Gå til innhold
Fiskersiden

F#, Bm, F#m, G#m og gud hvet hva.


Pingvin
 Share

Recommended Posts

Er mer eller mindre totalt forvirra. Men er glad for at barregrepet mer eller mindre plutslig var på plass, øver flittig for å få kjappere skift.

Tror jeg skjønner hva som er Bm. Men er forvirra med at F kan være øh, både det ene og det andre, eller? Og innimellom så roter det seg en eller annen Gm greie inn, som ser ut som en Fm, eller noe

Og hva står "#" for?

Hva er hva, noen som har en grei forklaring på barregrepenes mystiske verden? (trenger ikke forklaring på obskure barregrep som brukes sjeldent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva står "#" for?

"#" uttales "kryss" og betyr "en halvtone opp". Feks #g blir en halvtone opp for g og da sier man "giss". "b" er det motsatte, altså en halvtone ned og da sier man "gess" hvis det er snakk om g, elle feks "fess" hvis man snakker om "f" (og da er det jo egentlig en "E" når jeg tenker meg om). Altså bli gess og fiss samme tone.

De andre greiene du raller i vei om kan jeg ikke svare godt for da barregrepet er helst for de som er så kule at de spiller gitar. Men når det bare står G så er det jo G-dur og når det står Gm så blir det jo G-moll. Som Kollagol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som er så kule at de spiller gitar

Takk for forklaringene. Er forresten ikke så kult å spille "Hotel California" på kassegitar for å lære seg barregrep som snart 40 åring, halvfeit, tynn i håret og med stadig økende tannlegeutgifter. :) Kul, not :)

Ungene hater spillinga så intenst at jeg må gå ut i hagen for å spille når de er hjemme, og jeg øver så lavt jeg kan på stua etter de har lagt seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forklaringene. Er forresten ikke så kult å spille "Hotel California" på kassegitar for å lære seg barregrep som snart 40 åring, halvfeit, tynn i håret og med stadig økende tannlegeutgifter. ;) Kul, not :blush:

Feil, det er alltid kult å spille Hotel California på kassegitar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikkje sjå vekk i frå at du vert avkrevd "gitartidskvote" neste gong det er kortleikkveld eller fisketur over fleire døger....

Snur seg fort til "Gitarfrikvote" det. Blir jo stadig "flinkere" dess fullere jeg blir. :blush:

Feil, det er alltid kult å spille Hotel California på kassegitar ;)

Hehe. Uansett kult å kunne barregrepene, syns nesten alle kule låter har barregrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snur seg fort til "Gitarfrikvote" det. Blir jo stadig "flinkere" dess fullere jeg blir. :blush:

Hehe. Uansett kult å kunne barregrepene, syns nesten alle kule låter har barregrep.

Barregrepene er jo hendige da. Bare å flytte dem opp og ned etter behov. Vi slipper jo svarte og hvite tangenter som gjør verden tung ;)

Neste steg er jo alle de morsomme åpne stemmingene som virkelig lager fin lyd med enkle flyttbare grep :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barregrepene er jo hendige da. Bare å flytte dem opp og ned etter behov. Vi slipper jo svarte og hvite tangenter som gjør verden tung ;)

Neste steg er jo alle de morsomme åpne stemmingene som virkelig lager fin lyd med enkle flyttbare grep :blush:

Spiller en del med gitaren stemt d-a-d-g-a-d og en del egenkomponerte stemminger om det er noe som vil ha dem så kan jeg godt legge dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DADGAD er fin, den. Kjekk folk-style ting. Flittig brukt i min mest intense Zeppelin tid. Før jeg skjønte at jeg aldri kom til å nå Page til anklene. I den grad jeg stemmer åpent nå lenger, er det de enkle, åpne akkordene, og da stort sett bare A og E.

Men hvis du har noen hjemmelagde åpne stemminger med fin sound, er det bare å legge dem ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje den verste ideen din du kan praktisere, forøvrig er gitarar som alt anna forgjengelege.

Uhu. Har akkurat lagt penger i en flott stålstrenger, det er over mitt lik den blir utsatt for noe som helst. ;)

Barregrepene er jo hendige da. Bare å flytte dem opp og ned etter behov. Vi slipper jo svarte og hvite tangenter som gjør verden tung :blush:

Jeg fant i hvertfall en A nedi der en plass, men syns den ble tørr og lite klangfull ifht. den vanlige Aen "der oppe". Blir jo ikke så mye streng igjen når jeg flytter barre nedover, men sikkert kult på el-gitar eller noe?

Jeg har jo på en måte hengt fast i standardgrepene, men begynner nå å "finne igjen" toner hist og pist. Det er vel et system som jeg kanskje vil forstå en dag..?

