Gå til innhold
Fiskersiden

Z hos Lopez- Havfisketips-


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

En ting jeg er litt usikker på her....

Vil du anbefale bruk av flere slike splitnagel-boomer oppover sena eller blir det bare dumt?

Hvordan blir motstanden i så måte? Hvis man bruker f.eks tre slik av moderat lengde på 100 meters dyp vil det funke? Eller resulterer det bare i å fiske opp nabofiskeren i ett sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg er litt usikker på her....

Vil du anbefale bruk av flere slike splitnagel-boomer oppover sena eller blir det bare dumt?

Hvordan blir motstanden i så måte? Hvis man bruker f.eks tre slik av moderat lengde på 100 meters dyp vil det funke? Eller resulterer det bare i å fiske opp nabofiskeren i ett sett?

Alt med måtehold. Jeg bruker nå hovedsakelig 1 stk. Splitnagelboom med svivel nederst med "lang" tirreslep på ca. 30 cm. . Resten oppover bruker jeg tønnesvivel knytet som nevnt oppover i postene.

Det er ikke noe i veien for å bruke bare splittnagelboom med du bør ta hensyn til både lengden på utstikkere og vekten på lodden. Om alle rundt deg bruker samme søkkevekt og eller slipper ned så å si samtidig reduseres kraftig det sosialle med naboens sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Alt med måtehold. Jeg bruker nå hovedsakelig 1 stk. Splitnagelboom med svivel nederst med "lang" tirreslep på ca. 30 cm. . Resten oppover bruker jeg tønnesvivel knytet som nevnt oppover i postene.

Det er ikke noe i veien for å bruke bare splittnagelboom med du bør ta hensyn til både lengden på utstikkere og vekten på lodden. Om alle rundt deg bruker samme søkkevekt og eller slipper ned så å si samtidig reduseres kraftig det sosialle med naboens sett.

Takker :)

Jeg har brukt kirurgboom-svivel varianten på noen turer nå og har vært veldig fornøyd. De holder seg på plass og står like rett ut som da jeg knøt det opp.

Sliter dog med at enkelte av fortommene jeg har hengt på har surret seg svært godt rundt hovedsena ;) Dette forutså jeg vel, men alt må jo prøves. Alt i alt er dette en av de tingene jeg har prøvd som passer meg best. Jeg liker enkelheten og fleksibiliteten, det har sikker ulemper også men disse overskygges for min del av at jeg føler meg godt forberedt på å gjøre raske endringer i hva jeg fisker med.

Da det ikke har vært utsatt for de største belastningene vurderer jeg å gå over fra splittringer til sluklåser da jeg bruker litt lang tid med splittringtanga hver gang jeg skal skifte en fortom.

Med ditt svar i bakhånd fortsetter jeg å bruke dette og prøver meg med spilttnagelboom når jeg skal fiske på en båt med 2 eller kanskje 3 fiskere.

PS: Du nevnte i en annen tråd at du skulle auksjonere bort endel støpeformer, dette har jeg ventet på en stund nå. Når kommer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter dog med at enkelte av fortommene jeg har hengt på har surret seg svært godt rundt hovedsena.Da det ikke har vært utsatt for de største belastningene vurderer jeg å gå over fra splittringer til sluklåser da jeg bruker litt lang tid med splittringtanga hver gang jeg skal skifte en fortom.

PS: Du nevnte i en annen tråd at du skulle auksjonere bort endel støpeformer, dette har jeg ventet på en stund nå. Når kommer det?

Mye av surringen ungår du ved å montere utstikkere slik som avbildet.

IMG_3091.JPG

På denne måten holdes de litt bedre bortifra hovedstammen. For å bytte etter forhold ,kan du også like godt og rask lage Rapalaløkker som du trer i svivelen. Da sparer du både ring og sluklås

IMG_3072.JPGHusk å tre på slange før du lager løkka

Når det gjelder støpeformer, er ikke akkurat det jeg prioriterer i øyeblikket. Jeg misliker også auksjoner, da det er ofte de som har mest råd og ikke de som trenger og ønsker det mest som blir eiere. Disse blir lagt ut til salgs ved en passende annledning.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Etter ønsker fra noen av dere legger jeg frem hvordan jeg trimmer krokene med svivels. Bare å spørre om dere lurer på noesmile.gif

n%C3%B8tt2.jpg

IMG_3517.JPG

Ypperlig til shads , agnfisk og store - flere fileer

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode ideer her.

