Gå til innhold
Fiskersiden

Sølvreven jakter på Gigalaksen


sølvreven
 Share

Recommended Posts

En drøy uke igjen, til en og annen rakett og haglladning bryter stillheten presist klokka 23:58:30 (!) den 31/5.

Et plopp uti vannet høres på den andre siden 4-5 minutter før midnatt. Noen tjuvstarter, klarer ikke å dy seg.

Rå latter høres langs elvebredden, ingen sure miner her. Vi forstår.

-"Johoooo" !

Et og annet kaldvræl høres over elva, fiskere er i yr glede over å endelig få kastet redskapen uti elva.

Det sitrer langt inni margen, er det mye laks på elva ? Og vil den finne agnet mitt i natt ?

Fiskere både nedenfor og ovenfor der man står skal prøve å lure laksen de første timene. Likesinnede alle mann, vi har samme "sykdommen" hele bunten :) Noen svaier lett og dunsten av noe sterkt kjennes når brisen stryker oppover dalen. De skulle kanskje ha vært på land ;)

Den første laksen er på kroken bare etter noen minutter på den andre siden. Man skimter sammenstimling av skygger der borte. Fiskeren beveger seg stadig nedover langs bredden med stanga i helspenn !

Med et kobbel med fiskere i hælene som følger spent med.

Den er svær ! Etter noen minutter høres nok et kaldvræl, mye høyere denne gang. Laksen er berget, den første er i land. Og sykdommen brer seg som ild i tørt gress. Det er fisk på elva ! Her skal det fiskes.

Laksefiske, det er nå noe spesielt :D

Jeg gleder meg.

2305200910445407d75125744a0495.jpg?32

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utvilsomt en fin tid vi går i møte, og endelig nå er det bare dager før vi igjen kan leve det livet

vi er så glad i, venner vi ikke har sett siden ifjor, litt primitivt liv langs elvebredden.

Nå har du mulighet fram til 31 august silver, er ikke gigalaksen kommet på land til da så tror jeg beint fram

du får vende nesa sørover for noen dager :mellow:

Besøk suldalslågen den er åpen til første oktober. Jeg vet akkurat hvor du skal fiske også

Var med og satte ut 20.000 smolt som skulle slepest ut fjorden, har allerede gjort avtale med 15 stk av dem

om en 4 års tid. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Beskrivelsen din gjev meg skjelving i magen og mange bilder i skallen av forventning og håp. Eg satt nettopp og studerte kjøyreruta frå Stord til Trondheim, og fann at den greiaste vegen var over Hardangervidda. Det vert nokre laaaange dager på jobben neste veke, med sommerfugler i magen.... :mellow:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare 8 dager igjen, håy, som tiden flyr!!

på tide og sette de første feitmarkene i mose snart nå!?

Litt tidlig ennå Ulven :) Vent til fre/lør, og la mosen kun såvidt være fuktig. Legger du feitmarken i mose nå blir det ikke mye mose igjen til mandag, må fylle etter hele tiden. Er mosen bløt, legg den utover bakken og la den tørke litt. Da må du bruke fingerbøl for å få tredd på marken :lol:

Markstanga måtte jaggu fram fra glemselen idag, klarte ikke å dy meg lenger :mellow:

Nytt 0.60 snøre på ambassadøren, opphenget er bundet og jeg tenker vi starter med en 5.0 beak. Det første døgnet skal laksen få et lite kick, mark-kick :D

I morra står slukstanga for tur, blir 0.50 eller 0.55 på den, og sluken blir montert ut ifra forholdene et stykke utpå åpningsdagen (hvis ikke den første marklaksen er på land i løpet av morran da).

Mandag skal 2-håndsstanga monteres, med intermediate og 60cm fortom mono 0.50 og kanskje en aldri så liten "sigar" på enden. Orange tube a la Silver :lol: Så sånn går nå dagene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres foreløpig ut som en drøm, men som snart skal gå i oppfyllelse :D Har allerede vært et par turer nedpå Borten/losen og sett an forholdene, og blir ikke mindre spent av den grunn!

