Gå til innhold
Fiskersiden

SMS' specimentråd


SMS
 Share

Recommended Posts

Noe av det bøgeste jeg har sett :P

Det tar jeg som et stort kompliment når det kommer fra nordfylket, så takk! :shifty:

@piscator: alle konservative menn er da anglofile og sterke tilhengere av monarki og aristokrati!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spekimen, men jeg tror det er en fisk i det minste (nesten 7 mnd siden sist jeg hadde krumschtag i henda):

lyr110430_6950_1.JPG

6950 g, 88 cm, tok på en Savage Gear Sand Eel. Kanskje blir det spekimen i denne tråden i år? Følg med i neste episode av SMS' specimentråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Mens andre medlemmer av NKML får specimenfisk hver eneste gang de er i nærheten av vann (f.eks. åpner en flaske Imsdal) går det en smule tregere med undertegnede...

-Godt over 2 år siden tråden ble startet, bare vås og sludder hittil.

-Snart ett år siden forrige nye art.

-Snart tre år siden forrige specimenfisk.

Not quitting my day job...

Har fiska litt da, har nylig fått to fine lyr på litt over 7, mista en som var større som tok på popper, og generelt kløna og fjasa verre.

7300g/93cm på SG Sandeel:

lyr_7300_s.jpg

7050g/89cm på Rapala Super Shad Rap:

lyr_7050_s.jpg

Ble en tur etter lange med gummiskipet også, håpet på 20+, endte isteden med matauk; 4 over 12 kg, 1 på 5-6 kg, 15600g/145cm som største fisk.

lange_15600_s.jpg

lange_matauk_s.jpg

Den største tok forøvrig på makrellagnet 385g GT Storm Shad 30 meter over bunnen 196 meter under båten. "Det gjelder å tenke nytt!"? Nei, det gjelder å få specimenfisk og nye arter!

Ble enda mer matauk på lørdag, tur med to ikke-fiskende venner som fiska. Fikk en bra matbrosme på rundt 5.7-5.8:

264168_10150703815215648_806900647_19725323_8055401_n.jpg

Mer om lyrfisket mitt kan leses på http://nidarosiensis.blogspot.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det har blitt puls i denne tråden igjen. Lyrene var jo svært pene, skjønt jeg er fremdeles skeptisk til den prioriteringen fremfor bingo & spa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakk, den turen stinker fiasko! Drømmeforhold og flere 100+kveiter landa uka før vi drar oppover. Pissregn og vind de første dagene vi er der, østavind de siste, bare elendighet. Vi kan like gjerne bare gå rundt på kaia i like klær og formulere forklaringer på hvorfor vi blanker. Vi er sjanseløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satser på gapeflyndre i Troms.

Det gjelder å tenke nytt.

Mulig vi prøver litt dorging etter storsil, hvis det er flatt hav.

Kanskje vi prøver etter steinbit, om det ikke er flatt hav.

CO satser på rødspette hele uka.

Bjørn går for Mack.

Godt vi har med Irvin.

"Me ska satza på gabeflundro heila ugo!"

Kim, jeg ber deg, redd oss!

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I agree with your findings on pollack except one point, that they like the current. I used to freedive in a spot with big pollack, in a sound under a bridge. they used to dissappear as soon as the current got fierce, both when fishing and spearing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satser på gapeflyndre i Troms.

Det gjelder å tenke nytt.

Mulig vi prøver litt dorging etter storsil, hvis det er flatt hav.

Kanskje vi prøver etter steinbit, om det ikke er flatt hav.

CO satser på rødspette hele uka.

Bjørn går for Mack.

Godt vi har med Irvin.

"Me ska satza på gabeflundro heila ugo!"

Kim, jeg ber deg, redd oss!

Grattis med fine fangster i det siste, litt av noen lyr!

Besøker dere muligens senere i dag sammen med Kim. Kanskje blir med og guider på havet senere? Har noen go'plasser på lur :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ikke topp forhold for noe av fisket jeg hadde planlagt på østlandet for tiden, så det ble en kort artsturtur fra tirsdag kveld til fredag morgen Drammen-Kristiansand-Stavanger-Hardangerfjorden-Drammen. Tirsdag kveld og utover natta prøvde jeg nok en gang å få spekimengullfisk, men det lyktes ikke denne gangen heller. Dro to dusin fullt med gullfisk, men ingen over 700 g. Traff en grevling i 100 km/h vest for Mandal midt på natta. Den grevler ei mer, trist, men sånt som skjer. Kleppen kom i det minste til nytte... :thumbsup:

Onsdag morgen, på jakt etter fløyfisk i Lysefjorden: drar 13 arter (sandflyndre, lomre, sypike, torsk, hvitting, sjøørret, knurr, steinbit, bergnebb, blåstål, berggylte, makrell og lyr) på reke ila snaue to timer, og den eneste fløyfisken som har vært oppå brygga var en liten hunn som av alle ting var feilkroket. Begynner å bli frustrert og trøtt, gode dyr er nå rå, ringer Bjørn, lytter til pep-talken, gjør som Bjørn sier; og etter max ett minutt sitter denne hannen på ca 110 g (#99):

floyfisk.JPG

Mmmmmnjada, de e vanskeli å si, men æ holde en knapp på at han Bjørn-Roger kjenna plassen.

Artig med ministeinbit også:

steinbit.JPG

Drar så til Hundvåg på jakt etter storsil, setter ut gummiskipet og ser etter storsil med vannkikkerten, uten hell. Rudolf kommer meg snart til unnsetning med både mikrohekle og råd om nøyaktig hvor og hvordan jeg skal fiske. Gjør som Rudolf har sagt, og får tre storsil (#100, jubileumsart) ila en snau halvtime. Bildene ble ikke spesielt bra, men både mørk flekk på snuta og huggtenner i munnen tydet klart på storsil:

storsil1.JPG

storsil2.JPG

Overnatter sør for Haugesund før jeg kjører innover Hardangerfjorden for å fiske etter blålange på torsdagen og setter ut gummiskuta litt utpå ettermiddagen:

hardanger.JPG

Hadde fått plass og instruksjon av Irvin, følger den så godt jeg kan. Hadde forberedt meg på en 20-timers økt med håp om å få én blålange, men er latterlig heldig som etter to brosmer på de to første nedslippene får en blålange (#101) på 2050 g allerede på det tredje:

blaalange1.JPG

blaalange2.JPG

Stor takk til Bjørn, Rudolf og Irvin for gode tips! Jeg hadde mest sannsynlig blanka etter alle tre artene jeg prøvde etter på turen uten guidinga deres.

101 nå, mange arter igjen å jakte på, men knapt noen som er lette lenger.

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.