Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor skaffe brisling


 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av herman

Snakka med en kar på vestlandet. Der hadde de kjempe suksess med brisling til sjøørreten. Er det noen som vet hvor man fanger eventuelt kan skaffe fersk brisling. Har utrolig lyst til å prøve det.

Jeg har en boks med røde maggott som jeg ikke får brukt opp. Er det noen som har prøvd SØ med maggot. Burde ikke være helt umulig eller?[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 16 years later...

Har lyst til å prøve å dorge med brisling og agnskaller etter sjøørret igjen, mange år siden jeg har hatt agnfisk. Noen som vet hvor man kan få tak i mindre (8-13cm eller noe slikt) brisling i Osloområdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Den 4.4.2021 at 13.15, abbor skrev:

Har lyst til å prøve å dorge med brisling og agnskaller etter sjøørret igjen, mange år siden jeg har hatt agnfisk. Noen som vet hvor man kan få tak i mindre (8-13cm eller noe slikt) brisling i Osloområdet?

Fant du noen med brisling? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rekken av oppdateringer som ikke løste spørsmålet...

Jaktia på Jessheim hadde verken brisling eller krøkle. Men de hadde maggot, noe som ledet til en meiteøkt på Bogstadvannet i håp om laue. Det endte med sørv og mort, som ble en nødløsning. Hvis noen lurer på om man får makrell på sørv og mort, så kan jeg bekrefte det basert på dorgeturen kvelden etter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, erik skrev:

I rekken av oppdateringer som ikke løste spørsmålet...

Jaktia på Jessheim hadde verken brisling eller krøkle. Men de hadde maggot, noe som ledet til en meiteøkt på Bogstadvannet i håp om laue. Det endte med sørv og mort, som ble en nødløsning. Hvis noen lurer på om man får makrell på sørv og mort, så kan jeg bekrefte det basert på dorgeturen kvelden etter....

Ho ho! Du har altså dorget i fjorden, med sørv og mort fisket i Bogstad, og fått makrell? Det hendelsesforløpet tror jeg du er rimelig alene om i verdenshistorien ….

I gamle dager fikk vi mye laue utenfor Bogstad gård. Men nå snakker vi ca 30 år tilbake i tid.  Laue fisket jeg stort sett med deig av mel og vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var for så vidt klar over at bestanden av laue i Bogstad hadde fått en knekk, det er sikkert 10 år siden. Men siden E18 stod bom i den retningen jeg egentlig ville, ble valget som det ble. :D Nå blir det snart en tur til Vansjø igjen, og da skal jeg legge meg opp et lager med "riktig" art i fryseren.

At det ville fungere var jeg ikke i tvil om et sekund, utover at mort/ sørv har en form på skallen som ikke passer helt i agnskallene mine. Jeg har fått en hel del SØ på laue tidligere. Jeg var heller ikke i tvil om at man går lei av å plukke av makrell for hver 50 meter man dorger og hvor hver andre makrell ødelegger agnfisken. Det gikk 10-12 mort/ sørv på rappen der en periode, så dorging med agnfisk i indre fjord legges nok på hylla til det verste makrell-kjøret har lagt seg på senhøsten

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.