Gå til innhold
Fiskersiden

Snøre på multiplikator


BAN
 Share

Recommended Posts

Fant for en tid siden ut at jeg ville begynne å fiske med multiplikator. Problemet er at jeg ikke har noen anelse om hva slags snøre disse snellene liker.

Har til nå brukt noe billig 0,40mm som jeg fikk på en storspole. Dette snøret er ikke bra. :)

Så hva trenger jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte lenge Daiwa Sensor surf 0.37 og var relativt greit fornøyd med det. Det hadde dog en åpenbar svakhet... Det var mono... Jeg bruker multiplikatorsneller hovedsaklig til kystmeite, og synes mono fungerer temmelig dårlig til det. relativt lange avstander ga problemer med oppstramming, nappindikasjon, kontakt med fisken og tilslag. Samtidig var jeg skeptisk til å legge på multi. Av åpenbare grunner :)

Til slutt la jeg likevel på multi, siden monoen rett og slett gjorde at jeg ikke fisket med multiplikatorene i det hele tatt, og jeg er veldig fornøyd. Gikk for 0.36 powerpro, og har ennå ikke hatt noen problemer med det. Kaster lenger gjør jeg og. Så lenge man er forsiktig og obs på de problemer som kan oppstå i forbindelse med et eventuelt kråkereir har jeg ingen betenkeligheter med å anbefale multi til slike sneller. Da gjerne en litt tykk en, da dette minsker faren for at snøret graver seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd meg på surf enda, men har tatt noen kast med karpestanga. Erfaringene derfra viser at jeg skal holde meg til mono en stund til. :)

Takker for tips om snørevalg.

Ja, det kan være en fordel å begynne med mono... Har de samme erfaringene som deg fra da jeg begynte med multiplikatorsneller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, er det slik at fireline ikke er særlig gunstig til multiplikator sneller?

TYNN fireline (og lignende) er vanskligere å løsne når det oppstår kråkereir på snella og særlig vanskelig å rette opp i uten å skade snøret. Tykkere multi (sånn 0,35 og oppover til rundt 0,40) er lettere, men fortsatt ikke så lett som mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TYNN fireline (og lignende) er vanskligere å løsne når det oppstår kråkereir på snella og særlig vanskelig å rette opp i uten å skade snøret. Tykkere multi (sånn 0,35 og oppover til rundt 0,40) er lettere, men fortsatt ikke så lett som mono.

I tillegg har multisnøret lettere for å skjære seg ned i det underliggende snøret når man sveiver inn med mye motstand. Noe som igjen fører til kråkereir, og som Trym sier, kråkereir på multi kan fort kreve saks... Og da blir det dyrt i lengden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.