Gå til innhold
Fiskersiden

Pek og lær - hvorfor eller hvorfor ikke her?


Recommended Posts

Setter inn et bilde av et sted jeg forsøkte meg litt på i går. Jeg tenkte at ut fra hva jeg har lest til nå så måtte det være en ok SØ plass. Varierte bunnforhold, med en lite odde som man kan stå på og fiske. HVordan strømmen er utenfor osv vet jeg ikke. Men for dere som kan det, kan dere ike si noe om hva som gjør dette til en eventuelt god eller dårlig plass. Lettere å lære da, når man kan knytte det til noe konkret. Og kan man for eksempel spotte en god plass selv om man ikke har studert et draft først?

10032005074023b887vsNL5pXw.jpg?6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å si noe konkret ut fra bildet. For meg ser det ut som om ett helt ok ørrett sted. Det som trekker ned er hvis det er trafikk på veien du tar bildet fra. I den grunne bukta vil ørretten være svært var. Videre trekker sand stranda ned. Hvis dette er en godt brukt badeplass om sommeren er det tvilsomt at det etablerer seg en god og stabil bestand med byttedyr på bunn. Jeg synes det ser mer spennende ut borte ved det hvite huset, men det er jo enda vanskligere å si noe konkret om. Dette er bare tipping!

Hvorfor slår du ikke deg til på odden på Nesøya? Der er det fine forhold og det taes fisk gjevnt og trutt. Dermed kan du lære av de som fisker der fra før, om blankinga skulle fortsette.

[ :D ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at dette kan være en badestrand skal jo ikke ha for mye å si. På slike steder "danser" sjøørreten når badegjestene har gått hjem. Fisker mye på slike plasser selv, og her yrer det med liv om kveldene, av både byttedyr og SØ. På bildet ser jo plassen grei ut, men ikke lett å si for mye uten å vite noe om bunnforhold osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassen ser helt grei ut den, mellom odden og tvers over vika kan det streife fisk innom, absolutt.

Fisk der ved pålandsvind, 2 t før og etter flo nå på våren. Er det er sørvendt vik kan det lønne seg å fiske der når det er sol i tillegg, da får du litt mer varme i sjøe, det er litt kald enda i sjøen i alle fall hos meg på sørvestlandet. Det biter, men ikke i store mengder. Fisker du med flue? Hvor er dette?

Det er og greit å sjekke dybden på kartet, samt se om det er noe spiselig å finne. PÅ Jærstrendene til Arne og meg er det nesten bare Tobis sø spiser, derfor er sluk og fiskeimitasjoner der veldig bra, fått lite på reke f.eks selv det sikkert finnes, men hovedføden er reke. Det er sikkert børstemark på plassen du viser, men ikke sikkert ørreten jakter på det i bukta likevel. Har hørt om enorme sverminger i Hafrsfjord like ved meg uten at noe har sett snurten av fisk.

Ellers vil jeg si, ikke ståpå samme plassen for lenge, beveg deg bortover til det hvite huset, finne flere plasser du har tro på og fart rundt omkring. Du vil ikke tro hvor mye vi kjører for en skarve fisk vinterstid[:I] Me det er klart, noen ganger vil jeg bare kosefiske, da velger jeg en plass jeg vet kan gi fisk når som helst bare fisken stikker innom, altså plasser jeg vet sannsynligheten fra tidligere år har vist at sø hyppig er innom.

Sø er ikke selektiv, ikke på våren og er det fisk der, får du den nesten garantert, de tar alt mulig når den først er der, det gjelder bare å finne den. Har du pålandsvind eller vind er sjansen mye større, bildet viser meg at det er helt på kante lite vind til at de store kommer altfor nære om man ikke presentere bra og ikke buser fram.

Fisken kan stå veeeeeldig grunt, så ta ett par kast litt fra vannkanten før du går ut på odden, kanskje er du heldig.

Dette er i alle fall mine erfaringer, sikkert masse å legge til, men..... litt håper jeg du kan dra nytte av.

Personlig skulle jeg gjerne fiska med deg[ :D ]Har aldri fiska med ei jente som fisker med flue, mener du gjør det, mener å huske det. Kommer du til stavanger, si fra og jeg tror flere av mine kompiser kunne tenke seg en tur med ei fluefiskende jente[ :) ]Er det bare meg eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra tilbakemeldingene jeg har fått kan det jo tyde på at jeg kanskje har begynt å lære meg litt hva det er jeg skal se etter, eller kanskje det bare var flaks...noen hevder at fisken ikke går inn i vika, mens andre hevder at den vil bli stående utenfor ved brygga der det brått blit litt dypere.

Mange skriver at for at man skal finne ok steder må man bevege seg mye. Er enig i dette, men først må man få en følelse av at man finner fisk der man er. I hverfall når man vet den er der. Mulig jeg har startet med SØ fiske for tidlig. Begynte jo tross alt i okt/nov i fjor. Jeg vet at det blir fisket SØ i det område jeg har vært i i løpet av vinteren og jeg har villet finne den før jeg beveger meg videre. Hadde ikke funnet noen bedre plasser andre steder, fordi det handler litt om å skjønne det av seg selv. Dersom det heller ikke klaffer med fisk på riktig sted, ja da tror man jo at man ikke har funnet et godt sted og går vidre. OG slik kan man bli gånede rundt en del som nybegynner tror jeg... Jeg har brukt mye tid her langs dette strekket og tror at jeg nå kommer til å ha mye igjen for det siden, ved valg av andre plasser. Og da er det jo bare greit at det tar tid [ :) ]

Takk for mange tips. Skulle ønske noen skrev litt mer om hvorfor fisken IKKE er på de steder som den burde ha vært og som beskrives som rett sted til rett tid. For min del kunne jeg ha lært mye av det også...

TresBien: Kommer jeg til Stavanger vil jeg gjerne ta en fisketur med deg og gutta dine [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Arne L

Ska sei Tresbien, har klastet ut i flørtingå nå [ :) ] .

Er enig med deg at dette med sverming av børstemark er oppskrytt, har fisket i Hafrsfjord, i mengder av børstemark. Men såg eg SØ ?, nei !

Arne å di

Flørt[ :D ]Ærlig talt Arne, hvor mange damer har du hatt æren av å ha med på tur?

Fiskeline: Det er notert!

Er det marbakke nært nok land, roter ørreten ofte der, den er veldig glad i kort vei til trygghet. Og vinterstid er det vanskeligere å få sø enn nå i mars bare så det er sagt. Har nesten slutta å fiske i des og jan selv. Lite fisk å få og mange godpalsser er islagt.

Intermediate snøre nå er min anbefaling[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Arne L

Ingen damer på tur nei, dessverre [ ;) ]

Den absolutt beste tiden er fra nå og utover mai. Skal du fiske om vinteren så må du være bra desperat [ :D ]

Høsten kan også gi gode fangster

Snakkes du om fiske etter sø eller fiske etter damer nå??[ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassen på bildet ser ok ut. Det meste er vel sagt om plassen av dere andre. Men 1 tips vil jeg komme med, utfra det Fiskeline Skrev innledningsvis: ikke gå ut på odden og fisk. Som folk sier, så er fisken var. Går du ut på odden er det sannsynlig at du skremmer bort fisken. Stå heller inne på land og kast ut mot odden. Iallefall til å begynne med. Gir ikke dette resultater, så kan du jo bevege deg ut dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.