Har testet ein gang med glidebom, lodd og wobbler med synest at wobbleren hadde for lett og henge seg opp.

Kjent problem det der hos de fleste som prøver seg. Snarest jeg har litt mer rom (tid) legger jeg frem noe mer om konseptet. Har mann problemer med at wobleren surrer seg er det noen ting å se etter

  • Type wobler man velger er ytters viktig. Dypdykkende flytewobler har gitt meg minst tull. Plasseringen som skjea har på disse wobler får det til at disse trekker seg bort i fra boomen.
  • Pass også på hastigheten . Det er ikke alle wobler som tåler høy hastighet, noe du faktisk får til ved å la woblerne synke alt for rask , om vekta du bruker ikke er samstemt med hastigheten wobleren tåler. Prøv å slipe ut sene litt langsommere med flere stopp inni mellom eller bytt til lettere søkke
  • Ikke noe vits å bruke tynn sene. Fra 0,80 og oppover gir sånn passe stivhet. Jeg hadde ikke brukt noe særlig lengre fortom en 1,5 mtr.
  • Sjekk gangen på woblerne før du sliper disse ned til dypet. Skjek hastighet disse tåler 1.

Disse er utvilsom noen av de jeg anbefaler på det sterkeste til formålet :

594602_NYHET_2007.jpg?size=medium594322_NYHET_2006.jpg?size=medium

Rappala X-rapp modeller

Håper det hjelper noesmile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Av pratiske grunner og for å samle flere av mine tips under denne tråden har jeg kopiert og limt ett innleg som jeg kom med i denne tråden. Håper det er greit for redaksjonen .Jeg legger in flere bilder og nye opplegg i dag.

Fortsetter....

..Jeg er opptatt av at dere fisker lengst mulig med redskapen dere handler. Jeg er også glad i denne klodden vi bor i , da vi bare har 1. Vinyl stappfull av myknere, som kastes i naturen er faktisk begynt å bli ett miljøproblem , da vinylen går lett i stykker under bruk og flere tonn kastes årlig i vannet . De færreste tar med seg restene hjem, alt havner i vannet. Jeg er opptatt av at dere kaster så lite som mulig.

Jeg er også selvfølgelig opptatt av at fisken man endelig har greid å lure til å nappe også sitter på kroken frem til den er berget. Metoden - konseptet jeg nå viser frem bruker jeg på mine egne woblermodeller samt selvfølgelig, "Elastoserien" , som noen få av dere har brukt og sett , samt hatt bra erfaring med.

Jeg har motoen av at " En idé eller konsept er O verdt om den ikke deles med andre " Den jeg legger frem er ment slik at dere kan mekke det selv og uten kompliserte verktøy. Mitt eget har jeg laget spesielle beslag til og behandles i disse dager med tanke på produktbeskyttelse. Konseptet kaller jeg " Lopez´s Antibrekk utløser rig". Håper at dere lesere som ser konseptet som "interessant å prøve" , får glede av den.

Jeg prøver å leve av ideene mine, det er min jobb, derfor :

"Til andre kollegaer i bransjen som ser nytte ved å "plukke" denne kommersielt ber jeg som opphavsmann: Det er lov og best for alle å spørrecool.gif og sorry for at ved å bruke konseptet, er det færre kropper som går skjeis ,varer lengre og påvirker salget."

Jeg har faktisk gått mer og mer over til wire når jeg lager korte stikkere og fortomer, især når fisken disse er beregnet til ikke er kroksky eller har skarpe tenner. Jeg har ikke registrert og etter mye praktisk erfaring , at fangstene er blitt redusert av den grunn. Tvert i mot, jeg berger flere fisk.

Viktig å bruke wire av kvalitet , myke og "plastifisert" samt gode krimps og tenger.

  • Begyn med å klippe passe lengde av wire og finn frem gode tønnesvivel som passer til formålet. Tre på krimps og tre deretter en bit med nylon som passer( min måte)IMG_4685.JPG

Legg merke til senestumpene som stikker på begger sider og før krymping.

IMG_4688.JPG

Jeg brenner senestumpene etter at wieren er låst. Dette bidrar til "knekk demping" og sveis av den plastifiserte wieren. Ikke noe i veien for å bruke krympeslange med lim til formålet eller ett par dråper med fleksibelt lim inni hylsa før dere låser.

