Gå til innhold
Fiskersiden

Råd til Jerkbaitutstyr m.m


Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg tenkte å kjøpe meg jerkbaitutstyr for å effektivisere mitt gjeddefiske

noen hakk, men har jo lest at også abbor er fisk som går på her.

Sett film av at det er en spesiell teknikk som jeg må innrømme at jeg ikke har

testet før, er det vanskelig eller relativt lettlært? Hvordan vet man at man gjør dette

helt riktig?

Uansett - jeg trenger råd fra dere kyndige til å kjøpe godt, greit og rimelig jerkbaitutstyr,

altså stang, snelle, snøre og hvor store jerk som er mest effektivt.

Lest også noe om at det ikke er noe i veien for å dorge med slikt utstyr etter båten

dersom man tar en pause i kastingen?!

Jeg har ikke økonomi til å bruke store summer på dette, men har sett at man får

pakker med utstyr relativt billig, så tar imot alt dere har av råd.

Jeg bor i Akershus, nærmere bestemt Sørum, så dersom dere kjenner til noen butikker som har godt utstyr,

eventuelt med gode pakepriser, ville det være suverent! Også nettbutikker selger vel dette kan jeg tenke meg.

Også skjønt at størrelsene (og tyngden) er ulik på de ulike jerks, hva anbefales for fiske i vann som for eksempel storsjøen i Odalen, glomma, vorma og liknende? Og hva er avgjørende for valg av størrelse? Går disse slukene dypt? (da også ved dorging)?

Vil være utrolig takknemlig for raske svar av dere (er jo gjeddefestival i storsjøen om 2 uker ;) , og noe øving på denne teknikken kan vel ikke overses)!

Mvh Anders:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Jeg tenkte å kjøpe meg jerkbaitutstyr for å effektivisere mitt gjeddefiske

noen hakk, men har jo lest at også abbor er fisk som går på her.

Sett film av at det er en spesiell teknikk som jeg må innrømme at jeg ikke har

testet før, er det vanskelig eller relativt lettlært? Hvordan vet man at man gjør dette

helt riktig?

Uansett - jeg trenger råd fra dere kyndige til å kjøpe godt, greit og rimelig jerkbaitutstyr,

altså stang, snelle, snøre og hvor store jerk som er mest effektivt.

Lest også noe om at det ikke er noe i veien for å dorge med slikt utstyr etter båten

dersom man tar en pause i kastingen?!

Jeg har ikke økonomi til å bruke store summer på dette, men har sett at man får

pakker med utstyr relativt billig, så tar imot alt dere har av råd.

Jeg bor i Akershus, nærmere bestemt Sørum, så dersom dere kjenner til noen butikker som har godt utstyr,

eventuelt med gode pakepriser, ville det være suverent! Også nettbutikker selger vel dette kan jeg tenke meg.

Også skjønt at størrelsene (og tyngden) er ulik på de ulike jerks, hva anbefales for fiske i vann som for eksempel storsjøen i Odalen, glomma, vorma og liknende? Og hva er avgjørende for valg av størrelse? Går disse slukene dypt? (da også ved dorging)?

Vil være utrolig takknemlig for raske svar av dere (er jo gjeddefestival i storsjøen om 2 uker :blush: , og noe øving på denne teknikken kan vel ikke overses)!

Mvh Anders:)

