Gå til innhold
Fiskersiden

Oppførsel av pro lakse fiskere


MIES
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg gleder meg hvergang jeg gå ut å fiske men gleden blir bare kort fordi "PRO" laksefiskere eller lokale fiskere er frekk og rett og slett drittfolk (Hellefossen - Drammenselva).

Jeg prøver å bli en bedre lakse fisker men få aldri noen hjelp vis jeg spør om noe; folk slenger bare dritt ang. fiskeutstyret og fiske teknikk.

Er det så viktig å jage folk borte og "Jeg skal ha jeg skal ha den (store) lakse" jeg er Hollender som bo i Norge (Oslo) nå snart 15 år men kjøner fortsatt ikke Norske lakse fiskere.

Er det ikke mer viktig å kose deg ute og gleder deg til kanskje få fisk en å bruke krefter til å jage folk UUuuuuuFFff - jeg syns dette er trist.

Men men ønsker ikke å klage formye men nå har jeg vært hyggelig med å bare gikk et annet sted for å prøve å fiske i fred - En dag kommer dette å gå galt, ikke press folk forlangt!!!

Hilsen Laksefisker'n som ikke er PRO..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er enig med deg. Enkelte av de Norske laksefiskere kan være noen riktige drittsekker. Og det ser ut til at de fleste er samlet i Drammenselva. Når man som du, ber om litt hjelp, forventer man å få nettop det. Men dessverre er det altså noen som ikke kan la være å oppføre seg slik du beskriver. Jeg har opplevet akkurat det samme som deg i den elva. Og nettopp dette er en av årsakene til at jeg ikke fisker i Drammenselva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:glare: Dette er dårlig reklame for laksefiskere. Jeg har fisket laks en mannsalder og har så og si aldrig kommet ut for det samme som deg. Nå må jeg innrømme at Drammens elva så og si aldrig besøkes, men jeg har fisket en rekke andre steder og ikke hatt dette problemet. Jeg har stortsett møtt hyggelige folk over alt. Dårlig reklame for Drammenselva og dets fiskere. Nå er det flere på forumet her som fisker i Drammenselva, og de jeg kjenner er jo vedlig trivelige. Prøv numedalslågen i stedet om du kan. Ikke så langt unna Drammen heller. Men det kan jo være at det er det de ønsker også. Det er jo en kjent sak litt kamp om plassene enkelte steder i denne elva. Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammenselva er mer enn laks og Hellefossen, og heldigvis er sportsfiskere mer enn laksefiskere, selv om tabloidene kan få en til å tro noe annet.

Det er kun én art i Norge jeg ikke har planer om å fiske etter, kun én, og det har ingenting med arten selv å gjøre, men har aboslutt alt med folka som fisker etter den (les: de som bare fisker etter den arten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kjente jeg meg igjen i.Drammenselva er den elva som er nermest for meg men skyr den på grunn av folka som fisker der.kjører heller 5 timer mere for og komme til trøndlagselvene.

Noen er trivlige og hjelpsomme men veldig mange er som beskrevet ovenfor.

Men ikke la det ødlegge stå på finnes mange fine fiskeplasser rundt omkring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne måten å behandle folk på,er gammelt nytt i Drammenselva,desverre....virker som den "harde kjerne" les:laksemafiaen,er livredde for at det kommer nye og reelle sportsfiskere med sjel"som skal stjele laksen deres..... :blush: gjør som meg,overse dem(de veit ikke bedre)dra heller til Åmot(Døviksfoss),skikkelige karer fra foreninga der bla.Hjelpsomme og veldig hyggelige.Synd det er utpå sesongen der oppe og lenger imellom fisken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jævla synd du skulle møte på sånne drittsekker men kan tipse deg om Åroselva vis du vil ha en avslappende dag med masse hyggelige folk!!

Jeg har fisket der alene siden jeg var 5 og har kun møtt på 4 drittsekker og de var dansker som jeg kun har møtt 1 gang.

Når jeg kom dit første gangen og jeg møtte noen gamlinger som satt der nede så lærte de meg å fiske med meit og spinner og de viste meg hvor laksen sto henne der vi var og etter jeg hadde møtt dem noen ganger tok kjørte de meg opp og ned elva for å vise meg alle de bra stedene sine så sånn lærte jeg Åroselva å kjenne:) kan bare skryte av de som fisker her fast!!!

