Gå til innhold
Fiskersiden

Oppførsel av pro lakse fiskere


MIES
 Share

Recommended Posts

Jo da, det er nok en ganske riktig beskrivelse du kommer med her, men fortsatt, er det metoden eller de som bruker metodene som er problemet? Det er nok slik at blant fluefiskere så er de som er over gjennomsnittet interesserte og seriøse overrepresentert. For uansett hva man måtte si, terskelen for å oppnå noe er høyere med flueutstyr. Og merk, dette betyr IKKE at jeg mener metoden nødvendigvis er mer sportslig. Spørsmålet er jo på hvilket område utfordringene ligger. Men for å la DEN diskusjonen ligge, at fluefiske er teknisk sett noe mer krevende betyr jo at de store "hordene" av fiskere og "lykkejegere" som kanskje bare fisker en gang eller to i året, og kun etter laks, primært bruker sluk og mark. Dermed er det også i gruppen som bruker disse metodene at alle de vi helst ikke ville ha i elva også befinner seg; de som krøker fisk, de som blir stående pal på den samme plassen osv. Men nok en gang, selv om det er slik, det blir helt feil å kritisere METODEN på dette grunnlaget, når det er fiskerne som er problemet. Skal man gjøre noe med dette må man i all anstendighet ta tak i det som EGENTLIG er problemet, nemlig fiskernes ferdigheter og holdninger. Det er jo nettopp derfor jeg lufter spørsmålet om man burde ha en ferdighetsprøve i fisking som man har i jakt. Så får de som kommer gjennom nåløyet bruke den metoden som behager og som er mest hensiktsmessig i hver enkelt situasjon.

Det er viktig å ha i bakhodet at denne diskusjonen omhandler ett vassdrag spesielt. Og det er selvfølgelig store sjanser for at gutteklubben grei igjennom årene lager en vane av uvanene. De har til og med egne regler nedenfor fabrikken i Drammens elva :lol: som fiskerene der har opprettet. Og samfallet mellom metoden og de som bruker den er iøyefallende sammenklistret, akkurat her! Fiskerprøven i likhet med jegerprøven. I Tyskland har de dette bla. Men som regel blir de fleste satt inn i reglene i lakselver og følger de også slik at de fleste for en hyggelig og god opplevelse. Derfor vil jeg ikke tro at det er nødvendig med slike tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er viktig å ha i bakhodet at denne diskusjonen omhandler ett vassdrag spesielt. Og det er selvfølgelig store sjanser for at gutteklubben grei igjennom årene lager en vane av uvanene. De har til og med egne regler nedenfor fabrikken i Drammens elva <_< som fiskerene der har opprettet. Og samfallet mellom metoden og de som bruker den er iøyefallende sammenklistret, akkurat her! Fiskerprøven i likhet med jegerprøven. I Tyskland har de dette bla. Men som regel blir de fleste satt inn i reglene i lakselver og følger de også slik at de fleste for en hyggelig og god opplevelse. Derfor vil jeg ikke tro at det er nødvendig med slike tiltak.

Jeg tror også at problemet i all hovedsak begrenses til noen få vassdrag, og kanskje noen få høler/strekninger for den saks skyld. Har man ikke det tilsvarende nedstrøms Holmsfoss i Numedalslågen?

Slike lokal "gutteklubber" kan naturligvis være et problem, men vissheten om at dette er et lokalt fenomen gjør kanskje ferdighetsprøver unødvendig som du er inne på. Men nettopp at dette totalt sett er et lite problem er jo nok et prov på at den retorikken mange fluefiskere bruker for å innføre restriksjoner på andre metoder er way off, og har lite eller ingenting med realiteter vedrørende de aktuelle metoder å gjøre. ALLE metoder kan misbrukes, men dette er ikke noe faglig argument for restriksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at problemet i all hovedsak begrenses til noen få vassdrag, og kanskje noen få høler/strekninger for den saks skyld. Har man ikke det tilsvarende nedstrøms Holmsfoss i Numedalslågen?

