Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp!


Recommended Posts

Heisann!

Jeg er ganske ny på jerkbait-fiske og jerkbaitene mine synker ganske fort. Har prøvd Buster Jerk og Rapala glider. Begge to synker og begge skal være shallow. Jeg bruker 0.23 multi snøre. Bruker også fortom fra BFT (Big fish tackle) som er til jerkbait. Prøvde på en popper for å se om det var normalt at dem sank, men jeg vet jo at en popper ikke skal synke, men det gjorde den også.

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg er ganske ny på jerkbait-fiske og jerkbaitene mine synker ganske fort. Har prøvd Buster Jerk og Rapala glider. Begge to synker og begge skal være shallow. Jeg bruker 0.23 multi snøre. Bruker også fortom fra BFT (Big fish tackle) som er til jerkbait. Prøvde på en popper for å se om det var normalt at dem sank, men jeg vet jo at en popper ikke skal synke, men det gjorde den også.

Takker for svar :)

poppere eller surfacebaits synker normal ikke nei, litt av poenget borte. Shallow synker sakte sakt, men når du jerker de går de rett under overflaten, gjerne akkurat så de bryter også, men det er gjerne opp til produsent til produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke noe jeg gjøre? Bytte eller noe sånt?

Hei! Jeg bruker samme fortom (titan). big bandit flyter som en propp med den fortommen, og det gjør dam effzett popperne også. Men bft big fish tackle fortommene finnes i stål og de er tyngre enn titan. så hvis du har stål, ville jeg bytta til titan. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg bruker samme fortom (titan). big bandit flyter som en propp med den fortommen, og det gjør dam effzett popperne også. Men bft big fish tackle fortommene finnes i stål og de er tyngre enn titan. så hvis du har stål, ville jeg bytta til titan. :D

Ok, da gjør jeg det. Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heisann!

Jeg er ganske ny på jerkbait-fiske og jerkbaitene mine synker ganske fort. Har prøvd Buster Jerk og Rapala glider. Begge to synker og begge skal være shallow. Jeg bruker 0.23 multi snøre. Bruker også fortom fra BFT (Big fish tackle) som er til jerkbait. Prøvde på en popper for å se om det var normalt at dem sank, men jeg vet jo at en popper ikke skal synke, men det gjorde den også.

Takker for svar :)

Litt sent svar men.. Det kan være smart å bruke fluorkarbon i steden for Bft fortommene når man fisker med poppere. Fluorkarbonline flyter, og da blir ikke popperen dratt nedover. har opplevd det samme med litt mindre overflatebaits. Bruker forøvrig fluorkarbon til Jerkbaitfiske også. Noen baits (bl.a Freestyler) er vanskelig å få til med bft fortommene. Jeg ville også gått opp til 0,36 Power pro. Jeg fisket med 0,32 fireline i starten, og det ble dyrt for meg tilslutt. Bruddstyrke på 20 kg høres voldsomt ut, men det skal ikke mye til før man kaster av baits.

Lykke til med jerkbaitfisket. Høstfisket er rett rundt hjørnet, og gjedderapporter er mangelvare på fs! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tykkelse og lengde brukes på flourcarbonen?

har vel lest at det brukes 0.70 til 0.90mm flourcarbon fortommer. hvor lange de bør være vet jeg ikke, men kan vel tenke meg at en 50-60cm er nok. er nok noen her inne mer jerkfiske-erfaring enn meg som kanskje kan korrigere meg det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent svar men.. Det kan være smart å bruke fluorkarbon i steden for Bft fortommene når man fisker med poppere. Fluorkarbonline flyter, og da blir ikke popperen dratt nedover. har opplevd det samme med litt mindre overflatebaits. Bruker forøvrig fluorkarbon til Jerkbaitfiske også. Noen baits (bl.a Freestyler) er vanskelig å få til med bft fortommene. Jeg ville også gått opp til 0,36 Power pro. Jeg fisket med 0,32 fireline i starten, og det ble dyrt for meg tilslutt. Bruddstyrke på 20 kg høres voldsomt ut, men det skal ikke mye til før man kaster av baits.

Lykke til med jerkbaitfisket. Høstfisket er rett rundt hjørnet, og gjedderapporter er mangelvare på fs! :D

Da er det vel bare å bidra med rapporter, virker langt mer fornuftig enn å klage over det ;)

Btw, fluorkrabon synker, det er en av de store egenskapene med det ;)

Dette materialet er for mange høyinteressant på grunn av at det nesten er helt usynlig i vann, men egenskaper som svært høy slitasjemotstandighet og det faktum at fluorkarbon synker raskere enn nylon er av like stor betydning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel bare å bidra med rapporter, virker langt mer fornuftig enn å klage over det ;)

Btw, fluorkrabon synker, det er en av de store egenskapene med det :blush:

Det jeg prøvde å si er at fluorkarbon er mye lettere enn bft fortommene og påvirker ikke gangen på betet i like stor grad.

Det kommer samlerapporter fra meg også etterhvert, jeg må bare komme igang med fiskinga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.