Gå til innhold
Fiskersiden

trollingstang?


kveitestrand
 Share

Recommended Posts

kjøpte mei ei trollingstang jei er veldi fornøyd med. stanga er produsert av berkley og heter tarnø trolling Designed by Peter "camyti" johanneson TARNØ BTT- 8`6" trolling 12-20lbs. Er det noen som har hørt om denne stanga og veit vor e kan få kjøpt denne stanga så si fra!:)

Endret av kveitestrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

kjøpte mei ei trollingstang jei er veldi fornøyd med. stanga er produsert av berkley og heter tarnø trolling Designed by Peter "camyti" johanneson TARNØ BTT- 8`6" trolling 12-20lbs. Er det noen som har hørt om denne stanga og veit vor e kan få kjøpt denne stanga så si fra! :)

Denne?

http://www.trolling.no/

Edit: Ser ut som dette ikke er den Ternø-stanga du er ute etter da den skulle være produsert av Berkley. Den jeg linker til heter Fenwick Ternø, og er vel dermed ikke samme stang?

Hvilken av disse riggstengene er bra/best? Skal stå i scotty-riggen etter laks/sjøørret, jeg antar at ca 12-20 lbs er riktig og minst 13 stangringer(ikke innline). Den kan gjerne være litt påkostet, prisen spiller ingen rolle. Den må være levert med stangtrekk og gjerne tube i tillegg.

Greys Sin 8,6' 12-22 lbs

BeastMaster AX Downrigger 8,6`/medium

BeastMaster AX Downrigger 9`/medium hard

Catana AX Downrigger 240MH

Catana AX Downrigger 270H

Team Daiwa 86 DT

Daiwa Caprice 86DT - Downrigger

Fenwick Ternö 8,6' 12-20 lbs

Workhorse 8' 15 lbs

Ron Thompson Rampage Boat 8`/20lbs.

Eller evt. andre stenger som ikke er nevnt.

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greys Sin 8,6' 12-22 lbs, beste stangen som er på markedet, men du får 4 fullgode stenger til prisen av 1 Greys.

Har kjørt med Greys i 3 sesonger og har ikke noe å utsette på den.

Kanskje litt for kraftig til Norsk innlandstrolling

Fewick Ternö stanga finnes hos bl.a Trolling.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greys Sin 8,6' 12-22 lbs, beste stangen som er på markedet, men du får 4 fullgode stenger til prisen av 1 Greys.

Har kjørt med Greys i 3 sesonger og har ikke noe å utsette på den.

Kanskje litt for kraftig til Norsk innlandstrolling

Fewick Ternö stanga finnes hos bl.a Trolling.no.

Ok. Men ser på bilde av Fenwick Ternø; er den delt langt nede på stanga slik at det blir en veldig lang del og en veldig kort del? 2-delt? Kommer de med stangtrekk og tube?

Edit: Jeg mente Greys Sin :)

Hvilke riggstenger er de beste etter denne?

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken trollingstang som er best er en temmelig uinteresant diskusjon, stanga er en rimelig ukritisk komponent ved trolling. Jeg fisker samme type fisk både i elv og innsjø, mens jeg er vldig optatt av aksjonen på mine elvestenger og legger mye penger i disse, har jeg konkludert med at de fleste trollingstenger fungerer greit. Man har jo en hel innsjø eller et hav å kjøre fisken på. Så lenge en har bra med snøre og god brems så har ikke aksjonen så stor betydning.

Velg ei stang som ikke er for stiv slik at fisken ikke bare vinsjes inn, en skal ha det litt gøy også.

Av stengene du lister har jeg prøvd Catana AX Downrigger 240MH og Workhorse 8', synes begge stengene er gode. Har selv 6 stk Workhorse, har også Lawson Trout 8', med Lawsonstanga er ikke kjedelig å ta inn mindre fisk og med 5 kilos ørreter er det virkelig gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenwick stanga vil jeg tro har to like deler. Greys har en markant kortere bunndel.

Nå kjenner ikke jeg Fenwick stanga, men Greys kommer med stangtrekk ikke tube.

Designen på den stanga overgår og alt annet som finnes på markedet, og det var en test

av denne kontra ei kinetic stang som var utslagsgivende da vi kjøpte et lass Greys stenger.

Til sjøørret og laksefiske ville jeg nok valgt greys fremfor lawson, workhorse og daiwa for å nevne noen.

