Gå til innhold
Fiskersiden

Bulkskip Gikk På Grunn Utenfor Langesund


Recommended Posts

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fikk denne fra leder i BJFL:

BJFL er i dag 2 August blitt spurt om å bistå med båt og vår nestleder Trond Thommassen er på plass som båtfører for viltnemda.

Det har oppstått en diskusjon om vask/avliving av fugler som har hvert ganske unødvendig de første dagene av katastrofen.

De fuglene som har blitt tatt livet av, har hvert så tilgriset og led meget store lidelser så avliving har helt klart hvert det eneste alternativet pr i dag.

BJFL er en organisasjon som har bidratt med å verne og legge forholdene til rette for alle typer dyr i alle år og større engasjement for å passe på vår fauna/dyr blant medlemmer skal det letes lenge etter. All honnør til våre medlemmer!

Vil også rette en stor takk til de som har meldt seg frivillig til denne jobben og styrets medlemmer som har hvert med å organisert dette.

Vi har sendt inn lister på mannskap/utstyr disponible til kommunen og viltnemda samme dag som katastrofen var et faktum.

Jeg som leder er meget stolt over det raske engasjementet våre medlemmer har vist i denne vanskelige situasjonen som vår skjærgård har blitt rammet hardt av.

Kommer det eksperter tilstede med riktig vaskemiddel og et kontrollert mottak av oljetilgriset fugl skal vi helt klart fange fugl å få dem levert til dette mottaket hvis vi blir spurt om deltagelse.

De første dagene har dette mottaket ikke hvert tilstede og det hadde hvert rent dyreplageri å latt fuglene vente på dette vaske mottaket.

Kan ikke annet en å be dem som klager i ettertid å ta seg en tur ut på holmer å skjær å se hvordan dyrene lider i dag.

Har akkurat fått en situasjonsrapport fra vår nestleder som er båtfører på vår båt ”Ørnhøy” for viltnemda og han opplyser om at det ser ut som myndighetene har fått en viss kontroll på olje utslippet.

De jobber akkurat med å skjerme Stråholmen og lammeskjæret har til nå blitt skånet for oljesøl.

Det er svært lite skadet fugl i Kragerø skjærgården så langt, men det opplyses om et større oljeflak som er på vei mot Risør som myndighetene følger.

Det ser ut som de har fått stoppet olje lekkasjen fra båten og det er Langesund som har fått det meste av oljesølet.

Innover i frierfjorden er det ikke oljesøl.

Vestfold områdene har dessverre også fått olje inn på strendene. Der er jeg mer usikker på ødeleggelsene.

Vet heller ingenting om situasjonen på Jomfruland

Til informasjon videre jobber vår representant i Langesund Fiskefestival Kenneth B. Johnsen med å opprette en kontakt med Rasmus Hanson (leder av WWF) for å la de bruke fiskefestivalens arrangement i sentrum som en arena både ofr. Informasjon, rekruttering og opplæring av Telemarks befolkning til dugnadsarbeid vedr oljeutslippet.

Så vi har helt klart enda ambisjoner om å fullføre årets 20 års jubileum av Langesund Fiskefestival! MØT OPP! (les mer om fiskefestivalen på våre hjemmesider)

Hvis du vil hjelpe til på årets fiskefestival så kontakt Kenneth B Johnsen på : 95757042

Videre vil vi selvsagt også oppfordre dere alle hvis du har tid/anledning/ønsker å bidra til å ringe inn til Bamble kommune sitt servicekontor på 35965000

Mail: postmottak@bamble.kommune.no

Med Vennlig Hilsen

Torbjørn Wissestad Skaugen

Leder BJFL

http://www.njff.no/bamble

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg appladerer de som tok initiativ og hadde baller nok til å ta den utsatte,og upopulære jobben med å avlive de lidende fuglene!

En riktig og human avgjørelse i mine øyne.

Er skeptisk til dette fuglevaskeriet,håper virkelig ikke de utsetter lidelsene til fuglene.

