Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er dette?


Recommended Posts

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rpøver å bli klok på hva slags fisk dette kan være, men siden ryggfinnen ikke er med på noen av bildene gjør det saken bare værre. Vel her er hva jeg har prøvd å få UT av bildene (er ingen racer)

87516_s.jpg

87517_s.jpg

Typer av tuna:

Her er en Tunny, ofte funnet rundt middelhavet i Europa, snitt størrelse 4kg

.%5CProducts%5CLittle%20Tunny%205.jpg

He er en bigeye tuna, tatt ofte utenfor kysten av storbritania. Noe lik yellowfin, men tykkere og mangler store finnene:

BigeyeTuna-DMH.jpg

Her er en liten bluefin:

jerry_bluefin.jpg

Her er en albacore, legg merke til de ekstremt lange bryst finnene:

Albacore.png

Og hvis man ser på bildene er det ingen ryggfinne før langt bak på ryggen, kan det være albacore det er snakk om??

Se på halefinnene også

TunaTracey4.jpg

87516_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en albacore, legg merke til de ekstremt lange bryst finnene:

Albacore.png

Ser at denne i tillegg har veldig markant skille mellom mørk rygg og lyse sider, noko som eg tykkjer kjem fram på begge bilda av unknownfish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan oppdatere litt når det gjelder observasjoner av desse fiskene, har snakka med Remy, men det kan jo være andre som er intressert.

Første dagen eg og Vilhelm fiska på den største, var den etter havabborfluene mine flere ganger, var også etter sluken til Vilhelm gjentatte ganger, og mens eg sto oppe på den høyden bildene er tatt fra tok den faktisk sluken, men fortsatte rett fremover, slik at Vilhelm faktisk sveiva sluken nesten ut av munnen på fisken før han kjente noe, og gjorde tilslag.

Fisken gikk til slutt ut av vika den patruljerte, og eg måtte hjemmover for å sove (jobba nattevakt) Vilhelm og Jan fant en noe mindre fisk som patruljerte en annen vik, og hadde den etter flere ganger.

Neste dag reiste eg inn for å prøve direkte etter jobb om morgenen, såg ikke noe til den største fisken, men hadde den noe mindre etter to ganger på flua, men da eg prøvde med sluk virka det som den ble skremt, og eg såg ikke mer til den.

På mandagen da eg var ferdig med nattevakt reiste eg innover for å se om det var mulig å finne fiskene, kjørte langs både denne fjorden, og fjorden utenfor, stoppa ofte, og brukte kikkerten, fikk til slutt øye på en fiske som stripet avgårde på samme måte, og mens eg lette etter en mulighet til å komme ned til sjøen i område fikk eg øye på to stykker som stripet avgårde side ved side, omtrent akkurat samme sted (den første må på dette tidspunktet hatt to-tre hundre meter forsprang).

Fant en vei ned til sjøen, men såg ikke noe mer til fiskene der, fikk derimot øye på det voldsomste jaget av en fisk i overflata eg noengang har sett, 1 til 2 kilometer avgårde i den retningen fiskene hadde da eg såg de.

Hadde med meg potongbåten på tirsdagen for å prøve, men såg ikke noe til fiskene før det blåste opp.

Har hatt noen turer til innover for å prøve å spotte fiskene, men været har gjort dette vanskelig, klarte imidlertid å finne en av de i samme området onsdag i forrige uke.

Har snakket med lokale i fjorden der vi først kom over fiskene, og de hadde vistnok holdt til i den fjordarmen i nesten en uke, vandra hele fjorden til endes flere ganger, for så å patruljere litt i vikene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de patruljerte inni vikene var det nok matsøk, virka ihvertfall som om den eg fiska på aleine gikk etter sildeyngel, som det var ein del av på den tiden, tror nok det er matsøk ute i fjorden også, men utifra det eine ordentlige overflatejaget eg såg der, virka det vel som om det var makrell de gikk etter der.

Dette at det virker som om de går i noenlunde samme patruljeruter gjør jo at eg har et ørlite håp om å finne de igjen inni fjorden, men håpet blir vel mindre for hver dag som går, de beveger seg jo med temmelig bra fart selv når de bare "cruiser" rundt på matsøk, dersom de bestemmer seg for å forflytte seg, kan de være ganske langt vekk før det blir noen ny sjangs å fiske etter de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

lite sannsynlig for de fleste lokale er vel makrell en ufisk eller generel fisk med mørkt kjøtt..

grunnen er vel at de er forsvunnet er vel at de kun har vært på streif og at de jaktet sild eller et eller annet..

det som er spennende er om det også kan forekomme andre steder langs vår kyst og om de kommer tilbake neste år!

Er det noen som har støtt på uvanlige makrell arter i Trønderlagsområdet foresten? Jeg vet at det er observert Makrelstørje for lenge siden i Agdenes i innløpet til Trondheimsfjorden.. Kansje er mildere hav rundt norskekysten med på å få tilbake tunfisk osv.. det ble jo drevet aktivt fiske før i tida på vestlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det var ingen som fikk fangst på noen av dem da? noen som har snakka med lokalbefolkninga der da og hørt om de visste noe?

Ta en titt i denne tråden. Det er ikke utenkelig at det er de samme fiskene.

Edit: og Rage: Oppfør deg, ellers blir det ikke kake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.