Gå til innhold
Fiskersiden

Jeg har funnet gromhølet!


Perca
 Share

Recommended Posts

Atter en gang tok Fruen og jeg en tur til Palmekysten (Tvedestrand). Og denne helgen hadde vi en ting på programmet, nemlig å fiske! Fredagen var satt av til dorging etter sjøørretten. Årstiden tilsier at det skulle være mulig å komme på talefot med denne fisken... Men så var det det å få den da... Været var skikkelig bedritent. Det var mørkt, det var yr og det var sprutregn og noen ytterst små gløtt av sol innimellom. Og selvfølgelig så hadde ikke jeg med meg regntøy...

Vi fikk satt ut båten og rigga to stenger med hver sin vobler. Og som den konservative sportsfisker jeg er så hekta jeg på de voblerne som har gitt resultater tidligere, StrikePro 11 cm sort/blå/sølv og en i samme fargekombinasjom, men med en del prikker og litt farger på gjellene. Jeg hadde ikke dorget 50 meter så høgger det på både hos Fruen og meg samtidig! I løpet av få sekunder så skjønner jeg at det ihvertfall ikke er sjøørret som har bitt på voblerne våre. Et skikkelig høgg, tre dype bøyninger på stanga og så er det bare tungt. Joda, du gjettet nok riktig, det var lyr. Moro å få litt ækksjen så snart selv om det var sjøørrett vi håpet på. Og det skulle vise seg at dette var en dag i lyrens tegn! Vi dorget sjelden mer enn 50 meter før en av oss fikk på en lyr. Størrelsen var fra drøye 1/2 kg og opp til snaue 3 kg. Jeg skal ikke forsøke å være så fisefin at jeg mener alt annet enn sjøørrett er noe dritt når det er sjøørret jeg fisker etter, men den dagen må jeg si at jeg ble litt småirritert over all den lyren som beit på. Hvor mange vi fikk vet jeg ærlig talt ikke, men vi holdt tellinga til vi hadde passert 50 stk og da ga vi opp tellinga og vi fikk maaange etter dette! Vi fikk hver vår horngjel også og som vanlig så dro Fruen den største. Hun har en utrolig evne til å få stor horngjel. Ellers så fikk jeg en liten sei og en koketorsk på rundt 3 kg. Vi var utpå og dorget i 7-8 timer og vi hadde ikke en eneste kjenning med det vi hadde håpet å få.

83420_s.jpg

Lørdagen skulle vi også fiske og vi ville dorge litt før vi skulle agne etter flyndre. Været var helt forskjellig fra fredagen, det var knallsol! Vi dorget oss ut mot havet og etter en snau times dorging så hadde vi ikke fått en eneste lyr! Tydeligvis så hadde ryktene gått blandt lyrene om at de måtte ikke finne på å smake på de sort/blå/sølvfargede vrikkende sakene! Da sier Fruen at hun vil skifte til en annen farge på vobleren. Jeg roter rundt i slukeskene og drar opp en StrikePro som nesten er hvit, men med noen duse farger på det hvite. Den vil jeg prøve, sier Fruen og dermed så dorger hun med en vobler som jeg ikke har trua på... :blush: Bare noen minutter senere så får jeg en horngjel og mens jeg sveiver inn den så biter det på en horngjel hos Fruen også. Ja ja, tenker jeg, så det er fisk som er dum nok til å bite på den fargekombinasjonen også... Etter at disse horngjelene hadde kommet opp i båten så blir vi enige om å dorge litt til før vi skal agne etter flyndre. Nå hadde vi jo knallfint og ferskt agn. Vi hadde dorget oss helt ut på "Båen" som ligger ca 1 sjømil ut fra de ytterste skjærene da Fruen sier at hun har`n, altså en fisk... Sikkert en horngjel dette også sier hun da jeg ser fisken hoppe og at det er en sjøørret hun har på! Og dette var tydeligvis dagen vår... Jeg hadde glemt igjen hoven i bilen! Det var ingen stor ørret, men kjedelig å miste det vi hadde forsøkt å få i snart to dager på grunn av at jeg hadde glemt å ta med hoven. Etter litt om og men så får Fruen "leid" fisken inntil båten der jeg sitter og jeg får løftet fisken opp. Så spreller faenskapen så jeg mister grepet på den, vobleren løsner fra kjeften til ørretten og fisken lander på ripa for så å dette ned i bånn av båten! Det var helt tydelig at denne fisken skulle vi ha. :) Etter dette så fikk jeg en horngjel til før vi skulle forsøke oss på de flate.

83421_s.jpg

Jeg styrte båten mot "Flyndrehølet" som jeg som jeg fant i påsken og som jeg har markert på GPS`n. Da jeg var fornøyd med posisjonen så var det bare å pælme dreggen og rigge om på stengene. Glidende med 50 gram bly, en lang slank krok og horngjel strimmel som agn. Og så satte det i gang! Det beit, det beit og det beit!!! Ikke bare beit det, det var fin fisk også! Jeg tror aldri at jeg har fått flere flyndrearter noen gang på samme dag og på samme sted. Vi fikk sandflyndre, vi fikk rødspette og så fikk vi lomre og det neste var en skrubbe og så fikk vi hver vår slettvar og så biter det på nytt og hva er det som kommer opp..? Joda, der kommer en flott sjøtunge! Ikke nok med det, vi får enda en sjøtunge og 3 slettvar til og rødspetter så det monner. Som du kanskje skjønner så kom vi ganske seint i land på lørdagskvelden... Vi måtte en tur på land og strekke beina og tømme "tanken" før vi dro ut og fortsatte fiskingen. Da vi var på land så tok Fruen noen bilder av hva vi hadde fått, men de bildene har vel ikke dere lyst til å se..?

Ålræit da... Så får jeg legge inn noen bilder!

83422_s.jpg

Sjøtunger 700 gram og 986 gram. Hva han to®sken i midten veier får være en hemmelighet, men han nærmer seg specimenkravet...

83423_s.jpg

Slettvar 780 gram og 896 gram.

83424_s.jpg

Skrubber

Det var ikke akkurat de største eksemplarene vi fikk, men helt grei størrelse var det. Tungene veide 700 og 986 gram, slettvarene veide 692, 780 og 896 gram, den største lomra veide 666 gram. Skrubbene veide begge mellom 700 og 750 gram og den største rødspetta veide drøye 800 gram. Sandflyndrene veide vi ikke, men de var små.

Om det er noen vits i å spørre meg om posisjonen til dette gromhølet..? Vel... Du kan jo spørre, men ikke regn med å få noe klart svar. ;) Jeg er helt sikker på at det er massevis av slike gromhøl i området, det er bare å finstudere sjøkartet.

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.