Men funker det blir jeg kjempeglad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Siste jeg hørte på radioen var at Mølen hadde blitt hardt rammet, særlig fuglelivet der, og at oljen var i ferd med å spre seg raskere enn forventet. Man blir jo litt oppgitt over at dette kunne vært unngått, hadde kapteinen fulgt prosedyrene da skipet kom i drift. Men så er han jo nå siktet og under arrest for de bruddene, etter hva jeg har forstått. En fattig trøst er det nå uansett, miljø og natur er blitt rammet av et voldsomt slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste jeg hørte på radioen var at Mølen hadde blitt hardt rammet, særlig fuglelivet der, og at oljen var i ferd med å spre seg raskere enn forventet. Man blir jo litt oppgitt over at dette kunne vært unngått, hadde kapteinen fulgt prosedyrene da skipet kom i drift. Men så er han jo nå siktet og under arrest for de bruddene, etter hva jeg har forstått. En fattig trøst er det nå uansett, miljø og natur er blitt rammet av et voldsomt slag.

Jeg har i grunn vondt for å tro at det hadde vært unngått selv om kapteinen hadde fulgt prosedyrene... Det er ikke lange stubben fra der skipet mista ankerfestet til der det endte opp, og med det været som var natt til fredag hadde den nok gått på okke som. Ikke at det gjør hans handlinger (eller mangel på sådanne) noe bedre, men jeg er redd resultatet ville blitt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke hørt noe etter å ha meldt meg, så da får det bare drøye. Enda mer rystende å se på nyhetene at en båt kapabel til å tømme skipet, samt suge opp vann forurenset av olje ble gjort tilgjengelig med en gang ulykken var ett faktum, men kystverket lot være å ta de inn. Har du hørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke hørt noe etter å ha meldt meg, så da får det bare drøye. Enda mer rystende å se på nyhetene at en båt kapabel til å tømme skipet, samt suge opp vann forurenset av olje ble gjort tilgjengelig med en gang ulykken var ett faktum, men kystverket lot være å ta de inn. Har du hørt...

Ikke hørt noe jeg heller... Det irriterer meg, for fuglevaskefolka sto på terminalen i går og klaga over at de mangla frivillige... Jeg har meldt meg hos kommunen og hos WWF, det samme har mange andre, og vi har ikke hørt et skvatt. At de hadde logistikkproblemer fikk jeg med meg, men herregud da... Jeg var til og med nedom og spurte om jeg ikke kunne få gjøre noe snart, men neida, det var bare stress og mas. Samme dama som absolutt ikke hadde tid til å prate med meg klaget sin nød over manglende frivillige til avisa samme dagen... Herregud...

Forøvrig tror jeg nok grunnen til at de ikke begynte med oljesamling med en gang var været. Det var virkelig forjævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hørt noe jeg heller... Det irriterer meg, for fuglevaskefolka sto på terminalen i går og klaga over at de mangla frivillige... Jeg har meldt meg hos kommunen og hos WWF, det samme har mange andre, og vi har ikke hørt et skvatt. At de hadde logistikkproblemer fikk jeg med meg, men herregud da... Jeg var til og med nedom og spurte om jeg ikke kunne få gjøre noe snart, men neida, det var bare stress og mas. Samme dama som absolutt ikke hadde tid til å prate med meg klaget sin nød over manglende frivillige til avisa samme dagen... Herregud...

Forøvrig tror jeg nok grunnen til at de ikke begynte med oljesamling med en gang var været. Det var virkelig forjævlig.

Ja, det er utrolig!!!! Snakk om å føle seg verdiløs, samtidig som hver time teller i favør for død og fordervelse.

Båten kunne uansett ikke ha vært der med en gang, men ila dag en? Samlet opp forurenset vann og tømt båten. Får nesten følelsen av at kystverket er for "stolte" til å ta i mot ekstern hjelp, med fare for å vise at de ABSOLUT ikke er forberedt på slike hendelser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kua dør mens gresset gror.... Jeg hadde ikke nølt med å skyte fugler jeg, istedenfor å vente på at fuglerensingen ble organisert. Orker ikke å se noe levende lide på den måte og å være politisk korrekt kommer i andre rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny mail fra Bamble Jeger og Fiskelag. Legger ut den og jeg.

Det har nå gått noen døgn siden oljekatastrofen og det går rykter om en del fugl som lider enda….!!!

Som de fleste nå har fått med seg er det skyteforbud og det er opprettet mottak for vask av fugl i Langesund ved havneterminalen.

Hagler blir da ikke verktøyet…

Undertegnede og nestformann Trond Thommassen var akkurat på stedet for å se på aktiviteten og høre med ledere om vi kunne bidra med noe fra BJFL sin side.

Tåken var på vei innover samt det regnet og det kom slitent mannskap med sjærgårdsjeeper og håver….

De hadde fugler i bur som de hadde fått utlevert på mottaket. Døde fugler må også leveres inn for hindre at giftstoffer bringes videre opp i næringskjeden.