Jeg og fadern kommer ned til B/L i løpet av 5. juni og skal være noen dager, regner med å få tatt et par ord med både mr. Silverfox og Mao som jeg såvidt fikk snakket med i fjor :mellow:

Bare et par eksamener igjen nå så er det frem med utstyret!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du grave litt lenger inn i skapet etter ei skikkelig synkeline da, Silver :glare: Ryggproblemer døyves av litt ekstra konjakk som kjent :)

De største på 2-håndsen er tatt på intermediate ;)

I 1996, og da var elva virkelig kald de første ukene. Ble målt til 4-5 grader når disse storlaksene ble tatt :lol: Og i år blir nok elva varmere litt uti juni. Men hvis man fisker med intermediate på godplasser der laksen passerer forholdsvis "grunt", så er det mye mere effektivt enn å prøve tuben lenger ned med synkelina.

Det blir for mye mas og jobbing ;)

Er det 2 m. dypt går intermediate fint i første halvdel av juni i år, tror jeg. Bamsene som står og trykker i hardstrømmen (rettere sagt under hardstrømmen) langt ned, den må nok fristes med mark ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 2 m. dypt går intermediate fint i første halvdel av juni i år, tror jeg. Bamsene som står og trykker i hardstrømmen (rettere sagt under hardstrømmen) langt ned, den må nok fristes med mark ^_^

:blink: Eller den kan fristast med Thorspinneren, fiska medstraums. Eg venter på ein ladning med jernskrammel frå Elbe, og då får me sjå om trønderbamsane greier å motstå denne luringen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere noe særlig med spinner i Gaula og lignende elver ?

Jeg har aldri sett noen bruke de der oppe, og da har jeg ikke prøvd selv heller..

Jeg fisker med masse med spinnere på 20-30 gram her på Sunnmøre og de er i alle fall like effektive som alt annet. Men så er jo elvene mindre og dybdene lavere enn på de store midtnorske elvene.

Det fine med disse er som det sies over at de kan fiskes med eller motstrøms alt etter vannstand og dybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere noe særlig med spinner i Gaula og lignende elver ?

Jeg har aldri sett noen bruke de der oppe, og da har jeg ikke prøvd selv heller..

Jeg fisker med masse med spinnere på 20-30 gram her på Sunnmøre og de er i alle fall like effektive som alt annet. Men så er jo elvene mindre og dybdene lavere enn på de store midtnorske elvene.

Det fine med disse er som det sies over at de kan fiskes med eller motstrøms alt etter vannstand og dybde.

Altfor få bruker spinnere egentlig i Gaula ihvertfall. Det går mest på jernplater i 30gr. og helt opp til 55gr. for noen. Kan være litt vrient med spinnere de første dagene ihvertfall hvis elva skulle vise seg å bli ganske stor og endel farget. Men gjerne litt vrient med sluk også da, nedenfor fossen. Wobbler, devon og spinner er jo mye bedre enn sluk og det er rart at så få bruker dette i forhold til sluk.

Sånn som elva er nå så duger spinnere meget bra, "tunge" sådan som går skikkelig ned. Eller fisket på områder der laksen ikke står dypt. Ser jo utpå sesongen også når elva går endel ned, blir mindre og klarere at folk fremdeles står og denger med altfor store sluker :) Enkelte strekk inneholder flere fine lakser, og laksen er skitlei jernplatene. Og da kan en spinner være svært så effektivt for å vekke laksen :)

Når laksen ikke tar stygge jernplater lenger, så er altså spinnere (ikke altfor store) eller flua overlegen igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stords store sønn (Even) er ankommet Trøndelagen. Uten bart, men jeg har med tusj så får me juksa det til lite :)

2 altfor lange dager igjen, spenningen er til å ta og føle på. Ihvertfall for min del, så i år blir det nok vanskeligere å kamuflere at laksegalskapen herjer vilt i kroppen. Man skal jo helst ikke vise fram at man skjelver litt i buksa når/hvis den første biter på :angry2: Man er jo blitt voksen :lol:

Noen bekjente fra Dk kommer utpå mandagen med årets forsyning av sunn drikke og kan hende noen brett bayer etc. Og til min venn Frode (Dk) har jeg en aldri så liten overraskelse :D

Jeg har bestilt 2 bøker via antikvariat.net av Tor Hansen som jeg skal overrekke på åpningsdagen (han har lest dem 10ggr. tidligere, men måtte bare ha dem !)

Men det han ikke vet er at inni der ligger personlige hilsener fra Laksekongen himself (T. Hansen) som jeg nettopp har fikset og lykkønskninger til Frode om årets laksefiske. Og Nidelvas sønn håper at han tar den store.

