Gå til innhold
Fiskersiden

Tilpassing av båt


Brutus
 Share

Recommended Posts

Da er ny båt innkjøpt, og nå må jeg få den klar for fiske.

Har kjøpt en ny Pioner 15ft med en 20hk på henger. Bestilte samtidig en bærbar Hummingbird fishfinder da båtselgeren sa siden jeg ikke har styrekonsol, får jeg ikke festet vanlig ekkolodd, samt at det bærbare ekkoloddet ikke krevde batteri type eksternt.

Båten er enkel men har 2 relativt romslige låsbare rom for litt oppbevaring av utstyr.

Hva bør jeg nå tenke på av ekstrautstyr til båten for å gjøre fisketuren bedre?

Dregg - blåse ?

Stangholdere?

Gode metoder til å oppbevare fiskeutstyret på fisketuren?

Annet stasj som er fornuftig å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt leketøy!

Du må nesten se ann behovet ditt, men ting som er kjekt å ha (men som ikke behøver å ligge i båten hele tiden) er: dregg/ anker, fendere, lykt, nødbluss, reservekanne med bensin, ekstra flytevest, fortøyningstau, ekstra tau, kart/ draft, øsekar, solkrem, jekkestropp for båt/ henger, sikringer (for det elektriske og motor), dopapir i vanntett pakning, fyrstikker, stor bøtte (helst avlang med lokk, kjekt hvis man unntaksvis får en fisk eller trenger ekstra vanntett stuerom), stangholdere, radio, kniv, langskaftet tang, verktøysett, GPS, ekstra propell og lettmatros. :D

Angående ekkolodd, er jeg ikke ubetinget enig i i det selgeren sa. Hva slags ekkolodd du vil ha avhenger av hva du ønsker å oppnå (les: se), ikke av om båten har styrekonsoll eller ei. Med litt kreativ tenking er det ikke vanskelig å finne løsninger for feste av ekkoloddet og eventuelt batteri.

Jeg har selv en liten båt (enda mindre enn din), så man behøver absolutt ikke stor båt. :) I min egen har jeg funnet plass til alt over, samt dyprigg og planerboardmast, så det er i praksis bare fantasien (og lommeboken) som setter grenser. Men hva slags fiske, og ikke minst hvor, er det du tenker på? Jeg har etterhvert dratt med meg båten min halve Norge og Sverige rundt, og utstyrsbehovet (eller var det utstyrsmanien?) avhenger unektelig litt av hvor man skal og hva man ønsker å gjøre der.....

Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med båt og båthenger, men to små tips fra dyrekjøpt erfaring kommer jeg med uansett:

1. Ikke kjør hele hengeren ut i vannet når båten skal opp og ned. Kjør hengeren så langt ut at dekkene er i vann, men uten at det kommer vann på felg og særlig hjullager. Da sparer du deg for mye hengerproblemer.

2. Følge med på hjullagrene på hengeren din. Jeg har selv opplevd å miste et hjul på båthenger pga varmgang i hjullager og det er ikke morsomt. Etter at du har kjørt en bit, så stopp bilen og gå ut og legg håndbaken (forsiktig) inntil lageret. Hvis det er varmt er du i ferd med å få et problem. Spesielt viktig er dette hvis du har kjøpt en brukt henger, og du ikke vet hvordan forrige eier har brukt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.

Når det gjelder bruken er jeg av typen som gjerne vil alt, derfor på henger, , så blir nok meite i salt/fersk, samt dorging i salt/fersk som vil dominere.

Jeg er også litt tvilende til hva selgeren sa ang ekkolodd. Skulle ha 3500 for versjonen jeg likte, men føler jeg hadde fått noe mye bedre med et fastmontert ekkolodd. Så tips og triks er velkomne. Bruken vil jo være å se bunnformasjoner og evt fiskestimer ned til 100m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten se ann behovet ditt, men ting som er kjekt å ha (men som ikke behøver å ligge i båten hele tiden) er: dregg/ anker, fendere, lykt, nødbluss, reservekanne med bensin, ekstra flytevest, fortøyningstau, ekstra tau, kart/ draft, øsekar, solkrem, jekkestropp for båt/ henger, sikringer (for det elektriske og motor), dopapir i vanntett pakning, fyrstikker, stor bøtte (helst avlang med lokk, kjekt hvis man unntaksvis får en fisk eller trenger ekstra vanntett stuerom), stangholdere, radio, kniv, langskaftet tang, verktøysett, GPS, ekstra propell og lettmatros. :D

En avsindig liste. Legg til årer og åregafler, så kan du kvitte deg med noen andre ting. Og følg rådet om å passe på lagrene!