Slike lokal "gutteklubber" kan naturligvis være et problem, men vissheten om at dette er et lokalt fenomen gjør kanskje ferdighetsprøver unødvendig som du er inne på. Men nettopp at dette totalt sett er et lite problem er jo nok et prov på at den retorikken mange fluefiskere bruker for å innføre restriksjoner på andre metoder er way off, og har lite eller ingenting med realiteter vedrørende de aktuelle metoder å gjøre. ALLE metoder kan misbrukes, men dette er ikke noe faglig argument for restriksjoner.

Beste grunnen til å ha kun fluefiske i en elv er man beskatter mindre av den dyrbare og utryddningstruede laksen :D. Men at det kun er fluefiske i en del elver fra 10/15/30 juli er ikke vanskelig å se. Små sommerelver med noe annet utstyr resulterer i kroking av mye fisk og skader. Uansett metode, så lenge man klarer å gå omhverandre så er det helt fint. Men så snart man blir bombardert med sluker og søkker, da er grensa nådd for lenge siden. Men jeg skal ikke nekte eller stille meg fremmed til tanken og gleden rundt det OM det hadde blitt kun fluefiske i de fleste elvene, ville vært herlig for meg og likesinnede :D<_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste grunnen til å ha kun fluefiske i en elv er man beskatter mindre av den dyrbare og utryddningstruede laksen <_<. Men at det kun er fluefiske i en del elver fra 10/15/30 juli er ikke vanskelig å se. Små sommerelver med noe annet utstyr resulterer i kroking av mye fisk og skader. Uansett metode, så lenge man klarer å gå omhverandre så er det helt fint. Men så snart man blir bombardert med sluker og søkker, da er grensa nådd for lenge siden. Men jeg skal ikke nekte eller stille meg fremmed til tanken og gleden rundt det OM det hadde blitt kun fluefiske i de fleste elvene, ville vært herlig for meg og likesinnede

her er det jo masse myter og fordommer samlet i et avsnitt! :D

MYTE 1: Det er ikke uten videre slik at det er umulig å praktisere C&R verken med sluk eller mark. Hvor ofte sluker laksen marken, og går ikke dette an å forebygge? Kroksåret selv fra en treblekrok er neppe noe stort problem når det kommer til stykket. Og det hender også at laksen krokes dypt under fluefiske. Og det er da vitterlig fortsatt lov å bruke treblekroker på tubefluer, Esmond drury og waddington...

MYTE 2: Lakselegenden Hugh Falkus mente jo at det nettopp var på lav sommerelv at markfisket kom til sin rett. Å plaske rundt med et fluesnøre på slik elv skremmer mange flere laks og er en mye større trussel enn å fiske med et nøye avstemt meitetakkel med lett søkke eller friline. Og hvis man VIRKELIG søker utfordringer; å fiske med mark på slik elv er kanskje en av de aller største sportslige utfordringene man står overfor i en lakseelv. Og et slik fiske er verken til forstyrrelse for andre eller medfører noen stor risiko for feilkroking eller skader på fisk. Heldigvis er det blitt lov å fiske med mark uten søkke på lav elv mange steder. Alternativt kunne man tillatt et lett søkke type garnlenke slik at man får ut agnet uten å måtte gå for mye ned på dimensjonen på stang og sene.

Og grunnen til at det er dumt med utstyrsrestriksjoner er at det bør bli opp til fiskeren å vurdere i hver enkelt situasjon hvilken metode som er best egnet. Å innføre restriksjoner innskrenker fiskerens strategiske og taktiske reportoar. Ja, man bør naturligvis ta hensyn til hverandre, men min erfaring er jo at fluefiskerne tar langt mer plass i elva enn en sluk eller markfisker. Og i den siste setningen bekrefter du jo det de fleste av oss har inntrykk av; påstandene om forstyrrelser i elva og kravene om restriksjoner mangler faglig grunnlag og er rent vikarierende argumentasjon. Dette er egentlig et rent egoistisk spill fra fluefiskernes side, der målet er å få elva for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig et rent egoistisk spill fra fluefiskernes side, der målet er å få elva for seg selv.

