Gå til innhold
Fiskersiden

100 meters sonen


Recommended Posts

Kan ikke gi deg et klart svar, men kom over denne: www.lakseelver.no/dok/Sjoorretfolder%2004.05.pdf

Mener å ha lest en plass at elva slutter 100 meter i en halvsirkel. dvs 100 m ut og 100 m høgre og venstre. Er ikke sikker på dette.

Er vel ikke lov å fiske i elvemunningen uten kort, bare utenom 100 m sonen.

Men et lite spm, om en har fiskekort i elva, kan man da fiske innenfor elvemunningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lov å fiske innenfor 100-meters sonen. Dette er en "frisone", altså et fredet område. Om du har løst fiskekort for elva, gir dette ikke fritak fra bestemmelsen om 100-meters sonen.

Hei

Det er fult lovligt å fiske innenfor 100 meter sonen innefor vassdragets satte fiskeperiode Om du har løst fiskekort for elva.men dette tror eg blir praktisert forskjelligt fra vassdrag til vassdrag og da bare med sportfiske utstyr sluk flue makk og lign ikke fast redskap garn og lign. Ellers utenfor fiskesesongen er det ikke lov å fiske i denne sonen altså et fredet område

Endret av aimin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er fult lovligt å fiske innenfor 100 meter sonen innefor vassdragets satte fiskeperiode Om du har løst fiskekort for elva.men dette tror eg blir praktisert forskjelligt fra vassdrag til vassdrag og da bare med sportfiske utstyr sluk flue makk og lign ikke fast redskap garn og lign. Ellers utenfor fiskesesongen er det ikke lov å fiske i denne sonen altså et fredet område

Hei,

100 m sonen er i lovverket definert utfrå der sjøvatnet ikkje påverkar lenger, dvs der ca. øverste grense for flo går. Praksis er frå elvemunninga og 100 m ut.

I fredningstida er det ikkje lov å fiske innenfor 100 - sonen. !

Utanom fredningstida er det lov å fiska innenfor 100 m sonen. Ein treng heller ikkje løysa fiskekort ettersom dette vert rekna som fiske i sjø. Dvs at ein kan lovleg stå der sjø møter elv og fiska.

Praksis har vore at ingen får lov til å fiska her men følge loverket er dette lov. Har vore ein diskusjon i Hordaland om dette men fylkesmannen ved fiskeforvaltaren gav ein kommentar i avisa Hordaland om dette (ca 2 veker sia) der han stadfesta at det var lov å fiske i elvemunnninga utan fiskekort då dette er rekna som sjø. Saken var i forbindelse med Opo i Odda der grunneigarlaget har satt opp skilt at fiske i osen er forbode, både fiskeforvalter og politi har påpeika at skiltet er ulovleg, og at fiske i osen er lovleg.

Det er slik eg tolka saken ikkje mulig for elveeigarlaget å setja ned reglar som gjer dette ikkje lovleg.

Den saken bør gje ein presedens. Reknar med at det vert ein del krangling ved elvekanten etter dette, fritt fram for østeuropeiske snikkarar med 6 opphengarar...

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

100 m sonen er i lovverket definert utfrå der sjøvatnet ikkje påverkar lenger, dvs der ca. øverste grense for flo går. Praksis er frå elvemunninga og 100 m ut.

Den saken bør gje ein presedens. Reknar med at det vert ein del krangling ved elvekanten etter dette, fritt fram for østeuropeiske snikkarar med 6 opphengarar...

Kva med østeuropesike røyrleggjerar? ;)

Øverste grense for flopåvirkning er latterlig, den kan gå flere hundre meter opp fra munningen. Og hva er munning? Er det der ytterste punkt slutter mot sjøen eller regnes det fra der den ene av to sider slutter?

Ved "min" elv slutter den ene bredden ca.80-90m fra der ytterste punkt på moloen på motsatt bredd ender... Med litt dårlig øyemål kan jeg stå der å fiske. Fisker der endel på våren og under regnflommer i juli før fisket åpner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med østeuropesike røyrleggjerar? ;)

Øverste grense for flopåvirkning er latterlig, den kan gå flere hundre meter opp fra munningen. Og hva er munning? Er det der ytterste punkt slutter mot sjøen eller regnes det fra der den ene av to sider slutter?

Ved "min" elv slutter den ene bredden ca.80-90m fra der ytterste punkt på moloen på motsatt bredd ender... Med litt dårlig øyemål kan jeg stå der å fiske. Fisker der endel på våren og under regnflommer i juli før fisket åpner...

He he, ja d er ikkje meininga å ekskludera nokon.

Nei det er ein vanskeleg definisjonsavklaring ettersom loven ikkje seier noko konkret om det etter kva eg har skjønt. Her på vestlandet er stort sett elvemunnninga svært klart definert, er nok værre i store elver og i områder med stor forskjell i flo og fjære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er fult lovligt å fiske innenfor 100 meter sonen innefor vassdragets satte fiskeperiode Om du har løst fiskekort for elva.men dette tror eg blir praktisert forskjelligt fra vassdrag til vassdrag og da bare med sportfiske utstyr sluk flue makk og lign ikke fast redskap garn og lign. Ellers utenfor fiskesesongen er det ikke lov å fiske i denne sonen altså et fredet område

Nei, det er ikke lov.

For å ta det litt mer konkret. I området der elva renner ut i sjøen vil du finne en grense, som regel skiltet, og som skiller mellom elv/sjø. 100 meters sonen gjelder som regel fra skillet og 100 meter ut. Fiskekortet gjelder for den delen som defineres som elv. I sjøen forlanges ikke fiskekort eller fiskeravgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.