Har bare hørt 1 klage på en fisker der så langt og er nå oppsynsmann og kjenner de fleste som fisker der ganske godt nå!! så skjer det noe får jeg hvite det med engang!!!!

Og du sier du er ny på laksefiske så du kan jo bli med meg noen turer i Åroselva så viser jeg deg rundt og lærer deg hva jeg kan.

Jeg skal også til Drammenselva denne uka så kansje vi snakkes da??

vil tru det blir på torsdag til fredag eller fra fredag-lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Potemkin her har en forslag til god tilnærming mot problemløsning. Svært lite er mer enn irriterende enn folk som bryter reglene man selv fisker etter. Uavhengig av om det er skrevne eller uskrevne. Mye av problemet kan likegodt komme av tilgjengeligheten til både skrevne og uskrevne regler. Det er ikke lett å følge regler man ikke finner eller som er lite tilgjengeliggjort. Har selv opplevd å fiske på privat strekk og vald disponert av andre fordi regelverk og eller opplysninger har vært feil eller ikke tilgjengelig til tross for at jeg aktivt har søkt å finne alle relevante opplysninger rundt fiske jeg skulle gjøre. Det er selvsagt ekstremt irriterende for de som faktisk har evt "rett" eller regelverk på sin side, men altså ingen ting fiskeren selv kan kladres for.

Enkelte steder er nok mistanken mot at folk har tatt seg til rette større enn andre steder. Imidlertid fungerer det ofte mye bedre om man utviser normal folkeskikk for alle. Det må da påvirke egen tur også for folk som til stadighet føler de må være bryske eller oppfører sinte og sure.

Samtidig må man være oppmerksom på et mange f.eks har begrenset tid i elven. Da kan det sikkert føles som en belastning når man skal bruke av sin sårt tilmålte fisketid for å hjelpe andre. Om man har fått skviset inn et par timer fiske mellom jobb, småbarn og sårt tiltrengt søvn før neste dags jobb er nok ikke førsteprioriteten å lære folk å knyte knuter og svarene kan ofte bli deretter. I tillegg er ironi en komplisert humorform som vanskelig lar seg forstå for f.eks utlendinger eller folk med annen kulturell bakgrunn enn formidleren.

Så her er det altså flere elementer for begge parter å tenke over. Potemkins forslag til start med at noen kommer med "Topp 10 viktige ting å vite før fiske i Drammenselven" så er man i gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Potemkin her har en forslag til god tilnærming mot problemløsning. Svært lite er mer enn irriterende enn folk som bryter reglene man selv fisker etter. Uavhengig av om det er skrevne eller uskrevne. Mye av problemet kan likegodt komme av tilgjengeligheten til både skrevne og uskrevne regler. Det er ikke lett å følge regler man ikke finner eller som er lite tilgjengeliggjort. Har selv opplevd å fiske på privat strekk og vald disponert av andre fordi regelverk og eller opplysninger har vært feil eller ikke tilgjengelig til tross for at jeg aktivt har søkt å finne alle relevante opplysninger rundt fiske jeg skulle gjøre. Det er selvsagt ekstremt irriterende for de som faktisk har evt "rett" eller regelverk på sin side, men altså ingen ting fiskeren selv kan kladres for.

Enkelte steder er nok mistanken mot at folk har tatt seg til rette større enn andre steder. Imidlertid fungerer det ofte mye bedre om man utviser normal folkeskikk for alle. Det må da påvirke egen tur også for folk som til stadighet føler de må være bryske eller oppfører sinte og sure.

Samtidig må man være oppmerksom på et mange f.eks har begrenset tid i elven. Da kan det sikkert føles som en belastning når man skal bruke av sin sårt tilmålte fisketid for å hjelpe andre. Om man har fått skviset inn et par timer fiske mellom jobb, småbarn og sårt tiltrengt søvn før neste dags jobb er nok ikke førsteprioriteten å lære folk å knyte knuter og svarene kan ofte bli deretter. I tillegg er ironi en komplisert humorform som vanskelig lar seg forstå for f.eks utlendinger eller folk med annen kulturell bakgrunn enn formidleren.

Dette blir alt for enkelt Ørud.

Har fisket blå og rød sone side tidlig 90.

Dette er er en problemstilling som er HELT adekvat.Miljøet i Denne elva forsures av endel fast inventar som IKKe tar hensyn til nye mennesker osv bare kjører på uten tanke på det er ikke sikker alle skjønner "karusellen på landskjæret" eller 2 kast et skritt på midtskjæretdette er meget trist og er dårlig reklame for Laksefiskere.