heisann, høres ut som en grei plan å gi seg på jerk fiske,det er hvertfall sinnsykt morsomt og uhyre spennende,men det finner du snart ut av selv..det er ikke spesiellt vrient å lære seg,greier du å piske stanga nedover mot vannet er du på god vei,men det kan være lurt å legge på nylon snøre på snella om du ikke har kastet med multi snelle før,så slipper du å miste dyrt multi snøre pga kråkereir,det viktigeste er att du lærer å holde snøre stramt hele under fisket,det vil spare deg mange bomhugg. det finnes masse å velge i alt ettersom hva du vil betale,men ett helt greit sett til å begynne med vil være feks bft stiff som har en oppgitt max kaste vekt på 150 gram,men som også virker fint med litt letter baits.med ambassadeur 5601 jb,snelle(som også er en av de beste snellene til jerking rett ut av esken. multi snører finnes det ett hav av men ett greit tips vil være å kjøpe power pro sitt i passende diameter feks: 0.32 eller 0.36,mange synes 0.32 er for tynn pga av snøret kan grave seg nedover på spolen og sørge for skikkelig brå stopp ved utkast,men personlig har jeg ikke hatt noen uhell med det,så det får du avgjøre selv.du kan jo gå inn på skittfiske eller avkroken og se på det de har der,tror begge har sett som beskrevet over,eller du kan velge ett sett med dyrere stang om det er ønskelig feks strikepro sin pike range serie,som også er veldig bra stenger..angående vekter på baits så er det mye å velge i alt fra buster jerk som mange velger å begynne da den er veldig lettfisket og enkel å få bra gange på,denne veier ca 75gram,videre finnes big bandit som er litt større,+ det er ett hav av fine jerkbaits som du kan kjøpe hos nettbutikker i sverige..jeg fisker i både elv og sjø der jeg bor,og bruker baits som veier alt fra 70 til nærmere 200gram og alle fanger fisk uavhengig av størrelsen på de,så det trenger du ikke å tenke så mye på. tror ikke det finnes veldig mange jerkbaits som går spesiellt dypt,de pleier å ligge på rundt en halv meter til ca tre fire meter,ettersom hvor lenge man lar dem synke før man begynner innfiskingen,det er fullt mulig og dorge med om man vil det,ett bait som egner seg godt til det er westin jerk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann, høres ut som en grei plan å gi seg på jerk fiske,det er hvertfall sinnsykt morsomt og uhyre spennende,men det finner du snart ut av selv..det er ikke spesiellt vrient å lære seg,greier du å piske stanga nedover mot vannet er du på god vei,men det kan være lurt å legge på nylon snøre på snella om du ikke har kastet med multi snelle før,så slipper du å miste dyrt multi snøre pga kråkereir,det viktigeste er att du lærer å holde snøre stramt hele under fisket,det vil spare deg mange bomhugg. det finnes masse å velge i alt ettersom hva du vil betale,men ett helt greit sett til å begynne med vil være feks bft stiff som har en oppgitt max kaste vekt på 150 gram,men som også virker fint med litt letter baits.med ambassadeur 5601 jb,snelle(som også er en av de beste snellene til jerking rett ut av esken. multi snører finnes det ett hav av men ett greit tips vil være å kjøpe power pro sitt i passende diameter feks: 0.32 eller 0.36,mange synes 0.32 er for tynn pga av snøret kan grave seg nedover på spolen og sørge for skikkelig brå stopp ved utkast,men personlig har jeg ikke hatt noen uhell med det,så det får du avgjøre selv.du kan jo gå inn på skittfiske eller avkroken og se på det de har der,tror begge har sett som beskrevet over,eller du kan velge ett sett med dyrere stang om det er ønskelig feks strikepro sin pike range serie,som også er veldig bra stenger..angående vekter på baits så er det mye å velge i alt fra buster jerk som mange velger å begynne da den er veldig lettfisket og enkel å få bra gange på,denne veier ca 75gram,videre finnes big bandit som er litt større,+ det er ett hav av fine jerkbaits som du kan kjøpe hos nettbutikker i sverige..jeg fisker i både elv og sjø der jeg bor,og bruker baits som veier alt fra 70 til nærmere 200gram og alle fanger fisk uavhengig av størrelsen på de,så det trenger du ikke å tenke så mye på. tror ikke det finnes veldig mange jerkbaits som går spesiellt dypt,de pleier å ligge på rundt en halv meter til ca tre fire meter,ettersom hvor lenge man lar dem synke før man begynner innfiskingen,det er fullt mulig og dorge med om man vil det,ett bait som egner seg godt til det er westin jerk..

Takker så langt. Mange fine råd her.

Hva tror du f eks om dette settet: http://www.fiskeglede.no/cgi-bin/ibutik/AI...tikel&artnr=864 ?

Eneste jeg har funnet til nå.

Send gjerne noen linker med sett du mener er passende, sportsbutikker har vel

kanskje ikke så mye utvalg av jerkbait som nettsidene har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forsiktig advare mot å bruke Dam sin snelle, powerstriker til jerkfiske dog.... Knelte 3 stk selv, samt at jeg vet om flere andre som har knela de etter en dags bruk til jerk :)

BFT stengene er noe "slafsete" er min erfaring etter å ha fisket med de, mens BFT stiff er for stiv og livløs. St Croix har fine stenger, ellers er også Savagear sine flotte. Er også fornøyd med Berkley Lightning rod sin jerkstang. Og etter å ha prøvd flere forskjellige sneller har jeg nå brukt Ambassadeur 5601 JB og er storfornøyd med 0.43 pp. Er mange butikker du kan handle dette hos, du har i ditt område flere butikker som fører dette. Lykke til. Det er en dyr, men morsom affere dette jerkfiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forsiktig advare mot å bruke Dam sin snelle, powerstriker til jerkfiske dog.... Knelte 3 stk selv, samt at jeg vet om flere andre som har knela de etter en dags bruk til jerk :)

BFT stengene er noe "slafsete" er min erfaring etter å ha fisket med de, mens BFT stiff er for stiv og livløs. St Croix har fine stenger, ellers er også Savagear sine flotte. Er også fornøyd med Berkley Lightning rod sin jerkstang. Og etter å ha prøvd flere forskjellige sneller har jeg nå brukt Ambassadeur 5601 JB og er storfornøyd med 0.43 pp. Er mange butikker du kan handle dette hos, Outfishing har alt det nevnte, ellers har du i ditt område flere butikker som fører dette. Lykke til. Det er en dyr, men morsom affere dette jerkfiske

som nevnt over her så hadde jeg nok ikke bruktpenger på dam snella jeg heller..har hatt bft stiff,den funker den,jeg synes ikke den er for stiv men selvølgelig er det smak og behag..ikke veldig stort utvalg her til lands men om det er aktuellt og handle fra sverige,da blir det fort noe helt annet..sjekk feks lundgrens fiske,eller søder sportfiske de har mye fint...

