Gå til innhold
Fiskersiden

Totalforbud mot fritidsfiske av ål


Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det feil å oppfatte dette som at det er fortsatt lov å fiske etter ål bare det praktiseres C&R?

"Det blir innført totalforbud mot fritidsfiske av ål til eget konsum og omsetting for fiskere som ikke er ført i fiskermanntallet. Forbudet gjelder på ubestemt tid fra 1. juli 2009."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forbudt å fiske etter ål, så er det forbudt å fiske etter ål. Detter fører selvfølgelig også til at eventuelle nye rekord ikke kan registreres etter at forbudet inntreffer om man tar nøye på saken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det da tatt med "til eget konsum og omsettning" Martin?

Alt som ikke er forbudt er lov. Altså slik som forbudet er utarbeidet åpnes det for fiske etter ål så lenge det praktiseres C&R.

Sannsynligvis fordi FD ikke har fått med seg at en god del av oss ikke bare fisker til konsum ..... Jeg råder eventuell å spørre FD om saken for avklaring. De gir faktisk god service ( overraskende bra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de som er ført i Fiskermanntallet fortsatt fange og drepe ål?

Ja, de regnes som delvis yrkesfiskere og det er mmmmange av de, noe som blant annet hat tatt knekken på kystorsken. Populært blir disse kalt i vise områder for "fisketrygda"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de som er ført i Fiskermanntallet fortsatt fange og drepe ål?

80% redusert kvote for 2009, totalforbud fra 2010.

Hvorfor er det da tatt med "til eget konsum og omsettning" Martin?

Alt som ikke er forbudt er lov. Altså slik som forbudet er utarbeidet åpnes det for fiske etter ål så lenge det praktiseres C&R.

Det er rimelig åpenbart at det menes innført et forbud mot fiske etter ål, og at man for enkelthets skyld har valgt å definere fiske som enten fiske til eget konsum eller yrkesfiske.

Det er sikkert mulig for enkelte å fiske c&r i beste tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da ikke lenger få ål på artslista etter onsdag etter hva jeg har skjønt da ?

Forbudet gjelder vel også i vann fullt med lisseål ?

:blush: Dersom du får ål som bifangst under fiske etter anna fisk må den kunne reknast med på artslista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de uendelige rekkene med Åleruser jeg passerte på lørdag når jeg var på sjøen er snart historie?....

ingen av flotørene var merka heller, det er vel krav til det, selv om man er "Yrkesfisker"?.. :blush:

Jupp-og jupp :) Forøvrig skal vel faststående redskap være merket for fritidsfiskere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det akkurat som Trym gjør. Skal man ikke spise ålen man får er det fortsatt lov. De ubetydelig få ålene som blir tatt av sportsfiskere under målrettet ålefiske har uansett svært liten betydning, og halvparten av det lille antallet som kommer opp klarer seg fint. Det blir tatt mye mer ål som bifangst etter andre arter. Som et lite eksempel fikk jeg 6 ål under målrettet ålefiske i fjor og sikket 30-40 stk som bifangst mens jeg fisket etter andre arter. Jeg kommer til å fortsette med målrettet fiske etter stor ål uten et fnugg av dårlig samvittighet. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da ikke lenger få ål på artslista etter onsdag etter hva jeg har skjønt da ?

Forbudet gjelder vel også i vann fullt med lisseål ?

Jeg tolker det slik at dette forbudet gjelder i sjøen, ikke i vann.

Det er hvertfall det som står skrevet i teksten, i sjøen...

(må jo bare opplyse om at jeg har litt lavere iq enn snittet :blush: )

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeridir. driver ikke med ferskvann såvidt jeg vet, men vi vet jo at det kommer fredning også i ferskvann, er vel DN som jobber med den forskiften?

Vel, ålen finnes i ferskvann og saltvann, og må vel således forvaltes enhetlig. Siden det også er en art med kommersiell betydning(om enn liten), så er vel fiskeridept like greit som noe annet. Tviler på at DN vil gå mot dem her.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.