Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan lage for?


Thomas94
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har fått synet opp for meite i ferskvann etter diverse karpe arter :).

Så lurer jeg på hvordan man lager for til suter og karpe (ingridienser), slik man kan kaste ut da man fisker for å lokke fisken til agnet?

Skriv gjerne opp oppskrifter på gode for :lol:.

mvh. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det både er billigere og bedre å kjøpe ferdig blandinger hos f.eks www.avkrokenfiske.com

Om du skal kjøpe en del smaksatser,oljer osv..tror jeg det blir dyrt.

Men du kan jo kjøpe deg noen kilo med grunnfor og krydre det med

anis,vanilje,mais,oppmalt og helt tørrfor til hund og katt....osv,osv...

Det er bare å prøve og koster ikke så mye gronker.

ta en titt her https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...inter&f=5&t=997

Endret av Trulsolsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare kjøre på med mais :lol:

Vil du lage egne ting er brødsmuler fra brød-kuttemaskiner på Rimi fin basis som du kan kline noe søtt i som de andre har nevnt i tråden.

Hvitløk er også kult og effektfult. Bland greiene såpass tørt at det løser seg opp i vann og såpass vått at du kan klemme sammen en kuler til å kaste ut.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ostepopp og vann litt mel om den blir for klinete :D knus og lag ei pølse funker greit. Ellers kan du jo bruke opphakka mais /reker og mel .Ellers har jeg altid med noen dråper med vanilje esens funker bra i foret sirup funker og

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du sender en PM til avkroken. Kjøp noen poser med grunnfor med litt større partikler i. Ha oppi litt maiskorn og tilsett vann til du kan forme foret til baller (tennisballstore). Nå har du et flott for til suterfiske f.eks :)

Enkelt og greit :o:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som vi gjorde på 80-tallet:

Få tak i masse gammel loff (eller andre fine brødvarer) fra noen butikker.

Kutt dem opp i skiver og tørk det. Deretter males det opp.

Tungvint, men en grei og billig løsning for slukne lommebøker. :)

Alternativ 2; kjøp ferdigprodukter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage en billig og grov mix av partikkler som fungerer knall til større fisker.

Oppskrift: Hamp, tigernøtter, fórmais/poppkornmais, hummus (oppmalte kikerter), fuglefrø/partyblend. osv

Preaparer alle partikkler etter vanlig prosedyre.

Kjør halvparten i en mixmaster til det har finoppmalt konsistens, kjør resten til det har en litt grovere konsistens. Hummus trenger ingen kjøring bare preparering.

Bland allt sammen og la det tørke inn litt.

Etter ett døgns tørking blander du inn smakstilsetninger (pulver ikke flytende). Enklest og billigst er Chillipulver, hvitløkspulver og salt.!

Porsoner i passende størrelser.

Legg det i frysern til det skal brukes. ( Må fryses, kun etter tining vill fóret ha en mere pulveraktig og tørrere konsistens og er dermed lettere å blande ut)

Føre du fisker: Fukt og sil strøbrød fri for klumper, tilset fórblanding etter ønsket mengde.

Denne fórblandingen fungerer til allt fra kurv til methood. Fungerer svert effektivt også alene som loosfeede nerme land, men hvis du skal ha distanse så må du bruke strøbrød eller lignende som binner.!

Høres ut som mye jobb, men hvis du setter av ett par dager til preparering og produsering så får du laget en god del kilo. PS: god mixmaster er ett must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en runde hos slekta og sjekk om noen har glemt å kvitte seg med pepperkakerester fra i fjor :glare: Knus disse, bland dem med strøbrød (Får du kjøpt på feks prix) og litt melis. Sleng litt mais oppi sammen med vannet fra maisboksen, tilsett vann til det blir passelig. Der har du et billig og svært velfungerende suterfor. Når jula er over hamstrer du billige pepperkakebokser. Så har du til neste sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av brødrester fra nærbutikken kan du også lage brødpaste som kan brukes som krokagn. Tilsett f.eks karri eller blåmuggost i pasten, dette er knallbra til stam og annen skikkelig fisk :D

Ohhh yeah.

