Gå til innhold
Fiskersiden

Oppførsel av pro lakse fiskere


MIES
 Share

Recommended Posts

Tror du det kan komme av at det i nærheten av sentrale strøk på østlandet er flerforldige kvadratkilometer folk med trolling som interesse kan boltre seg på, mens det er noen få kilometer elv de som vil fiske laks blir presset sammen på? Tettheten av folk med og uten folkeskikk blir da brått noe større. Her er det minimalt med plass å ta av og dersom en vil fiske laks på østlandet er det altså ikke mye å velge mellom. En blir nødt til å fiske på knapt tilmålte områder og blir følgelig presset til å fiske nær andre uavhengig av om det er førstevalget eller ei.

Andre steder i landet er det vesentlig mer plass å boltre seg på og man kan velge å fiske områder med lite folk om man synes det er mer trivelig.

Tipper det er noen uskrevne regler i trollingmiljøet også og at du vil få høre det om du legger deg på kurs som avskjærer en med 10 stenger ut så han enten må stoppe eller radikalt legge om kursen. Uavhengig av om du har retten på din side eller ei....

sikkert noe i at det er mange som står et området, men hvis det er slik som du nevnte at en nesten ikke går å be om hjelp til en knute osv så synes jeg det har tatt litt av, jeg har fisket i ballangen i nord norge og der var vi over 10 stk som fisket på max 30m og krysset og styret med snørene, var ingen slike episoder der, jeg fisket i ei uke i strekk og var aldri noe styr! og en fra nord er vell kjent for å si i fra hvis det er noe som plager :) tror ikke en troller som hadde kjørt som du beskriver hadde overlevd veldig lenge her i fjorden med alle båtene som kjører her :) en eier jo ikke fjorden fordi en fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kastet meg ut i det alene på Støyten/Grevlingen for et par år siden, første gang jeg gikk på Støyten hadde jeg sluk på stanga, og ble bedt om å gå lenger opp, til evja ovenfor, for "her gikk det bare i tube/søkke, og dessuten biter laksen like bra der oppe"

Jeg gjorde som jeg ble bedt om, ydmyk overfor romerne i Roma, men jeg så jo med egne øyne at det var mer action neppå støyten. Jeg pakket ned stæsjet og satte meg og så på hvordan det fungerte, og spurte noen folk, som var behjelpelige med å forklare teknikker og metoder og ikke minst regler. Dernest fyrte jeg av noen spørsmål her på forumet, og fikk ytterliger info, ikke minst av Stegg her på forumet, som rustet meg enda bedre. På første turen med tube/ søkke hadde jeg på tre laks, som jeg alle mistet, men fikk noen tilbakemeldinger som gjorde meg enda mer rustet til neste gang, som ble suksess; 9,4 kg og frelst laksefisker.

Siden da har det blitt 2 laks til, den største på 10,2 kg, og jeg må si jeg gleder meg til årets 4 forhåndsbestilte turer i slutten av juni og begynnelsen av august.

Om jeg som "integrert nybegynner" skulle laget en liste med noen viktige punkter for Støyten, ville det vært disse:

- Gjør som romerne i Roma;

- Bruk ordentlig utstyr. Har sett flere "turister" med alt for lett stang og snelle, og også hørt oppgittheten blant lokale. Å få på en tikilos laks uti strømmen der er som å ha på en bil på stanga. Har også sett noen med slikt utstyr få på storlaks og blitt ##æv#ult av laksen, som til slutt har stukket av med 250 meter snøre i tillegg til krok i kjeften. 96% av alle som fisker på støyten bruker multiplikatorer, enten en Ambiss eller en Calcutta i 5-7000-klassen, og 12-13 fots spinnstenger. Det er noen som bruker haspel og, men det er da gjerne av det grovere slaget.

- Behersk kastingen ordentlig. Det kan lønne seg å ikke lære seg å kaste med multiplikator mens man er der..

