Gå til innhold
Fiskersiden

Oppskrift på suter/karpe boilies


Fisken
 Share

Recommended Posts

Har tengt aå bake boilies til først og fremst suter.Er det noen som vil gi meg en oppskrift? og hvor får jeg tak i smaksstoffer? har hørt det skal være egg og mel og at de skal kokes?Hvis noen kan gi meg en oppskrift så hadde det vært fint.

Er det noen som vet om suteren tar chickpeas?? (kikkerter) eller blackeyed beans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Å bake boilies er sjarmerende i nøyaktig 5 minutter, så er det bare grisete, og kjedelig. Kjøp heller ferdige boilies, med mindre du virkelig er keen på hand-made - goodies. Avkroken har det du trenger enten du skal rulle selv, eller kjøpe feridg. Og ja, suteren spiser chick peas, black eyed peas osv.... Likevel bør man alltid se an vannet man skal fiske i. Skal du til jovann er det ikke noe stort poeng i å fiske med bønner, da f.eks mais, maggot o.l gir like gode resultater. Det er dessuten lettere å overfore med store partikkelagn.

MEN, det er gøy som pokker å lage kule tackler med pop-up chick peas o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Det kommer litt an på merket boilies også. Det er riktig at suter foretrekker mykere agn, enn de hardeste boiliene. merk også at mykere boilies, medfører andre arter også. Mort kan lett gnage seg gjennom en myk boilie. Å lage krokagn, er jo greit. Men store prosjekter hvor man lager til foringskampanjer mm er dødens ;-) BTW, du kan fint kjøre 18 mm til suter. Selv om en duo med 10-12 mm er kanskje mer visuellt riktig[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at suter ikke liker for harde og store boilies.Jeg har gjort sammenliknende tester i vann med relativt mye suter og resultatene er entydige. Selvsagt tas det en og annen på store readymade boilies men jeg er overbevist om at det er bedre med mindre og mykere boilies til suter. 10-15mm er bra saker. Boilies fisket i kombinasjon med method-feeder har vært en sikker metode på Jovann de siste par åra. Det tas mye på små readymade boilies. Feks 2 stk 10mm boilies eller 1 stk 15mm.Det blir ikke rare boiliene av egg og mel. Det bør brukes andre ingredienser. Anbefaler deg ikke å lage 10mm boiles da der et levende H å stå og rule de boiliene i timesvis. Kjøp 10mm ferdig. 15mm og oppover er greit å lage selv. Suter tar definitivt godt preparerte kikerter og black eye beans. Ta en titt på www. sportsfiske.info under "tips og triks/ agn" Der er det en egen serie på partikkelagn og også boilies. Eller så er det jo bare å begynne å leite på engelse sider. Du finner voldsomt mye ved å kjøre et google søk på "making boilies".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo også en hel del filmer som viser greit hvordan man lager boilies. Det største problemet med hand- mades er nok holdbarheten. Det er ikke mye som skal til før mugget kommer krypende. Måtte faktisk kaste 5 kilo hjemmerulla for noen dager siden grunnet dårlig oppbevaring. Alikevel foretrekker jeg hjemmerulla. Vet aldri helt hva redymades inneholder. Man har også muligheten til å variere i det uendlige med smaker og næringsinnhold.

Vilken smaker osv man skal bruke til suter vet jeg ikke så veldig mye om. Har ikke fisket så mye etter suter med boilies, men under karpefiske så har jeg snart fått suter på det som er. Dobbel 18mm har jeg fått suter på 1,5kg så de klarer nok å presse det meste inn ikjeften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er så heldig at Ultraen i nærheten både har soyamel, rismel, semulje og tørrmelk + andre aparte ingredienser som inngår i en god boilieoppskrift. Tenkte jeg skulle lage meg noen boilies til suter og karpe.

Men må man bruke ferdige lukte- og fargestoff? Funker det med konditorfarge eller fargepulver fra apotek, Nutrasweet og tørre drinkmikser (Strawberry Daquiri[8D])? Kan disse sakene skade karpa?

Noen som har noen tips til butikkbaserte lukte- og smaksstoffer som funker? Noen stoffer som virker selektivt på suter og karpe og får småfisken til å ligge unna?