Flemming Snowman som er den med flest Bornholmerlaks på samvittigheten sverger til

Greys stengene, men det er forskjell på Østersjøen og norske innlandsvann, her holder det som

Abbor påpeker med andre stenger, og tar en prisen i betraktning stiller Greys seg litt på sidelinjen.

Det er egentlig for dyre stenger når det finnes gode alternativer, ei trollingstang trenger jo ikke alle

egenskapene til ei kastestang.

Men i sjøen der det også finnes f.eks kveite: Greys!

Catana 240MH er ei god stang, men den har ikke 13 ringer om jeg husker rett. Workhorse har jeg ikke prøvd,

men hva med Rough Rigger da abbor :)

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men ser på bilde av Fenwick Ternø; er den delt langt nede på stanga slik at det blir en veldig lang del og en veldig kort del? 2-delt? Kommer de med stangtrekk og tube?

Hvilke riggstenger er de beste etter denne?

Jeg mente Greys Sin :)

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catana 240MH er ei god stang, men den har ikke 13 ringer om jeg husker rett. Workhorse har jeg ikke prøvd,

men hva med Rough Rigger da abbor ;)

Har aldri telt antall ringer på Catana og Workhorse, men det er nok ringer på disse. Rough Rigger 8' er stort sett den eneste trollingstanga jeg har brukt jeg ikke liker. Burde ha hatt dypere aksjon og flere ringer, men jeg har 2 stenger av typen og kommer helt sikkert til å bruke dem også på neste Vänerntur.

Jeg har antagligvis tatt større ørret på ei slaskete Biltema teleskopstang og ei billigsnelle med manglende lagerkopp slik at den måtte holdes over på ene siden for at spolen ikke skulle glippe (Nei, det var ikke mitt utstyr) enn de fleste her har gjort på noe utstyr så jeg holder fast på utsagnet at utstyret til trolling er temmelig ukritisk, spesiellt stengene..

Grey stanga har en aksjon som ei god fiskestang (til kasting), men det er ikke nødvendigvis det som er det optimale til trolling. Jeg foretrekker ei stang med dypere aksjon og tregere matriale (lavere modulus). Ei glassfiberstang er faktisk mye bedre å kjøre fisk på enn de fleste karbonstenger. Eksemplevis går min 25år gamle hørgård Låke 10' utenpå alt som selges i dag når det gjeller fightingegenskaper med stor fisk. Sørg for å finne ei stang som ikke har alt for myk topp, som har en dyp aksjon, men samtidig en bunndel som ikke klapper i sammen eller stivner ved det en kan forvente som maksbelastning. Workhorse 8' er ikke så langt i fra en slik beskrivelse, for Østersjøfiske kunne den sikkert ha vært litt stivere i bunnen, men den er suveren til all fettfinnefisk en kan få i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte mei ei trollingstang jei er veldi fornøyd med. stanga er produsert av berkley og heter tarnø trolling Designed by Peter "camyti" johanneson TARNØ BTT- 8`6" trolling 12-20lbs. Er det noen som har hørt om denne stanga og veit vor e kan få kjøpt denne stanga så si fra! :D

http://www.trolling.no/

Ser ut som dette ikke er den Ternø-stanga du er ute etter da den skulle være produsert av Berkley. Den jeg linker til heter Fenwick Ternø, og er vel dermed ikke samme stang?

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fra omtalen av Greys på trolling.no:

Utrolig følsom å kjøre fisk med (som å kjøre fisk med fluestang). Den har en toppaksjon som gjør det morsomte å kjøre mindre fisk med, samtidig har den rygg nok til å kjøre storfisk.

Dette forteller meg om egenskaper jeg ikke vil ha på en trollingstang. Dette er egenskaper som flue og slukstenger får for å kaste bra, men som ikke er ønskelige under kjøring av stor fisk. En forholdsvis stiv topp og dyp hel eller 3/4 aksjon er det som er å foretrekke.

Hvis du ikke vil ha ei "billigstang" så kan du kjøpe Beastmaster. Ser aksjonen beskrives som parabolsk på trolling.no, det betyr helaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fra omtalen av Greys på trolling.no:

Utrolig følsom å kjøre fisk med (som å kjøre fisk med fluestang). Den har en toppaksjon som gjør det morsomte å kjøre mindre fisk med, samtidig har den rygg nok til å kjøre storfisk.

Dette forteller meg om egenskaper jeg ikke vil ha på en trollingstang. Dette er egenskaper som flue og slukstenger får for å kaste bra, men som ikke er ønskelige under kjøring av stor fisk. En forholdsvis stiv topp og dyp hel eller 3/4 aksjon er det som er å foretrekke.