- Vit hva du skal gjøre når laksen biter. Spør Romerene, de vet. En blir nødt til å ta det meste på sparket uansett, men ha ivertfall en plan. Ovennevnte fikk på sin storfisk nederst på strekket, og ble stående der og kjøre fisk med haspelen sin. Jeg stusset litt over at ingen lokale gadd å si fra at han måtte begynne å gå fisken oppover, men det kan ha noe med norsk tilbakholdenhet på gjøre, at man ikke vil blande seg inn og være verdensmester. Kanskje de også mener at en bør sette seg inn i disse uskrevne reglene før man kaster seg ut i det..?

-Hold en brukbart lav profil, prøv å ta inn sjargong og sosiolekt, og ikke vær redd for å spørre om ting. Folk er greie :)

- Bruk riktig søkkevekt. Lær deg rennene, og hvor du setter deg lett fast.

- Ikke nøl når du har satt deg fast, men vær rask med å dra løs opplegget ditt, være seg om det ryker eller ei. Dra rett bakover, uten å legge press på snelle eller stang

- Ta del i det bevegelige fisket, ikke still deg nederst på strekket for å slippe. Man klarer uansett ikke å få i land fisken som biter der nede.

- Hopp ut av køen/ stå over en runde om det oppstår problemer som det tar mer en 45 sekunder å fikse.

(-Fisk om natten så får du fisk og mindre kø)

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg som "integrert nybegynner" skulle laget en liste med noen viktige punkter for Støyten, ville det vært disse:

Både Gabrielsen, Olagaard og flere har skrevet mye bra, men jeg tenkte jeg ville skyte inn en liten ting til dere som ikke har vært i Drammenselva.

Hele Drammenselva er ikke som oppe på Gevlingen eller Landskjæret på høy vannstand. Dette er riktig nok veldig gode fiskeplasser, men disse plassene utgjør mindre enn 10% av fiskeplassene mellom Hellefoss og brua i Hokksund. I tillegg så finnes både gul og grønn sone nedstrøms brua i Hokksund. Dette er soner som benyttes til båtfiske, men det finnes en og annen landplass også. Man finner også mange fine fiskeplasser oppstrøms Hellefoss etter at laksen har begynt og gå i trappa. Hvis man vil ungå kø, så finnes det plasser på resten av elva. Kjøper du f.eks kort på blå vest (som Grevlingen er en liten del av), så gjelder dette kortet helt fra brua i Hokksund og helt opp til fabrikken på vestsiden av elva. De andre sonene er også av en slik karakter at det går an og ungå "kø-fiske" som oppstår til tider på de mest atraktive plassene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest den grundige forklaringen til GeirN om hvordan fiske i Hellefossen fungerer vet jeg i alle fall hvor jeg aldri skal sette mine bein :) Jeg hadde trolig fått hjerteinfarkt etter 10 min :lol:

Samme her, minner ikke mye om fiske, heller om en kö der man står med sitt rasjoneringskort og venter på å få sin kilospose mjöl.

Er godt å he nesten hele Östersjöen For meg selv" :_)

/Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det som gjør det morsomt å fiske, er jo å treffe fiskere, både gamle som unge, og snakke med dem, hjelpe osv. Er så tragisk at noen klarer å være drittsekker. Ja jeg skjønner at grunneiere synes det er irriterende med mange fiskere, og ja jeg skjønner at noen kan bli irritert av at "nye" finner deres "godplass", men det forsvarer ikke å være drittsekk mot andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg hadde kun positive sosiale opplevelser da jeg debuterte ved Hellefossen. Fiskerne var både vennlige og delte gode fiske og utstyrstips. Overhodet ingen som lagde noe kvalm. Jeg fisket på midtskjæret. Der var det 4 andre fiskere. En av gutta kom bort og hilste, og nevnte oppstrømsregelen. Jeg kjente til denne. Deretter startet fisket. De andre hilset jeg på da vi tok pauser. Det kan fort bli irriterende om en fyr maser når man konser maks på fisket.

Likevel, gutta advarte om "Grevlingen". Der hadde de hørt høylydte grove gloser flere ganger tidligere. Like greit av de humørsyke kan samle seg der, og resten av oss dra storlaks på andre plasser. La oss heller døpe denne plassen "tullingen" fra nå av. Dra dit dersom dere har en dårlig dag, og strikken er tøyd til bristepunktet. La gutta prøve seg, og deretter hold grunnen deres. Sett dem på plass, helst der de hører hjemme (plaskende uti elva).