  • Monter ønskede kroker og tilpasset både fisket og lengden på shaden

IMG_4694.JPG

For bildens skyld har jeg montert 2 forskjellige kroker. 1 treble med dusk, der jeg har klipt den ene mothakkeren ( den skal kun brukes til å holde kroken på plass og ikke rive kroppen ved hugg) og en dobbelt. Her kan man stikke hva som helst i selve øyet og for å holde denne på plass.

IMG_4704.JPG

IMG_4703.JPG

Avklipt mothakker . Det som er igjen stikkes inni kroppen på shaden.Den sitter bra inntil fiske hugger.

IMG_4697.JPG

Min favoritt måte å montere optimal krokplassering og på sidene av kroppen. Det blir minimalt med sår i shadens kropp. Her har jeg brukt myk metalltråd surret ( for bildens skyld) både i selve slange og i stammen på kroken.Stumpene stikkes der dere ønsker i shadens kropp.

IMG_4700.JPG

Når fisken hugger , løsner kroken - krokene fra kroppen og fisken kjøres fritt på wieren, noe som igjen gir mindre brekkeffekt og sparer shaden for skader.

Den fastøpte kroken kan godt klippes. Den stoler jeg aldri på, især når den instøpes med smeltet bly som bidrar til å forandre egenskapene i krokens legeringen.

Håper dere får nytte av konseptet.

Ny og fortsettelse idag :

Nå kommer jeg med en litt mer avansert måte å "ankre" og opptimalisere plasseringen av kroken - krokene på shadens kropp. Bortsett fra det som er nevnt ovenfor , er det bare dette man trenger i tillegg:

Kabelsko-gaffel sko tilpasset wieren ( eller sena) som skal brukes.

Kabelsko-Gaffel.jpg

Tre på krok, gaffelsko med plastdelen mot selve krokøyet og låsehylsa.

IMG_4709.JPG

Knekk gaffelen i ønsked vinkel og dytt hylsa inn mot denne og så hardt det lar seg gjøre og tre inn en nylon bit.

IMG_4712.JPG

Lås hylsa godt og smelt sena.Tipser også om at dere ønsker å ha en "fast grop" som skader shadens kropp minimalt, gjør følgende: Smør på litt vaselin der der skal plassere kroken. Varm opp gaffelen og dytt denne på plass mens den er varm. Vaselinen fører til av vinylen ikke smelter i sammen og en gropp dannes. Her kan dere plassere "ankeret" senere.

IMG_4720.JPG

Nå kan kroken "ankres" på plass der det ønskes. ( bestemt på forhånd av wierens lengde)

IMG_4716.JPG

Når fisken hugger løsner ankeren fra plassen, noe som også bidrar til å gi en "ekstra tilslag" og fisken kjøres fritt på wieren -sena og bort i fra selve shadens kropp. Brekk effekten blir borte da også, samt at shadens kropp spares for skader.

IMG_4718.JPG

Som sagt , passer metoden også utmerket til agnfisk eller til andre type "jiggs" "gummidyr" "jerk" og woblere. Innen kort tid legger jeg inn bilder av konseptet jeg bruker til agnfisk og fileer.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er skikkelig high-tech! Det kan jeg like :)

Har brukt en lignende patent på agnfisk, men da har jeg surret sammen to enkelt-kroker rygg mot rygg. Den ene i str. 10/0, den andre i 6/0. Krympeslange utenpå for å sikre surringen, og krimpet med tykk mono til et flyve-øye. Den minste kroken huker jeg fast i sida på agnfisken, slik at den største kroken peker utover. Har et slikt oppsett på hver side av agnseien. Har også en enkeltkrok rett på flyveøyet (m/splittring), som går inn i munnen og ut gjennom pannebrasken.

Har dog for lite praktisk erfaring til å kunne si om dette oppsettet gir bedre krokingsprosent enn en "stinger treble" festet i sida eller ryggen på seien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er skikkelig high-tech! Det kan jeg like smile.gif

Har brukt en lignende patent på agnfisk, men da har jeg surret sammen to enkelt-kroker rygg mot rygg. Den ene i str. 10/0, den andre i 6/0. Krympeslange utenpå for å sikre surringen, og krimpet med tykk mono til et flyve-øye. Den minste kroken huker jeg fast i sida på agnfisken, slik at den største kroken peker utover. Har et slikt oppsett på hver side av agnseien. Har også en enkeltkrok rett på flyveøyet (m/splittring), som går inn i munnen og ut gjennom pannebrasken.

