Gå til innhold
Fiskersiden

Langesund Fiskefestival 2009


potbelly
 Share

Recommended Posts

  • Svar 177
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg må si jeg hater å være "that guy" men jeg vil nå si noe læll. Nå har jeg ikke satt meg inn i reglene for denne konkuransen i det heletatt, men jeg synes særlig torskebestand utenfor kysten her nede jeg bor ligger på ett såpass lavt nivå i både antall og størrelse at slike konkuranser burde legges om slik at bestanden ikke lider noen tap i noen særlig grad som ett ledd i å se at havet faktisk kan fiskes tomt. Jeg synes det er alt for skjeldent at jeg hører om noen som har fått en torsk på 10+ om dan at det kan UMULIG være helt på stell uttafor bramskjæra (Nevlunghavn).

Er det slik at det teller mer å få mange arter mot å få en stor av en spesiell fisk såsant du ikke får ei sild på 5 kg da :P ? I så fall ville jeg latt torsken svømme og heller prøvd å vinne uten å få en ennaste torsk.

Hei blogz.

Det er størst fisk i antall arter som gjelder, derfor er det ikke interessant å fiske store mengder torsk.

Det ble i tillegg også innført minstemål for torsk for en del år siden, på 1kg.

Jeg har ikke fisket veldig mye i år, men det har alltid blitt noen torsker. Sjelden noen av noe str, men fra halvkiloen og oppover slår det ikke feil. Jeg deler forøvrig inntrykket ditt om at fisket er blitt dårligere de siste 20 årene, men jeg tror ikke en helg ila året gjør noe utslag hverken ene eller andre veien. Det er jo også slik at man ikke kan velge hva som biter på og fisker man på litt dybde 20m+ er det nokså sikkert at torsken ikke overlever, i tillegg er den jo en kjent slukhals, og kroken sitter altfor ofte lang nede i svelget. Men c&r utøves håper jeg blant alle deltakerne så sant det er sannsynlig at fisken overlever, og jeg gir den heller en sjans enn å kakke den, så får den heller bli måke/krabbemat dersom det viser seg den ikke overlever. Når det er sagt så er det ikke veldig mange årene siden vi var direkte plaget med småtorsk enkelte steder, så det er vel litt diskutabelt det med at bestanden er på bunnivå. Har ikke noen tall selv, men det har sikkert ikke du heller :D

I vinter opplevde flere fiskersidenbrukere et eventyrlig torskefiske utenfor Langesund, mens andre blanket. Flaks eller uflaks...

Synes vi skal være forsiktige med svartmalingen hele tiden.

Det er ikke en stripe, men tror det var redaktøren som omtalte sære festivaler. Omtalen lå vel sammen med ungkarsfestivalen, country festivalen i skjåk etc. Tror det var nr 06 i 2005 dette stod.

OK, sære festivaler..... Frode Øverli burde hatt seg en på nesa for den der, sammenligne med ungkarsfestivalen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg hater å være "that guy" men jeg vil nå si noe læll. Nå har jeg ikke satt meg inn i reglene for denne konkuransen i det heletatt, men jeg synes særlig torskebestand utenfor kysten her nede jeg bor ligger på ett såpass lavt nivå i både antall og størrelse at slike konkuranser burde legges om slik at bestanden ikke lider noen tap i noen særlig grad som ett ledd i å se at havet faktisk kan fiskes tomt. Jeg synes det er alt for skjeldent at jeg hører om noen som har fått en torsk på 10+ om dan at det kan UMULIG være helt på stell uttafor bramskjæra (Nevlunghavn).

Er det slik at det teller mer å få mange arter mot å få en stor av en spesiell fisk såsant du ikke får ei sild på 5 kg da :D ? I så fall ville jeg latt torsken svømme og heller prøvd å vinne uten å få en ennaste torsk.

Først sier du at du ikke har satt deg inn i reglene for konkurransen, og så sier du at "slike konkurranser" burde legges om...

I LFF er det om å gjøre å få så mange arter som mulig, og så stor fisk av hver art som mulig. Man tar med fisk til innveiing, men kan kun veie inn en fisk av hver art. Hver art har sin grunnvekt, og poengene blir regnet ut fra fiskens vekt i forhold til denne. La oss bruke tors som eksempel. Torsk har en grunnvekt på ti kilo. Du får en torsk på fem kilo, og får da femti poeng. Får du en på ti kilo får du hundre poeng. Får du en på 30 får du 200 poeng, siden det maks er mulig å få 200 poeng på hver art. Det er sjelden noe stort poeng i å bruke mye tid på torsk under festivalen, det er vanskelig å få en som gir noe særlig poeng, både fordi det er lite av den og fordi det er helt feil tid på året. Jeg deler din bekymring rundt bestanden av kysttorsk, men å kjefte på LFF er å rette baker for smed. Det er lettvint, men total skivebom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først sier du at du ikke har satt deg inn i reglene for konkurransen, og så sier du at "slike konkurranser" burde legges om...