Endret av JIH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg må bidra med min opplevelse av Drammenselva, men den har kanskje ikke så mye relevans siden jeg holder meg unna skamplassene og holder meg til fluesonen eller blåvest/øst. Jeg har aldri hatt lyst eller brukt energi på å dra opp på skamplassene. Jeg har hørt så mye dritt om både fiskemetodene, holdningene, og folkene som står der. Folk som har blitt jaget vekk fra elva, tilløp til slåsskamper og mer. Nei, jeg liker meg lengre ned på fluesonen. Her derimot har jeg kun VELDIG hyggelig oppfattning av folkene. Dette er stort sett de som bor langs elven eller på campingen. De har fisket der i alle år og er en historie i seg selv. OG ufattelig hyggelige er de også. De fleste husket meg fra i fjord og byr på kaffe, kaker og snacks. For å ikke snakke om sosialt samvær. Her kan man snakke om alt, selv om C&R er et betent tema for noen av de aller mest innrøkte og barka laksefiskerene. Her er stemningen så god at jeg nesten kunne tenkt meg flere turer bare for praten sin skyld. MEn så er det styggdomplassene da. Ja til og med disse sjelene som er tilknyttet elva på mange måter ønsker en slutt på styggdomfisket som skjer på styggplassen. Og vi er mange enige om at selve skjæret burde vært fiskeforbudt, dette er ingen fiskeplass i en elv. Her burde laksen få ro og fred. Og det er visstnok ingen hemmelighet at om natten spesielt når det ikke er noen fra feks foreningen på skjæret blir det satt på flere store treblekroker for å huke fisk. Og da med en vakt som følger med på hvem som ror ut slik at man kan bytte til "lovlig" styggdomutstyr! Oppstrømsfiske og store buer på snøret praktiseres ofte! Respekt for laksen har de ihvertfall IKKE! I fjor var det en som tok opp telefonen for å si i fra, han mistet tlf og fikk seg et par kjappe og ett bad ble jeg fortalt. Ja, tydelig både plassen og styggfisket gjør folk stygge og slemme.

Så til trådstarter. Har du lyst på en veldig flott opplevelse fisk fluesonen. Hyggeligere mennesker finner du ikke og en opplevelse rikere blir du nok. Og det beste av alt, fluefiskerene holder seg unna styggsonen, og respektabelt nok holder styggfiskerne seg unna fluesonen :) Skitt fiske og håper du får en VAKKER opplevelse. Nå kommer snart mellom og smålaksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan holde på på Midtskjæret slik du skriver. De andre på skjæret vil reagere - ellers er det ikke mer enn 100-150 meter over til Masta og de vil se hva som skjer og reagere - det blir aldri HELT mørkt der. Tror du virkelig folk bare står og ser på om noen bevisst driver og rykker laks? I årenes løp har det vært enkelte utpå der som har fisket "huke-farlig" ubevisst og som har fått klar beskjed om at slik skal de ikke fiske, og de få med dårlig moral som bevisst har forsøkt å huke har... Ja, sluttet med det.

Jeg tror det er de fanatiske fluefiskerne som prøver å sverte fiskerne på Midtskjæret siden de selv ikke får fisket der, siden de ikke behersker andre fiskemetoder enn fluestang. Når de ikke får fisket der selv skal ingen andre få gjøre det heller.

Snakk om egoister!

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan holde på på Midtskjæret slik du skriver. De andre på skjæret vil reagere - ellers er det ikke mer enn 100-150 meter over til Masta og de vil se hva som skjer og reagere - det blir aldri HELT mørkt der. Tror du virkelig folk bare står og ser på om noen bevisst driver og rykker laks? I årenes løp har det vært enkelte utpå der som har fisket "huke-farlig" ubevisst og som har fått klar beskjed om at slik skal de ikke fiske, og de få med dårlig moral som bevisst har forsøkt å huke har... Ja, sluttet med det.

Jeg tror det er de fanatiske fluefiskerne som prøver å sverte fiskerne på Midtskjæret siden de selv ikke får fisket der, siden de ikke behersker andre fiskemetoder enn fluestang. Når de ikke får fisket der selv skal ingen andre få gjøre det heller.