Og tydeligvis fyret du deg på opp på det. Om jeg hadde påstått at jeg ikke har lekt med tanken og frydet meg over det ville det vært feil. Men alle har vel ett ønske og en drøm, og denne er min i henhold til laksefiske. Men jeg kan presisere det igjen, dette var ønsketenkning fra meg.

Og du kan skrive akkurat hva du vil, for alle de endringene du påskriver markfiske i liten elv blir ikke gjort. Så dette er ren og skjær ønsketekning fra din side. Har du noen gang sett en markfisker fiske slik du beskriver på liten elv? Nei, ikke jeg heller. Det går som regel i samme duren om elva er 600kubikke eller 50. Så hva ditt eller mitt nirvana er når det gjelder laksefiske, må vi ikke glemme at vi her snakker om virkeligheten <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tydeligvis fyret du deg på opp på det. Om jeg hadde påstått at jeg ikke har lekt med tanken og frydet meg over det ville det vært feil. Men alle har vel ett ønske og en drøm, og denne er min i henhold til laksefiske. Men jeg kan presisere det igjen, dette var ønsketenkning fra meg.

Og du kan skrive akkurat hva du vil, for alle de endringene du påskriver markfiske i liten elv blir ikke gjort. Så dette er ren og skjær ønsketekning fra din side. Har du noen gang sett en markfisker fiske slik du beskriver på liten elv? Nei, ikke jeg heller. Det går som regel i samme duren om elva er 600kubikke eller 50. Så hva ditt eller mitt nirvana er når det gjelder laksefiske, må vi ikke glemme at vi her snakker om virkeligheten

JEG har fisket slik på liten elv! <_< På større elv også for den saks skyld... Men ja, jeg er enig i at det ikke er slik det som regel foregår. Men dette er jo mer snakk om holdningsendringer enn noe annet, og neppe et argument mot en metode som sådan. At det er slik i dag betyr ikke at det skal være slik til evig tid. Og hvis man ikke forsøker å gjøre noe konstruktivt med ting, da vil ingenting endre seg.

Nei, jeg fyrer meg egentlig ikke opp over at laksefiskere er egoister, de er vel i så henseende i godt selskap! :D Det jeg derimot fyrer meg litt opp over er folk som seiler under falsk flagg, og presenterer det ene tvilsomme argumentet etter det andre som "sannheten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Rune, innse det, det er bare en sannhet, det er bare en gud, det er bare en metode og det er bare en måte å gjøre det riktig på :D F L U E F I S K E ;) JEg vet du kjenner det kiler i hjerterota nå hehe

he he, OK jeg gir meg, jeg får komme meg ut av skapet jeg også, og kjøpe meg flueutstyr og gå på kurs for å lære speykasting...! ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en fisk, men du skjønner inderlig godt at krøking av fisk er ikke å ha respekt for fisken. Om det er karpe eller laks. Tenk deg om

Poenget var at du stigamtiserte en hel gruppe mennesker og alle som fisket på en plass på meget tynt grunnlag.

"jeg har hørt..." <-- det holder ikke.

