Gå til innhold
Fiskersiden

Z hos Lopez- Havfisketips-


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

  • 5 months later...

Som nybegynner syntes jeg deter utrolig interessant å lese disse postene dine Martin. finner utrolig mange praktiske løsninger på utstyr en kan produsere selv til egen testing. Setter utrolig pris på de gode forklaringene og bildene du legger ut til oss her på forumet. skal bli morro å prøve ut dette i sommer når jeg skal satse "hardt" på hav fiske.

Må nok ta turen til Biltema og jervare handelen samt Grønberg sport i kristiansand for å handle utstyr til "egen produksjon".

Takker..

Du kjenner vel ikke tilfeldigvis om noen gode plasser utenfor kristiansand/søgne for lange/brosme og andre "store" mat fisker? Er ikke så veldig på arts sanking(ennå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom en ny butikk i Kristiansand i dag. partivarespesialisten nr1 kaller de seg. så igjennom vinduet at det stod en del fiske stenger der da måtte jeg jo selfølgelig inn å se hvaslags butikk dette var.da jeg kom inn ble jeg overasket for det første jeg så var noen voblere som hang på veggen med en noe kjent logo på. :thumbsup: der stod det LOPEZ DESIGN. Den ene het sandsil og den andre var coaster. levert av sølvkroken. er dette noe vår kjære Martin Lopez har hatt fingrene i?skal prøve å finne ut hvordan jeg legger ut bilder å vise dere. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre det fortsatt er liv i deg. Ser frem til oppdatering.

Ja da :hot: Det er så vidt liv i meg ,ja . Regner med å ha mer tid til å dele nye lurerier etter hvert . Tipser om at om dere kommer bort i billige hårruller ( slik som gamlemor brukte) : Løp og kjøp B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da :D Det er så vidt liv i meg ,ja . Regner med å ha mer tid til å dele nye lurerier etter hvert . Tipser om at om dere kommer bort i billige hårruller ( slik som gamlemor brukte) : Løp og kjøp B)

Huff da. Har du begynt å fiske med krøllspenner på hodet nå? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det stemmer Espen, dog oppdatert og litt oppgradert. Skal dele den allikevel - gode gamle triks er fortsatt gode , det er tross alt mange nye havfiskerekruter :mellow: Jobber litt med saken nå (selvpålagt plikt) og mye av det jeg legger frem er "mye rør og borre" , bokstavelig talt ....men spennende. Potbelly har allerede fått en hint :)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snart påske og mange går på skitur (savner forresten lange skiturer) Mange av dere opplever også at skistavene kan gå i stykke. Ta vare på disse , især om det er av aluminium!!

Tar meg nå tid til å dele ennå flere tips&mekkeselv triks og om dere er glad i slik og atpå til havfiske meite, eller meite med agnfisk : Følg med i denne tråden, det er ikke mye man trenger for å få det til, men det er mye "rør & borre"

IMG_0667.JPG

Editt : Med ønsker om at mine "kollegaer" i bransjen respekter verkene jeg legger frem . Det er min jobb og jeg prøver tross alt å leve(overleve) av disse.Disse er ment til eget bruk og ikke kommersiell benyttelse (kan hende det er en utopisk ønske, men jeg får ta sjansen)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser spennende ut Martin :thumbsup:

Håper det er til hjelp for noen av dere, om ikke, i hvertfall litt lektyr. Jeg er som en gammel snekke som kan ta tid å få i gang, men nå legger jeg siste finpus med hvordan jeg ønsker å formulere så rett som mulig.

En ting lover jeg dere i hvertfall : Det er ikke bare søkke man kan lage av bly og rør.....

IMG_6279.JPG

Må ha meg litt fôr 1. og kommer med litt mer i løpet av kvelden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikker jeg orker å legge alt ut i kveld, men skal gjøre mitt beste. Som nevnt i posten ovenfor , så er ikke det noe nytt å fylle opp rør med bly. Den er god.. Det er allikevel mest "vannlig" at de fleste som gjør slik bruker av ett eller annet grun rustfrirør . Jeg er opptatt av gjenbruk og etter nærmere tanke legger jeg merke til at vi egentlig omringer oss av aluminiumsrør. Til kosteskaft, hovskaft (som ikke holder)gamle tv antener og skistaver, blandt mye mye mer. Det er faktisk mye man kan få ut av disse (og litt borrelås)bly , svivels og en rimelig rørkutter..

