens Paris.

4 dager på fjellet i grenseland hadde nok engang gitt oss uforglemmelige opplevelser og et fiske uten sidestykke. Nå er det bare å lade batteriene og se fremover mot sommer og ny guttetur i juli.

Rapport følger....

Endret av ante
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger alle sammen. Joda, det var virkelig et eventyr uten like. Forhåpentligvis blir det enda en tur uti juni når isen har fløtna.

Nydelige røyer....kvalitet i verdensklasse på de dyrene der. Legger du ned til rakfisk?

Det hadde jeg gjort. :)

Har ikke gjort det nei, men har veldig lyst. Traff på noen eldre karer her inne som gikk ens ærend til dette vannet for å fiske rakfisk pga kvaliteten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.