JEG har opplevd noe helt annet på det du kaller styggeplassen. Der var det snakk om å ta de som eventuelt krøket fremfor de som meldte i fra. Så fremt krøkingen var bevist gjennomført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør nå her da gutter :)

Markfiske er ikke det spøtt mindre interessant å utøve. Her jobber man virkelig hele tiden med å få presentert agnet, langs bunn nemlig. Og det finnes ikke mere aktivt fiske enn dette. Og nettopp, krevende vil jeg si. Jeg fisker mye med flua selv, og fluefiske er like "enkelt" som å fiske laks med sluk. Det er bare å få lærvet den flua/tuben uti elva, så går det meste av seg selv (stort sett). Flua går i bue ute i strømmen, helst i en viss fart og vips der tar laksen. Ikke mere avansert enn det. Men det er selvsagt utrolig moro når laksen tar flua. Like moro som når man kjenner det seige draget når storlaksen suger til seg sluken og blir litt forjamset over hva den har gjort. For så å eksplodere :)

Og med markfiske er man på tå hev på absolutt hver meter nedover elva. Man kjenner bunnen, steinene og jobber hele tiden for å få det perfekt. Og når det trekker hardt i fortommen, ja det er like herlig som når laksen tar flua.

Når jeg sier enkelt ved sluk/fluefiske så er det riktignok en sannhet med visse modifikasjoner !

Det er folk som dænger sluk/flue i dagesvis og ikke får en eneste spol her også. Så litt smart bør man være her også :)

Det er mange oppe her i Trøndelagen som vil ha vekk markfisket. Men det spørs om det ikke hadde vært like effektivt å fjernet fluefisket, for akkurat det er dødelig effektivt når det har gått 2-3 uker. Hvis man kan å fiske med flue da.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ett annet interessant aspekt er c&r fluefiske vs blyfiske. Her tror jeg fluesfiskerene dominerer ganske så bra. Fluefiskere har et sundt og vitterlig flott forhold til det å sette tilbake fisk, noe jeg ikke opplever på den motsatte siden av bordet. Så selv om flue er dødelig effektivt når elva blir varmere, er det vel færre av de som biter på som går den sikre døden i møte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark er gøy, sluk er gøy, og flue er gøy. Jeg mener det finnes amatører i alle kategoriene, noen der er nysjgerrige og gjerne vil lære(de lærer også fort som regel) Og så har man tullingene som tror de kan stå å herje langs elva uten å sette seg inn hva det dreier seg. Og det finnes utrolig mange talentløse fluefiskere som kun fisker laks, de plasker og bråker som om fluekasting skulle vært et konsept utviklet for "anger management" eller noe sånt.

Teite slukfiskere som denger så langt de kan og fisker sluken helt feil........Markfiskere som etterlatter seg markspann og metervis av sene......osv

Jeg unngår folkemassene og unngår også ubehageligheter, trives best alene eller med en kompis. Alltid noen kanonplasser man har for seg selv hvis man bare er litt kreativ.

De mest testosteronsprengte mannfolka er morsomme, de har som regel rullings og godt humør, men det nytter ikke å prate så veldig. Blir mye fitteprat he eh.

Remy, du har gode argumenter fo så vidt, men de er overfladiske og generelt enkle. Du begynte bra, men så konstruerer du dette skillet mellom metodene. Kutt ut er du snill, jeg er så lei av at flue er så fett framfor de andre metodene.

Jeg fisker 80% etter laksen med flue, det er ikke av noen annen grunn en at, og dette er viktig: Jeg får mye fisk på flue og metoden tilfredstiller meg. Jeg fisker ikke hvis jeg ikke skal ha fisken!

Om jeg fisker med mark eller sluk så er det også for å fange fisk, det er INGEN forskjell om en bruker flue mark eller sluk.

Den eneste forskjellen er vel at de fleste fluefiskerene må svinse med svansen. Og det ironiske er jo at mange fremhever det elegante og sportslige med fluefiske-det er så latterlig. Herregud hvor mye fisk man kan fange på flue i elv, jeg bruker tuber med treble og ofte sitter den i gjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark er gøy, sluk er gøy, og flue er gøy. Jeg mener det finnes amatører i alle kategoriene, noen der er nysjgerrige og gjerne vil lære(de lærer også fort som regel) Og så har man tullingene som tror de kan stå å herje langs elva uten å sette seg inn hva det dreier seg. Og det finnes utrolig mange talentløse fluefiskere som kun fisker laks, de plasker og bråker som om fluekasting skulle vært et konsept utviklet for "anger management" eller noe sånt.