Snakk om egoister!

Nå er det vel slik at disse opplysningene kom frem av de garveste traverne i elva Svein, og jeg tror ikke du skal undergrave dette. Disse fisker likeså mark, reke eller søkke og tube som flue. Disse guttene fører også oppsynet om det så måtte falle seg inn. Så å undergrave dette blir helt feil. De har tatt noen, men de fleste bytter utstyr før de kommer inn. Se nøye etter neste gang Svein, det er to av de som er ytterst ivrige med kikkerten. Og Midtskjæret BURDE vært fredet, det er totalt urettferdig og respektløst.

OG det aller beste partiet for flue i evla er nedenfor fabrikken og nedover til øverste delen av blå vest. Men her har blydengerne tatt over og står PAL i elva og dunker og dunker. Noen prøver dog å komme seg inn med flue der, men blir møtt av motstand og skjellsord. Selv de "garvede" møter litt motstand der. Jeg skulle så inderlig ha hatt deg med i disse samtalene, der du kunne møtt disse menneskene. Og hvilket jeg tror, du har. Disse figurene er like sikre kort langs elva som at vannet reguleres ubermhjertelig i Drammenselva. Så din teori om egoister må du lengre ut på landet med og heller kanskje bare innse fakta om styggdomfisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan holde på på Midtskjæret slik du skriver. De andre på skjæret vil reagere - ellers er det ikke mer enn 100-150 meter over til Masta og de vil se hva som skjer og reagere - det blir aldri HELT mørkt der. Tror du virkelig folk bare står og ser på om noen bevisst driver og rykker laks? I årenes løp har det vært enkelte utpå der som har fisket "huke-farlig" ubevisst og som har fått klar beskjed om at slik skal de ikke fiske, og de få med dårlig moral som bevisst har forsøkt å huke har... Ja, sluttet med det.

Jeg tror det er de fanatiske fluefiskerne som prøver å sverte fiskerne på Midtskjæret siden de selv ikke får fisket der, siden de ikke behersker andre fiskemetoder enn fluestang. Når de ikke får fisket der selv skal ingen andre få gjøre det heller.

Snakk om egoister!

Hva er dette siste utsagnet egentlig godt for. Laksefiskere er primitive sjeler. Jeg har fisket i Gaula og opplevd fiskere komme flygende ut av skogen da jeg etter deres mening fisker på deres sone. Grensene gikk visst 45 grader oppover og deretter 30 grader nedover.

I alle elver ( Mandal, Otra ,Audna, Bjerkreim, Etne, Orkla, Gaula, Numedalslågen, Lygna, Hå, Figgjo,Stjørdal og Eidselva) som jeg har fisket i, har jeg møtt markfiskere som ikke kan bedrive bevegelig fiske, fluefiskere som er verdensmestre og slukfiskere som terroriserer alle omkring med sluker som kastes over på motsatt elvebredd. For mange år siden fisket jeg på Støren J&F. Da slukefiskerne på den andre siden av elven for 3 gang kastet sluken over fluesnøret mitt, hekta seg fast og jeg måtte ordne opp i tullballet, klippet jeg sena, tok sluken i lommen og ønsket dem lykke til.. Å snakke om at laksefiskere er vennlige imøtekommende sjeler som gjerne deler ut sin kunnskap er etter min mening ikke riktig. Noen få deler gjerne, mens den gemene hop opptrer som særdeles erfarne, driter i regler og lengter etter kreditten de tror kommer med nok en laks på land. Mangelen på god kultur i norske elver er generelt stor, men det finnes heldigvis endel gode unntak, og du er definitivt en av dem. Sterke Gunnar bør takke deg for mange gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette siste utsagnet egentlig godt for. Laksefiskere er primitive sjeler. Jeg har fisket i Gaula og opplevd fiskere komme flygende ut av skogen da jeg etter deres mening fisker på deres sone. Grensene gikk visst 45 grader oppover og deretter 30 grader nedover.