IMG_0654.JPG

I denne omgangen har jeg brukt en brukket barneskistav til formålet : Å lage det jeg kaller for en " PN Deep Sea Pipe" eller på godt norsk : En tung rør til å fiske dypt med flere kroker :thumbsup: Jeg begynner med å kappe røret til ønsked lengde ( 10 cm Ø 15mm. gir ca 200 gr. vekt)

IMG_0635.JPG

Deretter slisser jeg spor store nok til å dytte inn svivels i ønsked størrelse ( baufil kan dog brukes) Egentlig så holder det med 1 spor. I dette tilfelle har jeg valgt 2 stk.

IMG_0637.JPG

IMG_0638.JPG

Dytt inn svivelen og tett rund om sporet. Mye kan brukes leire eller silikon går fint. Legg også merke til at jeg har boret hull på tversfremme i røret. Her dytter jeg messingstift som nagel for å sikre svivelen mot selve støpen.

IMG_0650.JPG

Sett røret på noe plant (gummi under røret er fint) Derfor er det greit å kappe røret med rørkutter. Fyll opp røret med bly ( ikke bry dere om beslaget jeg har montert her (kommer senere)

IMG_0665.JPG

Nå er den egentlig klar til bruk , men jollete som jeg er bruker jeg også krympstrømpe i begge ender. Slik er med på å dempe slag mot bunnen. men, men....

IMG_6249.JPG

.....den er ikke klar uten borrelås !!! Her er opplegget avbildet som "lodd til glide takkel" der den fungerer tipp-topp som og uten bruk av noen form for bom.Formålet med borrelåsen er så enkelt som :

IMG_6253.JPG

Å ha mulighet til å tilby fisken litt "tapas" (småretter) ved å gni enten reker, makrell eller hva så man måtte ønske på selve borrelåsen. Borrelåsen gjør jobben sin med å holde det du gnir på.

I samme slengen kan dere se at borrelåsen kan brukes på så å si alle tradisjonelle pilker,sluker ( og wobler) om man ønsker å spre litt lukt eller agn partikler.

IMG_6275.JPG

Den endelig " PN Deep Sea Pipe" og som dere ser , skader det aldri med litt selvlysende dings . Det hadde egentlig holdt med kun den ene svivels nederst, men jeg ønsked å bruke røret til glide takkel også

Håper dere får noe ut av dette :) Kommer med flere ting etter hvert , bla. spennende og givende "rustfri" pilker formet med rør, agnballast til meite med helfisk ,woblerballast osv. og selvfølgelig hårrullen....

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig sak! Kreativ måte å gjenbruke gamle skistaver på :)

Man kan jo også tre en vanlig havfiskebom ned i røret (øverst) før man fyller på med bly. Da kan man bruke lengre slep. Man kan også bruke den til bottombouncing (f.eks til kveita). Vil man ha større avstand til bunnen, trer man bare inn en rustfri sveisetråd/pianotråd i bunnen av røret før man heller på bly.

Har du forresten sett (evt testet eller hørt noe om) denne: http://www.oag.no/productdetails.php?product=123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig sak! Kreativ måte å gjenbruke gamle skistaver på :)

Man kan jo også tre en vanlig havfiskebom ned i røret (øverst) før man fyller på med bly. Da kan man bruke lengre slep. Man kan også bruke den til bottombouncing (f.eks til kveita). Vil man ha større avstand til bunnen, trer man bare inn en rustfri sveisetråd/pianotråd i bunnen av røret før man heller på bly.

Har du forresten sett (evt testet eller hørt noe om) denne: http://www.oag.no/pr...php?product=123

Det er bare å la kreativiteten jobbe- Man finner sikker mange måter å kombinere dette på. Egentlig og med tanke på at søkke faktisk er blitt dyrt (å produsere også grunnet strøm priser) er det fort gjørt å bygge seg opp en lager på denne måten. Er man litt kreativ kan man også lage til kystmeite med ankertråder osv.