Spiller en del med gitaren stemt d-a-d-g-a-d og en del egenkomponerte stemminger om det er noe som vil ha dem så kan jeg godt legge dem ut.

Jeg skjønner sef. ikke en dritt av hva du mener, men for all del, legg gjerne ut ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhu. Har akkurat lagt penger i en flott stålstrenger, det er over mitt lik den blir utsatt for noe som helst. ;)

Om du lære deg å spele "Grisen står og yle", har du både fans og kor til langt etter midnatt dersom du ikkje startar før desserten er fortært. Faren for seine uhell er nok mykje større enn hærverk i dine krinsar... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er bra med gitar er at man aldrig blir utlært.. men dog noen terskler å forsere..

Arti å se flere gitar interesserte her på forumet.. Jeg går for tiden å venter på at min custome made El gitar skal dukke opp i posten ca midten av juli!! ;-)

hilsen Morten "gitarfil"

Endret av -morten-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du lære deg å spele "Grisen står og yle", har du både fans og kor til langt etter midnatt dersom du ikkje startar før desserten er fortært. Faren for seine uhell er nok mykje større enn hærverk i dine krinsar... :(

Den er enkel å spille, inneholder ett barregrep så for to uker siden ville det ikke vært mulig da jeg ikke har giddet å lære meg "juksegrepene" som erstatter barregrepene.

Det som er befriende ved å kunne barregrepene er at jeg nå kan spille/øve på nesten hva som helst av vanlige "daske på gitaren låter". Uten barregrep så var det utrolig mye jeg rett og slett ikke klarte/kunne spille.

Har jeg teksten og grepene nå så klarer jeg å spille det meste, på min måte :-)).

En allsang og fylleskrål variant av Grisen står og hyle skal jeg nok greit få til :-)

Endret av Pingvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg går for tiden å venter på at min custome made El gitar skal dukke opp i posten ca midten av juli!! ;-)

Heh, jeg har ventet i 20 år på at min LesPaul bare skal "dukke opp".

Jeg er jo helt sikker på at hvis jeg hadde fått denne gitaren i min lovende ungdom hadde jeg vært en rik, talentfull og omsvermet rockestjerne nå. Så enkelt er det. Kunne planlagt den etterlengtede verdensturneen, og fans hadde sovet i gatene for å få billetter.

Det pussige er jo at jeg har blitt voksen siden gangen, og helt sikkert hadde kunnet skaffet meg en Ordentlig LesPaul uten å pantsette huset, men det blir liksom bare til at jeg drømmer om den. Snakker om idioter som drømmer om laks hele vinteren. Jeg drømmer om en gitar, og den kan jeg vel strengt tatt kjøpe, i motsetning til laksen som er en vrang jævel selv på sine beste dager :lol:

......kjøpe denne planken, bare for å oppdage at jeg ikke ble rockestjerne med denne heller.....

Nei, tar man livsløgnen fra........

Jeg drømmer om LesPaulen min. Jeg vet hvordan den ser ut, den skal være klassisk brun, sånn som Zoso sin, jeg vet hvilket fantastisk Marshall Stack som er obligatorisk følge og hvilke sanger som passer bra og spille på den slags.

Jeg er en enkel sjel

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stacken har jeg Olav:

67294_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26560/67294.jpg

100watts Marshall 1959 superlead fra 1976 i orginal stand. 1stk Marshall 4X12 kabinett og 1stk ENGL 4x12 Kabinett.

Kan forøvrig anbefale dette forumet:

http://forum.gitarnorge.no/forums.html

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæææh!

Ikke misunnelig.....i det hele tatt.....!

Jeg har en Sheraton, og den er strengt tatt en kjempegitar, en telecaster '68 reissue, men den duger kun til køntri og har ikke vært hverken strenger eller microphoner på p årevis.

Jeg har i det hele tatt flere gitarer som strengt tatt er gode, men ikke GITAREN.

Men, når jeg blir stor........

Også har jeg kulere plekter enn deg, det er jeg sikker på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...
Den 11.6.2009 at 21.37, Pingvin skrev:

Er mer eller mindre totalt forvirra. Men er glad for at barregrepet mer eller mindre plutslig var på plass, øver flittig for å få kjappere skift.

Tror jeg skjønner hva som er Bm. Men er forvirra med at F kan være øh, både det ene og det andre, eller? Og innimellom så roter det seg en eller annen Gm greie inn, som ser ut som en Fm, eller noe

Og hva står "#" for?

Hva er hva, noen som har en grei forklaring på barregrepenes mystiske verden? (trenger ikke forklaring på obskure barregrep som brukes sjeldent).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.