Gå til innhold
Fiskersiden

Tykkleppet multe.... Nrek flue/allround


Remy
 Share

Recommended Posts

86220_s.jpg

11 år hadde gått siden jeg først stiftet bekjentskap med tykkleppetmulte. Og med fisken på 1.9 friskt i minne har jeg de siste to sesongene jaktet multe oftere og mer seriøst enn noen gang tidligere. I fjor gikk det bort ca 14 dager av den beste sommeren vi hadde til ingen nytte. Jeg kroket, jeg mistet. Men jeg har lært, sakte men sikkert har jeg dannet min egen erfaring uten å lytte til andre, men først i år begynte jeg å søke ekspertise utenfor landets grenser. Dette var verdifult, å knytte opp danske metoder, observasjoner og erfaringer med mine her i Norge. Ikke alt er som i Danmark desverre. Men alikevel, men med tanke på at jeg kjørte totalt 420mil etter fisken i fjor, ville jeg forberede meg mer. Faktisk kunne jeg kjørt opp og ned til spania og fisket!! Fisken jeg fikk for elleve år siden var en flakstilfelle uten like. Plutselig var de der, rett utenfor Oslo. OG den tok!! Men jeg er jo ikke kar om å finne bildene som ligger i en fotoknudsen eller kodak embalasje ett sted. Men det går jo ann å få en ny en?

86221_s.jpg

I år har jeg ikke kjørt så mye da jeg fant 11 plasser ifjor med multe, men denne plassen jeg fisket nå er ny for året. Det er laaaaangt å gå, det er kronglete, flere ganger har jeg falt og slått meg. ALikevel, denne plassen er alle andre plasser overlegne jamført med mine egne erfaringer. Det er INGEN sak å finne de. Dette er den lette delen. Det som er vanskelig er å finne en plass der de faktisk spiser og ikke står rolig. Langs hele Bamle/Telemarkskysten finns det mange flotte multeplasser MED multe så det er ingen grunn til å ikke tro man finner de. Det sies at 1 av 10 fisk lander man, at det er 90% sanssynelighet for å skremme de, det er 90% sjanse for at de ikke tar fluen selv om det ser ut til at de gjør det. Og noen ganger er det mer frustrerende enn andre da de vitterlig sluker i seg brød uten å offre en tanke, men hva enn som har krok i seg vegrer de å røre, om enn å dytte til. Så multe er kort oppsummert ett fiske som tar tid. Karpefiskere snakker om at karpen er smart og vrien, ørretfiskere snakker om ørreten, laksefiskere om laksen, vel, dette er vel alle fiskers overmann. Totalt uforutsigbare, totalt umulige. Men en ting er sikkert. DE kommer på floa.

86224_s.jpg

Etter dager og netter de siste ukene smilte endelig fru fortuna til meg. Jeg sa det på tlf minuttene før "9 fisk er kroket, ingen på land. Det betyr bare en ting, neste fisk sitter, og sitter så godt at den blir med inn" Så sant som det er sagt. Multene kom, 2 stk, slukte i seg brød. Det er bare en helt rå følelse å se disse tykke leppene over vannskorpen der de frotser i brød. Dette har jeg opplevd før. Flere ganger i år faktisk. Og jeg begynte å bli lei av å gi tilslag, kjenne ristet, og fluen som kommer flyvende. Men denne gangen når jeg la ut brødfluen og den landet, tok det kort tid før fisken sugde den i seg. Tillslag: risting, sitter den tenkte jeg og ikke før tenkt så gikk fisken i lufta og avgårde på halen før den dykket ned i vannet og dro avgårde i ett hinsidens utras!! 20 min senere landet jeg fisken og hektisk ble det. Få opp kamera, vekt, målebånd, og samtidig holde fisken i live i 30 varme. Men til min forfjamsing hadde fisken selskap i vannet. Rundt keepnettet stod det 5 - 6 andre multer og når jeg tok den på land gikk de i sirkel ute i vannet rett ved land. Og når seansen på land var over svømte denne vakre sterke skapningen ut, og de andre føyet seg i rekken med den og satte kurs mot dypere vann. Etter dette fisket jeg ikke så mye mer. Jeg var ferdig. 48 timer i strekk, fisket flo natt, dag, sol og hete. Til slutt måtte jeg kaste opp. Solstikk. Men hva gjorde det. Det tok tid å summe seg, men det var godt. Nå kan jeg jakte mye mer avslappet i morgen. Og for mitt tilfelle, dette overgår alt av fiske jeg har opplevd i Norge, og det er ikke lite. Ingen fisk har gitt en så eksplosiv kamp, ingen fisk har vært vanskeligere å få. Multen føyer seg glatt inn i rekken som kongen over alle fisker i Norge, ihvertfall på sommeren da.

86222_s.jpg

86223_s.jpg

Fisken veide 4820 og hadde en lengde på 72.5cm!!! Fisken tok en brødimitasjon bundet på en str 2krok, semi sirkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Imponerende, grattis! Hvordan binder man en brødimitasjon?

TAKKER!!!! Mest betydningsfulle fisken noen sinne!!!! Tror INGEN fatter hvor stort dette er for meg, eller hvor etterlengtet dette var. Hadde dere bare skjønt tid og satsning som ligger bak hadde dere kanskje trodd jeg var splitter pine gal... dama tror det

Ola, du binder de på maaaange måter. Jeg har noen i madrass materiale, foam, foam med marabou, og nå ett hemmelig materiale som skal testes ut i morgen som kom i posten i dag, thanks DJP.

Fett! Rapporten var også svært bra, for ikke å glemme den syke fisken da. Jeg regner nesten med at fisken satt kroket i overleppen?

Du har vel ikke bilder av fiskene som siger rundt utenfor land vel?

Ja, er vesentlig å kroke den i overleppen, men selv om du gjør det, er det ikke sikkert. Man må gi goe tilslag for at det skal sitte i brusken...

Jo, har både bilder og film, men de kommer ev senere. FIlm at utsettingen ligger på http://www.youfish.no

SYKE S.....!

Grattis Remy!

Syke S....! var det jeg tenkte, tenker og kommer til å tenke en stund, så spot on Aasmund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest betydningsfulle fisken noen sinne!!!! Tror INGEN fatter hvor stort dette er for meg, eller hvor etterlengtet dette var. Hadde dere bare skjønt tid og satsning som ligger bak hadde dere kanskje trodd jeg var splitter pine gal... dama tror det

Dama har rett. Du er nok gal. Men kva gjer vel det, når det gir slike resultat!? :lol:

GRATULERER!!

:lol:

Om eg hadde slete og kava resultatlaust like lenge etter kva som helst fisk, hadde eg nok vorte innlagt etterkvart sjølv. :D

GALSKAPEN LENGE LEVE! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var så utrolig velfortjent, etter alt arbeidet du har lagt ned for å lure denne arten. Jeg sjønner att det smaker ekstra godt, når man etter masse slit endelig lykkes. Den ser veldig sterk ut :lol:

Gratulerer så utrolig mye, med den flotteste fisken jeg har sett noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.