Ironi javel min oppfattelse er at endel kommentarer er direkte sårende og brukes for å "fjerne noen fra elva"

Man bør være litt hardhuda for å fiske der.

Har selv nestetn sluttet å fiske de, ikke selv opplevd dette men sakt ifra noen ganger.

Tips ta det opp med den som er oppsyn eller send foreningen en mail. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ung som du er burde du melde deg inn i en av foreningene som disponerer fiske i elva. Der har de vel forhåpentligvis et ungdomsutvalg, men helt garantert et fiskeutvalg. Der kan du mest sannsynlig få både tips til utstyr, fiskeplasser og rettledning om gjeldende regler.

Har opplevd samme ukultur i visse elver, men det mest irriterende er Ubevegelig fiske. I gamle dager (dvs før bag limitenes tid) kom sågar kjerringa i elva med niste så gubben kunne monopolisere takaplassen inntil det en eller annen gang seg opp laks der. Da er det jo ikke en gang vits i å vente å tur, i alle fall ikke som unggutt...

Men brorparten av elvene jeg fisker er langt i fra slik. Kjenner ikke til noen blant de jeg har fisket med som oppfører seg slik heller, selv om du ikke alltid er villig til å avsløre "dine" hot spots for alle og enhver sånn med en gang i alle fall. Så du har nok vært uheldig og truffet på de dårligste representantene for oss laksefiskere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ung som du er burde du melde deg inn i en av foreningene som disponerer fiske i elva. Der har de vel forhåpentligvis et ungdomsutvalg, men helt garantert et fiskeutvalg. Der kan du mest sannsynlig få både tips til utstyr, fiskeplasser og rettledning om gjeldende regler.

Har opplevd samme ukultur i visse elver, men det mest irriterende er Ubevegelig fiske. I gamle dager (dvs før bag limitenes tid) kom sågar kjerringa i elva med niste så gubben kunne monopolisere takaplassen inntil det en eller annen gang seg opp laks der. Da er det jo ikke en gang vits i å vente å tur, i alle fall ikke som unggutt...

Men brorparten av elvene jeg fisker er langt i fra slik. Kjenner ikke til noen blant de jeg har fisket med som oppfører seg slik heller, selv om du ikke alltid er villig til å avsløre "dine" hot spots for alle og enhver sånn med en gang i alle fall. Så du har nok vært uheldig og truffet på de dårligste representantene for oss laksefiskere...

UNG ,det står at han har bodd i Norge i 15 år har vi lest innlegget godt nå PerH :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Potemkin her har en forslag til god tilnærming mot problemløsning. Svært lite er mer enn irriterende enn folk som bryter reglene man selv fisker etter. Uavhengig av om det er skrevne eller uskrevne. Mye av problemet kan likegodt komme av tilgjengeligheten til både skrevne og uskrevne regler. Det er ikke lett å følge regler man ikke finner eller som er lite tilgjengeliggjort. Har selv opplevd å fiske på privat strekk og vald disponert av andre fordi regelverk og eller opplysninger har vært feil eller ikke tilgjengelig til tross for at jeg aktivt har søkt å finne alle relevante opplysninger rundt fiske jeg skulle gjøre. Det er selvsagt ekstremt irriterende for de som faktisk har evt "rett" eller regelverk på sin side, men altså ingen ting fiskeren selv kan kladres for.

Enkelte steder er nok mistanken mot at folk har tatt seg til rette større enn andre steder. Imidlertid fungerer det ofte mye bedre om man utviser normal folkeskikk for alle. Det må da påvirke egen tur også for folk som til stadighet føler de må være bryske eller oppfører sinte og sure.

Samtidig må man være oppmerksom på et mange f.eks har begrenset tid i elven. Da kan det sikkert føles som en belastning når man skal bruke av sin sårt tilmålte fisketid for å hjelpe andre. Om man har fått skviset inn et par timer fiske mellom jobb, småbarn og sårt tiltrengt søvn før neste dags jobb er nok ikke førsteprioriteten å lære folk å knyte knuter og svarene kan ofte bli deretter. I tillegg er ironi en komplisert humorform som vanskelig lar seg forstå for f.eks utlendinger eller folk med annen kulturell bakgrunn enn formidleren.

