Gå til innhold
Fiskersiden

Oppførsel av pro lakse fiskere


MIES
 Share

Recommended Posts

Er det noen uskrevne regler som nybegynnere trenger å vite om?

Vet jo om noen, men kanskje de som er "hard core" kan skrive ned de 10 bud :angry:

Ta med en termos kaffe, og by på en kopp. Si at det er observert etpar storlaks i hølen nedenfor i en bisetning. 5minutter etterpå er du kvitt problemet og fiskeplassen er din :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Espen, det er jo ikke snakk om å spørre om knuter da, som jo flere har påpekt. Støtter forslaget om å få retningslinjer vedrørende de uskrevne reglene på ulike populære plasser i Hellefossen (Drammenselva er mer enn Hellefossen :angry:). Vi har jo flere på forumet med mye erfaring og stor suksess fra laksefiske i Hellefossen, håper virkelig de tar seg tid til å skrive litt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen, det er jo ikke snakk om å spørre om knuter da, som jo flere har påpekt. Støtter forslaget om å få retningslinjer vedrørende de uskrevne reglene på ulike populære plasser i Hellefossen (Drammenselva er mer enn Hellefossen :)). Vi har jo flere på forumet med mye erfaring og stor suksess fra laksefiske i Hellefossen, håper virkelig de tar seg tid til å skrive litt her.

Det har jo blitt noen timer med fiske i Hellefossen etterhvert og det er synd at enkelte kan oppfatte noen av fiskerne i Hellefossen som en gjeng med "surpomper". Jeg vet at gutta i foreningen ønsker at flest mulig skal føle seg velkommen som ny fisker i elva og prøver og informere nye fiskere om både +/- på de forskjellige fiskeplassene (ihvertfall hvis de spør).

"Problemet" i Hellefossen er at det er en såpass kort strekning de aller fleste vil fiske på og da kan det bli trangt (selv om fiskekortet som er kjøpt er gyldig for en mye lengre strekning som inneholder flere fiskeplasser).

De 3 fiskeplassene med størtst press er Støyten (Grevlingen på blå vest), Midtskjæret (rød) og Landskjæret på høy vannstand (grensa mellom blå øst og rød går midt på skjæret).

På Støyten (som på de fleste fiskeplassene) er det bygget ljugerhuk. Denne ligger i midt på fiskedraget (draget er fra svingen på toppen og til området ved den gamle huken avhengig av vannstand). Som på de aller fleste fiskeplasser så skal man begynne på toppen av dette draget når man kommer og bevege seg nedover etterhvert som man kaster. Stikk gjerne nedom huken eller se ned mot denne om det er en fisker på vei opp som har ventet på tur før du starter. Gå aldri ut nedenfor en fisker og start der selv om du bare skal ta "noen" kast. Det som er viktig, er at når det er flere fiskere på strekningen, så starter bestandig nederste mann med og kaste og så følger fiskerne på i rekkefølge oppover. Når nederste mann har fisket kastet ut og sveivet inn, skal han vente med og kaste ut igjen til øverste mann har begynt og sveive inn. Dette er selvsagt for og ungå at det er noen som har kastet over snøret ditt hvis en laks skulle bite på og plutselig får det travelt med og komme seg nedover elva igjen.

Vestsiden av Midtskjæret er den delen som det blir fisket hardest på og der fungerer fisket på samme måte som på støyten. Man går fra ljugerhuken der ute og til toppen av skjæret på vestsiden, nederste mann starter med og kaste og så følger fiskerne på i rekkefølge oppover. Når nederste mann har fisket kastet ut og sveivet inn, skal han vente med og kaste ut igjen til øverste mann har begynt og sveive inn.