I alle elver ( Mandal, Otra ,Audna, Bjerkreim, Etne, Orkla, Gaula, Numedalslågen, Lygna, Hå, Figgjo,Stjørdal og Eidselva) som jeg har fisket i, har jeg møtt markfiskere som ikke kan bedrive bevegelig fiske, fluefiskere som er verdensmestre og slukfiskere som terroriserer alle omkring med sluker som kastes over på motsatt elvebredd. For mange år siden fisket jeg på Støren J&F. Da slukefiskerne på den andre siden av elven for 3 gang kastet sluken over fluesnøret mitt, hekta seg fast og jeg måtte ordne opp i tullballet, klippet jeg sena, tok sluken i lommen og ønsket dem lykke til.. Å snakke om at laksefiskere er vennlige imøtekommende sjeler som gjerne deler ut sin kunnskap er etter min mening ikke riktig. Noen få deler gjerne, mens den gemene hop opptrer som særdeles erfarne, driter i regler og lengter etter kreditten de tror kommer med nok en laks på land. Mangelen på god kultur i norske elver er generelt stor, men det finnes heldigvis endel gode unntak, og du er definitivt en av dem. Sterke Gunnar bør takke deg for mange gode råd.

:) Ja, opplevelse av umoden oppførsel er jo alltid ekkel, men eg, som alltid, trur på det beste i mennesket, får nokre oppturer innimellom. Eg har truffe mange fantastiske petribrødre mellom alle idiotane, det er dei ein må forhalda seg til og la idiotane styra med sitt. Før eller seinare vert idiotane innhenta av sin egoisme og intoleranse, ofte i møte med sine eigne meiningsfeller. :)

Eg treff stadig nye flotte representanter av min hobby som eg gjerne vil skal ha all muleg suksess med sitt fiske, dei som ikkje kjem i den termelogien gidder eg ikkje å ofra ein tanke eller kallori. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare fisket i drammenselva 4 ganger og det vil jeg si jeg angrer på for burde hatt minst 100!!!! kan overhode ikke klage på noen jeg møtte der det døgnet jeg fisket der!!!! alle var kjempe hyggelige og fikk jo noen tips og sånt også.

Jeg startet fisket med haspel stanga mi men den haspelen funka jo veldig dårlig på den stanga så gikk da over til spinnstanga som var en anelse for myk men det gikk greit det.

jeg fiska med mark og sluk og hadde ingen problemer med det!!!

Det var også en veldig hyggelig kar som kjørte meg opp til blå vest før jeg skulle starte fisket og en veldig hyggelig dame som kjørte meg til stasjonen så det eneste jeg kan klage på var bettet!!

Men trur jeg skal bruke 0.70 som fortom ned til mark kroken neste gang!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Midtskjæret BURDE vært fredet, det er totalt urettferdig og respektløst.

Jeg kan faktisk ikke skjønne hvorfor Midtskjæret skulle være fredet. Er jo ikke akkurat noe vandringshinder. Laksen som vil forbi går til kultiveringen, laksetrappa eller fabrikkstrømmen. Og plassen er jo den optimale lakseplass. Strømmen og bunnforholdene er spennende og krevende og snittstørrelsen på laksen man får der er dobbelt så stor som i resten av elva. Eneste ulempen med Midtskjæret i mine øyne er at man må dele det med 9 andre når man fisker der - men det er en pris jeg gladelig betaler for å kunne fiske på en slik plass.

Du nevner Grevlingen som fin fluefiskeplass. Det er faktisk tatt en del laks på fluestang der i årenes løp, og sist jeg var der var det en som fikk gå strekket ned med fluestang selv om det var en ... ja, hva kaller du det, "styggfisker" der. Jeg hadde syntes det hadde vært helt topp om den plassen hadde vært fluesone en dag eller to i uka f.eks. Og da ville jeg gjerne ha gått over der med fluestanga selv.

Ellers møter man på enkelte folk som ikke tar hensyn - både langs elva og ellers i livet. Men jeg tør å påstå at Drammenselva ikke er noe verre enn andre elver.

Når det gjelder problemet med rykkfiskere kan det tenkes at det er større enn det jeg tror. Men det kan også tenkes at noen overdriver problemet. At noen enkeltstående hendelser blir gjort om til et "omfattende problem". Men jeg vet ikke, jeg er jo ikke der så ofte.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk ikke skjønne hvorfor Midtskjæret skulle være fredet. Er jo ikke akkurat noe vandringshinder. Laksen som vil forbi går til kultiveringen, laksetrappa eller fabrikkstrømmen. Og plassen er jo den optimale lakseplass.

