Gå til innhold
Fiskersiden

Smårapport fra kattfjorden


onkelkim
 Share

Recommended Posts

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hadde en fin lørdagstur med Kim i går. Vi gjorde først noen drift etter rødspetta i Kjeltringsundet, med en spette på 2075 gram som toppfisk:

Foto0303.jpg

Under mataukfiske ble det også noen fine hyser, med denne på 4,05 kg som topp:

Foto0309-hyse+4050g+76+cm.jpg

Artig med en specimenfisk igjen.

Og nevnes bør også at det ble ny pers på sandflyndre, 785 gram:

Foto0305-sandflyndre+785g.jpg

Kim fikk også endel fisk, men bortsett fra en 8-kilostorsk var det ingen spesielt store. Det var med andre ord min dag i går. Og jeg tror jeg har fasiten på hvorfor det gikk så bra - den fantastiske capsen! "Ååå, den e fin! Kim!" Så takker så mye til gutta i NKML for den. Lykkecapsen skal på også på neste tur:)

Alle mine kamera har tatt kvelden, så fotograf på bildene er Kim med mobilkamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

25.09.2012: Tid for rødspette!

Så var det endelig tid for en tur til Kjeltringsundet igjen. Det har ikke blitt mye rødspettefiske på oss foreløpig, vi har rett og slett ikke hatt tid i høst. Litt synd ettersom september tradisjonelt er den beste måneden. I går tok vi oss imidlertid en ettermiddagstur der planen var å fiske fram til solnedgang.

Vår båt for dagen ble den innerste, nr 1:

IMG_0334-den+innerste+baaten.jpg

Det vil si, det var Jørgen og jeg i båt nr. 1, mens Kim og Marcus styrte båt nr. 4.

Vi var spente på om noen av oss ville klare å perse i dag..

Det tok bare 5 minutter før den første rødspetta var i båten:

IMG_0340-jorgen+med+albinospette.jpg

Jørgen med albinospette

Jørgen fisket bra i innledninga og hadde allerede fått 3 rødspetter før jeg hadde en fisk i båten. Og fisk nr. 4 var det også han som fikk. Denne kjentes bedre ut, med solid tyngde. Vel oppe kunne vi konstatere at det ville bli en klar forbedring av personbeste.

IMG_0344-jorgen+med+pers.jpg

IMG_0346-spette+2350g+60cm.jpg

60 cm og solide 2350 gram. Gratulerer med pers Jørgen!

IMG_0350-c-r.jpg

Rødspetta svømmer tilbake

IMG_0358-spettekjoring.jpg

Spette kjøres

IMG_0370-vakker.jpg

Flotte marmoreringer.

IMG_0373-catch+and+release.jpg

Vi kunne se at det var ting på gang i den andre båten, og at det ble håvet en fisk. Vi kjørte bort til Kim og Marcus for å sjekke. Det viste seg at Marcus hadde fått en skikkelig flott rødspette:

IMG_0387-2650+gram+60+cm.jpg

Like lang som Jørgens fisk, 60 cm, men betydelig feitere. Vekta stoppet på 2650 gram og årsbeste for Marcus.

IMG_0388-sammenligning.jpg

Kims sandflyndre blir liten sammenlignet med denne.

IMG_0390-fint+og+stille.jpg

Stille på sjøen - og fin kveldsstemning

Som vanlig begynte all småfisken å dukke opp rundt solnedgang. Den ble etterhvert så plagsom at vi avsluttet fisket for dagen. Men Marcus dro en rødspette på tampen:

IMG_0395-siste+spette.jpg

1700 gram

Totalt fikk vi 20 rødspetter, hvorav alle bortsett fra 1 fisk ble satt ut igjen. Toppfiskene var 2650 og 2350 gram. Det må sies å være bra uttelling på 3,5 timers fiske. Som regel er morgentimene og formiddagen den beste fisketida, så jeg håper vi får nok tid og godt vær slik at det er mulig med en heldagssatsning før sesongen er over.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hvordan dette skal kunne matche sandflyndre-eldoradoet Jomfruland, men ok.. :P

Nydelige spetter; må være moro å ha tilgang til en slik plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Spettene begynner å komme i bettet

For ca. en måned siden var jeg en langhelg ute på Lauklines i forbindelse med 17. mai. Det ble ikke så mye fiske med Marcus ettersom han var opptatt med turer med turistene, så jeg var ute et par dager på egenhånd for å prøve litt variert fiske. Fisket var ikke det beste, det meste er forsinket i år, men jeg prøvde noen timer etter flatfisken. Rødspettefiske er alltid spennende og på de rette plassene kan man få stor fisk også på våren.

