Gå til innhold
Fiskersiden

Kvina 2009


ole14
 Share

Recommended Posts

Blir det tatt mye laks i Kvina eller Litleåna om dagen?

De to siste dagene har vært dårlig i lygna.

Forholdene vannføring og tempratur er perfekte men det er svært lite laks som blir tatt. Gamlegutta mener dette er den dårligste sesongen siden kalkinga startet. Det har blitt tatt ca 30 laks til nå denne uken, noe som er elendig hvis man ser på de gode forholdene. Mellomlaksen og smålaksen er fraværende, noen helt få blir selvfølgelig tatt men fangstene ligger på 20% av det en skulle ha forventet. Som jeg har nevnt tidligere så har tendensen vært at laksen kommer på elva 1-2 mnd senere en det den gjorde tidligere, skal bli spennende og se hva august bringer, for dette ser svært skummelt ut med hensyn til å oppnå gytebestandsmålet for elva.

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det høres jo ganske likt ut som lygna egentlig. Onsdagen som var ble det tatt bra med fisk i lygna. Men etter det så er det nesten ikke tatt fisk i det hele tatt.

Jeg fikk to på onsdag, men har kun vært borti en fisk bortsett fra det. Og jeg har fisket flere timer hver dag.

Med 233 kg tatt totalt i lygna, og 35 dager igjen og fiske, så går det mot en veldig dårlig sesong kan man vel trygt si.

Endret av Alf Kåre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

På tide med en liten oppdatering her. Sesongen så langt har vært en skuffelse hvis man ser på totalen.

Personlig er jeg rimelig godt fornøyd har fisket svært lite men har fått 5 fisk med en snittvekt på ca 5kg.

Det er ikke mye fisk på elva i år og det ser ut til at vi får den dårligste sesongen siden 90 tallet.

Svelene har igjen sviktet mens storlaksfisket er som normalt og det er dårlig med mellomlaks.

Tipper at totalfangsten ender opp et sted mellom 1-1,1 tonn, hvis det ikke kommer et særdeles godt innsig med laks på sluten av sesongen.

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

oppstykka, Inntørka, bedritne møkkaelv.....se å få sprengt Rafossen og lagt den i rør så vi "endelig" kan få noe glede av den. Med så lite og luguber laks som kun biter på alt det skrotet den kø-snikende ,okuperende lokalbefolkningen klarer å kyle på tvers av andres liner......er det bedre å bruke den til strømproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvina var nok en vakker elv engang og syntes det er forjævlig hvor ødelagt den er.......Tenk å stjele vann fra en elv og pumpe det over i en annen, trist og latterlig.

Ja kvina var litt av en perle i sin tid, engelskmennene betalte mye penger for å fiske etter storlaksen som kvina en gang i tiden var kjent for. Nå er den desverre bare en skygge av seg selv.Storlaks er erstattet med mellomlaks og terskelbasenger har blitt brukt for å oprettholde det gamle vannspeilet.

Kvina er nå den dårligste lakselven i vest- agder, i antall kilo fisket laks. Ser litt skummelt ut faktisk, for svelene var fraværende i år også.

Og føre vekk over 2/3 av vannet til siravassdraget har satt sine tydlige spor.

mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen statestikk på nett over hvor mange prosent av fisken det blir tatt skjellprøver av som er villaks eller oppdrettslaks?? Sjøl har jeg sluppet og sende inn skjellprøver fra Kvina i år :)

Ja det finnes en statistikk, men jeg er ikke sikker på om den finnes på nett.

Andelen optrettsfisk er ca 5%.

I år skal det levers skjellprøver av minst 50% av fisken som har blit tatt.

Mvh

Ole.

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det finnes en statistikk, men jeg er ikke sikker på om den finnes på nett.

Andelen optrettsfik/stratfora fisk er ca 5%.

I år skal det levers skjellprøver av minst 50% av fisken som har blit tatt.

Mvh

Ole.

Fant denne nå. Står ikke noe om Kvina men mange andre elver.

http://www.google.no/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&url=http%3A%2F%2Fwww.fiskeridir.no%2Fcontent%2Fdownload%2F13127%2F104474%2Fversion%2F1%2Ffile%2FNotat_NINA_oppdrettslaks.pdf&ei=f1XASra7IKXbjQeyqak6&usg=AFQjCNFzKZFgHNoMyg5tGvgejw-2OOGzEw&sig2=quYEolTGUr4zBXFnkq6h3A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidet med ny regler for laksefiske er såvidt påbegynt i de forskjellige fora.

Skal bli innteressant og se hva utfallet blir redusert døgnkvote/årskvote eller inskrenkning i fisketiden.

Er uansett svært liten tvil om at det kommer instramninger.

mvh

ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå er årets gytetelling unnagjort, jeg var dessverre ikke med denne gangen.

Raportene fra de som hadde tellingen er nedslående.

En god del mindre fisk en normalt i de fleste deler av elva.

Ser ut til at trass i dårlig fangst, har vi nok tatt ut en større del av bestanden en vi burde.

Dette fører nok til både innskrenkning av fisketid og reduserte kvoter til neste sesong.

Mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.