Landskjæret på høy vannstand har sitt eget sinnrike system. Grensa mellom rød og blå øst går midt på skjæret og fiskerne "klumper seg sammen rundt denne. Det som er viktig der er at fiskerne på blå øst kaster først og deretter kaster fiskerne på rød ut slik at vi får alle snørene etterhverandre nedover elva. Blåøst-fiskerne venter med og kaste ut igjen til fiskerne på rød har sveivet inn etc. Pga plassen der ute er det ikke noen strekning du kan bevege seg nedover på etterhvert som man fisker og man blir gående i ring på blå øst/rød. Her er det viktig når det er mange fiskere, at man bruker hodet og viser respekt for andre fiskere. Når man har gjort noen kast, setter man seg ned med en kaffekopp, slipper til andre noen fiskere som gjør noen kast etc. Husk og tenke på at det de som sitter og venter har like lyst til og fiske som deg selv.

Husk også på at det sitter en representant fra foreningen på Laksehytta hver kveld hele sesongen mellom kl 18.30-20.00 og selger kort/leverer ut forhåndskjøpte kort. Han kan svare deg på de fleste spørsmål når du skal hente kortet ditt. Er det noe du lurer på, send gjerne en mail via hjemmesidene til foreningen www.hellefossen.no Både klager og ros mottas og konstruktiv kritikk blir ingen sure av

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare i lakseelva du opplever dette.

Du finner det også i et par gyteelver i tilknytning til Mjøsa + noen andre steder.

Det er en del av den Norske folkesykdommen som går under missunnelse og ikke unne noen andre noe....

Jeg føler meg vesentlig bedre når jeg har vært hjelpsom, og ikke minst hvis det medfører fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært i Drammenselva/Hellefossen engang. Det ble litt sånn siden jeg hadde løst fisketrygdavgift for å fiske i Otra stoppet jeg i Drammenselva på vei hjem.

Jeg ble utrolig godt mottatt av ALLE som fisket der det døgnet.

Jeg ble vist hvor jeg skulle kaste, hvordan vi rulerte etter hvert kast og hva jeg skulle se etter. Ble til og med tatt med ut til midtskjøret i båt. Jeg ble altså rodd ut og vist plasser der ute også og rulerte på fisket med han som rodde meg ut... og jeg ble rodd tilbake igjen.

Mulig at jeg var der på et lite typisk døgn i elva siden alle var vennlige og veldig imøtekommende (selvom de smilte litt av fiskestangen som var noe lettere enn de 14 fots nærmest surfstengene som de andre brukte).

(dette innlegget bare som en motvekt mot alt det negative som var blitt tatt opp av andre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(dette innlegget bare som en motvekt mot alt det negative som var blitt tatt opp av andre)

Viktig det også!

Men Trym, du er klar over at du nå har motivert en sart, lett påvirkelig sjel som meg til å dra i Hellefossen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Trym, du er klar over at du nå har motivert en sart, lett påvirkelig sjel som meg til å dra i Hellefossen? :)

Det er viktig å ha testet det man har fordommer mot... sånn at man både får bekreftet sine fordommer og har mer substans i uttalelsene sine senere.

:blush:

Jeg likte ikke Hellefossen noe særlig som fiskeplass, men klarte å holde ut det døgnet jeg hadde kort for siden det var hyggelige folk der.

Og da først tok du hintet? :)

hahahahahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVAR FRA MIES

Hei igjen, det var mye respons fra dere her stiller jeg stor pris på :-)

Det er ikke fiskeregler som/var den storste problemet her; jeg har vist feil utstyr og teknikk å fiske laks på og dette gjør folk sur eller må neste si sint - hvorfor ikke spør meg.

Ellers var det jo mange naboer (gjeng med kjente) som syns at jeg vist ikke passet helt inn di dager jeg var der - jeg dritter i stor fisk men det var fint å få noe napp eller små laks en dag :-)

Jeg kjenner di fleste knuter osv. men er ikke så kjent å fiske på laks i Drammens elva.

Har fisket i mange mange år på karp og gedde i Holland + sjøfisket fra båt på flindre (flatfisk).