Så da må det bare bli suksess :lol:

Jeg har så smått tatt farvel med kjerringen for i sommer................................................huff da, det var ikke sant. Hørtes altfor brutalt ut :blush:

Skitt fiske alle syke laksemennesker, og fortsettelse følgjar uti juni engang. Med eller uten svidd tommeltott !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blush: No drar eg til byen og kjøper ein lausbart, kvite tennissokker, skinnvest og samla produksjon av DDE samt Åge A, slik at eg kan gli inn blandt dei innfødde. Så tek eg ei tom colaflaske og fyller på noko blankt, slik at min kaffi vert like tynn som dei andre sin.

1. juni, kom å ta meg, men kom fort. :angry2:

Endret av Even A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) No drar eg til byen og kjøper ein lausbart, kvite tennissokker, skinnvest og samla produksjon av DDE samt Åge A, slik at eg kan gli inn blandt dei innfødde. Så tek eg ei tom colaflaske og fyller på noko blankt, slik at min kaffi vert like tynn som dei andre sin.

1. juni, kom å ta meg, men kom fort. :lol:

Du trenger ikke det :D

må nok si at jeg er veldig veldig misunnelig nå etter noen turer ut og inn på sykehus med litt justeringer av høyre hofte så blir nok min sessong start utsatt :o

ellers så vil jeg ønske deg lykke til og så må du prøve mao plassen du får få Sølvreven til og ta deg ditt,

det står en der helt sikkert :)

SKITT FISKE til dere alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke det :lol:

må nok si at jeg er veldig veldig misunnelig nå etter noen turer ut og inn på sykehus med litt justeringer av høyre hofte så blir nok min sessong start utsatt :)

ellers så vil jeg ønske deg lykke til og så må du prøve mao plassen du får få Sølvreven til og ta deg ditt,

det står en der helt sikkert :)

SKITT FISKE til dere alle :)

Meget synd at du ikke kunne komme på starten. Men vi skal ta det igjen senere, vær sikker !

Den første laksen skal det stå Mao på (regner med at det kommer en på land i løpet av juni) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget synd at du ikke kunne komme på starten. Men vi skal ta det igjen senere, vær sikker !

Den første laksen skal det stå Mao på (regner med at det kommer en på land i løpet av juni) :)

Ja dette var noe dritt, men men,ja du kan være sikker at det kommer en mega på land i juni med noen ulldotter fra løten

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reven kikket i krystallkula i det siste? Og hva kunne den fortelle om årets oppgang av storlaks og mellomlaks i Gaula? Siden det var et storlaksår i fjor så er det vel mellomlaksen vi kan håpe på i år...

Krystallkula er diffus :) Ingen ting er normalt lenger, de mere forutsigbare syklusene vi hadde tidligere stemte bedre. Skal jeg være ærlig så vet jeg ikke hvordan det blir i år. Storlaks vil det nok være endel av i elva, men jeg tror det stopper opp med denne ganske så tidlig uti juni. Den går jo så tidlig nå laksen på elva.

Men det vil jo alltids gå noen etternølere. Eller at endel har stoppet opp allerede og begynner å gå videre når elva synker. Laks uten lus.

Det merkes jo også at garna ikke er i sjøen de første ukene. Tror faktisk det er bra med laks i elva akkurat nå, og dette vil jo forplante seg oppover elva etterhvert utover juni og juli.

Håpet er at det etterpå vil komme mellomlaks, ellers kan det bli temmelig tynt etterhvert. Kommer det lite storlaks i nedre deler fom. medio juni og mellomlaksen uteblir, ja da blir det lite å fiske på. Men smålaks kan jo komme da, det hadde nok vært det mest gledeligste. Og kanskje får vi et bra smålaksår. Har fått noen indikasjoner på at det er endel feit og fin smålaks faktisk allerede på vei inn fjorden. Og det er et meget godt tegn. Kommer de tidlig, da blir det som regel moro utover slutten av juni og juli :)

Det siste knallgode smålaksåret var i 2000. Og det meget gode mellomlaksåret kom i 2001. På tide med en gjentakelse nå :lol:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt oppvarming før den store dagen. Tren på denne Even, nå er du i Trøndelag :D

Tenkte vi skulle ta en allsang oppi elva mens vi griller pølser i morra :)

Ellers har jeg klart å hostet opp et privat opptak fra nede på Kvål enstand. Opptaket er gjort på valdet til Nils Master St.Hansaften 2005. Håper du er klar Even ?

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.