Gå til innhold
Fiskersiden

Min første jerkstang


Recommended Posts

Kjøpte meg i dag min første jerkstang.

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdi...aspx?plid=34863

Gleder meg til å få prøvd den. Har aldri "jerka" før så skal bli spennende å se om det er noe for meg...

Ga bare 340,- for stanga så det er ikke et stort tap for meg hvis jeg synes jerkfiske er kjedelig.

Har noen her noen forslag til hvor jeg kan fiske? Vet jo hvor Tunevannet, Isesjø er osv, men mer spesifikke plasser.

Endret av goliath1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd stanga, men Remy har skrytt mye av den, så den er nok bra!

Tviler på at du blir lei jerkfiske! Bare husk; legg penga i snella!!!

Jeg vil anbefale å starte med big bandit som startbete, den er lett å fiske riktig og kan nesten ikke fiskes feil. fargen, skitmört, funker alltid.

lykke til!!!

Bare husk at nå som det begynner å bli varmt i vannet, går gjedda ned på dypere vann og begynner å jakte pelagisk. Da er det synkende baits som gjelder! :):)

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at nå som det begynner å bli varmt i vannet, går gjedda ned på dypere vann og begynner å jakte pelagisk. Da er det synkende baits som gjelder! :blush::)

eller fiske om morran eller kvelden da fisken ofte trekker inn på grunnere vann. unntak fra dette er vel kanskje store vann der gjedda går pelagisk etter stimfisk(mjøsa, tyri osv)

anbefaler sterkt å prøve med overflatebaits tidlig på morran inne ved siv og andre grunne steder. du våkner greit når gjedda hogger....

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller fiske om morran eller kvelden da fisken ofte trekker inn på grunnere vann. unntak fra dette er vel kanskje store vann der gjedda går pelagisk etter stimfisk(mjøsa, tyri osv)

anbefaler sterkt å prøve med overflatebaits tidlig på morran inne ved siv og andre grunne steder. du vækner greit når gjedda hogger....

Gjedd jakter pelagisk i mindre vann også da. jeg dorger mye midt ute på vannet når temperaturen er oppmot 18 grader. da gjerne med wobblere som går fra 2 m og nedover.

Men dette er jo en jerktråd... hehe.

Synes det for det meste er smågjedder som står på grunnene når det er varmt i vannet ( juni, juli august)

Var ute og fiska gjedde i går. da fikk jeg to gjedder på jerk og to på dorging i høy hastighet midt ute på vannet. de største tok jeg på dorging med bomber og husky jerk...

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja de går pelagisk mindre vann å. de store gjeddene er jo ikke så redd for predatorer vil jeg tru, så da er det ingen problemer med å være i ute i åpne farvann.

som jeg nevnte lenger opp, så anbefaler jeg å teste jerk og helst popper/walk the dog-baits på grunt vann tidlig på morran og seint på kvelden i sommer. er noe av det morsomste gjeddefisket jeg har vært borti ihvertfall. og tror nok sjansen for å treffe på storfisk både av gjedde og abbor er til stede. så blant annet at jerk-guruen "trumman" anbefalte slikt overflate-fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei skal begynne med jerkbait fiske etter gjedda nå til våren. og ser etter greit utstyr med "student value" ^^

Fant denne:

"Jerkbait set"

eller

"Jerk set 2"

Er dette ok stuff? får du til bra kast med dette? var så kort stang, men det er vel kansje vanlig. Har aldri prøvd d før.

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv, kan jeg jo anbefale sett nr 2. har dette selv, og er meget fornøyd. :)

Så klemmer du til med PP 0,41 mm og noen jerkbaits til, så er du klar for gjedda. :D

Stanga skal være så kort og stiv grunnet teknikken.

Takk for svar :P

Syns også den pakken(nr2) så best ut. Har vert å "snoba" meg litt i jerkbait hyllene allerede :o . Men innser at ny stang må til.

Kor langt greie du ca å kaste med bait på ca75g? ser ikkje heilt for meg snerten i kastå, men ser fordelen med stangå i forhold til fisketeknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv, kan jeg jo anbefale sett nr 2. har dette selv, og er meget fornøyd. :)

Så klemmer du til med PP 0,41 mm og noen jerkbaits til, så er du klar for gjedda. :)

Stanga skal være så kort og stiv grunnet teknikken.

