Gå til innhold
Fiskersiden

Drammenselva 2009


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Vi fiskere har lett for å skylde på krokene, selv om årsaken kanskje er en helt annen. Noen ganger biter fisken så lurvete at den ikke kroker seg ordentlig, og da spiller det ingen rolle hva slags krok man bruker.

Fisken i drammenselva vet jeg hvorfor ikke satt skikkelig, den tok på inntrekket. Flom i elva, fisken står en meter utenfor land. Så kroken satt nok kun i en hudflik. Ang Gaula kunne jeg kanskje ha brukt "sløvere" kroker for å sikre bedre kroking, høres dumt ut? nei, for det er en kjennsgjærning at mye fisk tar veldig veldig pent i Gaula i år, spesielt på den jojo vannstanden vi fisket på. Når fisken så vidt napper borti og kroken kroker, så sier det seg selv at det sitter dårlig. Jeg må vel ærlig innrømme at jeg ikke hadde "baller" nok til å sette på sløvere krok :D Fiskene i Børsa er et mysterium hvorfor ikke satt, og fisken i Norges mest utilgjenglie elv bøyde ut kroken. Men uansett Rune, det er alltid godt å ha "noe" å skylde på hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser forresten at Drammenselva snart er oppe i 700 kubikk! :D Tipper folk begynner å bli nervøse rundt elven. Utbyggelsen av elva i de nederste delene utgjør større flomfare lengre opp. Flommen i 2005 og 2007 gikk jo på lik vannføring, men alikevel var vannet høyere i 07 enn 05! Innsnevringer på kaia, smalere trakter, flere brukar etc etc gjør store forandringer lengre opp. Er jo ikke mer fall en 5,5m fra hellefossen til utløpet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp - fra denne uttalelsen: "Utbyggelsen av elva i de nederste delene utgjør større flomfare lengre opp. Flommen i 2005 og 2007 gikk jo på lik vannføring, men alikevel var vannet høyere i 07 enn 05! Innsnevringer på kaia, smalere trakter, flere brukar etc etc gjør store forandringer lengre opp. Er jo ikke mer fall en 5,5m fra hellefossen til utløpet."

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp - fra denne uttalelsen: "Utbyggelsen av elva i de nederste delene utgjør større flomfare lengre opp. Flommen i 2005 og 2007 gikk jo på lik vannføring, men alikevel var vannet høyere i 07 enn 05! Innsnevringer på kaia, smalere trakter, flere brukar etc etc gjør store forandringer lengre opp. Er jo ikke mer fall en 5,5m fra hellefossen til utløpet."

:huh:

Hehe, ja! Utrolig hva man lærer på benken der ute :D Er du det ute enda? Har de fått ut mer stein nå på fluesonen, og ikke bare risøra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem har vel ikke lagt ut fler enn de 52/53 de la ut først.

Jeg var med som kjentmann på gulsonen og da la vi ut 25 stein der i første rekke. Jobbingen med utlegging av stein skal fortsette, men det er litt mye vann ennå.

Men det skal legges endel mer , ja - på både blå- og gulsonen.

Jeg er ikke der nå, hjemme igjen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Mens jeg sto og fisket smålaks på sørlandet i helgen har det vært kanonfiske i Drammenselva. Dyktige fiskere har tatt opptil flere laks om dagen og en av storfiskerne der dro opp et monster på hele 19,2 kilo!!! :blink:

Nå tenker dere sikkert at jeg er skikkelig dum som var på sørlandet og fisket smålaks i stedet for å være i Drammenselva og fiske storlaks. Men det har ingenting med å være dum å gjøre - men rett og slett det faktum at på Sørlandet hadde jeg barnevakt i helgen mens samboeren min jobbet - det har jeg ikke her

Alternativet til smålaks på Sørlandet var altså ikke storlaks i Drammenselva, men småmort i badedammen på Grorud! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har det begynt å skje ting oppe i Åmot - i Døvikfossen. Mulig det kan bli en OK høst der oppe likevel.

Se Hjemmesiden til Åmot og Omegn Fiskerforening: http://www.flyshop.no/aamotff/

Ellers er det i Hellefossen etter denne helgen fritt kortsalg på Blå (+ at sonene slås sammen) slik at man er garantert kort om man vil prøve seg.

På Rød er det fortsatt kortbegrensning og trekning.

Og sesongen der nede varer t.o.m. 4 oktober!

(ut oktober oppe i Åmot)

Liker du ikke å drepe brun laks er det ingen som nekter deg å sette den ut igjen - så det er bare å dra dit for å fiske.

Det er fortsatt mye moro igjen før laksesesongen 2009 er historie (Både her og der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig kort på Rødt etter flere trekninger med skikkelig uflaks (dvs ikke kort) .

Valgte å droppe nattfiske og heller kun satse på dagfiske fra Midtskjæret. Det ble tatt laks + kjørt på laks på Landskjæret halv 2 om natta så jeg gikk jo glipp av det, men det var greit å være uthvilt da jeg rodde ut mot Skjæret på 6-tiden på morgen.

Resultatet ble 2 fine mellomlakser. Først en på 5,4 tatt på sluk på et kast retning Kultiveringen

180920090953e55195796ab549c28a.jpg?96

Litt artig bilde av samme fisk og fisker :)

180920090941d772d40e591548be85.jpg?71

Tatt på Møresilda 55 gram - satt bare med en krok så det var jo litt flaks at jeg berget den

Neste laks tok på en Tasmanian Devil - og satt så godt at jeg måtte ha slitt av snøret for å skulle miste den

18092009095705e974e711944fcd98.jpg?20

6.6 kilo - og litt brun :)

18092009095177283ad2fcdf44cf96.jpg?83

Måtte gi meg i halv 5-tiden pga andre greier men er fornøyd med fangsten. :P

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med laksen og ser du bruker sunburst utgaven av Tassien, prøv den som heter pink panther. Hadde et artig døgn med den oppe på singsås i Gaula i sommer.. Mange som kikker rart på den knallrosa sluken din, men laksen viste bra agressivitet for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.