Har dog for lite praktisk erfaring til å kunne si om dette oppsettet gir bedre krokingsprosent enn en "stinger treble" festet i sida eller ryggen på seien.

Flott at du kom frem til slik også. Jeg har prøvd meg frem med forksjellige krokplasseringer og etter mye praktisk testing og notering av resultat, er ( for meg) side plassering og med enkelt krok ,gir betydelig høyere krokings andel.

Husk at vi er "blitt vant" til rygg og buk plassering av krokene, samt at man tror treble er ett måste. Slik er bare vane sak. Den tradisjonelle plasseringen oppstår hovedsakelig av produksjonstekniske grunner, da delingen i formene når man støper gjør det enklere å plassere beslag til krokene enten i buken eller på ryggen av redskapet.

Hehe, en tier for din kreativitet:D Flott ide, hvordan strs bruker du på krokene? trenger til shads rundt 265-400g.

Det med krok størrelser er en kapittel for seg. Det er størrelsen på shadens krop som bestemmer størrelsen på krokene. De skal ikke være for store eller for små, så vannskelig og så enkelt.

Sats helst på flere små en en stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du kom frem til slik også. Jeg har prøvd meg frem med forksjellige krokplasseringer og etter mye praktisk testing og notering av resultat, er ( for meg) side plassering og med enkelt krok ,gir betydelig høyere krokings andel.

Husk at vi er "blitt vant" til rygg og buk plassering av krokene, samt at man tror treble er ett måste. Slik er bare vane sak. Den tradisjonelle plasseringen oppstår hovedsakelig av produksjonstekniske grunner, da delingen i formene når man støper gjør det enklere å plassere beslag til krokene enten i buken eller på ryggen av redskapet.

Ligger og grubler mye på tackel-forbedring rett før jeg skal sove. Blir mye rare ideer :D Takket være din tilbakemelding vil jeg bruke dette oppsettet mer i sommer, for å få bedre statistikk rundt mitt eget bruksmønster.

En bonus er jo at enkeltkroker i tilsvarende kvalitet er billigere enn treble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Benekter ikke at jeg er blitt hektet på svivelPN siden den gang . Konseptet er en av mine bestselger når det gjelde praktiske og allsidige takler. Siden flere og flere lurer på hvordan man bruker noen av komponentene jeg har konstruert til formålet, deler jeg metoden med dere.

Formålet med selve "Kryssperle" er å gi beskyttelse til knutten, samt og ikke minst å få til en diskré og hydrodynamisk lyspunkt rett ved agnet . Det er opp til dere å bruke perlen eller ikke, men ærlig talt : Konseptet er meget allsidig og...virker. Flere og flere bruker denne til kystmeite også, med vellykked resultat.

id1.jpg

Om man kun ønsker løkke rett ved "Kryssperlen" kan man knyte sena 2 ganger på svivelensøyet som avbildet her. Da oppnår man fastløkke.

IMG_3080.JPG

Flere lurer også på hvordan jeg lager de såkalte "Elasto finner" ved bruk av Elastotube og til bruk på tirrepilkkroker og angkroker. Tar meg tid i kveld og lager oppskriften. Det er ikke så vannskelig...men j...g effektivt.

Oppskrift til "Elastofinner"

IMG_5098.JPG

Til formålet bruker jeg tynnvegged Elastotube . Bruk hels en rillet kniv, den holder tuben på plass under skåring og gir fin taggete snitt. Skjær så skråt og spiss som du får det til.

IMG_5099.JPG

Kapp slangen på tvers og helst ikke for langt ved selve snittet.

IMG_5101.JPG

Brett og tre på den spisse enden på innside. Hold den spisse enden og selve slangen , fukt litt med vann og stram til.

IMG_5103.JPG

Nå er Elastotuben vrengt inn- ut , noe som skaper en slags fleksibelt "skje effekt" som gir mottstand i vannet og "svømmer". Jo spisser den skjæres, jo bedre" liv "skapes. Elasotube er så pass sterk og fleksibelt at ferdig skårede finner kan brukes til det meste for å tiltrekke enne mer fisk til kroken din. Nedenfor avbildet tredd på svivel, montert på krok eller som effektiv, elastisk og hydrodynamisk spinnerblad

montert rett på perle.