Er ikke kjent i Drammenselva, så jeg kan ikke kommentere de lokale forhold der. Men generelt er det ubegripelig når de beste plassene fredes. I mine øyne er jo dette å snu alt på hodet. For det er jo ikke plassene i seg selv som er problemet, kun holdningene til de som eventuelt fisker der. Hvis man skal frede en plass hver gang det dukker opp noen råtne epler i tønna, da blir det snart ikke mange plassene igjen som er aktuelle å fiske på. Ja, en slik strategi er på sett og vis en fallitterklæring. For målet må jo være å legge forholdene MEST MULIG til rette for sportsfiske, ikke gjøre det så vanskelig som mulig. Hvis det er noen som synes det blir for enkelt, og ønsker å søke større utfordringer, så står de jo fritt til å gjøre det. Men man bør jo utnytte det potensialet som ligger der, for å dekke behovene for fiskere av ulikt ferdighetsnivå og med ulike preferanser.

Og denne diskusjonen henger i høyeste grad sammen med C&R diskusjonen. For både fredning og C&R er to aktuelle løsninger når det er behov for å gjøre innskrenkninger. Poenget mitt har alltid vært at fredning lett fører oss inn i en ond sirkel, og er et virkemiddel som bør brukes med største forsiktighet, og i minst mulig innskrenkning. Det samme kan man si om begrensninger i utstyr og agn, som det knapt fins faglige argumenter for. Det man derimot BØR ta tak i er antall fiskere som kan fiske samtidig på en strekning, hvor mange fisk hver fisker har anledning til å ta med seg, eventuelt C&R, og sist, og kanskje aller viktigst, at det stilles større krav til evnen å behandle levende fisk og holdninger; at man har med håv med mykt nett og avkrokingsmatte dersom man skal sette tilbake fisk osv. Med økte krav burde man kanskje innføre en ferdighetsprøve i sportsfiske på lik linje med jakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt for laksen har de ihvertfall IKKE!

Det er bare en fisk....

Resten av det du skriver er veldig mye hear/say og nedsettende om andre metoder enn den du har valgt :

jeg holder meg unna skamplassene

Jeg har hørt så mye dritt om både fiskemetodene, holdningene, og folkene som står der.

MEn så er det styggdomplassene da.

styggdomfisket som skjer på styggplassen.

I fjor var det en som tok opp telefonen for å si i fra, han mistet tlf og fikk seg et par kjappe og ett bad ble jeg fortalt. Ja, tydelig både plassen og styggfisket gjør folk stygge og slemme.

Og det beste av alt, fluefiskerene holder seg unna styggsonen, og respektabelt nok holder styggfiskerne seg unna fluesonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi ta en vote på hva som er mest skamfullt?

1. Fiske med mark og sluk

2. Jukse i fiskekonkurranser

jeg fisker med både mark, flue sluk spinner og det FINNES IKKE NOE SOM ER DÅRLIGERE FISKEMETODER EN ANDRE!!!!!

man får fiske med hva man vil og respektere andre folk så går det greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi ta en vote på hva som er mest skamfullt?

1. Fiske med mark og sluk

2. Jukse i fiskekonkurranser

Ja, når man rører valg av metode sammen med holdninger, da er man ute på ville veier. Men det er jo denne retorikken mange fluefiskere dessverre alltid har brukt i sitt korstog for å promotere sitt eget fiske på bekostning av andre metoder. Det virker nesten som om de lider av mindreverdighetskomplekser. Så lenge metoden følger grunnleggende sportslige kriterier; stang, evt snelle, sene og agn/krok som frivillig tas av fisken, er alle metoder like bra eller legitime. Så får det bli opp til den enkeltes preferanser hva man vil fiske med. Denne utidige stigmatiseringen av andre sportsfiskere som fluefiskerne har holdt på med i over 100 år, som blant annet har ført til restriksjoner på metode mange steder, basert på misforståelser snarere enn rasjonelle faglige argumenter, skaper unødig splittelse blant sportsfiskere, i en tid der vi heller burde stå mer samlet. Jeg anbefaler alle å lese boka "Laksefiske" av Hugh Falkus. Der tar han et kraftig oppgjør med disse antikvariske holdningene og alle de tullete restriksjonene basert på syltynne grunnlag.