Gleder meg å reise til Vestlandet igjen som vi gjør hver sommer (Driva + sjøfiske) her er fiskfolk bare hyggelig og behjelpelig og ikke minst intressert i den rare Hollender - men også her uten laks men mye sjøøret som jeg få fra berget med sluk ..... kjempe morsomt og fantastisk middag.

Ellers har jeg send en epost til post@hellefossen (Østsiden JFF) med likt som overskriften - men uten svar så langt.

Nå har jeg vært 6 eller 7 ganger den siste 3 år til Hellefossen med "expensive" fiskekort og hver gang er det tull med folk der - jeg er ferdig med denne plassen - "you can have your bloody fish" jeg kommer å prøver di steder dere skriver og kanskje vi treffes for en hyggelig fiskeprat :-)

Takk så mye for alle reaksjoner.....

Skitt Fiske

MIES

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå veit ikke jeg hvor langt unna Drammen du bor Mies, men du har jo blitt foreslått Åroselva som er en fin elv. Også har du Lierelva som også er fin, der kan du sitte å prate med folk eller fiske for deg selv. Foreløpig ikke så mange i elva at det fortsatt er store strekker uten høy trafikk. Og føler at vi er ganske vennlige og hjelpsomme mot nye folk. Jeg gjør i hvert fall så godt jeg kan med å hjelpe de som ringer meg.

Fatt mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå veit ikke jeg hvor langt unna Drammen du bor Mies, men du har jo blitt foreslått Åroselva som er en fin elv. Også har du Lierelva som også er fin, der kan du sitte å prate med folk eller fiske for deg selv. Foreløpig ikke så mange i elva at det fortsatt er store strekker uten høy trafikk. Og føler at vi er ganske vennlige og hjelpsomme mot nye folk. Jeg gjør i hvert fall så godt jeg kan med å hjelpe de som ringer meg.

Fatt mot!

Hei, jeg bo i Oslo og har ikke bill men kjører en fantastisk Norton MC fra 1945 som kjører meg alle steder-

kommer sikkert en tur til Lier :-) takk takk........

Endret av MIES
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket en del i drammenselva dog ikke de siste årene åja det finnes noen grinete karer der ,men det finnes også hyggelige folk.

har selv fått komemtarer som "har du lim under skoa eller" osv ,men det er bare å overse.Synes selv det er ganske stressende å fiske der i beste tiden.

Husker spesielt godt en litt morsom episode fra landskjæret der. Det var en kar som var jæ irriterende og slitsom og kommeterte alt jeg gjorde han påsto også at det å fiske med mark der og da var helt dødfødt.

Så fikk jeg på en laks og han kritiserte alt jeg gjorde under kjøringen av fisken. Jeg forklarte at jeg har fått noen lakser før og at jeg ikke trengte noen råd fra han. Når laksen var ferdigkjørt og klar for å kleppes pekte jeg på kleppen min og spurte om han kunne kleppe den for meg. Da ble han pluteslig helt blek og rar og sa med lav stemme at han aldrig hadde kleppet laks før så han ville ikke.Heldigvis det var flere andre på skjæret så en annen kar kleppet den for meg.=)

Mitt rår til nye i drammenselva er:

1 ta en tur uten å fiske først eller kom en tid før du skal fiske for å se på hvordan det fiskes der og snakk med andre og regler osv .

2 pass på så du ikke hiver over snørene til de andre som fisker gang etter gang.

3 husk at det er bevegelig fiske og at når du står på rekke med mange andre ikke blir stående men beveger deg litt nedover når du står nederst går du opp til øverste plassen igjen og venter med og kaste til alle de nedenfor deg har kastet slik som geir n sa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket en del i drammenselva dog ikke de siste årene åja det finnes noen grinete karer der ,men det finnes også hyggelige folk.

har selv fått komemtarer som "har du lim under skoa eller" osv ,men det er bare å overse.Synes selv det er ganske stressende å fiske der i beste tiden.