Så her er det altså flere elementer for begge parter å tenke over. Potemkins forslag til start med at noen kommer med "Topp 10 viktige ting å vite før fiske i Drammenselven" så er man i gang

Synes dette høres litt snålt ut, er jo lov til å oppføre seg selv om en er i tidsklemma, hvis hobbyen har tatt så mye overhånd at smilet er blitt igjen i bilen så er det helt på trynet, tror dette skjer mest i elver, tror lakse fiskere er en egen rase :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange er det uskrevne antallet på fiskere i en såkalt karusell?

Kan hvem som hels hoppe inn i den?

Hvor lenge kan man fiske på hver plass i karusellen?

Er det opp til en gruppe mennesker og danne en slik karusell hvor som helst i elva?

Vil man bli informert om karusellfiske der man kjøper fiskekort?

Hvor populært er det egentlig med slike karuseller blandt laksefiskere?

Så regel 1 må bli: Spør om lokale tilpasninger og forhold. :D

Så hvis Stegg bare fortsetter med å fortelle om uskrevne regler, kan vi samle dem i en slags Laksefiskerens ABC. :)

Sånn at laksefiskerene ikke føle seg beklemt. Det er endel uskrevne regler innen karpefiske også.

De som velger å overse dem blir uglesett. Og da blir informasjonsflyten redusert kraftig. :):)

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir alt for enkelt Ørud.

For enkelt? Det var et forslag til startsted for løsning av problem... Og synes det er en god start - for dersom man er sikker på regelverk f.eks vil man være såpass selvsikker at man ikke lar seg pille på nesen.

Jeg har ikke fisket mye i Drammenselva, 5-6 turer til sammen kanskje. I og med at jeg ikke har fisket der mye har jeg alltid dratt litt tidlig ned før jeg skal fiske, sjekket regler, snakket med folk om hvordan man praktiserer fiske, hvor man pleier starte å fiske forskjellige strekk, hvor man pleier gå på land, hvordan man gjør om man vil fortsette å fiske seg nedover i forhold til de som fisker nedenfor osv... Generelle regler som bevegelig fiske osv besitter jeg forsåvidt før. Jeg har aldri hatt problemer, men ja, det har vært et par som har forsøkt seg da de tydelig har oppfattet at jeg har vært fersk i elven. De har imidlertid raskt blitt satt på plass ved at jeg har visst hva jeg snakker om. Så å komme med forslag om at man oppgir de 10 mest aktuelle tingene å vite kan være mer relevant problemløser enn du tror...

Det som er enkelt er å avskrive alle andres forsøk på hjelp som "umulig", det kan alle få til bare ved en setning eller to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange er det uskrevne antallet på fiskere i en såkalt karusell?

Kan hvem som hels hoppe inn i den?

Hvor lenge kan man fiske på hver plass i karusellen?

Er det opp til en gruppe mennesker og danne en slik karusell hvor som helst i elva?

Vil man bli informert om karusellfiske der man kjøper fiskekort?

Hvor populært er det egentlig med slike karuseller blandt laksefiskere?

Så regel 1 må bli: Spør om lokale tilpasninger og forhold. :D

Så hvis Stegg bare fortsetter med å fortelle om uskrevne regler, kan vi samle dem i en slags Laksefiskerens ABC. :)

Sånn at laksefiskerene ikke føle seg beklemt. Det er endel uskrevne regler innen karpefiske også.

De som velger å overse dem blir uglesett. Og da blir informasjonsflyten redusert kraftig. :):)

Dette derier seg mer om normal folkseskikk enn regler uskrevne eller regler som er forfattet skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) har nå ikke møtt ei slik holdning da jeg begynte med trolling for et par år tilbake..

Tror du det kan komme av at det i nærheten av sentrale strøk på østlandet er flerforldige kvadratkilometer folk med trolling som interesse kan boltre seg på, mens det er noen få kilometer elv de som vil fiske laks blir presset sammen på? Tettheten av folk med og uten folkeskikk blir da brått noe større. Her er det minimalt med plass å ta av og dersom en vil fiske laks på østlandet er det altså ikke mye å velge mellom. En blir nødt til å fiske på knapt tilmålte områder og blir følgelig presset til å fiske nær andre uavhengig av om det er førstevalget eller ei.

Andre steder i landet er det vesentlig mer plass å boltre seg på og man kan velge å fiske områder med lite folk om man synes det er mer trivelig.