Teite slukfiskere som denger så langt de kan og fisker sluken helt feil........Markfiskere som etterlatter seg markspann og metervis av sene......osv

Jeg unngår folkemassene og unngår også ubehageligheter, trives best alene eller med en kompis. Alltid noen kanonplasser man har for seg selv hvis man bare er litt kreativ.

De mest testosteronsprengte mannfolka er morsomme, de har som regel rullings og godt humør, men det nytter ikke å prate så veldig. Blir mye fitteprat he eh.

Remy, du har gode argumenter fo så vidt, men de er overfladiske og generelt enkle. Du begynte bra, men så konstruerer du dette skillet mellom metodene. Kutt ut er du snill, jeg er så lei av at flue er så fett framfor de andre metodene.

Jeg fisker 80% etter laksen med flue, det er ikke av noen annen grunn en at, og dette er viktig: Jeg får mye fisk på flue og metoden tilfredstiller meg. Jeg fisker ikke hvis jeg ikke skal ha fisken!

Om jeg fisker med mark eller sluk så er det også for å fange fisk, det er INGEN forskjell om en bruker flue mark eller sluk.

Den eneste forskjellen er vel at de fleste fluefiskerene må svinse med svansen. Og det ironiske er jo at mange fremhever det elegante og sportslige med fluefiske-det er så latterlig. Herregud hvor mye fisk man kan fange på flue i elv, jeg bruker tuber med treble og ofte sitter den i gjellene.

Ken de siste innleggene er ganske flåsete og blir vel plukket opp slik også, men nå skriver jeg det så slipper du å tenke noe mer over det :)

Om du personling fisker fordi du skal ha fisken så er det ditt valg, jeg fisker nesten hver dag, men skal aldri ha fisken. DEt er mitt valg. Og mitt valg uansett hvordan man vrir og vender på det er best for bestanden, så lenge man snakker om store individer og ikke tusenbrødre. Hvis du bruker tube med treble og den ofte setter seg i gjellene må du rafinere teknikken din tror jeg. Først kan du gå over til å prøve Patridge sine dobbelkroker til tube, kroker ekstremt bra og låser ikke kjeften slik en trble ofte kan gjøre.

Og Ken, for MEG er flue så jævelig fett fremfor alle de andre metodene at JEG ikke klarer å se hvorfor folk fisker med noe annet. Men nå får dere fortsette, nå er det avreise multeland... 110% c&r seff :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du er flåsete og arrogant jeg, du skriver som om du skulle vært en avgud. Nå må holde kjeften din snart. Jeg skrev vel ikke flåsete, ville bare komme med noen meninger, og syntes det er patetisk av deg å møtte debattantene på forumet på den litt.... sorry ovenifra og ned måten på.

Veldig mange fisker også for å ta fisken med hjem, og det må du snart innse. Det du driver med er nøytralt for bestanden, heller la være. Jeg trives veldig godt med mine trebler jeg.

Tulling

Ken de siste innleggene er ganske flåsete og blir vel plukket opp slik også, men nå skriver jeg det så slipper du å tenke noe mer over det :)

Om du personling fisker fordi du skal ha fisken så er det ditt valg, jeg fisker nesten hver dag, men skal aldri ha fisken. DEt er mitt valg. Og mitt valg uansett hvordan man vrir og vender på det er best for bestanden, så lenge man snakker om store individer og ikke tusenbrødre. Hvis du bruker tube med treble og den ofte setter seg i gjellene må du rafinere teknikken din tror jeg. Først kan du gå over til å prøve Patridge sine dobbelkroker til tube, kroker ekstremt bra og låser ikke kjeften slik en trble ofte kan gjøre.

