Gå til innhold
Fiskersiden

Dorge på Tinnsjøen


finneha
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Tinnsjøen og trolling er feil valg, desverre...

I min jakt på gode trollingsjøer i Telemark, er turen kommet til Tinnsjøen. Har noen erfaring herfra? Tips om utstyr, gode plasser og liknende tas imot med takk. Jeg har også hørt det er lov med både brett og dyprigg her. Stemmer dette?

Hva som er lov og ikke, er vel ikke så nøye praktisert der lengre, bare man kjøper fiskekort, så går den biten bra.

Men husk at Tinnsjøen ikke er hva den en gang var, svært lite storfisk igjen, (var vel 3stk litt over 2kg som ble tatt i fjor på garnsesongen, og det på et svært så organisert garnfiske med over 175 registrerte garnplasser, 47 garndøgn i snitt. Fisken er i dårlig kondisjon, og således ikke brukenes til å spise engang.

Nei, et tips,Totak, ta turen dit, støtt og stadig rugger på 5-10kg som blir tatt der, også på stang fra land, gir deg en meget solid opplevelse!!

Endret av torpa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinnsjøen og trolling er feil valg, desverre...

Hva som er lov og ikke, er vel ikke så nøye praktisert der lengre, bare man kjøper fiskekort, så går den biten bra.

Men husk at Tinnsjøen ikke er hva den en gang var, svært lite storfisk igjen, (var vel 3stk litt over 2kg som ble tatt i fjor på garnsesongen, og det på et svært så organisert garnfiske med over 175 registrerte garnplasser, 47 garndøgn i snitt. Fisken er i dårlig kondisjon, og således ikke brukenes til å spise engang.

Nei, et tips,Totak, ta turen dit, støtt og stadig rugger på 5-10kg som blir tatt der, også på stang fra land, gir deg en meget solid opplevelse!!

Jeg kan bekrefte at Tinnsjøen var et dårlig valg. Kun noen småfisk opp ved Austbygde. Nok til ei panne. Hvor kan man sette ut båt på Totak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at Tinnsjøen var et dårlig valg. Kun noen småfisk opp ved Austbygde. Nok til ei panne. Hvor kan man sette ut båt på Totak?

Er en fin rampe helt i nordenden av vannet. Den tilhører vel egentlig kraftstasjonen, men har ikke vært noe problem å ha bilen stående der. Ellers er det en "naturrampe" i sørenden. Den er helt sikkert grei nok til en jolle hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en fin rampe helt i nordenden av vannet. Den tilhører vel egentlig kraftstasjonen, men har ikke vært noe problem å ha bilen stående der. Ellers er det en "naturrampe" i sørenden. Den er helt sikkert grei nok til en jolle hvertfall.

Takk for tipset. Jeg får nok prøve nordenden. Hva med restriksjoner på stenger og liknende? Hvet noen noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he.. Frykten for at folk får en fisk er ekstrem i Vinje(verner om ørretpinnene som penger på bok).. Men ting begynner å mildne litt. Egentlig ikke lov å dorge på fiskekortet for Totak. Men de fleste gir blaffen og dorger. Det er offentlig båtutsett i Arabygdi som fritt kan benyttes. Båtutsett ellers i vannet kommer på plass i løpet av ett par år. Kjeldingtveit i Rauland har utsett mot betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he.. Frykten for at folk får en fisk er ekstrem i Vinje(verner om ørretpinnene som penger på bok).. Men ting begynner å mildne litt. Egentlig ikke lov å dorge på fiskekortet for Totak. Men de fleste gir blaffen og dorger. Det er offentlig båtutsett i Arabygdi som fritt kan benyttes. Båtutsett ellers i vannet kommer på plass i løpet av ett par år. Kjeldingtveit i Rauland har utsett mot betaling.

Takk for alle gode tips. Kommer tilbake med fangst rapport og andre saker av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...
Den 20.6.2017 at 7.31, cral skrev:

Gammel tråd, men jeg løfter den like vel.

Er status fortsatt at det ikke er vits å svi av drivstoff i Tinnsjøen? 

Familien har hytte i området og jeg har tenkt å ta noen turer der i sommer. Ser det stadig deles bilder av fin ørret mellom 1-1.5 kg på facebook så det er muligheter der. Så er det jo mye røye men om er mulig å ta på dorg med dyprigg vet jeg ikke. Vinterstid tas det mye røye der på rundt 20m dyp.

Jeg er med andre ord også interessert i å høre om det er noen her som fisker på Tinnsjøen og vil dele erfaringer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, staalel5 skrev:

hvilken side på fb er det? fant det ikke under tinnsjøen på fb.

Det er ikke lagt ut på noen side. Det er lokalbefolkning som fisker der oppe som har lagt ut bilder. Kanskje skal jeg moderere meg litt og si 0.5-1,5 kg og ikke stadig, men flere ganger i år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.