Gå til innhold
Fiskersiden

83 og 200kHz på ekkoloddet


Dr.Nub
 Share

Recommended Posts

Har ett Lowrance x-50DS lodd. Har prøvd å teste ut forskjellen på 83 og 200kHz under bruk men kan ikke egentlig merke noen forskjell som gjør at jeg bruker loddet i annet enn 200. Selv når jeg står stille "stoler" jeg mer på 200 enn 83.

Noe jeg har misforstått? Når bruker dere andre lavere frekvens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Raymarin (C120?) og det kjører jeg AUTO på veksling mellom 50 og 200Hz dersom jeg ikke skal mysespesifikt etter detaljer eller lignende - da forsøker jeg gjerne bla mellom de to og se hva som gir best resultat...

Ekkolodd bruker jeg hovedsaklig til to ting - sjekke hvor dypt det er og holder utkikk etter stimer. Begge deler pleier ike være noe problem uansett hva det står på.... Til trolling innimellom for å bekrefte dyp på loddet som ofte sees på loddet. Ellers brukes det en sjelden gang til å se etter bunntype, men kjenner ikke dette loddet godet nok enda til å være sikker, men ser forskjell på stein og bløtbunn i det minste.. Dermed er det egentlig ikke så farlig hva det står på for min del så lenge det holder bunnkontakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt at lav frekvens dempes mye mindre i vann enn høyere frekvenser og at høyere frekvenser gir bedre oppløsning. Men det er også en annen faktor. Svingerene har mye større strålevinkel ved lave frekvenser enn ved høye, dette betyr at de dekker et større område. En svinger som har 12 graders vinkel ved 200kHz, vil typisk ha 40-45 grader ved 50 kHz.

Med mitt nye Lowrance HDS lodd som har 83/200kHz, bruker jeg faktisk 83kHz for å kunne se fisk som står veldig høyt i vannet. Jeg ser fisk som står bare 0,6 til 0,7m under svingeren. Vil sikkert også detekteres av 200kHz, men da vil det bare vises som et enkeltpixel med annen farge i overflatestøyen, med Lowrance sin 83/200kHz svinger som har helt opp i 160 graders vinkel på kort hold vil fisken vises som en bue. Det er mulig at en trenger en HDS for å få nytte av dette, HDS bruker et annet utsendt signal og signalbehandlingsalgoritme enn noe annet lodd som gir mye bedre målseperasjon og følsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ein simrad Combi-C svinger på 50/200 khz og 1kw.

Den har ganske ekstreme svingervinkler med 10 grader langsgående og 16 grader tverrgående på 50khz. På 200khz er det 7grader begge veier. Dette er ett fantastiskt hjelpemiddel når det skall fiskes på kanter og veldi små områder å andre siden kreves det litt mer kjøring når du søker fisk. I tillegg så blir bunnoppmåling i Olex programmet mer nøyaktig.

Noen andre faktorer som kan være nyttige med forskjellige frekvenser er att du lettere finner fisk uten svømmeblære med høyfrekvens. Og hvis du får in forstyrrelser fra andre båter så kan det hjelpe og skifte frekvens for hvis du er heldig så bruker den andre båten ikke den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt at lav frekvens dempes mye mindre i vann enn høyere frekvenser og at høyere frekvenser gir bedre oppløsning. Men det er også en annen faktor. Svingerene har mye større strålevinkel ved lave frekvenser enn ved høye, dette betyr at de dekker et større område. En svinger som har 12 graders vinkel ved 200kHz, vil typisk ha 40-45 grader ved 50 kHz.

Med mitt nye Lowrance HDS lodd som har 83/200kHz, bruker jeg faktisk 83kHz for å kunne se fisk som står veldig høyt i vannet. Jeg ser fisk som står bare 0,6 til 0,7m under svingeren. Vil sikkert også detekteres av 200kHz, men da vil det bare vises som et enkeltpixel med annen farge i overflatestøyen, med Lowrance sin 83/200kHz svinger som har helt opp i 160 graders vinkel på kort hold vil fisken vises som en bue. Det er mulig at en trenger en HDS for å få nytte av dette, HDS bruker et annet utsendt signal og signalbehandlingsalgoritme enn noe annet lodd som gir mye bedre målseperasjon og følsomhet.

Har nå HDS-5 som pri på innkjøpslista, og der er det jo to svingervalg, 83/200 og 50/200. Ser du har fått litt erfaring med loddet nå, og vil gjerne ha meningen din om når grensa går for å velge sistnevnte svinger? Snakker vi om veldig store dyp i saltvann som avgjørende? Både dorger/troller og fisker ned mot 200 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt at lav frekvens dempes mye mindre i vann enn høyere frekvenser og at høyere frekvenser gir bedre oppløsning. Men det er også en annen faktor. Svingerene har mye større strålevinkel ved lave frekvenser enn ved høye, dette betyr at de dekker et større område. En svinger som har 12 graders vinkel ved 200kHz, vil typisk ha 40-45 grader ved 50 kHz.

Med mitt nye Lowrance HDS lodd som har 83/200kHz, bruker jeg faktisk 83kHz for å kunne se fisk som står veldig høyt i vannet. Jeg ser fisk som står bare 0,6 til 0,7m under svingeren. Vil sikkert også detekteres av 200kHz, men da vil det bare vises som et enkeltpixel med annen farge i overflatestøyen, med Lowrance sin 83/200kHz svinger som har helt opp i 160 graders vinkel på kort hold vil fisken vises som en bue. Det er mulig at en trenger en HDS for å få nytte av dette, HDS bruker et annet utsendt signal og signalbehandlingsalgoritme enn noe annet lodd som gir mye bedre målseperasjon og følsomhet.

Så i praksis betyr dette at når jeg småtøffer rundt ett aktuelt område på jakt etter fisk grunnere enn 20 meter bør jeg bruke 83kHz for å få med så stort (bredt) område som mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekker større område med den store konvinkelen til 83kHz sammenlignet med 200kHz, jeg bruker 83kHz for å lokalisere stimer og for å se fisk som står høyt. Men som skrevet tidligere, jeg har bare brukt 83kHz på HDS som har mye bedre målseperasjon enn loddet ditt.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.