Og Ken, for MEG er flue så jævelig fett fremfor alle de andre metodene at JEG ikke klarer å se hvorfor folk fisker med noe annet. Men nå får dere fortsette, nå er det avreise multeland... 110% c&r seff :)

Og ja multene de gleder jeg meg til å fange på flue eller brød fra lokalbakeriet i Mandal, 100% Kill!

En ting er jeg enig i dog, og det er at helt mikroskopisk analysert så er fluefisket det mest morsomme over tid.

Endret av ken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du er flåsete og arrogant jeg

Hel riktig KEn ,det var akkurat det jeg skrev. Påtide å gå i seg selv? Tok du det så ille til mote at du trodde jeg mente DU var flåsete? Nei bevares, det var mine siste egne innlegg.

Og ja multene de gleder jeg meg til å fange på flue eller brød fra lokalbakeriet i Mandal, 100% Kill!

Vel får håpe du ikke treffer de da, vitner jo om voksen oppførsel på en sjelden art :)

Nå må holde kjeften din snart. Jeg skrev vel ikke flåsete, ville bare komme med noen meninger, og syntes det er patetisk av deg å møtte debattantene på forumet på den litt.... sorry ovenifra og ned måten på.

Nå er det vel du som faktisk ser dette bakenfra og frem, altså skjønte ikke hva jeg mente i det hele tatt. He he..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da så var det de andre som var flåsete da... :)

Multen er vel ikke den letteste å få men den er jo ikke sjelden, den ekspanderer og kommer til å bli vanligere. Dessuten så har det ikke noe å si om noen få ivrige fisker noen veldig få Multer. Spennende smak på den har jeg hørt.

Jo, jeg skjønner at du setter fluefisket over andre metoder, du gjør det uansett hvordan du vrir retorisk på det, og du fremelsker c&r fisket, noe jeg ikke gjør.

Fin fisk bør taes hvis bestanden tåler det, det er ikke bare fisken som er truet. Fiskeoppleveldene står også i fare mener jeg.

Jeg tror ikke laksefisket bør reddes ved hjelp av metodeskiller og eller c&r, det er bare enda et symptom på at vi har rota det skikkelig til. Ikke bare naturen, men hodene våre også.

Vi har nok elver i Norge til å kunne tilby naturelskere gleden av å fange sine egne fisker. Det er andre styggedommer som må bekjempes og det vet vi. Å skulle diskutere metoder blir smalt og egentlig uinteressant.

Tilbake til topic:

Mine opplevelser langs elver jeg fisker er stort sett bare positive, jeg er selv en hyggelig kar tør jeg påstå og liker å dele erfaringer og å snakke om naturen vi er så glad.

Det er heldigvis lettere å møte folk langs elva enn på forumet, blir litt lettere enige da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat om laksens overleversevne er større når den blir tatt på flue har ikke jeg sett noe til :)

Jeg vil si over 90% av de storlaksene som til nå er tatt i Gaula f.eks. der sitter markkroken i munnviken. Og er lett å løsne. Laksen hugger bare over markangelen når elva er forholdsvis kald. Men tuber derimot, der sitter treblekroken nesten nede i svelget på laksen, hele sesongen. Personlig har jeg nesten alltid store problemer med å få løsnet treblekroken inne i gapet på laksen når jeg bruker tuber. Men kan alltids løsne markangelen på en enkel måte. Over 90% av laksene !

Og det er nok også en sak som fluefiskere må begynne å lære seg, og det er at man setter ikke ut en skakkjørt laks tatt på "seigpining" i lang tid uti elva på flue. Den er halvdau når den kommer inn, og enda verre blir det hvis elva er varm. Noe den er halve sesongen. Og siste halvdel av sesongen er jo også overrepresentert av fluefiskere. Tro det eller ei, mange av disse laksene som settes ut flyter nedover elva !