Hvor lang holdbarhet har boiliepasta oppbevart i kjøleskap? Kan den fryses i porsjoner? Noen som har testet mikrosteking av pop-ups?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskekongen

Tipper di får det meste på en litt velutstyrt helsekost butikk. Slikt som soyamel er jo velkjent byggermat....

Du får sansynligvis det du trenger for å lage pastakuler, men ikke boilies. Det er superviktig (for fiskens helse) at boiliene har et sammensatt næringsinnhold, ikke bare av proteier, men også av aminosyer og andre næringsstoffer jeg ikke kan navnet på.

Dersom dette ikke skjer vil fisk som spiser mye boilies bli feilernært og i værste tilfelle kunne dø (se f.eks bodybuildere).

Kjøp helst et ferdig boiliemix, spe så på med f.eks soyamel og andre ting fra helsekosten. Husk å tilføre aminosyrer, betainer, fargestoff, søtningsmiddel, smak osv før koking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.........satt nettopp og leste i Specimenmede av Jens Bursell at fokuset på innholdet av diverse vitaminer og andre næringsstoffer i boiliene er noe opphausset i vann med lite og middels fiskepress. Karpa får jo mesteparten av føden gjennom naturlig for uansett, og derved også næringsstoffene den trenger. Dette er vel en problemstilling som er mest aktuell hvis man forer hardt over tid med HP-boilies, ikke en helg et par-tre ganger i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Hmm.........satt nettopp og leste i Specimenmede av Jens Bursell at fokuset på innholdet av diverse vitaminer og andre næringsstoffer i boiliene er noe opphausset i vann med lite og middels fiskepress. Karpa får jo mesteparten av føden gjennom naturlig for uansett, og derved også næringsstoffene den trenger. Dette er vel en problemstilling som er mest aktuell hvis man forer hardt over tid med HP-boilies, ikke en helg et par-tre ganger i året?

Det er helt riktig og jeg sier ikke at man skal bruke HP-boilies i enhver situsjon. Det jeg spesielt tenker på er vann som Damtjern, Ulsrud, Jovann og Åletjern. Dette er meget populære vann og dersom 5 meitere sittere i jovann daglig å slenger ut en par kilo boilies hver, vil sansynligvis suteren der foretrekke dette agnet som er lett tilgjengelig framfor naturlig agn. I slike situsjoner kan fisken ta skade av det.

Om dette er eller vil bli en situasjon i Norge vet jeg ikke, en bedre føre var osv.

Desuten så koster det ikke så mye ekstra å tilsette noen skjer med aminosyre og f.eks betain i boiliemixen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg Tom Ole. Ferdig blandinger er løsningen. Denne kan du jo trimme både på smak og farge.

Og lage en spesialblanding opp fra minste vitamin som skal være overlegen alle andres er vel naivt.

For som brukes i oppdrettsanlegg burde egentlig være svaret på den perfekte allroundboilie hva innholdet burde være. (unntatt medisiner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Havengel

Men må man bruke ferdige lukte- og fargestoff? Funker det med konditorfarge eller fargepulver fra apotek, Nutrasweet og tørre drinkmikser (Strawberry Daquiri[8D])? Kan disse sakene skade karpa?

Styr unna flytende konditorfarge, det funker ikke! Fargestoff i pulverform får du sikkert hos Tom Ole, hvis ikke så har Ali på hjørnet det garantert. Ali bruker det til å farge risen med, og dette fargepulveret er hva du trenger for å farge partikler/boilies. Finnes i alle fall i fargene rød, gul, orange og grønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel høre på Tom Ole og Solan her, og skrinlegge boilisene som karpefor. Sikter meg inn mot suteren i stedet, synes det er artig å eksperimentere litt. Takker for tipset om fargepulveret, Thomas.

Hva med flytende melasse, vaniljesukker og jordbærmilkshakepulver som ingredienser?