Alle vaskede fugler blir merket for å kunne kartlegge effekten av dette prosjektet.

Det var også privatpersoner innom med tilgriset fugl som ble levert inn til vask. (det oppfordres alle til å gjøre)

Få info her fortløpende: http://www.kystverket.no/ http://www.wwf.no http://www.bamble.kommune.no

Bilder fra katastrofen: http://picasaweb.google.com/Khanen/OljesLIKrogshavn?feat=embedwebsite#

Det blir også et informasjonsmøte onsdag 5 August på Langesund Bad kl 19.00 ,som det forøvrig er innkalt til medlemsmøte hos oss på BJFL vedr bukkejakta…

Oppfordringen nå er mannskap på vår egen sjærgårdsjeep og fuglefangere som vi må melde inn til de rette personene som styrer denne operasjonen.

Har dere egne båter er det aller best, for vi skjønte at det var der mangelen var størst.

Hvis myndighetene skal ha sjanse til å redde disse fuglene med vasking, må de ha masse båter og mannskap! Det så ut som det var nok vaskere på stedet……

Meld inn til meg med navn og mob nummer så skal jeg distribuere videre til kommunen og de som skal styre dette her.¨

Videre vil vi tilby vår hytte på Langøya til beredskap/overnatting hvis det er behov.

Våre båter Hoggafjell og Ørnviken er også satt disponible for katastrofen hvis de vil benytte dem….

(beklager feil navn på Ørnviken sist!!)

Med Vennlig Hilsen

Torbjørn Wissestad Skaugen

Leder BJFL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hørt noe jeg heller... Det irriterer meg, for fuglevaskefolka sto på terminalen i går og klaga over at de mangla frivillige... Jeg har meldt meg hos kommunen og hos WWF, det samme har mange andre, og vi har ikke hørt et skvatt. At de hadde logistikkproblemer fikk jeg med meg, men herregud da... Jeg var til og med nedom og spurte om jeg ikke kunne få gjøre noe snart, men neida, det var bare stress og mas. Samme dama som absolutt ikke hadde tid til å prate med meg klaget sin nød over manglende frivillige til avisa samme dagen... Herregud...

Forøvrig tror jeg nok grunnen til at de ikke begynte med oljesamling med en gang var været. Det var virkelig forjævlig.

Have no fear, HV-Martin is here!!

Jepp, Heimevernet ble tilkalt igår, og i to dager skal vi hjelpe til i Langesund. Onsdag og torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Have no fear, HV-Martin is here!!

Jepp, Heimevernet ble tilkalt igår, og i to dager skal vi hjelpe til i Langesund. Onsdag og torsdag!

:) ...og med det er forklaringa på at frivillige ikkje vil bli brukt, men at "profesjonelt personell og utstyr" skal benyttast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hailfs: ...og med det er forklaringa på at frivillige ikkje vil bli brukt, men at "profesjonelt personell og utstyr" skal benyttast.

Javisst, er det noen som kan rydde olje så er det vi Heimevernssoldater. Lang erfaring med olje, det er ganske mange av oss som bruker olje daglig i matlaging, oljeskift på bilen, vask av olje fra hender, har tilogmed hatt lokale utslipp med hydraulikkolje på den gamle Citroenen min, så kom ikke her og kom her! Jeg stiller med en pose sagmugg og en flaske zalo, så får vi se hva vi får til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst, er det noen som kan rydde olje så er det vi Heimevernssoldater. Lang erfaring med olje, det er ganske mange av oss som bruker olje daglig i matlaging, oljeskift på bilen, vask av olje fra hender, har tilogmed hatt lokale utslipp med hydraulikkolje på den gamle Citroenen min, så kom ikke her og kom her! Jeg stiller med en pose sagmugg og en flaske zalo, så får vi se hva vi får til!

Oi, kjenner jeg får fornyet tillit til og respekt for heimvernet nå! Slapper helt av plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Oz:

Fullt mulig det hadde gått galt selv om prosedyrene hadde blitt fulgt. Det blir vel spekulasjoner uansett.

Jeg ringte forøvrig Sivilforsvaret i helgen, etter at jeg mottok en melding. Alt de hadde blitt tilbudt var å bidra søndag og mandag, etter det var alt uklart. Da jeg spurte hvorfor det var kun to dager, så sa de at det lurte de også på. Så fikk jeg beskjed om at det ikke var vits å dra fra Trondheim for å hjelpe til i kun to dager, hvilket er sant nok når det var så kort varsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oz:

Fullt mulig det hadde gått galt selv om prosedyrene hadde blitt fulgt. Det blir vel spekulasjoner uansett.