IMG_5105.JPG

IMG_5107.JPG

IMG_5097.JPG

IMG_4962.JPG

Her montert som fleksibelt spinnerblad. Legg merke til den taggette efekten i " Elastobladet"

Her er "Elastofinner" avbildet montert på sviveltrimmet krok og på "Xplorer1" tirrepilk til bruk som speedjigg tilpasset nordisk fiske.

IMG_5093.JPG

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting er ikke alltid laget for å brukes slik de er ment til. Etter en kjap tur innom Biltema fant jeg på en god del praktiske tips som jeg også ønsker å dele med dere. Jeg har alltid hatt behov for å lage med en "ordentlig og praktisk " skjærebrett om bord og etter litt hjerne arbeid fant jeg det jeg trengte. På Biltema , selvfølgelig...

Nå skal jeg vise dere hva man kan få til til bruk om bord og med rimelige sykkeldeler

Modifiserte styreholdere, som heldigvis har feste dimensjon som passet rekkverket i båten min.

IMG_5202.JPG

Her har jeg skrud på 6 stk. holdere som passer i hverandre og for å oppnå festebeslag til skjærebrettet.Disse er enkle å tilpasse i mange rettnninger.

IMG_4983.JPG

Legg merke til at jeg har boret hull i endene av holderen. Da blir det enkelt å bruke skruer for å feste brettet.

IMG_5207.JPG

Her er skjærebrettet ferdig montert i rekkverket. Lett å rense , oversiktelig og med mulighet til å bruke som målebrett samtidig. Dybden har jeg lagd beregnet minstemål på torsken som får lov å bli avvlivet om bord ( 55 cm) Lengden beregnet til pigghås minstemål og diagonalen, på kveite. Legg også merke til spottlight kassen som jeg har montert som agnskuff under brettet.

IMG_5190.JPG

Spottlight kasse har nok plass til å ha ett par kjøleelementer. Å holde agne kjølig er meget viktig for en vellyket fiske.

IMG_5182.JPG

Flaskeholderen passer ypperlig på siden av skjærebrettet. Den passer ypperlig til favoritt pilsen eller til kaffekoppen, samt til å henge tørkefille.

IMG_5195.JPG

IMG_4993.JPG

Som fiskende båtfører , trenger jeg en slik en ved styret også. Denne fjernes og settes på enkelt på plass ved bruk av klipps som passe i rekverket. Bredden på brettet er tilpasset drømmeblåkjeft. En blåkjeft som tar helle lengden blir den nye NR.

Spoleholder

Det er ikke alltid man får noen til å holde linespolen om bord og ved behov. Dette har jeg også løst ved å modifisere og kappe en styreholder.

IMG_5163.JPGIMG_5166.JPG

Etter å ha kappet holderen , sitter man igjen med deler man har bruk for senere. Legg merke til at jeg har brukt krympeslange på den lange skruen ,som faktisk er en del av den opprinnelige holderen.

IMG_5170.JPG

Det er stor variasjon i størrelsen på spolene, så det kan være en fordel å få til deler som gjør det enklere. Legg merke til gjengestang til venstre. Med denne er du klar for alle størrelser.Skiver er en fordel å bruke og gjør det enklere å tilpasse "bremsen" når man fyller på line i snella.

IMG_5175.JPG

Montert og klar til å gjøre jobben.

IMG_5156.JPG

Mitt eget og tilpasset mitt og mine kunders behov om bord.

Håper dere får nytte av innlegget. Om "El jefe" er grei med meg tar jeg meg tid til å legge frem oppskriften til en solid og praktisk stangholder til havmeite, samt stativer for å holde stengene på plass om bord.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

smart! Den klipsen du bruker ala Holder som den heter på biltema er genial. Jeg kjøpte en 35mm å en 15mm som jeg monterte i båten etter tykkelsen på stanga, på den måten sitter stanga helt fast under kjøring(hindrer at den slenger rundt og slår løs ringer..) samt at den er lett og ta av å på. Monterte også slike i nauste for og sette stengene langs veggen, de er geniale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

IMG_4993.JPG

Som fiskende båtfører , trenger jeg en slik en ved styret også. Denne fjernes og settes på enkelt på plass ved bruk av klipps som passe i rekverket. Bredden på brettet er tilpasset drømmeblåkjeft. En blåkjeft som tar helle lengden blir den nye NR.