Hvis ikke fisken biter, kan jeg jo selge dem som snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er temmelig sikker på at veldig mye forskjellig kan funke når det gjelder å lage egne mikser til boilies. Poenget er vel at det er så mange før deg i en mannsalder snart som har forsket og prøvet og feilet på dette området. Per Ola Johannesons bok Svensk Karpmete inneholder feks en god del forslag til hjemmemikser. Spørsmålet er vel egentlig..Hvorfor bry seg med dette. Du kan kjøpe ferdig miks av grei kvalitet som er enkel å rulle og som gir gode boilies til en OK penge. Jeg tror ikke det blir så veldig mye billigere når du skal begynne å kjøpe kasseinat, tørrmelk, soyamel, semuljemel,betain,etc etc og lage miksene selv. Når det gjelder tilsatser så kjøper du en flaske søtemiddel, en flaske sense apeal (Aminosyrer), og to god smaker. Feks en fruktsmak og en kjøtt/fisk/skalldyr el.l Fargestoff kjøper du av Ali som Thomas sier. Med dette kan du lage to forskjellige boilies å starte med. Noen oppskrifter er direkte virksomme i jomruelige vann mens andre behøver noe tids foring før fisken tar av. Du behøver også et par gode rullebrett. Feks 15 og 20mm. Hvordan man lager boilies og partikler finner du på en hver engelsk karpeside på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipsene.

Har ingen planer om å lage boilies i stor stil, kun noen små porsjoner for å eksperimentere. Et av poengene er å gjøre det så billig så mulig, et annet å bruke det jeg finner i butikken. Ellers kjøper jeg heller ferdige boilies enn å handle inn boilie mix, aminosyrer, betain, flavours og palatants og diverse boiliemaking-remedier, men det vil gi meg mye mer tilfredstillelse å få en fisk på et hjemmelaget agn enn et kjøpt.

Kanskje noe naivt sett fra dere erfarne meitere sin side, men jeg prøver likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen fare med feil næringsinnhold eller for lavt næringsinnhold er jo det at fisken merker at det ikke lønner seg i spise runde små klumper..å før man vet ord av det fungerer ikke boilies i vannnet som det alltid har fungert i. Om jeg fisker med mindre næringsrike boilies bruker jeg fore mye mer en om jeg skulle fisket med HP- agn,, så det alikevel skal bli mer lønnsomt å spise boilies med lavt innhold pga den store mengden på matfatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette riktig, da? Du må vel omtrent bruke papp i boilisene for å få karpa avvent. Karpa spiser jo mye som ikke hver for seg er så næringsrikt, men sammen blir en helhetlig diett. Det må vel lange foringskampanjer med dårlig for til for at den skal sky boilies. Anyway er det vel karpas inntrykk om det er appetitlig eller ikke som bestemmer om den tar agnet, ikke næringsinnholdet?

Trodde også at karpa spiser like mye HP og "vanlige" boilies, den får vel ikke mer i magen om de har mindre næring i seg? En karpe spiser vel fra 75 til 200 gram to-tre ganger om dagen, men den spiser vel ikke mer om boiliene har mindre næring? Det kommer vel an på blant annet fordøyeligheten til boiliene? Synes det lyder merkelig at karpa spiser mer fordi foret er mindre næringsrikt, tror vel heller de spiser mer om det smaker godt uavhengig av næringsverdi?

Er jeg helt på jordet her, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det jeg har lest og hørt er du noe på jordet. Karpe kan slutte åspise et fôr som den ikke finner noen nytteverdi av å spise.

I motsetning til menesker (Frisch) så trenger karpa et vist antal kalorier hver dag. Får å få i seg dette er det om å gjøe å bruke minst mulig krefter. Det å spise 200 gr pappboilies vil jo ikke gi fisken nok styrke (næring) til å kunne vokse/overleve. Derfor vil den fort gå over til annet føde.

En annen kjensgjernng er at når en karpe er tatt på det samme agnet noen ganger vil den avsky det agnet i fremtiden. Bare karpe - av all verdens fisker, er så smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det sprøeste av alt er om en fisk har vært fanget på f.eks kiwi-boilies ett par ganger kan den på en eller annen måte overføre til andre karper ivannnet at kiwi-boilies er farlig. En kjent teori er om en karpe (tidligere fanget på kiwi) kommer svømmende med en gruppe andre karper (aldri fanget på kiwi) får panikk når den ser den fine forplassen smekk full av kiwiboilies og setter avsted. Dette fører til at de andre karpene også får panikk og henger seg på. Slik kan det spres fra stim til stim helt til alle karpene vet om at kiwi bare er juks.. en annen teori er att karpene kanm snakke[ :) ] [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Comprende til en viss grad. Er nok litt vanskelig nå, men det blir jo brukt masse aminosyrer, butain og andre saker i boilies som skal trigge karpa til å spise. Disse etterligner og forsterker elementer i fiskens føde. Vil ikke fisken reagere på disse stimuliene uansett næringsverdi? Nå har jo karpene både i DT og UL spist boilies i 20 år, og de spiser det jo framdeles. Regner med at alle karpene i disse vannene er fanget flere ganger. Hvis karpa var så smart, ville den ikke ha assossiert boilies=skumle saker i stedet for boilies=mat som den framdeles gjør? Det er vel smak og lukt som får dem til å ta, ikke form, og også smak+lukt som får dem til å unngå visse boiliestyper?