Husker spesielt godt en litt morsom episode fra landskjæret der. Det var en kar som var jæ irriterende og slitsom og kommeterte alt jeg gjorde han påsto også at det å fiske med mark der og da var helt dødfødt.

Så fikk jeg på en laks og han kritiserte alt jeg gjorde under kjøringen av fisken. Jeg forklarte at jeg har fått noen lakser før og at jeg ikke trengte noen råd fra han. Når laksen var ferdigkjørt og klar for å kleppes pekte jeg på kleppen min og spurte om han kunne kleppe den for meg. Da ble han pluteslig helt blek og rar og sa med lav stemme at han aldrig hadde kleppet laks før så han ville ikke.Heldigvis det var flere andre på skjæret så en annen kar kleppet den for meg.=)

Mitt rår til nye i drammenselva er:

1 ta en tur uten å fiske først eller kom en tid før du skal fiske for å se på hvordan det fiskes der og snakk med andre og regler osv .

2 pass på så du ikke hiver over snørene til de andre som fisker gang etter gang.

3 husk at det er bevegelig fiske og at når du står på rekke med mange andre ikke blir stående men beveger deg litt nedover når du står nederst går du opp til øverste plassen igjen og venter med og kaste til alle de nedenfor deg har kastet slik som geir n sa

Fisk heller ifra storsteinen og nedover.Mye fine plasser nedover der,og ikke minst ett helt annet fiske miljø der enn hva det er på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, laksefiskere er vel som folk flest, og selv om de fleste er greie, må det jo finnes noen andre også. Danner det seg miljø og klikker rundt feil folk, ja da blir det jo ikke bra.

Selv fisker jeg mye i et vassdrag her på vestlandet hvor jeg oppfatter det som stor forskjell på dem som fisker ovenfor og nedenfor et vann som ligger midt i vassdraget. På oppsiden har jeg uten unntak møtt hyggelige folk som har vist meg til rette, og delt av sine erfaringer. Forsøk på å fiske nede har blitt møtt med skuling, mumling og har ikke vært så hyggelig. Her er det også èn høl alle vil fiske i, og på benken sitter de og sladrer og venter på tur. Jeg har aldri blitt direkte nektet å fiske her, men som sagt, skuling.

På spørsmål om det blir noe, er svaret gjerne .."ånei, her er det dødt.....sluttet å gå fisk... all fisken er på øvre elv, nå...ingen vits å fiske her...." (men 4 mann venter i kø på å komme til, likevel :))

Dette har typisk skjedd når jeg har visst om at flere storørreter tatt samme natt og morgen.

Hvorfor det blir sånn kan nok variere, men i dette tilfellet tror jeg det skyldes at antallet fiskeplasser er mye større på øvre, og folk føler at de har mindre å tape på å være hyggelige.

Uansett, jeg er i elva for å kose meg, og skjønner ikke at ikke andre har det likedan ;) .

Well, det betyr jo at jeg kan kose meg med hyggelige folk på øvre, men det er synd at det dette som er grunnen til det.

Jeg kan forstå frustrasjonen til nye fiskere når etablerte miljø prøver å fryse dem ut.

Skulle bare ønske folk kunne vise god folkeskikk i elva, også. Det er kun det det handler om

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i kritikken av miljøet langs Drammenselva som kommer fram her! Tvert imot. Noe av det jeg liker med fiske i Drammenselva er jo nettopp det gode miljøet langs elva og alle de hyggelige menneskene der - folk man kan ha seriøse fiskerelatrerte diskusjoner med, som det er morsomt å skravle om hverdagslige ting med, og som man deler gleden med når det er bra fiske og deler oppgittheten med når det er helt dødt. Her er det en usnobbete og ujålete atmosfære med en fin blanding av folk som er der mest for å skravle og drikke kaffe og folk som er på seriøs jakt etter storlaksen. Akkurat som ved de fleste andre lakseelver!

