Gå til innhold
Fiskersiden

Billige ekkolodd, duger de?


mortwe
 Share

Recommended Posts

Jeg driver litt dorgefiske etter ørret i forskjellige vann og vurderer å skaffe meg et ekkolodd. Formålet er å se hvor dypt det er samt på hvilken dybde fisken står. Jeg har null erfaring med ekkolodd, men siden det er litt tight med cash så ser jeg på de rimeligste som koster rundt tusenlappen. Duger disse? Er det noen som har erfaring med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes folk på forumet med mye mer peiling på elektronikk enn meg, men dette er min mening:

Et ekkolodd til tusenlappen vil utvilsomt kunne si deg hvor dypt det er i de fleste innlandsvann i Norge. Unntaktet kan være Mjøsa og andre vann hvor dybden er veldig stor, men selv der bør du få bunnlesing hvis ikke vannet er fullt av leire eller alger. Hvorvidt du vil se fisken er et annet spørsmål.... Min erfaring er at du må litt opp i pris for å få lodd som viser deg hva som er i vannet (over bunnen) på en fornuftig måte.

I mine øyne er et billig ekkolodd mye bedre enn å ikke ha ekkolodd i det hele tatt, så hvis alternativet er å droppe hele greia er Eagle sine lodd å anbefale. En av kompisene mine har et Eaglelodd (som jeg ikke husker modellnavnet på) som han betalte rundt 1200,- for. Jeg har vært ute i båten hans et par ganger, og det fungerer faktisk forbausende greit ned til 20-30m. Det kunne vært interessant å kjørt med båten hans og feks fatters båt med et Furuno 585 ved siden av for sammenlikning, men så langt har jeg ikke kommet.

Jeg har riktignok kjørt med fatters Furuno 585 ved siden av mitt eget Humminbird Matrix 47 3D (koster 4000-5000), og ned til 20-30 meter synes jeg faktisk at mitt eget var vel så bra. Men til gjengjeld knuser loddet hans mitt når dybden stuper i Oslofjorden.

Det å "lese" et ekkolodd er forøvrig en liten vitenskap i seg selv, og det er aldri godt å vite om utslaget på loddet er en stim med byttefisk, en kanonørret eller bare noen alger.... Begynn med å slå av alt som heter "fish-id". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nettbaat.no/webshop/storefront.php?pid=1143

Jeg har dette, synes det er veldig bra i forhold til pris. Holder bunn til godt over 200m i saltvann, meste det har vist er 270m, i dorgefart vel og merke. Ikke noe problem å finne fisk ned mot 100m i hvertfall.

Tror jeg betalte 1200 ink frakt for 2 år siden. Finner sikkert billigere pris enn dette, men det var den første butikken som kom opp.

Abbor kommer vel med et kanontips til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger. Har brukt lidd dyrere lodd i sjøen tidligere, men noe sier meg at det å oppdage fisken blir noe annet i ferskvann. Fisken er jo mye mindre der. En ørret på oppunder kiloen er jo fin fisk i ferskvann mens i saltvann er det ikke noe å bremse for en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til enklere ferskvannsfiske duger de billige loddene til Eagle. Mitt første lodd var en Eagle Ultra Classic med 75W rms utgangseffekt kjøpt for ca 15 år siden, fant jo fisk med det også. Mener å huske det mistet bunnen på Mjøsa ved ca 160m. Har også brukt det i Oslofjorden med bra resulatat. Hender fortsatt jeg bruker det på robåten eller kanoen. Jeg vil ikke anbefale noe annt enn Eagle når det gjelder billige ekkolodd, til og med Cuda 168 som Maritim selger for 649kr med svinger vil duge. Bare svingeren løst koster normalt nesten 1000kr.