Bluechees-paste, nice stuff.!!

Bare husk å vaske henda, lukter nesten værre enn overmodna kikerter. :glare:

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips og forslag til for :)

Nå har jeg i alle fall noe å gjøre i helga :D

Hva er egentlig strøbrød?

Strøbrød er brød som har blitt oppmalt eller raspet. Finnes i fint (semuljegryn aktig) frem til grovt (strøkavring). Brukes til å ha i fóret for å drøye ut, binne, fargesetone osv. Strøbrød alene fungerer også fint som fór ettersom karpefisker digger brød.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøbrød er brød som har blitt oppmalt eller raspet. Finnes i fint (semuljegryn aktig) frem til grovt (strøkavring). Brukes til å ha i fóret for å drøye ut, binne, fargesetone osv. Strøbrød alene fungerer også fint som fór ettersom karpefisker digger brød.!

Den er grei, skal man kjøpe eller skal man lage dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei, skal man kjøpe eller skal man lage dette?

Du kan både kjøpe og lage det.

Som skrevet tidligere kan du skaffe deg brød fra butikker hvor du somregel kan få tak i en del gammelt brød gratis. kutt brødet i skiver og tørk det, kutt det så i litt mindre biter og kjør det i en mixmaster eller blender til det er så fint som du vil ha det. En litt annen form er mashed-bread, som er knallbra til mort, buk og stam. Dette er fersk loff som du kjører til smuler samme dagen du skal fiske. Ettersom det er ferskt lokker det til seg fisk bedre og du trenger ikke så mye vann for å fukte det, slik at du kan lage fórballer av det. Bruk fersk loff som du klyper på kroken og fisk den oppå "smuleteppet" ved hjelp av litt søkke eller en feederkurv fylt med mashed-bread.

Personlig foretrekker jeg å kjøpe inn vanlig strøbrød i 20kilos sekker ettersom jeg bruker ganske mye av det i løpet av en sessong og det er litt jobb å lage det selv. Men du kan kjøpe det i poser ned til 1kilo og det er ganske rimelig pris.

Sjekk ut hva avkrokenfiske.com har inne, hvis det mangler strøbrød så ta en telefon til Tom Ole (eieren) og spør om han kan skaffe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spør etter fôr til karpe og suter, ikke alt mulig annet rart.

Ferdigfôr til både karpe og suter koster fra kr 34,50 pr kilo, så kan man jo regne på om det lønner seg å lege selv eller ikke.

BTW Marc, Damfôret er meget bra (til karpe), men det er faktisk det dyreste på markedet.

'

oi.. takker for info tom-ole... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spør etter fôr til karpe og suter, ikke alt mulig annet rart.

Ferdigfôr til både karpe og suter koster fra kr 34,50 pr kilo, så kan man jo regne på om det lønner seg å lege selv eller ikke.

BTW Marc, Damfôret er meget bra (til karpe), men det er faktisk det dyreste på markedet.

Hvorfor skal ikke de ovennevnte forslagene til fór funke på karpe/suter..

Greit at noen av forslaga blir sett på som bedre allternativer til buk, stam, mort og brasme, men det er ikke derfor sagt at de ikke funker til karpe og suter. De fleste fóralternativer inneholder jo ingredienser både karpe og suter spiser eller blir lokket av.

Bør vell også nevnes at suter og karpe (spesielt karpe) er to karpefiskarter hvor grunnfór er mindre effektivt. Eneste "grunnfóret" som karpefiskere bruker javnlig er jo stickmix. Men det å bruke ett grunnfór av ett eller annet slag i tilleg til resten av det du tillbyr fisken kan jo gi deg en ekstra edge.

Beste tipset burde vell egentlig være å gi blaffen i fóret. Bruk heller penga på partikkler, pellets og boilies.!!