I LFF er det om å gjøre å få så mange arter som mulig, og så stor fisk av hver art som mulig. Man tar med fisk til innveiing, men kan kun veie inn en fisk av hver art. Hver art har sin grunnvekt, og poengene blir regnet ut fra fiskens vekt i forhold til denne. La oss bruke tors som eksempel. Torsk har en grunnvekt på ti kilo. Du får en torsk på fem kilo, og får da femti poeng. Får du en på ti kilo får du hundre poeng. Får du en på 30 får du 200 poeng, siden det maks er mulig å få 200 poeng på hver art. Det er sjelden noe stort poeng i å bruke mye tid på torsk under festivalen, det er vanskelig å få en som gir noe særlig poeng, både fordi det er lite av den og fordi det er helt feil tid på året. Jeg deler din bekymring rundt bestanden av kysttorsk, men å kjefte på LFF er å rette baker for smed. Det er lettvint, men total skivebom.

Er selvfølgelig også minstemål på torsken på 1 kg! Måkke glemme den oz!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OZ :

Har prøvd å sende både e-post og Pm gjeldende LFF men får bare denne tilbakemelding :

The member cannot receive any new messages

Prøv på Khanen"att"gmail.com.

Er selvfølgelig også minstemål på torsken på 1 kg! Måkke glemme den oz!

Det er klart, men det skrev jo Martin ganske tydelig også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offisiell info fra oss arrangører:

CRW_8795.CRW.jpg

7. – 9. August 2009

En av Norges største sportsfiskekonkurranse fra småbåt.

Premiebordet er spekket med premier fra våre sponsorer.

Barnefiskekonkurranse

Festival-konsert på lørdag i bryggeteltet (cover kr. 100,-)

Mat, øl & vin-servering

Biletter kan forhåndskjøpes hos Roalds Elektro.

Mer informasjon om festivalen, aktiviteter, påmelding m.m. finner du på våre nettsider.

http://www.langesundfiskefestival.no

Er det noen som har noen spørsmål av rent teknisk/praktisk art (altså ikke hvor de får rødknurr, sandflyndre og skrubbe, eller hvor mange stenger folk pleier å ha med seg) send meg en mail på khanen"att"gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se ut som jeg ble "that guy" alikevell. At LFF ikke er skylden i at torskebestanden er lav er jeg selvfølgelig klar over, det var mer signal effekten jeg tenkte på. Og at noen i løpet av vinteren har hatt bra fiske etter torsk betviles ikke, men jeg husker fra jeg var liten (og det er bare 10 år siden) at hver sommer hadde familien vår intern fiskekonkuranse om hvem som fikk den tyngste torsken og det ble hvert år tatt fisk på over 10kg og det skjer ikke mer uttafor kysten her.

Det er hele min vitenskaplige bakrunn og bevismatriale.

Har jo hørt att det står dårlig tell med torsken og syntes at tilrettelegging i de minste former for at torskebestand skal ta seg oppigjen er ett godt bidrag.

(Edit)Hva med spescial edition torske trophy? For bilde av den minste torsken som er tatt? Metermål og dato tatt på kamera burde holde for ærlige mensker.

Endret av blogz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se ut som jeg ble "that guy" alikevell. At LFF ikke er skylden i at torskebestanden er lav er jeg selvfølgelig klar over, det var mer signal effekten jeg tenkte på. Og at noen i løpet av vinteren har hatt bra fiske etter torsk betviles ikke, men jeg husker fra jeg var liten (og det er bare 10 år siden) at hver sommer hadde familien vår intern fiskekonkuranse om hvem som fikk den tyngste torsken og det ble hvert år tatt fisk på over 10kg og det skjer ikke mer uttafor kysten her.

Det er hele min vitenskaplige bakrunn og bevismatriale.

Har jo hørt att det står dårlig tell med torsken og syntes at tilrettelegging i de minste former for at torskebestand skal ta seg oppigjen er ett godt bidrag.

(Edit)Hva med spescial edition torske trophy? For bilde av den minste torsken som er tatt? Metermål og dato tatt på kamera burde holde for ærlige mensker.

Synes vi skal gi tilbake denne tråden til de som gleder seg til festivalen :lol:

Vi er jo ikke uenige, og menneskelige faktorer (juks tidligere år) hindrer at vi kan stole på bilder etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke vil være med på konkuransen, kan man fortsatt dra til Langesund å fiske? Jeg mener, jeg har ingen båt og er alene så jeg vil ikke betale masse penger når jeg mest sannsynlig bare blir stående på brygga å se på...

Merker nå at jeg må finne meg en båt. Tørr ikke dra ut i båt alene med folk jeg ikke kjenner. Må prøve å finne noen med båt som vil være med, men er ingen som vil/kan... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med brann i båten, blir det også i år amputert prøvefiske. Og tiden går til å prøve å få rigget en annen båt til festivalen. Jippi, fra gutten med gullbuksene og gullhår langt ned på knehasane.