Jeg ringte forøvrig Sivilforsvaret i helgen, etter at jeg mottok en melding. Alt de hadde blitt tilbudt var å bidra søndag og mandag, etter det var alt uklart. Da jeg spurte hvorfor det var kun to dager, så sa de at det lurte de også på. Så fikk jeg beskjed om at det ikke var vits å dra fra Trondheim for å hjelpe til i kun to dager, hvilket er sant nok når det var så kort varsel.

Hovedproblemet er vel at den jævla båten ikke burde ha ligget der i det været i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Det ble opplyst i nyhetene at områdene oljen har rammet hardest, er så sårbare at det kan ta opptil 15 år før naturen er tilbake som normalt der...det er så sykt at det er vanskelig å fatte!

Det er forøvrig også oppslag angående det at mange frivillige ikke får lov til å bidra. Men dette tar kaka, syns jeg:

- Båtfolk er blitt observert i det de har brutt lensekoblinger for å komme seg ut på fjorden og kikke, og ikke koblet skikkelig til etter seg. Det har ført til at olje har sluppet ut igjen, sier marinbiolog Nina Jensen i WWF.

- Flere hyttefolk har også ringt og klaget over at det ligger lenser i veien når de skal ut til hyttene sine, forteller hun.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble opplyst i nyhetene at områdene oljen har rammet hardest, er så sårbare at det kan ta opptil 15 år før naturen er tilbake som normalt der...det er så sykt at det er vanskelig å fatte!

Det er forøvrig også oppslag angående det at mange frivillige ikke får lov til å bidra. Men dette tar kaka, syns jeg:

- Båtfolk er blitt observert i det de har brutt lensekoblinger for å komme seg ut på fjorden og kikke, og ikke koblet skikkelig til etter seg. Det har ført til at olje har sluppet ut igjen, sier marinbiolog Nina Jensen i WWF.

- Flere hyttefolk har også ringt og klaget over at det ligger lenser i veien når de skal ut til hyttene sine, forteller hun.

Herregud.. Avogtil blir jeg bare oppgitt over hvor mange idioter det er her i landet.

"Buhuu, jeg kommer meg ikke på hytten fordi det ligger noen dumme kabler rundt oljesølet" :)

Det som er enda dummere er at SV plutselig er skikkelig hyppe på å skjerpe beredskapen og lover bedre sikring hvis de får fortsette i regjering, har de kanskje glemt at de har hatt en miljøminister de siste 4 årene?

SV = Populister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er ikke riktige.....bryte lenser :lol: De skulle vært hardt straffet!!!

Har lagt merke til uvanlig stor trafikk av vanlige sivile utover mot ulykkes-skipet. folk er syykt nyskjerrige :)

Er endelig innkalt til litt arbeid,bare rydding,bæring,og montering av utstyr,men noen må jo gjøre det også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-15 år er vel beste håp på worstcase plassene.. Svabergområdene som blir rengjort er greie og vil bli fine etter kort tid. Trolig vil fuglebestanden også normalisere seg etter kort tid. Det skumle er i de områdene er har løsmassestrender ala Mølen, Helgeroa osv.. Disse må renses ned til en meter om oljen har fått ligget en stund.. ALt kan se perfekt ut, men grav 10 cm ned og oljen vil ligge som en saus og gi ett jevnt pådrag med giftstoffer, skumle c-koblinger, vel egentlig det meste en kan tenke seg av driit som finnes i værste sort petrolium, til fjæra... Fint for økologien og fjordene som en endelig var på vei med å få rene fra andre gamle synder!

GO Siw Jensen, garantert oljeboring i Lofoten før hundre dager er gått!!! Mr. FRP ordfører i Bamble sa også på tv fredag eller lørdag at alt som kunne bli gjort er blitt gjort og syntes beredskapen var mer en god nok... Bare badestrendene ble rene til neste sommer så virket det som det viktigste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, kjenner jeg får fornyet tillit til og respekt for heimvernet nå! Slapper helt av plutselig.

Spøk til side, heimevernsavdelingen jeg er i består av bamblinger og kragerøfolk. Vi vet hva vi er i ferd med å miste og jeg regner med at alle gjør en fin innsats.

Så får vi heller "ta plassen" til de som har meldt seg frivillige men ikke blitt innkalt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.