Gå til innhold
Fiskersiden

Drammenselva 2009


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Fredag 29. mai 21:00 starter fisket i Hellefossen i Drammenselva! Den kvelden blir det nok folksomt langs elva for det er mange som er spente på hvordan starten blir, og det er mange som kan tenke seg å få æren av å få årets første laks der.

Spenningen er også stor når det gjelder 2009-sesongen. Blir det tatt laks over 20 kilo i år slik det ble tidlig i sesongen for 3 år siden? Blir det normalt med smålaks, mellomlaks og storlaks? Det er visst også gjort noen endringer på demningen i selve Hellefossen som man er spente på effekten av. Og de enkelte laksefiskere, inkludert meg selv, spør seg selv: Hva slags opplevelser kommer Drammenselva til å gi meg i år? Blir det ny pers? Kommer jeg til å få hilse på en av de store bamsene og tape slik at jeg aldri mer får sove godt om natta men bare tenke på den? Kommer de nye tubefluene mine til å fungere bra? Hvordan vil det være å kjøre storlaks på den nye stanga? Osv....

Vannstanden ser ut til å bli fin på åpningen, i det siste har den vært i underkant av 400 kubikk, noe som gjør nesten all plassene godt fiskbare. Det er også observert flere laks på interessante plasser i selve kulpen og vistnok også andre steder, så optimismen er stor foran åpningen. Foreningen skriver på sine hjemmesider at de forventer årets første laks oppe i løpet av noen timer, og de har sikkert rett i det.

Blåsonene slås sammen og det selges ubegrenset antall kort der i åpningshelgen, mens det er trekning på rød og kultiveringssonen er vel forhåndssolgt går jeg utifra.

Var innom der forrige søndag og tok noen bilder som viser hvordan vannstanden var da, og sannsynligvis blir det ikke så store endringer før fredag.

Landskjæret:

270520090650a4d3727a7b574451b8.jpg?73

Midtskjæret:

27052009065142c2a54cd22049d88f.jpg?4

Kultiveringssonen:

27052009065263d453f39869445d80.jpg?84

Grevlingen:

270520090653c4f0317709c34bfaa7.jpg?55

Og flueøra på vest er altså under vann, Storsteinshytta til høyre på bildet:

2705200906493fee2278addf4331b5.jpg?24

For info om fisket i elva, fangststatistikk, vannstand, Webkamera mm: http://www.hellefossen.no/index.php

Litt senere i sesongen blir fisket lenger opp i elva, ved Døvikfossen i Åmot, aktuelt og her er link til info om fiske der: http://www.flyshop.no/aamotff/

Selv er jeg plass på fredagskvelden ;)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fredagskvelden blir det nok ikke noe fiske i elva der på meg. Skal det fiskes blir det i nabobekken. Men er jo mulig jeg stikker en tur oppom enten fredagskvelden eller lørdagskvelden. Kommer ann på hvor bra det er hjemme. Men skal vel få til et døgn eller 3 utover sommern om det blir bra fiske. Trives best på dynamitten, horningen og storsteinen jeg. Er så mye folk på grevlingen atte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og her sitter man og reparerer og server sneller til laksefiskere som skal starte fiske etter laks i Drammenselva i kveld kl.21.00. Rart ikke folk kan tenke på snellene sine før i aller siste liten! :D

Puuuhh... men det skal nok gå bra allikevel.

Selv tror jeg at det blir lakseåpning for meg i morgen formiddag

Lykke til Svein! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7,6 kg er jo ganske pen laks det det da:) vurderer selv prøve å få kort på blå vest til helga men får jeg ikke kort der skal jeg prøve meg på gul sone for det burde jo være gode muligheter der nå? noen her som veit hvordan det er å fiske der???

har jo sett en del på google earth men de bildene begynner jo å bli gamle da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7,6 kg er jo ganske pen laks det det da:) vurderer selv prøve å få kort på blå vest til helga men får jeg ikke kort der skal jeg prøve meg på gul sone for det burde jo være gode muligheter der nå? noen her som veit hvordan det er å fiske der???

har jo sett en del på google earth men de bildene begynner jo å bli gamle da...

Den nye Google Earth versjon vil til og med vise inkommende laks...................! :o

Glem Google, ut og fiske, det er det Du skal gjoere! Skitt Fiske! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akurat gått hjem fra Hellefossen nå og har oppdatert laksebørsen. Status i skrivende stund er 6 fisker på land etter drøye 2,5 time, samt at det er mistet 1. Jeg har sett alle laksene i fossen og de har vært lusete. de 2 på gult har jeg ikke sett. Det er også sett flere lakser så....

Jeg er født og oppvokst ved hellefossen og kan ikke huske at det har vært så bra åpning noen gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akurat gått hjem fra Hellefossen nå og har oppdatert laksebørsen. Status i skrivende stund er 6 fisker på land etter drøye 2,5 time, samt at det er mistet 1. Jeg har sett alle laksene i fossen og de har vært lusete. de 2 på gult har jeg ikke sett. Det er også sett flere lakser så....

Jeg er født og oppvokst ved hellefossen og kan ikke huske at det har vært så bra åpning noen gang :)

Kjell-Erik Emilsen fikk en av de to på gul: 7,5kg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, følg med på www.hellefossen.no så skal vi få lagt ut noen bilder i løpet av morgendagen, samt oppdatert børsen fortløpende. det var også kjempeartig at han som fikk den på 10,1 kg (Gundersen), var hans første laks. Så der har vi en ny laksefisker (bare han blir ferdig med og skjelve :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.