Tipper det er noen uskrevne regler i trollingmiljøet også og at du vil få høre det om du legger deg på kurs som avskjærer en med 10 stenger ut så han enten må stoppe eller radikalt legge om kursen. Uavhengig av om du har retten på din side eller ei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg at du har fiska oppe på Grevlingen, muligens masta eller rød sonen. Der er det folksom i Drammenselva og jeg skygger banen for det kan bli litt vel mye. Har du Blå Vest har du jo Storsteinen og Dynamitten også og fisker du med flue har du flueøra mellom Storsteinen og dynamitten. På Østsida har du jo nedre del av langskjæret, horningen, risøra. Er også veldig mye mindre folk på østsida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres litt snålt ut, er jo lov til å oppføre seg selv om en er i tidsklemma, hvis hobbyen har tatt så mye overhånd at smilet er blitt igjen i bilen så er det helt på trynet, tror dette skjer mest i elver, tror lakse fiskere er en egen rase :):D

Tror det har lite med laksefiskere eller ei å gjøre. Det er en og annen laksefisker som gjør noe annet fiske enn å stå i en elv også...

Jeg har i hvertfall ikke problemer med å forstå at en som f.eks har gledet seg en uke, en måned eller mer til å fiske (uavhengig av hva det skal fiskes) kan la seg irritere om man får sine 4 timer med fiske forstyrret på noe vis...

Samtidig har jeg selv såpass mye glede av å hjelpe andre til gode sportsfiskeopplevelser at jeg selvsagt hadde hjulpet så godt jeg kunne på evt forespørsler om hjelp. Det er liksom ikke uten grunn jeg har deltatt på nett i over 10 år for å legge til rette for at folk kan få mer og større utbytte av sitt sportsfiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Det er regler her som for alt annet fiske. Uskrevne og skrevne. Jeg vet ikke, eller kan ikke si noe om hvordan Mies har oppfattet disse. Men om du er meitefisker, trollingfisker eller laksefisker så er det visse ting en passer på. Eks ved en laksehøl så stepper en ikke uti foran alt og alle. Det er bevegelig fiske, eller så fisker man på tur. Slik at alle får en like stor mulighet. dette fungerer stort sett bra. Det samme gjør vi vel om vi er i marka og fisker. Og det står på en stein så dytter vi ikke han til side for å ta plassen. Det hadde vært ok å vite om MIES kjenner til reglene og om han har satt seg litt inn i dette. Det står nok på kortet i Drammenselvaog under fiskeregler mm. En Trollingfisker hadde vel ikke satt pris på om en fisker kryssa rett foran ham under fiske og tok over ruta/sporet. Men det kan være at MIES har full greie på regler mm. Men skal en diskutere dette videre og sjelle ut så må også dette opp. Det har hendt at noen og en hvar har sagt i fra til folk som ikke kan reglene, men det er jo fullt mulig å si i fra på en ok måte uansett!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette derier seg mer om normal folkseskikk enn regler uskrevne eller regler som er forfattet skriftlig.

Er det god folkeskikk å bruke samme avstand til karusellen som er inne i den?

Husk at glidelåskjøring var normalt før det ble påbudt. Når en som ikke fulgte dette oppsto det situasjoner.

Hvem har ikke ligget bak ei norsk campingvogn i Sverige og undret på hvorfor han ikke flytter seg slik de svenske gjør.

Hva med lastebiler som blinker deg forbi?

Det finnes mange uskrevne regler, folk flest kjenner dem. Men det tar tid før man lærer dem alle.

Sånn jeg ser på det i Drammenselva ut fra denne tråden. Er det surpompene som må lære seg normal folkeskikk og de nye må bli informert om de uskrevne reglene i elva.

Så hvis du hadde noen flere uskrevne regler er det bare å komme med dem. Slik informasjon får bein på Norges største forum innen sportsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til Gaula, her er det ingen lokale tullinger igjen snart. Bare en og annen villmink i nedre deler.

Og vi "eier" ikke elva. Vi bare låner den. Men problemet med 10 kast, ett lateskritt frem og 1 kast, ett skritt tilbake er nok fremtredende her også :angry: Spesielt når man er kommet til de gode metrene :blush:

Telte antall minutter idag på noen fiskere på mitt vald på en god fiskeplass på toppen på valdet. Det tok 30 min. på 8 meter det, og det var uvanlig raskt egentlig :D Og de var nordmenn (og noen svensker da). Men det var nok bare tilfeldig :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.