Hvis du ikke vil ha ei "billigstang" så kan du kjøpe Beastmaster. Ser aksjonen beskrives som parabolsk på trolling.no, det betyr helaksjon.

dacron; er det ikke skikkelig helaksjon på Greys stanga..står i fin helbue på riggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dacron; er det ikke skikkelig helaksjon på Greys stanga..står i fin helbue på riggen?

Den står i fin helbue ja. Beste stanga jeg har hatt som tidligere beskrevet, funker fin fint til det meste, men

er nok kanskje noe "stiv" til mindre fisk. Er det 2-3kgs fisk en vil ha det mest moro med er det greit å lytte til

abbor. Den mannen har trippelseng, klimaanlegg på soverommet og egne dyner til stengene sine.

Men vil du legge i litt ekstra, få ei stang som egentlig er for fin (design) og dyr til trolling og som har rygg selv til de største

av fettfinnene og medium stor kveite o.l går du for Greys.

Den er todelt og ganske lang å frakte i bil, samt at det ikke er veldig lett å finne en tube til de. Men RÅ stenger.

Samme hva abbor mener kommer ikke jeg til å bytte ut mine Greys, selv om han har rett i at de er for dyre og stive

til å kjøre mindre fisk på. Stemmer nok at en 8' workhorse er mere moro å kjøre 2 kgs på, men for en som aldri får

fisk er Greys stengene penere å se på, så noen må vektlegge estetikken også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hevdet at Workhorse er bedre egnet enn Grey å kjøre 2 kilos på, men den er garantert bedre til 10 kilosen. For 2-3 kilosfisker er Lawson Trout å foretrekke.

Min drømmestang til elvefiske ville være ei stang som i kastemodus er oppfører seg superspenstig stang i høymodulusgrafitt, så fort jeg skal begynne å kjøre fisk vil jeg trykke på en knapp og stanga endrer aksjon til en seig dyp helaksjonsstang som på de gamle glassfiberstengene. I og med at en ikke kaster ved trollingfiske skulle stangvalget dermed være enkelt. Men som jeg har skrevet før, for trolling vil stort sett en hvilkensomhelt stang gjøre jobben, til og med Greys :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når pris ikke spiller noen rolle og stanga skal være enkel å transportere i bil, så er gjerne Beastmaster og faktisk Ternø to gode kandidater?

Noen som vet hvordan Beastmaster 8,6' er mht om den er myk/stiv i forhold til de andre? Gjør det noe om ringene er store på den? Var en som snakket om at det var pga at noen ville dorge med haspel..virker i såfall helt sprøtt synest jeg :rolleyes:

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gahhh..han jeg prøvde å hjelpe å velge ut en god downrigger-stang her gikk i mellomtiden å kjøpte seg en Shimano SpeedMaster Boat 7’6’’ 12-20 lbs som han kom over på tilbud og trodde han gjorde et bra kjøp mht downrigger-stang(selgeren sa selvfølgelig at denne er bra til downrigger)!

Han fikk ca 75% rabatt, men hva hjelper det når han skal bruke stangen på rigg..

Denne stangen er vel går jeg ut i fra 100% ubrukelig til trolling med downrigger..?

Shimano SpeedMaster Boat 7’6’’ 12-20 lbs

"En serie havfiskestenger med uslåelig aksjon som enkelt tretter ut fisken. Når du fisker og kjører fisk, vil den litt myke stangtoppen ta seg av alt av rykk og napp, selv om du bruker mulitfilament. Takket være Biofibre og kvalitetskomponenter fra Fuji, har dette blitt til det som trolig er å regne som den beste allround havfiskestang på markedet. Stengene har også fet snellefeste med trigger som gir deg bedre føling under fisket og bedret balanse i stangen.Speed Master Boat finnes i 4 klasser, der alle har en lengde på 7’6’’ og er todelte"

Spesifikasjoner:

- Lengde: 7,6`

- Klasse: 12-20lbs.

- Antall ringer: 11

- Vekt: 340gr.

Veil pris 1699,-

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

takk for svarene! :) trur heller jei prøver ut den greys stanga ser den ligger rundt 1299 nå :) kommer til og bruke den til sjøørett kommer til å kombinere den med en tekota :) skal tru åssn sene jei ska velge og trolle med fettetsnøre "powerpro blir vel fort slitt eller sitter kansjer fordårlig i cannon klipsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.