IMG_1842-anemon.jpg

Marcus har malt båten (Anemon) i vinter og den framstår nesten som en helt ny båt. Fin er den. Her på vei ut med turister for å fiske torsk og sei.

IMG_1834-h%C3%A5ja-small.jpg

På vei mot Håja

IMG_1858-spette.jpg

Det ble endel rødspetter opp til 1625 gram.

IMG_1867-spette+1625g+53+cm.jpg

2. juni var jeg ute med Martin og Jørgen + en kompis. Det var utrygt for regn, lyn og torden, så vi var litt usikre på om vi skulle gå ut. Men lynet og regnet dukket aldri opp og det ble kjempevær. Vi startet med å fiske etter rødspette på en av våre "vårplasser". Og på 4 drifter fikk vi 3 rødspetter og 4 sandflyndrer, noe som må sies å være bra uttelling.

IMG_2075-martins+pers.jpg

Martin persa med en spette på 1750 gram.

IMG_2058-jorgen.jpg

Jørgens fisk var den største på pene 2000 gram.

Etter 4 drifter bestemte vi oss for å forlate plassen for å fiske etter torsk og sei. Det viste seg å være en bom, for vi klarte ikke å finne verken stor sei eller torsk. Skulle nok heller ligget en heldag etter spetta. Men fantastisk vær ble det i hvertfall.

DSC_0298-martin+jorgen-small.jpg

Hyggelig å være på tur med mine brødre.

Gleder meg til neste gang jeg får muligheten til å fiske rødspette. Og så kan man jo alltids drømme om å få en som bifangst under steinbitfiske, som i fjor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Flatfiskkveld med Geir

I begynnelsen av juli møtte vi en god fiskevenn, Geir Sundet, i byen. Han var på sin årlige ferie nordpå. I år var han som vanlig uheldig med været og fikk 2 uker med kuling og regn her oppe. Han hadde ikke tilgang på båt i år, så over en middag avtalte vi at vi skulle ringes om det ble sjans for en fisketur sammen.

Og dagen før han skulle reise hjem kom endelig godværet. Jeg dro på havet med familien på dagtid, men avtalte med Geir at han skulle komme til Lauklines på kvelden når vi kom til land. Det skulle også Kim gjøre, så vi kunne ta oss en kveldstur. Vi har aldri fisket sammen med Geir før, det er noe vi har prøvd å få til lenge, så det var hyggelig at det klaffet nå.

Det ble en trivelig kveld med mye prat om fiske og alt mulig annet. Vi forsøkte oss først på gapeflyndra i Mudderbakken. Og den var på hugget denne kvelden. På 1,5 time fikk vi ca. 30 gaperter, Geir var forundret over tettheten av disse. Den største ble ny PB på meg, 600 gram.

IMG_2437-gapertpers+600g.jpg

IMG_2441-gapert.jpg

Kims største var ca. 500 gram. Spooky som vanlig..

IMG_2444-geir.jpg

IMG_2442-geir+gapert+550g.jpg

Geirs største for kvelden var 550 gram.

Vi hadde egentlig planer om å gå ut på dypet for å teste etter uer og stor hvitting. Det hadde blitt tatt mye stor hvitting i det siste med topp på 2,3 kg. Vi fant imidlertid ut at tida var for knapp og vi skulle heller fiske etter stor rødspette i stedet. Etter en drøy halvtimes kjøring var vi framme på første spetteplassen. Denne plassen har levert mange flotte fisker tidligere, men nå var det dårlig bett. På 4 drifter fikk vi et par små spetter. Vi kjørte videre til "Luresundet". Her tok spettene villig. Geir fikk et par greie fisk over kiloen, jeg fikk en på 1,3 kg, mens Kim hadde dagens to største.

IMG_2458-1700g.jpg

1700 gram.

IMG_2456-spette.jpg

Større fisk kjøres..

IMG_2448-spette+2350g.jpg

Flotte 2350 gram. Vi ga oss i 2-tida på natta, men hadde vi hatt bedre tid hadde vi kanskje fått flere og større.

IMG_2453-alternativ+posering.jpg

Alternativ posering om man vil at fisken skal se stor ut...Kanskje mest aktuelt for tyskere.

Takk til Geir for en hyggelig kveld med fiske og skitprat. Håper vi kan få til flere turer sammen senere.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.