Gå til innhold
Fiskersiden

Smårapport fra kattfjorden


onkelkim
 Share

Recommended Posts

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fisketur 05.09.2010

I dag ble jeg invitert på tur av min gode venn Marcus, han hadde hatt et bra fiske etter rødspette i det siste.

Klokka ringte kl. 05.00, vi måtte tidlig opp for å få med den tidlige floa. Drøyde imidlertid litt da vi hørte at det blåste godt ute. Men kl. 07.00 putret vi avgårde fra Lauklines, på vei mot "Kjeltringsundet". Det var noe tøft vær, men vi lurte oss ut og fant etterhvert brukbart lé i "Goflebukta".

Vi var spente på om rødspettene var på plass i dag, og om de i såfall ville ta i. Svaret kom på første nedslipp. Etter å ha dunket et par ganger i bunnen lot jeg agnet ligge i ro i 10 sekunder. Så var det tverrstopp og stor tyngde. Kjentes ut som en passelig stor steinbit, men de finnes jo ikke her og nappene indikerte rødspette. Etter å ha sveivet opp noen meter slapp fisken og ble borte. Huff... Størrelsen på spetta er vanskelig å anslå, men en middels steinbit er jo normalt 4-5 kg...

Men litt etter kunne vi beskue en fin rødspette i overflata.

DSC04837_spetteioverflata.jpg?t=1283727430

DSC04841_marcusspette.jpg?t=1283727459

Marcus med dagens første.

En stund senere hadde vi begge fisk samtidig.

DSC04850_dublespetter.jpg?t=1283727491

En fin dublé.

DSC04857_finfisk.jpg?t=1283727512

Fisken min var 1650 gram.

Det økte etterhvert godt på med vinden, og det var nødvendig å hive ut drivankeret for å prøve å begrense farta.

DSC04861_marcusjobbermeddrivankeret.jpg?t=1283727570

DSC04871_spette15kg.jpg?t=1283727605

Jeg fikk en ny fin fisk på 1,5 kg. Marcus mista en på rundt 2 i overflata.

Det var nå godt over flo og vinden økte kraftig på. Vi begynte å fundere på tanken med å gi oss, men fant ut at vi skulle gå til en bukt i nærheten og legge oss i lé. Her var det rolige forhold, men lite fisk. Vi fant derfor ut at vi skulle gå tilbake til "Goflevika" for å se om spettene ville ta på fjæra sjø også. Nå blåste det jevnt liten kuling med regnbyger og forholdene var ufyselige. Men nå gikk vind og strøm i motsatt retning, så det gikk faktisk greit å fiske likevel.

Vi fisket av området med flere parallelle drifter, og etter 10-15 minutter ble det tungt, etterfulgt av intens risting. Rødspette.. man får litt skjelven når et lite flak kommer til syne nede i vannet, men vi hadde heldigvis håv med oss. Marcus berget fisken og det var en meget pen spette.

DSC04875_spettepers2350g.jpg?t=1283727643

59 cm og 2350 gram. Ny pers! Dessverre ganske så mager ifht. lengden, men jeg var fornøyd.

Det så ut til å være bra bett, og vi hadde flere kontakter med ordentlig tung fisk. Og vel 40 minutter senere kjørte jeg en ny rødspette.

DSC04885_spette2310g.jpg?t=1283727660

Fisken viste seg å være 57 cm og nesten like stor som den første, 2310 gram.

DSC04899_marcuskjorerfisk.jpg?t=1283727695

Det begynte å nærme seg kveldsmørket og vi besluttet å gå på land. Vinden hadde frisknet enda mere på, opp i liten til stiv kuling, så vi stampet oss tilbake til Lauklines.

DSC04891_uvaer.jpg?t=1283727739

Tilbaketuren gikk greit, og vi var glade for at vi gikk ut på tross av smådårlig vær. Det ble totalt 7 rødspetter + omtrent like mange mistet. Er ganske sikker på at det går 4+-spetter i området rundt "Kjeltingsundet". Regner med at Marcus tar turen ut til uka for å prøve seg på dem. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatfiskjakt, 09.09.2010

Det var strålende høstvær i Tromsø i dag. Marcus hadde vært ute i hele dag med russisk riks-TV og blant annet guidet opp en torsk på 21 kg. Men vi bestemte oss likevel for å ta en liten kveldstur, så etter jobb og skole hoppa Kim og jeg i bilen og la kursen mot Lauklines.

Ca. kl. 18.00 var vi i fiskinga. Vi hadde ikke mange timer på oss før sola gikk ned, men håpet om å få den store var der fortsatt. På tur ut dro vi forbi et stort makrellflak og Kim gjorde et nedslipp.

DSC04913_makrell850g.jpg?t=1284079165

Her med ny pers på 850 gram.

Vi satte kursen videre mot "Kjeltringsundet" og startet i "Goflevika". Forholdene var gode, med ikke alt for høy driftfart. Det drøyde ikke mange minuttene før første spetta var ved båten.

DSC04919_spettepaavei.jpg

Absolutt en okey start.

Det viste seg at rødspettene virkelig var på hugget og på kort tid fikk vi flere eksemplarer.

DSC04923_luespette.jpg?t=1284079165

Litt under kiloen, det var en del mindre fisk i dag enn tidligere.

Så var det Kims tur med dagens sålangt største:

DSC04928_kim1300g.jpg

En fin fisk på litt over 1300 gram.

Plutselig sto vi alle 3 med bøyde stenger. Trippelhugg!

DSC04933_trippelhugg.jpg

ca. 1 kg stk.

Da det stort sett var mindre fisk bestemte vi oss for å prøve litt grunnere. Inne på "Kjeltringnesskolten", en hylle på ca. 15 meter, kjente Marcus litt smånapping. Han frikoblet og ga et par tre meter snøre. Så løftet han stanga og kjente en bra tyngde. Etter en liten oppsveiving kunne Marcus skimte en enorm rødspette i dypet. Han sa: "dette er en fisk på 5-6 kg". Akkurat da stakk spetta rett til bunns i et frisk utras på ca. 10 meter. Kim utbrøt: "det der er ingen spette, det er en kveite". Og jeg hadde heller ikke sett fisken og mente det var et typisk kveiteutras. "Nei", sa Marcus, "det är en jättespätta". Og vi innså plutselig at vi oppi alt stresset på land hadde glemt igjen håven.....

Vi måtte ta i bruk en nødløsning, den store fiskekassen vi hadde med.

DSC04938_haaving.jpg

Nordnorsk håv

DSC04939_berga.jpg

Kim gjorde det han fikk beskjed om og fisken var i båten. Yessss.. Vi var alle ganske skjelven etter denne opplevelsen...

DSC04945_pers.jpg

Ingen tvil om at dette var ny pers, men hvor stor var fisken tro?

DSC04952_spettevsspette.jpg

Kim hadde like før satt ny pers med fisken til høyre, 1650 gram (grattis). Men sammenlignet med Marcus' spette ble den nesten liten :)

DSC04964_jaadajada.jpg

Rødspetta måltes til 70 cm og vekta stoppet på 3960 gram. Dessverre var fisken veldig mager og kunne med letthet ha veid et kilo tyngre.

Men en fantastisk spette var det og det er bare å gratulere Marcus med ny pers og drømmefisk!

I skinnet fra nordlyset kunne vi summere opp et par fine timer med totalt 15 spetter samt 2 minikveiter. Flott tur på yttersia :)

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.