Lurer også framdeles på foring med HP/HNV kontra mindre næringsrikt for og formengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskene reagere nok positivt i begynnelsen på pappboilis så lenge det er bra med aminosyrer, smak/lukt osv, men i lengden vil den nok oppdage at det er lite lønnsomt..

Min personlige grunn til at boilies fremdeles fungerer i DT og UL er at fisketrykket er veldig oppskrytt. Ikke mange fisker blir fanget der hvert år.. I vann med superfisketrykk som fks England ser man jo att boilies ikke fungerer. Da kommer partikkelagnene fram igjen. Når de slutter fungere kommer boilies tilbake. Agnn kan jo også varieres i det uendlige. Har man problemet med at fisken er redd for runde ting, kan man feks dele boilien i to og snu halvdelene mot hverandre..

Veldig vrient det med agn og næringsinnhold til karpe, men jeg tror kansje det er det som gjør arten så morro å fiske etter..

Ole- Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 years later...

Dette er en tråd som har vært død en stund, men kanskje noen fortsatt følger med.

Jeg har prøvd å lage litt boilies selv, Jeg binder fluene mine selv og binder tackler selv, så hvorfor ikke prøve tenkte jeg.

Jeg har også sett meg nødt til å bruke butikkkjøpte ingredienser, men følte at protein og lign var en anelse dyrt da det bare selges i bulk her i Arendal (Naturlig nok kan en si).

Jeg begynte da å bruke Morsmelkerstatning. Dette må da inneholde det meste av aminosyrer og fett og proteiner en fisk kan tenke seg.

Bebiser blir jo skamtjukke av slikt så hvorfor ikke karpe?

Er det noen som har tenkt i disse baner og har erfaringer de kan dele?

Det er ikke stort fiskepress her nede kanskje med unntak av Jovann som jeg selv ikke helt har greid å knekke koden på, så jeg er opptatt av at den karpa som er her skal ha det godt. Nå er det forsåvidt ikke karpe i Jovann som jeg vet om, men det samme gjelder jo også suteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en tråd som har vært død en stund, men kanskje noen fortsatt følger med.

Jeg har prøvd å lage litt boilies selv, Jeg binder fluene mine selv og binder tackler selv, så hvorfor ikke prøve tenkte jeg.

Jeg har også sett meg nødt til å bruke butikkkjøpte ingredienser, men følte at protein og lign var en anelse dyrt da det bare selges i bulk her i Arendal (Naturlig nok kan en si).

Jeg begynte da å bruke Morsmelkerstatning. Dette må da inneholde det meste av aminosyrer og fett og proteiner en fisk kan tenke seg.

Bebiser blir jo skamtjukke av slikt så hvorfor ikke karpe?

Er det noen som har tenkt i disse baner og har erfaringer de kan dele?

Det er ikke stort fiskepress her nede kanskje med unntak av Jovann som jeg selv ikke helt har greid å knekke koden på, så jeg er opptatt av at den karpa som er her skal ha det godt. Nå er det forsåvidt ikke karpe i Jovann som jeg vet om, men det samme gjelder jo også suteren.

Morsmelkserstatning funger det, men er jo relativt dyrt. Kalvemelk er et ok alternativ, men finnes bare i sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så "heldig" at jeg har en sønn med melkeallergi så jeg får Neocate på blå resept. Og guttungen er ikke spesielt glad i det.

Kan få den i solbær smak nautral, eller med banan og vanilje så det er bare å velge å vrake ;)

I neocate er det nedbrutt melkeprotein, vet ikke om det er så supert, men det er hvertfall masse protein i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.