I forhold til ekkolodd ville jeg heller valgt en løsning med fastmontert svinger. Du kan lage en fin liten kasse til et lite batteri og ekkolodd. Lag deg en løsning med bærehåndtak, så er det enkel å flytte.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avsindig liste.

Derav kommentaren om at behovet får styre. :lol:

Nå har nok jeg noe bedre stueplass i båten min, men med kreativ stuing har jeg faktisk klart å få alt dette pluss telt, sovepose, mat etc for en 5 dagers tur stuet helt ned. Da var riktignok bøtta med lokk full, og jerrykannen stroppet til midtoften, men alt går hvis man vil. :) Båten min kan i praksis ikke ros, men en padleåre er fast inventar, og sterkt å anbefale hvis du ikke har årer i båten.

Slenger meg med på skepsisen til ekkoloddet som er nevnt. Men hvis du ender opp med fastmontert svinger/ giver, så tenk litt på hvordan du monterer denne slik at den ikke smeller i bunnen når du tar båten av og på hengeren. Jeg bruker en sak fra Silver som består av en plate som kan justeres vertikalt på en fastmontert skinne, men også Buster har en slik variant til 400-500,- Hvordan du skal feste denne på en Pioner har jeg ingen anelse om dog.

Men bortsett fra flyteplagg til alle om bord, er sikkert stangholdere det første du kommer til å føle behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årr og åregaffel følger med. Flyteplagg til alle er kjøpt inn. Ender opp med en fastmontert variant av ekkolodd, og tar som du sier Erik hensyn tilmontering av svingern så den ikke blir ødelagt under forflytning av båten.

Gode tips til gode stanghldere?

Er det kurant med 4 på en så liten båt, to bak på hver side av motoren og 2 litt lenger fremme som er vinklet ut fra båten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksternt batteri bør du uansett ha til ekkoloddet ditt. Eg har eit bærbart Humminbird Wide Portrait, og det måtte ha nye "bærbare" batterier heile tida. No har eg eit fritidsbatteri 12V i ein biltemakasse, og det har eg ikkje lada opp sidan eg kjøpte det for eit par år sidan. Ekkoloddet har blitt brukt ein god del, så det kan tyde på at fritidsbatterier er i største laget :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få levert tilbake ekkoloddet som båtselgeren har prakket på deg. Et Eagle Cuda 245DS som du får for i overkant av 1500kr er et mye bedre valg. I tilegg trenger du et lukket batteri fra eksempelvis Biltema som koster rundt 200kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få levert tilbake ekkoloddet som båtselgeren har prakket på deg. Et Eagle Cuda 245DS som du får for i overkant av 1500kr er et mye bedre valg. I tilegg trenger du et lukket batteri fra eksempelvis Biltema som koster rundt 200kr.

Hadde heldigvis bare bestilt det, men har allerede endret på bestillingen, som nå er uten ekkolodd.. Takker for tips av Eagle. Etter din mening det beste loddet i den prisklassen? Har forstått at du har litt peiling på lodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du tenker på hva du har plass til av "kjekt å ha" og "får kanskje bruk for" ting, så tenk på hva du må ha med tanke på sikkerheten.

Dette vil jo variere noe med hvor du skal ferdes og hvilket bruk båten er med på:

-dregg med langt nok rep til de stedene du fisker

-drivanker.

-ekstra drivstoff

-nødbluss.

-ekstra propell og splint til denne.

-årer / padleåre.

-pumpe / øsekar.

-brannslukker.

m.m.

Så kan du se hva du har plass til av andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.