Ser jo laks som flyter dau uti elva bare de er tatt på sluk på kald elv, det kan være nok.

Jeg har forøvrig sett så innmari mye rart i år, der man setter uti laks som aldri skulle vært uti elva igjen. Enten er de blødende, eller så er de for liten for fiskeren :) Og lina kappes med redskapen igjen i laksen, makaløs oppførsel.

Og så er det de fanatiske C&R-fiskerne som kommer på valdet for å "leke seg". De drar inn den ene etter den andre laksen på godplassene for så å sette de ut igjen. Og det vil ingen ende ta. Man fisker hele dagen, og man leker seg som de sier selv. Pell seg vekk, sier nå jeg når de har tatt en eller to lakser som er sluppet ut. Så kan evt. andre fiskere komme til også. Som gjerne vil ha den ene laksen, og ta den med seg hjem !

Men de vil ikke drepe laksen, for de skal holde på med hobbyen sin the whole day. Respektløst overfor laksen er det også. Ta en laks, drepe eller C&R, og forsvinn. Eller fisk en annen plass på valdet. Det viser også litt omsorg for de andre fiskerne som ikke er kommet for å leke :)

Må få tilføye at vi fikk besøk av en fluefisker for noen dager siden, fra Sverige.

Prototypen på en fanatisk fluefisker. Virket som han var verdensmester. Ikke hadde jeg peiling hverken på å kjøre laks eller hvor laksen evt. stod etc. etc. Og ikke var han enig i hvor laksetakene var når jeg prøvde å anbefale ham hvor han skulle fiske med flua. Sier kanskje litt om rasen, men heldigvis er ikke alle fluefiskere så arrogant og selvgod :D Men det er et ganske så typisk fellestrekk.

Han fikk en 4-kilos etter at han måtte krype til korset og finne fram markstanga :D

Og den ble lekt til døde etter alle kunstens regler. Laksen var mere død enn levende når den ble satt ut :D C&R, ever and forever.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra kommentar dette sølvreven, du mener det du skriver og du ser hva som skjer langs elvene dine, jeg er helt enig!

Denne fluefiskefanatismen og selvopptattheten er rett og slett en trussel mot hva en lakseopplevelse handler om!

Skal man fornekte gleden i å fange en fisk, glemer ikke skjelven når jeg i yngre dager fikk mine første bra smålakser og sjøørret!

Utrolig deilig å komme hjem å veie de på kjøkkenet, sånn ble jeg glad i naturen. Og jeg tror faktisk at mange av de "nye" fluefiskerene lurer seg selv, de tror det er så gjevt å sette ut fisk etter fisk. Det er noe som skurrer, det er ikke sjel idet, sirkelen er ikke sluttet, hvorfor gidde å fiske da?, fiske for seg selv nemlig!

Nåtidens individualisme, alt må fotograferes, loggføres, blogges, ikke sant. Vi måler suksess gjennom andres tilbakemeldinger

eks: Jeg fikk en bra laks i går

slapp du den!??????

Ja, skal du se bildet eller?

***** heller hvor lei jeg blir, tenk hvor sinnsykt det egentlig er!

Vi må heller la være å fiske hvis vi ikke vil drepe den, herregud hvor ego det er med c&r, det er faktisk en stor misforståelse hele greia. En slags fluefiskekulturelkultfollowing som ikke ser ut til å stoppe, det tar helt av. Til slutt fisker vi med 40 opphengere på saltvannsfluestenger etter makrell. som vi etter den sinnsyke fighten setter ut igjen.

Og det filmes, fotograferes, smiles, det blottes sponsorer og det hyles og skrikes i glorete farger.

Jeg fikk en på mark i fjor og den satt helt løst i leppa. Jeg tok den.....Ti minutter etterpå fikk jeg en på flue, tok den også. Men silendene som eter opp kilovis av yngel og parr........Neida vi har sluttet med å gripe inn, det var før det. Nå skal det hvis det blir mindre fisk i elva bare prises opp og agn der er kastevekten er selve linen er det eneste lovlige....