Gjør deg selv en tjeneste; Ikke kjøp den stanga! :o Den er stiv som en stokk! Mange andre stenger som man får mye mere glede ut av. Men snellene i begge settene er bra. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør deg selv en tjeneste; Ikke kjøp den stanga! ;) Den er stiv som en stokk! Mange andre stenger som man får mye mere glede ut av. Men snellene i begge settene er bra. :)

¨Så stiv er den ikke påsan. Og av min erfaring, Ikke stanga med mest action, nei. Men du kan jo se på dette bildet og se at den ikke er sååå stiv heller:

08112009086.jpg

Jeg er som sagt meget fornøyd med stanga, og man kjenner godt hva som skjer både med stor og liten fisk på kroken.

Kaster alt fra westin på 60 gram til Alien Eel på 120 gram uten problem.

Og når man kjøper den pakka jeg anbefaler, så får man jo stanga gratis uansett, så han betaler jo ikke noe for den.

Kjøp pakka du MrVolcom, og gjør opp din egen mening. stanga koster deg ikke noe uansett.

Skulle man ikke like den, så kjøp noe annet. :)

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨Så stiv er den ikke påsan. Og av min erfaring, Ikke stanga med mest action, nei. Men du kan jo se på dette bildet og se at den ikke er sååå stiv heller:

08112009086.jpg

Jeg er som sagt meget fornøyd med stanga, og man kjenner godt hva som skjer både med stor og liten fisk på kroken.

Kaster alt fra westin på 60 gram til Alien Eel på 120 gram uten problem.

Og når man kjøper den pakka jeg anbefaler, så får man jo stanga gratis uansett, så han betaler jo ikke noe for den.

Kjøp pakka du MrVolcom, og gjør opp din egen mening. stanga koster deg ikke noe uansett.

Skulle man ikke like den, så kjøp noe annet. :rolleyes:

Hehe. Jeg (heretter kalt påsan :D) mener fortsatt at den stanga er rå stiv. Fordelen med den er at den er stiv nok til å fiske alt av baits. Har fiska med den siden mai i år, jeg veit hva jeg snakker om ;) Men det er klart; hvis du får på en skikkelig madam og kjører nazi-brems flexer jo denne stanga også. Det er bare det at det er ganske langt mellom disse madammene. Du får som sagt mye mer glede av en stang som ikke er fult så stiv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenne d klør i fingrane itte å sette igang når eg ser d bilde in action! :)

Var et veldig bra tilbud, så jeg kommer nok til å slå til. Men ser d står at den kan fås i en litt mykere versjon også i annonsen?

Ser at di også skriver at ryggen på stangå er bygget for stooore gjedder, så kansje derfor du føler den er stiv. Men eg går jo for gull hehe...selv om d e Jonsvannet i trondheim eg ska fiske. Men har stor tro på dette her, etter noen fine fangster på haspel stanga i år. Har fått ekkolodd, og gjort en del research om plasser, samt kano-kjøp er under arbeid. Så nå er det bare å sette igang jerkfiske :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenne d klør i fingrane itte å sette igang når eg ser d bilde in action! :D

Var et veldig bra tilbud, så jeg kommer nok til å slå til. Men ser d står at den kan fås i en litt mykere versjon også i annonsen?

Ser at di også skriver at ryggen på stangå er bygget for stooore gjedder, så kansje derfor du føler den er stiv. Men eg går jo for gull hehe...selv om d e Jonsvannet i trondheim eg ska fiske. Men har stor tro på dette her, etter noen fine fangster på haspel stanga i år. Har fått ekkolodd, og gjort en del research om plasser, samt kano-kjøp er under arbeid. Så nå er det bare å sette igang jerkfiske :)

Skittfiske.no skriver det samme om alle jerkbaitstengene sine. at de har en rygg dimensjonert for stoore gjedder osv. Det er en grunn til at stanga er så billig (gratis) ;)

Ps: kan bli litt vanskelig å jerke fra kano med mindre den er veldig stabil. Vanskelig å jerke sittende.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er litt off-topic. men leste om en som jerka fra kano i svemske fiskejournalen for et par år siden. var vel han som vant meterligaen det året(100-klubben). han hadde mekka seg noen pontonger som han monterte på sidene av kanoen. veit ikke åssen hadde lagd opplegget, men så ut til å funke meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skittfiske.no skriver det samme om alle jerkbaitstengene sine. at de har en rygg dimensjonert for stoore gjedder osv. Det er en grunn til at stanga er så billig (gratis) ;)

Ps: kan bli litt vanskelig å jerke fra kano med mindre den er veldig stabil. Vanskelig å jerke sittende.. :rolleyes:

Hmmm ja er seff alltid skeptisk til tilbudsvarer, men har tenkt å la tvilen komme stangå tilgode, og stole på Yosh :D Ikke verdens største tap om det er fiasko som han sier, til den prisen.

