Gå til innhold
Fiskersiden

Mjærvann


Perca
 Share

Recommended Posts

Det er nesten flaut, men dette var vår første fisketur på Mjær siden isen hadde gått. Egentlig så var bettet heller dårlig i dag, men noen fisk fikk vi da til slutt. Vi dorget for det meste og som vanlig var Motor`n sjef for årene.

Det første som beit var en abbor som veide godt under 1/2 kiloen og den beit på en ABU Tormentor i fargene firetiger.

84537_s.jpg

Vannet var forholdsvis grumsete og undervannsbildet av abboren som hadde angrepet denne 15 cm store vobleren ble ikke helt som jeg hadde ønsket det, men, men, det ble ihvertfall et bilde...

Etter en del roing så er det på nytt en abbor som vil ha denne vobleren og denne er større! Vi klargjør hoven, men da abboren er 2 meter fra båten så tverrvender den og krokfestet løsner. Ja, ja... Ikke akkurat første gangen at dette skjer. Det var ingen kjempeabbor men vekta var nok på drøye 1 kilo.

Og så forsøkte vi å kaste litt. Motor`n hadde med seg popper og brukte det mens jeg kasta med en mindre vobler. Og på første kastet til Motor`n så var det ei lita gjeddesnipe som heiv seg over popperen med et plask. Fy flate så brutalt fisken anngriper disse poppergreiene! Det er rett og slett dritgøy å se hvordan de hiver seg over denne plaskende lurefisken.

84541_s.jpg

Denne var ikke stor og den ene treblekroken hadde fått tak i gjellene så den blødde en del. Vi satte den ut igjen, men vi var litt usikre på om den ville overleve denne skaden. Jeg har fått gjedde utallige ganger med en eller to avrevne gjellebuer så sjansen for å overleve er absolutt til stede. Og om vi hadde slått den ihjel så hadde den ihvertfall ikke overlevd...

På mitt andre kast så får jeg ei gjedde. Denne er enda mindre en Motor`ns gjeddesnipe og blir satt ut like fort som den kom opp. Ikke mye vits i å fotografere gjedder på 300 gram, jeg antar at dere stoler på at jeg har fått den. ;) Etter denne knallstarten med kastinga så er det ingen fler som vil bite på, så vi fortsetter roingen. Vi ror vannet nesten på langs før jeg får et greit høgg på pinglestanga mi. 0,20 kan være i overkant spennende å fiske gjedde med. De brutale utrusingene til gjedde krever at slurebremsen er bra justert! Denne gjedda el ihvertfall litt større en de vi har fått tidligere på turen og vi får den greit inntill båten. Jeg vil pånytt forsøke meg som undervannsfotograf og ligger på magan over ripa med kameraet på strak arm ned i vannet.

84539_s.jpg

Og her er`n... Ca 2 kilo sprek gjedde med vobleren i kjeften.

84540_s.jpg

Etter at jeg hadde tatt en del bilder og retter meg opp så ser jeg noe som flyr lavt over vannet. Jøss, hva er det for noe, sier jeg til Motor`n og peker mot land hvor dette flyr lavt over vannet og snapper insekter. Da ser vi at det er en flaggermus som driver å fanger døgnfluer midt på lyseste dagen! Vi sitter og ser på denne flaggermusa en stund og så ser vi at den lander i en fjellvegg 1,5 meter over vannet. Motor`n ror inntil fjellveggen og jeg får tatt noen bilder før den kryper inn i en fjellsprekk og forsvinner.

84538_s.jpg

Artig å få sett en flaggermus midt på blanke dagen. Og igjen kan vi si at man opplever alltid noe artig når man fisker på Mjær. Legg merke til denne døgnflua som landet på flaggermusa da jeg skulle fotografere! Den må vel vær suicidal..? :)

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom rapport!

Jeg har vært ute på vågvann i dag. fikk 6 gjedder.

Tar gjerne en tur sammen med deg på mjær. Bor jo i våglia... :)

Har hatt på et par brukbare gjedder i mjær i år på jerkbait. men ingen har kommi opp på land... den største jeg hadd på var vell mellom 4 og 6 kg... :)

Jeg går forresten på mjær ungdomsskole, hehe!

:)

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.