Joda, storlaksen16 - det er nok Remy (og Hoffa) også enig i, han drar bare enkelte i nesa delvis som internhumor og det er nok ikke like lett for alle å se...

Jo da, Remy ironiserer, delvis med rette. Men problemet er som du skriver at dette ikke er like lett å se for alle. Og særlig er nok dette vanskelig å se for selvhøytidelige fluefiskere som kommer "utenfra". De vil jo lett ta dette til inntekt for eget syn... :D For selv de fleste grupper sportsfiskere har godt av å bli harselert litt med, for å få røsket litt opp i sin egen trangsynthet, min erfaring er at fluefiskere generelt sett (det fins naturligvis mange unntak) er de som dårligst tåler slik ironi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en fisk....

Resten av det du skriver er veldig mye hear/say og nedsettende om andre metoder enn den du har valgt :

Det er bare en fisk, men du skjønner inderlig godt at krøking av fisk er ikke å ha respekt for fisken. Om det er karpe eller laks. Tenk deg om

OG selvfølgelig skriver man nedsettende om folk som krøker fisk. Det har ikke noe med sportsfiske å gjøre. Ikke metoden heller.

jeg fisker med både mark, flue sluk spinner og det FINNES IKKE NOE SOM ER DÅRLIGERE FISKEMETODER EN ANDRE!!!!!

man får fiske med hva man vil og respektere andre folk så går det greit!

Markfisk er nok den mest effektive metoden i de fleste tilfeller av laksefiske, men når markefiskeren står pal i elva i timevis, krøker fisk, eller slukfiskeren som kaster over til motsatt side av elven så er det jaggu ikke mye hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en fisk, men du skjønner inderlig godt at krøking av fisk er ikke å ha respekt for fisken. Om det er karpe eller laks. Tenk deg om

OG selvfølgelig skriver man nedsettende om folk som krøker fisk. Det har ikke noe med sportsfiske å gjøre. Ikke metoden heller.

Markfisk er nok den mest effektive metoden i de fleste tilfeller av laksefiske, men når markefiskeren står pal i elva i timevis, krøker fisk, eller slukfiskeren som kaster over til motsatt side av elven så er det jaggu ikke mye hyggelig.

Alle er jo enige om at det å krøke fisk ikke har noe med sportsfiske å gjøre, og noe som burde foraktes uansett hvilken metode som anvendes. Heller ikke særlig OK i en lakseelv der flere fisker å okkupere den samme plassen over for lang tid, skjønt jeg mener mange fluefiskere kanskje krever at man beveger seg FOR raskt, slik at man ikke rekker å fiske over hver plass på en ordentlig måte. Ikke lett å finne en god balanse alle parter kan leve med her. Vi har jo litt ulik "personlighet" også... Men når det er sagt; det blir helt feil å skylde på METODEN (altså mark/slukfiske). Her tar man altså ballen istedenfor mannen, som for en gangs skyld ville være det riktige.

Skal man kritisere fluefiske som metode bare fordi enkelte står og plasker med snøret og skremmer all fisken i elva? Man blir ikke automatisk en "bedre" og mer "stueren" sportsfisker bare fordi man stiller ved bredden med flueutstyr. At det er enklere å krøke fisk med et søkke eller en tung sluk i den andre enden har egentlig fint lite med saken å gjøre. Det er uansett den som bruker utstyret som er problemet her, ikke hvilken metode han eller hun bruker, eller hva slags utstyr man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er jo enige om at det å krøke fisk ikke har noe med sportsfiske å gjøre, og noe som burde foraktes uansett hvilken metode som anvendes. Heller ikke særlig OK i en lakseelv der flere fisker å okkupere den samme plassen over for lang tid, skjønt jeg mener mange fluefiskere kanskje krever at man beveger seg FOR raskt, slik at man ikke rekker å fiske over hver plass på en ordentlig måte. Ikke lett å finne en god balanse alle parter kan leve med her. Vi har jo litt ulik "personlighet" også... Men når det er sagt; det blir helt feil å skylde på METODEN (altså mark/slukfiske). Her tar man altså ballen istedenfor mannen, som for en gangs skyld ville være det riktige.