Skal lage noe tilsvarende, og lurer på hvor jeg kan få tak i slikt emne du har laga skjærebrettet av (den hvite plastikken) og de klipsa under der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet i posten er disse holdere ment til sykkel og ble handlet hos Biltema. Med samme holdere har jeg også konstruert meget solide stangholdere ment til havmeite . Utformingen og selve feste i disse er ypperlige til rør og "sklir " ikke . Kommer med bilde av disse når jeg har en ledig stund.

Selve brettet har jeg handlet hos Astrup i Oslo. De skjærer også etter mål for dem som ønsker det. Har forresten også frest til montering av magneter på kanten av selve rensebordet ( innside) og for å holde kniver på plass. Magnetene plukket jeg fra bakside av en rustfri knivholder, også handlet hos Biltema.

EDIT: Ja, klipsene du nevner er også handlet hos Biltema

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye ga du for brettet?

Husker ikke , men var ikke så ille. Jeg handler flere ting derfra som bedrift. Vet ikke hvordan det er for private...Det er bare å ta kontakt med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" En idé eller konsept er null verdt om den ikke deles " Setter alltid pris på og liker å formidle konsepter som andre fiskere også kan ha glede av . Som tidligere skrivent i fiskeblader , var dette en måte å formidle tanker og ideer, nå er det greiere ved å bruke slike kanaler som FS sidene, da jeg hverken har deadline press eller sensur, til tross og ikke minst at jeg ikke - ber om å få økonomisk utbytte ved å dele praktisk erfaring og tips. Det er mit valg ,det gir meg genuin glede å dele med dere !! At skriventer i andre sportsfiske mediaer lar seg inspirere og ser på konsepter som legges frem her og at på til blir forbedret videreutviklet av FS lesere, også som interessante å formidle til massene som ikke har tilgang til nettet, er bare flott !!( bare synd at i dagens tidspress og som "kollegaer" i bransjen , glemmes det å spørre)

Art.jaktogfiske-%20Audun.jpgklipp fra kjent forbundsblad( signert av en som får utbytte ved å formidle hva andre finner på)

Flott at svivelPN får mer og mer innpass hos de som driver til havmeite. Hos meg er det kommet for å bli og videreutvikles....Avbilded kan dere også se at det går an å bruke den ene delen av svivelen til montering av mindre kroker om ønskelig å for å fange mindre arter. Det blir ikke noe kluss om man er nøye med utstikkerens lengde og sene dimensjon.

IMG_5785.JPG

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

AGNHOLDER

Vel , jeg har nevnt i andre poster at jeg ønsker å formidle ett konsept som jeg bennytter mer og mer til havmeite , til å holde store filler på plass og uten at den sklir ned mot krokgapet. Det er opp til dere å bruke, men etter en stund praktisk bruk , er slik feste blitt mer og mer standard om bord.

Til formålet bruker jeg åpne dobbelkroker , dog er formålet til disse krokene å holde agnet på plass , ikke noe annet, og det lønner seg å bruke så lite og diskré krok som mulig.

IMG_5774.JPG

Bruk av tønnesvivel påmontert i meitekroker er også standard hos meg om bord. Betydelig flere fisker reddes helle veien opp til båten, samt at taklene varer betydelig lengre etter at jeg startet med slik. Legg merke til den åpne dobbelkrok, som bør ha en størrelse som tillater at den kan tres på selve svivelen.

IMG_5771.JPG

Montert å klar til å gjøre jobben som filéholder. Feste av fileen forenkles ved at man la en liten flipp ledig når man trer på hovedkroken.

IMG_5649.JPG

Er man glad i kroker som er umulig å trimme- påmontere svivels, kan man også få det til ved å bruke løkke og slange til formålet

IMG_5777.JPG

IMG_5778.JPG

IMG_5781.JPG

Her fested på sidene av små sei.

IMG_5561.JPG

Håper dere får bruk for noen av disse tipsene.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ved en ledig stund, kommer jeg også med ennå flere tips, bland annet hva man kan gjøre med avbildet del (Biltema), samt videreutvikling av svivelPN som en spennende og givende PNglidetakkel konsept .

IMG_5764.JPG

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.