Gå til innhold
Fiskersiden

Karpe vann


AID515
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg bor i Oslo området, har aldri fått/tatt karpe. Er det noen som har et tips på et vann som

jeg kan få karpe lett?

De behøver ikke veie stort bare det er karpe.

Har sjekket og søkt litt, men det er bedre men litt hjelp.(Please.)

En liten ting til er det mulig å ta karpe på vanlig mais?

:):):D

søk på ordene kasut så finner du nok ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lose deg til et av vannene er det en fordel med litt veiledning.

Karpe er 100% C/R, så du MÅ ha det utstyret som treng for at slikt er forsvarlig.

Det vannet som garantert vil gi deg napp huser stor karpe som ikke skal skades under noen som helst omstendelighet.

Bruk av egnet tackle vil gi best mulig kroking(Boltrig) Da sitter kroken i leppa og ikke i halsen.

Tilpass krok etter agn, men bruk kroker som er beregnet på karpe.

Dette er bare en brøkdel av hva du trenger å vite før du starter fisket, så sett deg inn i hva som du kommer til å trenge hvis du er heldig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AID515 - Karpe er jo "bare" en fisk, men bestandene er ofte små, fiskene ofte store, og den visuelle opplevelsen ofte nervepirrende. Men selv om man kan få slike oppleveler med flere arter, så er altså enkelte villige til å gå over fjell for å få den, sågar også jukse i konkurranser for å få det til å se ut som de har tatt flere og større fisk enn de egentlig har. Så noe spesiellt er det selvsagt :)

Følg linken til OFA - og mye er gjort. Se også

http://www.carp.cc/karpefiske.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips ;)

Har meite håv, avkroknings matte og utstyr. Men har nok bare mulighet til å fiske med mais.

Er det mange som fisker i Kasut?

Hvis jeg drar dit, er det da mulig at alle plasser er opptatt :)

Skal selvfølgelig slippe all fisken ut igjen.

Har fisket endel vederbuk og brasme. Har pers på 1960 og 2025g.

Karpe på brød går vel ikke?

Igjen tusen takk!!

Endret av AID515
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ok, så begge vannene forvaltes av foreningen..? Står at Øvre er klubbvannet, Nedre er det kun presentert regler for. Men foreningen har antagelig ikke regler for et tjern de ikke forvalter. Flisespikkeri (?) fra meg, men greit å ha klargjort (for egen og andres del).

Ble nysgjerrig siden trådstarter ble anbefalt å søke på " Kasut". :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei.

Jeg bor i Oslo området, har aldri fått/tatt karpe. Er det noen som har et tips på et vann som

jeg kan få karpe lett?

De behøver ikke veie stort bare det er karpe.

Har sjekket og søkt litt, men det er bedre men litt hjelp.(Please.)

En liten ting til er det mulig å ta karpe på vanlig mais?

:lol::):)

Prøv Ulfsbak i Larvik hvis du ikke syntes det er for langt:) nå er det sikkert noen som blir sure på meg her ... Der trenger du heller ikke fiskekort el være medlem i noen forening og det er parkering rett ved vannet. Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Begge forvaltes av NCS. I nedre kan alle få fiske (såfremt reglene følges), øvre er forbeholdt medlemmer av NCS.

Hvor kan jeg finne disse reglene? Jeg har lyst til å prøve meg der, men har til hensikt å følge reglene. Kjedelig å bryte dem av uvitenhet :P

EDIT: Fant linken lenger opp i tråden.... Unnskyld :)

Ser at avkrokoingsmatte er påbudt. Må man gå til innkjøp av det eller vil en stor plastpose med et par aviser i eller liknende holde?

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at avkrokoingsmatte er påbudt. Må man gå til innkjøp av det eller vil en stor plastpose med et par aviser i eller liknende holde?

Da jeg besøkte vannet første gang brukte jeg en blå Ikea-pose med innlegg av klar, glatt plast som jeg fukta først, funker til du får kjøpt deg avkrokingsmatte.

Slik:

228kgjpgliten.jpg

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det blitt fortalt at IKEA-posene ikke egner seg til veienett. Langt mindre til avkrokningsmatte.

Poenget med ei avkrokningsmatter er ikke bare å beskytte slimlag, men også for og fordele vekta bedre.

Innvoller kommer lett i klem på underlag som er hardt. Dessuten får den enda mer juling hvis den begynner å røre på seg.

For at C/R skal fungere optimalt stilles det en del krav til utstyret og behandling av fisken.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke at jeg var redd for prisen som var problemet :D

Jeg var bare ute etter å finne ut om prosjektet kunne gjennomføres denne helga og da måtte alternative løsninger tas i bruk ....

Svaret på dette var altså nei og det er greit :)

Takker for mange svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det blitt fortalt at IKEA-posene ikke egner seg til veienett. Langt mindre til avkrokningsmatte.

For at C/R skal fungere optimalt stilles det en del krav til utstyret og behandling av fisken.

Helt enig med deg, men da fisken lå på en fuktet plastmatte og ikke veide den så følte jeg at det var greit, den ble varsom satt ut igjen etterpå, tror og håper det gikk bra :D

Avkrokingsmatte ble kjøpt inn like etterpå og brukt siden.

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.