Gå til innhold
Fiskersiden

Vadebukse


Millionas
 Share

Recommended Posts

Hei

Har "alltid" hatt lyst på vadebukse, men har ikke begynt med fluepisking og ser da ikke helt nødvendigheten med det. Men tenkte å prøve fluepisking og da er vel vadebukse et "must".

Ser at det finnes forskjellige utstyr som i alt.

Men det jeg lurer på er om det ikke kommer vann inn ned med beina. Der du fester boksa på skona. Eller er der en eller annen lur finess som gjør at det blir vanntett? Eller må en rekne med å bli blaut på beina?

Ser at det finnes bokser som er støpt ihop med støvler, denne er grei da det ikke kommer inn vann. Men ser fordelen med å ha 2 delt.

Husk! Det finnes ikke domme spm, bare domme svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en dedikert fisker (en som fisker mye) vil en vadebukse, utvilsomt være en fordel - ikke bare ved fluefiske. Man kommer seg over grunna ved slukfiske, kommer seg over til andre siden av bekken, og man har på seg "verdens beste regnbukse" som føles som en lett, vanlig bukse. Typen vadere du har kikket på, har en varm neoprensokk (vanntett) festet i buksen - så det eneste som blir vått, er skoene - hvilket de er laget for å tåle. Disse har også en "anti-skli" såle, som gjør at du får "godt" fotfeste på glatt bunn.

Typen med fast støvel er neoprenvadere. Disse har (kanskje) en fordel ved at de er varmere i iskaldt vann og at de ofte er en del billigere. På den annen side tar de mye mer plass, er MYE tyngre og er mye mer keitete og bevege seg i...

Har du råd - og ser for at du vil fiske mye i fremtiden: SKAFF DEG VADERE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke som en strømpebukse, det er kun neopren til føttene. mer som en litt stiv regnbukse med påmonterte sokker. Man kan bruke hva som helst av fotbekledning- er ganske vanlig med joggesko i marka om sommeren vet jeg. Man må bruke sko med et par størrelser større pga. neoprensokkene og eventuell tykk ull om vinteren :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Tja, det kommer an på kvaliteten på membranen..

Selv i Gore-Tex vil man bli fuktig når man går et stykke i sommertemperatur, men når man setter seg ned vil membranen frakte mesteparten av denne fuktigheten ut etter kort tid.

Har hatt en billigbukse der jeg ble våt av å stå i ro i 12c en påske, dvs null pusteevne. Nå har jeg ei "tynn" goretex bukse fra Cloudveil og den puster som bare rakkern :blush: Derimot så er den allerede lekk i sømmene etter 1 sesong.. Det fikser vi med å aquaseal'e alle sømmene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Må bare fortelle et par historier i den forbindelse..........

Var på fisketur, og vadere og vadesko stod utenfor. Hytteeieren kom inn og informerte oss om at det begynte å regne, så vi burde nok ta inn skoene våre. Vi forklarte om vadesko og vadere - men helt trygg var han nok ikke på vår forklaring - de var tatt inn morgenen etter.

Ved to anledninger har jeg vasset opp på stranda i det et eldre ektepar kommer forbi. Samtalene har vært omtrent identiske.

"Blir du ikke våt?"

"Nei, det er vadere"

"Jo, jo , men der nede ved leggen? Der kan det vel ikke være tett?"

(Forklare, forklare)

"Åh, ja.....Men du skulle hatt slike vadere som går helt ned - så hadde du sluppet å bli våt"

Og dermed var uttrykket "vadere som går helt ned" skapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har knapt tatt i ei fluestang....det ligger ei innerst i boden, under noen andre greier...men dog...

Bruker altid vadebukser når jeg fisker i ferskvann. Man kommer til utenfor busker, og hender relativt ofte at jeg f.eks står utenfor ei buske med greiner over vannet og skipper dingeldangel med krok under og henter fram en ørret f.eks.

Man kommer rett og slett lettere til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjpte nettopp denne Jakka på impuls kjøp og det samme med et par vadersko til en latterlig sum av 100.- på qxl (nye)

Så nu trenger jeg ei bukse til en menneskelig pris.

har lest litt fram og tilbake og vet ikke ka jeg skal kjøpe.

Det virker som om at det meste går i stykker eller byner å lekker.

disse er jo billig men er de bra?

http://www.komplettfritid.no/product.php?mpg=1656994197&spg=1758205275&ps=17580

http://www.komplettfritid.no/product.php?mpg=1656994197&spg=1758205275&ps=21623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guideline er jo et kurant merke, men jeg kjenner ikke til kvaliteten på vadebuksene. Kjenner heller ikke til Vision. Men kvalitet og pris henger som regel sammen og mitt inntrykk er at dette gjelder i stor grad for vadebukser. Det lønner seg som regel å kjøpe ei kvalitetsbukse som varer i 5 år framfor ei billigbukse som lekker på første turen. Og når det gjelder kvalitet så er SIMMS merket å satse på. Litt dyrere, men gjennomført kvalitet og slitestyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare fortelle et par historier i den forbindelse..........

Var på fisketur, og vadere og vadesko stod utenfor. Hytteeieren kom inn og informerte oss om at det begynte å regne, så vi burde nok ta inn skoene våre. Vi forklarte om vadesko og vadere - men helt trygg var han nok ikke på vår forklaring - de var tatt inn morgenen etter.

Ved to anledninger har jeg vasset opp på stranda i det et eldre ektepar kommer forbi. Samtalene har vært omtrent identiske.

"Blir du ikke våt?"

"Nei, det er vadere"

"Jo, jo , men der nede ved leggen? Der kan det vel ikke være tett?"

(Forklare, forklare)

"Åh, ja.....Men du skulle hatt slike vadere som går helt ned - så hadde du sluppet å bli våt"

Og dermed var uttrykket "vadere som går helt ned" skapt.

Etter en tur i bølgene på Åkrasanden for noen år siden var det vel "noen" som skulle hatt vadere som gikk helt opp kan jeg vaaaagt erindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.