Bra det gikk bra da Robert, men temmelig kjipt at båten er ute av drift nå rett før festivalhelga. Får håpe du får fikset den/noe før helgen!

Hvis man ikke vil være med på konkuransen, kan man fortsatt dra til Langesund å fiske? Jeg mener, jeg har ingen båt og er alene så jeg vil ikke betale masse penger når jeg mest sannsynlig bare blir stående på brygga å se på...

Merker nå at jeg må finne meg en båt. Tørr ikke dra ut i båt alene med folk jeg ikke kjenner. Må prøve å finne noen med båt som vil være med, men er ingen som vil/kan... ;)

Langesund er pip åpent for sportsfiskere året rundt, også under festivalen, bare ikke ta opp noen av de fiskene jeg skal ha! :P BTW, sportsfiskere er ikke farlige, sære kanskje, men ikke farlige, så er det plass på en charterbåt så bli med! Vi er tre i 'min' båt allerede, så jeg har ikke plass til fler. Jeg har forøvrig stått på brygga og sett på et par år, og det er ikke bra for fiskesjela å se alle fiskerne og fiskene bli veid inn. Ikke bra i det hele tatt. Dersom du ikke skal være med på festivalen så bli i Kragerø, bare et vennligsinnet tips. Skulle jeg se deg på brygga likevel, så kan det hende en illeluktende fyr prikker deg på skulderen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en ny båt, ivente på at forsikringen skal ordne den andre. Kan jo ikke være uten båt under festivalen. Ble en Raieri 23 fot, med 250hk Suzuki 4-takt. Kjørte den hjem fra Horten idag. Med bensinfylling på veien ble det vel nermere 70 mil i rufsete sjø. Bølger i alle retininger og ca 2m. Så båten fikk prøvd seg. Nå blir det rigging av ekkolodd plotter i noen dager. Kanskje rekker jeg noe prøvefiske også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en ny båt, ivente på at forsikringen skal ordne den andre. Kan jo ikke være uten båt under festivalen. Ble en Raieri 23 fot, med 250hk Suzuki 4-takt. Kjørte den hjem fra Horten idag. Med bensinfylling på veien ble det vel nermere 70 mil i rufsete sjø. Bølger i alle retininger og ca 2m. Så båten fikk prøvd seg. Nå blir det rigging av ekkolodd plotter i noen dager. Kanskje rekker jeg noe prøvefiske også.

Jøsh, ikke dårlig ^_^ Grattis med ny skute!

Jeg dro blid og fornøyd og skulle hente båten med motoren som skulle være ferdig montert... tenninga var spinnvill,og motoren fikk for mye bensin.kom hjem med igjen med bussen :D en dårlig dag...

Hørt det er dårlig fiske fra bussene, nærmeste man kommer er vel å kaste sluk ut døra langs salensletta. Og da må man være rask!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en ny båt, ivente på at forsikringen skal ordne den andre. Kan jo ikke være uten båt under festivalen. Ble en Raieri 23 fot, med 250hk Suzuki 4-takt. Kjørte den hjem fra Horten idag. Med bensinfylling på veien ble det vel nermere 70 mil i rufsete sjø. Bølger i alle retininger og ca 2m. Så båten fikk prøvd seg. Nå blir det rigging av ekkolodd plotter i noen dager. Kanskje rekker jeg noe prøvefiske også.

Hva skjedde med båten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomføringa med kabler fra maskin og inn i skriget har sannsynligvis gnagd av isolasjon på noen kabler. Så ble det kortsluttning og det tok fyr. Ingen hyggelig opplevelse. Bensinslangen var nesten overbrent.

Ille og aldri hyggelig . Flott at det gikk bra med dere.

Man hører og leser stadig vekk om ulykker og brann til sjøs ,en aldri om årsakene som skaper disse. Jeg savner egentlig en database om slike saker ikke minst for å unngå at slik skjer videre.

Hos meg gikk returpluggen lekk ( dårlig vulkanisering) og fylte motorrommet med 140 ltr. diesel. Bra at den ikke fikk tid til å danne gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biggrin.gif Helt klart at vi gjerne vil teset noe lurt under festivalen. Team Otra er klare for smøring!

Vet ikke hvor mange kroker som er tillat i LFF men kan bla. tipse at "Kirurg svivel PN " laget som takkelstamme er veldig allsidig. Dere kan deretter binde utstikkere med sene av ulike dimensjoner og variere krokstørrelse. Disse festes deretter på selve stamen og etter behov og fiskeslag dere er på jakt etter. Tipser også at enkel laksefluekroker er ypperlige til agnfiske i sjøen .

Skal ta meg litt tid og binde ett par stykker som du dere kan ta en titt på. Det er bare å bruke disse som utgangspunkt om dere vil. Håper at de jeg sender er like effektive innaskjærs som de andre du brukte i dybden.

Takkelstammen er nevnt i denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.