Produkter du viser til kjenner jeg ikke. Jeg er så pass heldig at jeg fremstiller slik selv hos meg :blush:

:) Smarte løsninger!! Det er enkelt, og kreativt. trikset er å klare å finne på alt dette. Jeg blir imponert.

Det som er viktig for meg er at flere har bruk for slike løsnniger. Det å finne på slik er...jobben min, men takker :rolleyes: Om det virker ?? Rapport kommer om ikke så lenge i denne tråden

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått og tenkt på å lage diverse blyrør til sommeren..da jeg skal jobbe på båt i nordsjøen og har det meste av hjelpemidler tilgjengelig så dette var til hjelp med å sette hjerne i sving enda mer :)

Men ellers en liten praktisk erfaring med dine lysslanger:

Var uheldig og knakk hanken av smokken til minsta. Tok da litt solid strikk og tredde i en selvlysende slange, knytte den der hanken skulle være og hengte den i vinduskarmen før sengetid..slik at den fikk ladet seg skikkelig opp..

Natta kommer og første sjekk viser at den lyser fint og men ikke så sterkt at den er til sjeanse for minsta som såver.

Når hun mister smokken og griner er det enkelt for en trøtt mamma/pappa å finne den der den ligger og lyser.:

Og det hjelper på at hun viser den til besøkende og skal forklare at det er pappa som har laget den :)

legger ved et bilde:

2011-04-19%2016.18.15.jpg

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått og tenkt på å lage diverse blyrør til sommeren..da jeg skal jobbe på båt i nordsjøen og har det meste av hjelpemidler tilgjengelig så dette var til hjelp med å sette hjerne i sving enda mer :thumbsup:

Men ellers en liten praktisk erfaring med dine lysslanger:

Når hun mister smokken og griner er det enkelt for en trøtt mamma/pappa å finne den der den ligger og lyser.:

2011-04-19%2016.18.15.jpg

Tusen takk :o

:D Alltid hyggelig med barnehistorier og fornøyde unger ( vi som er foreldre vet hva det betyr...man vet ikke hvor glad man kan bli i ett vesen før man har fått barn) Vel, jeg bruker disse til og med som brilleholder der jeg trer på slangen i enden. Praktisk og ..lyser når det er mørk og lett å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. venter spent på oppskriften for stengholderen :)

Nå er konseptet også testet med hel i praksis, og har behov for flere ombord. Da skal jeg ta bilder som viser fremstillingen, dog krever det verktøy og om man har tilgang til det oså sveising, dog kan jeg mekke det " solo para usted " uten . Hitt til nå har ikke jeg kjøpt noen jeg kan stole på med tanke på vridning i selve rekkverket. Disse sitter bomfast , er allsidige og holder.

IMG_6415.JPG

Avbildet montert i "svingen". Stikkord denne gangen er : Skraphandelen ,Tess og Biltema :) Selvkost : ca. kr. 150 :thumbsup:

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut. har tilgang på det meste av utstyr bla sveis,fres og dreiebenk og mengder av alu, jobber på mekanisk avd på Hydro Karmøy.

Venter på mer detaljerte bilder ;)

Hadde jeg kunnet det du sikker kan der du jobber...da hadde ikke jeg hatt tid til å jobbe. Har betydelig mer komplekse konsepter opp i "hardisken" som jeg hadde mekka med... :) ( hadde til og med jobba gratis slik jeg gjør selv der jeg jobberi dag )

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av oss har startet sesongen allerede og er klare for nye tips som kan føre til økede fangster. For dere mange som har handlet Elastotube har jeg noen gode "Ting & tang " triks bla. spennende dansende "gummimark" , "havfluer", lokkekroker, "spinner, "sluker,jerk og jigs " som jeg med glede deler. Det finn alltid en grunn og "fremtanke" med dimensjonene og kvaliteten jeg lanserer .

Det er bare å følge med her :)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.