Endret av jerk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forsiktig advare mot å bruke Dam sin snelle, powerstriker til jerkfiske dog.... Knelte 3 stk selv, samt at jeg vet om flere andre som har knela de etter en dags bruk til jerk ;)

BFT stengene er noe "slafsete" er min erfaring etter å ha fisket med de, mens BFT stiff er for stiv og livløs. St Croix har fine stenger, ellers er også Savagear sine flotte. Er også fornøyd med Berkley Lightning rod sin jerkstang. Og etter å ha prøvd flere forskjellige sneller har jeg nå brukt Ambassadeur 5601 JB og er storfornøyd med 0.43 pp. Er mange butikker du kan handle dette hos, Outfishing har alt det nevnte, ellers har du i ditt område flere butikker som fører dette. Lykke til. Det er en dyr, men morsom affere dette jerkfiske

Baitsa er dyre, men stang og snelle er ikke spess dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) kan jo bli litt dyrt da man finner ut att man vil ha en skikkelig grom stang og snelle såklart :) men det ser man på som som en nødvendig investering

Ja, det er klart hvis man absolutt skal ha calcutta-snelle og sånn. Men jeg brukt 1000 spenn på stang og snelle. og det var bft og ambassadeur... ;)

Hvis man bruker 2000 spenn kan man få et kjempe jerksett, selv uten rabatter!

Men jeg synes baits er ekstremt dyre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvor mye det koster å produsere disse. Tar man hensyn til de som er håndlagede er prisen rett,til tiders lav, da mange av produsentene lager hovedsakelig til seg selv og sine fiskevenner. Her er det også "sportsfiskehjerte" med i bildet, samt at det er vanskelig å forsvare lav pris ved produksjon av små kvanta ( under 100 stk av gangen) Man betaler ikke bare for det det koster å produsere, dog også for kompetansen disse flotte håndverkere legger i jobben... og ikke minst : Man får fisk på velfunderte og velprøvdede saker.

Thermoplast støpede og masseproduserte "baits" er overprisede- Her har leverandørene hengt seg i prisen som markedet er villig til å betale for håndlagede.

Det koster også betydelig mindre å lage "jerk" en wobler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvor mye det koster å produsere disse. Tar man hensyn til de som er håndlagede er prisen rett,til tiders lav, da mange av produsentene lager hovedsakelig til seg selv og sine fiskevenner. Her er det også "sportsfiskehjerte" med i bildet, samt at det er vanskelig å forsvare lav pris ved produksjon av små kvanta ( under 100 stk av gangen) Man betaler ikke bare for det det koster å produsere, dog også for kompetansen disse flotte håndverkere legger i jobben... og ikke minst : Man får fisk på velfunderte og velprøvdede saker.

Thermoplast støpede og masseproduserte "baits" er overprisede- Her har leverandørene hengt seg i prisen som markedet er villig til å betale for håndlagede.

Det koster også betydelig mindre å lage "jerk" en wobler.

:) Jeg mener ikke at håndlagde/custom-baits er overpriset, men jeg synes, som du sier, at masseproduserte baits er alt for dyre. det er drøyt me 170 spenn for en BB. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man på den lyse siden, så mister man skjelden jerkbaits. Har man lyst på litt billigere beter, så kan man kjøpe brukte. Sikkert mange som har mye liggende å slenge, bare spørre i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man på den lyse siden, så mister man skjelden jerkbaits. Har man lyst på litt billigere beter, så kan man kjøpe brukte. Sikkert mange som har mye liggende å slenge, bare spørre i forumet.

Du har rett i begge deler- Men når fiskere har noe som slenger og ikke blir brukt, er det en grunn til det.Noen passer rett og slett ikke til våre forhold.

En ting koster det markedet er villig til å betale- sånn er det. Så lenge dere er villig til å betale så mye for en masseprodusert jerk, som koster maks. 30 kr. ferdig levert fra produsent, kommer disse til å koste så mye.

Om noen år blir prisen sansynligvis rundt. 70-80 kr.når presset og trenden avtar- eller når interessen ( som jeg håper) øker og flere leverandører konkurrerer om dere kjøpere.

Ser frem til at flere begynner å lage disse selv- Det skaper også mangfold av jerk som man kan bytte med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Jeg mener ikke at håndlagde/custom-baits er overpriset, men jeg synes, som du sier, at masseproduserte baits er alt for dyre. det er drøyt me 170 spenn for en BB. :lol:

For oss som driver småprodukjson av håndlagde baits er prisen altfor lav dersom du legger til timepris for å lage ett bait som har perfekt gange/synkhastighet. Prisen dekker så vidt inn kostnadene til utstyr som må til, kan nevne noe - trevirke, båndsag, freser, maling i alle regnbuens farger, lakk, øyer, øyeskruer, kroker osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.