Det endre med paranoia og skyldfølelse, anger for hver fisk man stolt kakker i hodet. Skam fordi man blir sugd mot elva.

Det er trist det.

Jeg synes det har blitt mye off-topic flaming i denne tråden. Fra å være en diskusjon om hvordan folk oppfører seg på fiskeplassene, har det gått over til debatter om C&R og metode vs metode.

Det er kanskje fordi impulsiviteten blir trigga av visse innskytelser. Det er forresten ikke off-topic hva som foregår i hodet på de som fisker laks i norske elver. Mer on topic finnes ikke. Det er jo det som er grunnlaget for folks oppførsel, debatten tok en dreining. Og er ikke det ok.

Noen er snille, andre er mindre snille langs elva. Det er jo ikke mer en det egentlig. Det finnes viktigere ting å diskutere enn at noen blir geipa til i Drammenselva.

Endret av ken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det har blitt mye off-topic flaming i denne tråden. Fra å være en diskusjon om hvordan folk oppfører seg på fiskeplassene, har det gått over til debatter om C&R og metode vs metode.

En klassiker.

Tråder som ellers kan være både interessante og spennende drar seg gjerne over mot C&R. Og det har vi jo allerede for ganske kort tid siden prøvd å samle i en annen tråd.

Men, det skjer igjen og igjen.....

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man fornekte gleden i å fange en fisk, glemer ikke skjelven når jeg i yngre dager fikk mine første bra smålakser og sjøørret!

....

Vi må heller la være å fiske hvis vi ikke vil drepe den, herregud hvor ego det er med c&r, det er faktisk en stor misforståelse hele greia.

Ser du hva du selv skriver???

DIN glede i å fange fisk. DIN skjelving....

Hva man velger å gjøre med fisken etter at den er landet er opp til hver enkelt. Velger man å slippe den ut igjen er det ett valg som bør tas når utslippet medfører at fisken overlever, slik at den kan føre genene sine vider og kanskje gi en glede og skjelving til en annen fisker. Hvor er det egoistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråder som ellers kan være både interessante og spennende drar seg gjerne over mot C&R. Og det har vi jo allerede for ganske kort tid siden prøvd å samle i en annen tråd. Men, det skjer igjen og igjen....

Naturligvis kan man forsøke å ta hver diskusjon met mulig isolert, men disse tingen henger jo til en viss grad sammen, og kan være hensiktsmessig å se i perspektiv. Mange bruker jo C&R som et (vikarierende) argument for å innføre restriksjoner på metode, jfr myten om at fluefiske er mer forenlig med C&R enn sluk og mark. Når man diskuterer og skaper stereotyper av sportsfiskere som foretrekker ulike metoder det derfor vanskelig å unngå å touche innom C&R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis kan man forsøke å ta hver diskusjon met mulig isolert, men disse tingen henger jo til en viss grad sammen, og kan være hensiktsmessig å se i perspektiv. Mange bruker jo C&R som et (vikarierende) argument for å innføre restriksjoner på metode, jfr myten om at fluefiske er mer forenlig med C&R enn sluk og mark. Når man diskuterer og skaper stereotyper av sportsfiskere som foretrekker ulike metoder det derfor vanskelig å unngå å touche innom C&R.

Joda, alt henger sammen, og det således greit at ting tas opp.

Og å touche innom C&R her er jo igrunnen i orden, men dette er tydeligvis sårbare greier, og desverre ender det opp med at tråder som omhandler andre ting blir fullstendig overskygget, og retningen forsvinner totalt. Fra å snakke om dårlig fiskekultur i ei elv, har man gått via teite makk/flue/røkkefiskere og til slutt ble det nok en krangel om C&R.

Det var bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.