Det at den økonomiske gevinsten av å produsere eget grunnfór er liten i motsettning til å kjøpe ferdiglaga, er det ingen tvil om. Og at kjøpefór somregel er bedre både for fisket og fisken er vell også enstemmig vedtatt. Men det å lykkes med "eget" fór er jo også ganske kult, samt at fórprodusering kan være ganske lærerikt.!!

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke de ovennevnte forslagene til fór funke på karpe/suter..

Greit at noen av forslaga blir sett på som bedre allternativer til buk, stam, mort og brasme, men det er ikke derfor sagt at de ikke funker til karpe og suter. De fleste fóralternativer inneholder jo ingredienser både karpe og suter spiser eller blir lokket av.

Noen bra forslag er det, men at Mariekjeks og malt hamp og Cornflakes er et bra fôr virker snodig, da dette er nesten bare bindende ingredienser som vil legge seg som en hard, tung ball på bunnen, som ikke vil løse seg opp. Ofte er det egenskapet til fôret som er avgjørende for om man får fisk eller ikke, og ikke om det lukter jordbær eller karamell. Når man bare blander diverse smuler får ofte fôret feil konsistens og vil ikke fiske optimalt.

Bør vell også nevnes at suter og karpe (spesielt karpe) er to karpefiskarter hvor grunnfór er mindre effektivt. Eneste "grunnfóret" som karpefiskere bruker javnlig er jo stickmix. Men det å bruke ett grunnfór av ett eller annet slag i tilleg til resten av det du tillbyr fisken kan jo gi deg en ekstra edge.

Her er jeg helt uenig, noe av det beste karpefiske mitt her hjemme har jeg hatt med rikelig bruk av grunnfôr. Vet også at flere og flere bruker karpegrunnfôr når de fisker i utlandet med stort hell.

Beste tipset burde vell egentlig være å gi blaffen i fóret. Bruk heller penga på partikkler, pellets og boilies.!!

Det at den økonomiske gevinsten av å produsere eget grunnfór er liten i motsettning til å kjøpe ferdiglaga, er det ingen tvil om. Og at kjøpefór somregel er bedre både for fisket og fisken er vell også enstemmig vedtatt. Men det å lykkes med "eget" fór er jo også ganske kult, samt at fórprodusering kan være ganske lærerikt.!!

Lærerikt og morro er jeg enig i. Og så likte jeg forslaget om smulethenting fra brødskjæremaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell vell.

Man kan ikke vere enig i alt.!

Noen av tipsene som mariekjekksblandinga er vell kanskje ikke av de heteste, men jeg kan tenke meg måter å få det til å fungere også. Fks: Blande ut fóret med store menger vann og bruke det til å mudde swimmen. Andre karpefisker som mort og brasme vil ihvertfall zome inn på fóret og da følger gjerne karpa etter av ren nysjerrighet.

At du Tom Ole har hatt suksess etter karpe med store mengder grunnfór, og at andre har hatt det er jeg klar over. Men om det er nødvendig med spesialfór etter karpa for å oppnå de resultatene er jeg usikker på. Har en viss teori om at det ikke finnes noen mix som er grov nok til å eksludere småfisk vekk fra å spise opp grunnfóret, noe som gjør at det ofte bare er luktstoffer og sedementpartikkler igjenn etter kort tid. Men akkurat det å få småfisk inn på swimmen til å begynne å spise tror jeg kan vere mye av grunnen til at det kan bli fart i karpa ved bruk av grunnfór. Så om det er grunnfóret i seg selv som får karpa til å spise eller trigginga av annen småfisk som er i frenzy stiller jeg spørsmål ved. Og hvis det er småfiskens triggeregenskaper som gjør at karpa spiser ser jeg ikke nødvendigheten med å bruke spesialtilpasset fór etter karpa, ettersom mort, sørv og brasme glir inn på det meste. Men hvis man fisker i vann som ikke huser annen karpefisk i større antall, så vil jeg kunne se at spesialtilpasset karpefór kan være killer.! Men man må ikke bruke karpefór hvis man skal bruke grunnfór etter karpe, i visse situasjoner så vill annen type fór faktisk kunne funke like bra om ikke bedre (hvis det i det hele tatt funker)..

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.