Eagle Cuda 300 har 100W rms utgangseffekt og 160x240 skjermoppløsning vil gjøre en grei jobb

Cuda 300

Fish Easy 245DS som ahamm anbefalte er selvsagt bedre, større utgangseffekt og 83kHz i tilegg til 200kHz. Vil tippe at 245DS vil klare bunnen på mer enn dobbelt så stort dyp som Cuda 300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Lowrance har bra lodd de. X52 er den billigste modellen til Lowrance, kan likegodt kjøpe en Eagle som er billigere i stedet for X52. Eagle er et varemerke i fra Lowrance som brukes på litt enklere modeller, mens M52 kan vel nesten kalles en modell med Eagleteknologi med Lowrance logo. Kjøper du en Eagle Cuda 245DS får du samme lodd, men med både 83 og 200kHz, mens X52 bare har 200kHz.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil fungere med oppladbare batterier, men det er en mye bedre løsniing å kjøpe standardversjonen og et lite lukket batteri på Biltema.

Er dette på grunn av batterikapasiteten,eller er det noen annen spesiell grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei låner denne tråden istede for å lage en ny "billig ekkolodd" tråd.

Er på jakt etter billig ekkolodd for bruk i sjøen max 2000kr. Det kan komme til å forekomme at jeg havner på 250-300m og det hadde vært kjekt å hvertfall kunne se bunnforholdene der. Ellers så er det opp mot 150m der jeg fisker.

Så det jeg lurer på er selvsakt hvilket lodd burde jeg kjøpe som gir meg mest for pengene?

Har selv sett på et EAGLE FISHEASY 245 DS som en kan få for 14-1500 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis budsjettet ditt er max 2000kr med svinger er nok Eagle 245DS det beste valget. Du burde egentlig ha et 50/200kHz lodd som Eagle Seafinder 480DF, Lowrance X-126DF eller Furuno LS-4100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

TJeg vil ikke anbefale noe annt enn Eagle når det gjelder billige ekkolodd, til og med Cuda 168 som Maritim selger for 649kr med svinger vil duge. Bare svingeren løst koster normalt nesten 1000kr.

Benytter min første post her til å takke for en fin tråd for en nybegynner, som nå ser etter sitt første ekkolodd :P

abbor, du viste til Cuda 168 for 649kr. Fant følgende på maritim.no

Cuda 168 Maritim

Forandring i pris, eller jeg som roter her?

270kr er ikke rare forskjellen, men som student vil jeg gjerne spare der dette er mulig. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Cuda 168 for 639kr i Maritim butikken på Slependen for en måneds tid siden.

Hvis Cuda 168 koster 950kr bør du legge inn 200kr mer og kjøpe Cuda 300, stor forskjell på skjermoppløsningen her.

Cuda 300 @ nettbaat.no

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Cuda 168 for 639kr i Maritim butikken på Slependen for en måneds tid siden.

Hvis Cuda 168 koster 950kr bør du legge inn 200kr mer og kjøpe Cuda 300, stor forskjell på skjermoppløsningen her.

Cuda 300 @ nettbaat.no

ok, takker. Skal lete litt etter en rimeligere pris på noen forskjellige steder først. Dersom jeg ikke finner det blir det nok 300 da antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Så Cuda 168 for 639kr i Maritim butikken på Slependen for en måneds tid siden.

Hvis Cuda 168 koster 950kr bør du legge inn 200kr mer og kjøpe Cuda 300, stor forskjell på skjermoppløsningen her.

Cuda 300 @ nettbaat.no

Da er et Eagle Cuda 300 i boks.. Så da snakker vi strøm - og da alternativer.

1. Vil et bilbatteri fungere ? Det er hvertfall enkelt å lade opp.. Og helt greit å bringe med...

2. Du nevnte et batteri på Biltema av "Alarmsentraltrype". Har du en link til dette ?

3. Hvor mye strøm bruker egentlig Cuda 300 -> og hvor lenge vil et batteri egentlig holde i bruk ?

4. Noen andre alternativer som kan gi bedre ytelse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.