Men dette du sier om jerking fra kano kan gi vanskeligheter var interessant. Ser for meg at det går i stabil kano, men kan vel kansje fort bli en del utstyr i minus+ en svømmetur med 2 mann stående i en 14-15 fots kano. ;) Har også en 15fots "porta-bote", sammenleggbar stabil båt til rådighet. Den blir vel kansje bedre.

*Idyllen om kanoturene snikende rundt går mot grusen* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. jada, Påsan (Edvard). :D Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg er ikke uenig i at den kan være noe stiv. Men som en all-rounder for en som er ny i gamet, ser jeg ikke noe galt i å prøve den.

Så får han se om han liker fisket eller ikke og evnt oppgradere seg til andre stenger (kanskje fler til forskjellige vekt-områder). som sagt, kjøper man tilbudet på skitt fiske, er jo stanga gratis uansett.

Selv, har jeg tenkt til å bruke BFT stiff-stanga mi til neste år også. :rolleyes:

MrVolcom. Jeg tror nok ikke en vanlig kano vil være å anbefale til dette fisket, da det er en fordel å stå oppreist å fiske. klart, det kan gå sittende, men da er jeg redd man kanskje ikke får inn den rette teknikken.

På andre siden. det går sikkert ann å venne seg til det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerking burde foregå i en realtivt stabil farkost synes jeg. Ikke reint sjelden havner jeg oppå ripa på min GH14 får å komme så langt over vannet som mulig. MEN! jeg bruker 9-10fots stang ofte og da må jeg ha litt høyde får å få litt atakk på betet. At stanga er stiv vil føre til veldig stor belasting på både deg som fisker og på knuter, snøre, baitsa og ikke minst fiskekjeften. Alt dette vil vare noe lenger(mest intressant er det at du orker å fiske lenger) Med en litt mykere og snillere stang. Som jeg nevnte bruker jeg litt lengere stenger enn normalt kanskje og det tærer litt mer på skrotten trur jeg hvis du jerker 6 timer hver dag i 4 dager på rad, enn hvis du hadde bruka ei lettere og kortere stang. Jeg har også en slik kort stang, men jeg kommer ikke like langt ut med den og ikke får jeg til teknikken noe særlig bedre heller så derfor har jeg med begge og bytter litt på.

Men for all del! Få tak i kano! Kano i ørretvann en helg er superkos. Pakke med seg god mat og nok klær og ikke bære ett gram! Slå opp kamp å fiske fra kano i skauen er noe jeg skal gøre mer neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerking burde foregå i en realtivt stabil farkost synes jeg. Ikke reint sjelden havner jeg oppå ripa på min GH14 får å komme så langt over vannet som mulig. MEN! jeg bruker 9-10fots stang ofte og da må jeg ha litt høyde får å få litt atakk på betet. At stanga er stiv vil føre til veldig stor belasting på både deg som fisker og på knuter, snøre, baitsa og ikke minst fiskekjeften. Alt dette vil vare noe lenger(mest intressant er det at du orker å fiske lenger) Med en litt mykere og snillere stang. Som jeg nevnte bruker jeg litt lengere stenger enn normalt kanskje og det tærer litt mer på skrotten trur jeg hvis du jerker 6 timer hver dag i 4 dager på rad, enn hvis du hadde bruka ei lettere og kortere stang. Jeg har også en slik kort stang, men jeg kommer ikke like langt ut med den og ikke får jeg til teknikken noe særlig bedre heller så derfor har jeg med begge og bytter litt på.

Men for all del! Få tak i kano! Kano i ørretvann en helg er superkos. Pakke med seg god mat og nok klær og ikke bære ett gram! Slå opp kamp å fiske fra kano i skauen er noe jeg skal gøre mer neste år!

Dette hørtes ut som min oppsumering:) Blir kano, og jerk stang, men jerkfiske blir fra båt jeg får låne i vannet jeg fisker mest. 15 fots "porta bote". Kano turer e uslåelig uanz på senvår/sommer/tidlighøst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ut som min oppsumering:) Blir kano, og jerk stang, men jerkfiske blir fra båt jeg får låne i vannet jeg fisker mest. 15 fots "porta bote". Kano turer e uslåelig uanz på senvår/sommer/tidlighøst :D

DSC00022-1.jpg

Try this on for size;)

Endret av blogz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.