Skal man kritisere fluefiske som metode bare fordi enkelte står og plasker med snøret og skremmer all fisken i elva? Man blir ikke automatisk en "bedre" og mer "stueren" sportsfisker bare fordi man stiller ved bredden med flueutstyr. At det er enklere å krøke fisk med et søkke eller en tung sluk i den andre enden har egentlig fint lite med saken å gjøre. Det er uansett den som bruker utstyret som er problemet her, ikke hvilken metode han eller hun bruker, eller hva slags utstyr man har.

Påfallende er det uansett Rune, og dette er det vanskelig å vri seg unna, at dette så sant som sikkert alltid skjer med sluk eller markfisker især. Personlig har jeg til gode å møte en fluefisker som står på samme plassen hele tiden, eller en fluefisker som ikke beveger seg. Jeg har også til gode å treffe en fluefisker i smalere parier av elven som MÅ kaste over til andre siden, og jeg har til gode å høre om tilløp til slosskamp og munnhuggeri på bredden mellom to fluefiskere. Derfor er det også naturlig å sette metoden i søkelyset, ikke bare enkeltindividene bak. De som ønsker kan jo selvfølgelig sitte og fable og gjøre opp en mening hjemme. Men når jeg sitter og snakker med de som burde og tydeligvis vet best om den gitte elv og oppførsel der, så velger jeg å tro de fremfor folk som aldri har vært der, eller har vært innom en gang eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påfallende er det uansett Rune, og dette er det vanskelig å vri seg unna, at dette så sant som sikkert alltid skjer med sluk eller markfisker især. Personlig har jeg til gode å møte en fluefisker som står på samme plassen hele tiden, eller en fluefisker som ikke beveger seg. Jeg har også til gode å treffe en fluefisker i smalere parier av elven som MÅ kaste over til andre siden, og jeg har til gode å høre om tilløp til slosskamp og munnhuggeri på bredden mellom to fluefiskere. Derfor er det også naturlig å sette metoden i søkelyset, ikke bare enkeltindividene bak. De som ønsker kan jo selvfølgelig sitte og fable og gjøre opp en mening hjemme. Men når jeg sitter og snakker med de som burde og tydeligvis vet best om den gitte elv og oppførsel der, så velger jeg å tro de fremfor folk som aldri har vært der, eller har vært innom en gang eller to.

Jo da, det er nok en ganske riktig beskrivelse du kommer med her, men fortsatt, er det metoden eller de som bruker metodene som er problemet? Det er nok slik at blant fluefiskere så er de som er over gjennomsnittet interesserte og seriøse overrepresentert. For uansett hva man måtte si, terskelen for å oppnå noe er høyere med flueutstyr. Og merk, dette betyr IKKE at jeg mener metoden nødvendigvis er mer sportslig. Spørsmålet er jo på hvilket område utfordringene ligger. Men for å la DEN diskusjonen ligge, at fluefiske er teknisk sett noe mer krevende betyr jo at de store "hordene" av fiskere og "lykkejegere" som kanskje bare fisker en gang eller to i året, og kun etter laks, primært bruker sluk og mark. Dermed er det også i gruppen som bruker disse metodene at alle de vi helst ikke ville ha i elva også befinner seg; de som krøker fisk, de som blir stående pal på den samme plassen osv. Men nok en gang, selv om det er slik, det blir helt feil å kritisere METODEN på dette grunnlaget, når det er fiskerne som er problemet. Skal man gjøre noe med dette må man i all anstendighet ta tak i det som EGENTLIG er problemet, nemlig fiskernes ferdigheter og holdninger. Det er jo nettopp derfor jeg lufter spørsmålet om man burde ha en ferdighetsprøve i fisking som man har i jakt. Så får de som kommer gjennom nåløyet bruke den metoden som behager og som er mest hensiktsmessig i hver enkelt situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.