Jeg tror likevel jeg skjønner hva flere av dere mener. Miljøet i Hellefossen kan være litt røft og at man bør kanskje være litt hardhudet for å trives på de aller folketette fiskeplassene. Selv husker jeg også at jeg syntes det var krevende der noen ganger da jeg begynte å fiske der som tenåring -gjorde bla.a noen feil som jeg fikk harde tilbakemeldinger på. Men jeg fikk ikke skrekken - man må alltid regne med en del utfordringer og motstand når det er noe man vil. Og vil man lykkes i Hellefossen må man bla.a lære å takle/leve med de som går litt for langt i røff språkbruk ovenfor både nye og gamle. Selv om det heldigvis ikke er mange av dem.

Men man bør først og fremst tenke over at når det at det fiskes så tett som det gjøres på enkelte plasser i Hellefossen stiller det en del krav til folk - til deg selv! - du kan rett og slett ikke oppføre seg som om du er alene på Finnmarksvidda når du fisker der. Uten at jeg vet noe om situasjonen til trådstarter eller dere andre som har negative erfaringer derfra, vil jeg si at for mange av de som ikke finner seg til rette der er ikke problemet "de andre" men en selv.

Jeg vil tro at de som ikke finner seg til rette i Drammeselva bør rette fokuset inn mot seg selv og spørre: Hvorfor finner ikke jeg meg til rette her - i motsetning til hundretalls av andre tilreisende sportsfiskere? Hvorfor takler ikke jeg det hvis noen kommer med negative kommentarer til utstyret mitt eller måten jeg fisker på, er jeg ikke trygg nok på meg selv? Hvorfor kommer jeg i konflikt med de lokale fiskerne, har jeg slurvet og ikke gjort grundig nok forarbeid med å sette meg inn i de lokale reglene og finne ut hva slags utstyr jeg bør ha med? Oppfører jeg meg egoistisk og ikke tar hensyn til at det er mange fiskere på liten plass?

Samspill med andre mennesker er ofte komplisert og det er prisen man betaler for gleden av å være sammen med andre mennesker. Og som hovedregel bør man heller se på hva man selv bidrar med og hva man selv gjør for samspillet enn å bare dure fram som man selv vil og så klage og sette skylda på andre om det blir komplikasjoner.

De som likevel ikke trives med å fiske så tett som du ofte gjør oppe i selve fossekulpen kan - som nevnt over her - fiske lenger ned på Blå Vest eller på Blå Øst. Og senere i sesongen oppe i Døvikfossen.

Jeg gleder meg i hvert fall veldig til neste tur til Hellefossen - uansett om det blir med kaffetermosen bare for å ha et par hyggelige timer på elvebredden eller om det blir hard gutsing etter stor laks.

Ja det virker rimelig spesielt, ikke noe å sammenligne laksefiske generelt med akkurat.

Jo faktisk. Det er da ikke bare i Drammenselva det fiskes tett. Og i Drammenselva er det godt organisert og det fungerer med masse fiskere tett sammen. Har stått på plasser i andre elver hvor det har vært fullstendig kaos og hvor det ikke er mulig å få fisket ordentlig fordi det hersker fullt anarki. Og dårlig fungerende rullerende fiske har jeg opplevd i flere elver som omtales positivt her på forumet. Dere som er så skeptiske til fisket i Drammenselva og tror det køfisket er så stressende burde sitte litt på elvebredden der og se - når dere etter en stund skjønner hvordan det fungerer blir dere heller imponert enn avskrekket.

(Det er akkurat som de som ser en trollingbåt og ser alle stengene og snørene og tenker at dette blir bare rot - de skjønner ikke hvordan det fungerer) En gang skal jeg jammen filme dette opplegget så får dere se hvor bra det fungerer.

Men det forutsetter at folk respekterer reglene - for bevegelig fiske er faktisk påbudt i Drammenselva, og det forutsetter at folk har grunnleggende ferdigheter når det gjelder kasting og fiske i strøm.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.