Gå til innhold
Fiskersiden

Steinbit Og Breiflabb


Equinox
 Share

Recommended Posts

Jeg har enda tilgode å få breiflabb på agn, helst over 3kg. Finnes dette i Stavanger området? Jeg har båt tilgjengelig med ekkolodd.

Jeg har heller ikke fått steinbit i år, noen som vil tipse meg om steder? 5kg+ hadde vært kult.

Jeg fisker vanligvis med havfiskestang, 300g søkke i bunn, bom med krok på slep, eller uten bom da med 2 kroker. Agner somregel med makrell, men har også tenkt å prøve med sild eller småsei. Jeg har 400m fireline tilgjengelig 0.25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Noe som kan være forsøket verdt, er å også spørre på forum for dykking/undervannsjakt. Kanskje de kan tipse deg om noen steder, det blir vel i så fall helst etter steinbit at de kan ha forslag. Hvor aktivt eller stasjonær breiflabb er, har jeg ingen anelse om. Men det kan jo ikke skade å snakke med yrkesfiskere eller folk på et fiskemottak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har selv prøvd meg endel etter både steinbit og ikke minst breiflabb. Det kan virke som det er vanskelig og komme i kontakt med breiflabben. Eneste tipset jeg har til deg her er fra andre, og plassen er Frafjord og området rundt utløpet av Dirdalselva.

Når det kommer til steinbit så har jeg ihvertfall fått noen av disse. Virker som om omårder med blanding av sand/mudder/stein er gode plasser. Har fått flere steinbit fra land i Frafjord, innerste del av fjorden. Begge sider. Ellers har området rundt Jørpeland gitt flere. Området utenfor Østhusvik og Vikevåg har jeg flere. De fleste er tatt fra båt, og på kombi agn med makrell/reke/blåskjell. Vær ikke redd for og bruke store kroker.

Finner du nedlagte oppdrettsanlegg kan ofte dette være en god plass og lete etter steinbit. Mange av disse steinbitene er tatt på mellom 20-40 meter.

Lykke til med jakten, og håper på en flott rapport hvis du får noe spennende.

Endret av øysteiin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske komisk.............var utpå fjorden en tur i kveld, tok opp to krabbeteiner med tilsammen 17 krabber. Når vi kom tilbake hadde svigermor fanget en liten kjekk krabat med barne håv, nemlig en baby breiflabb. Har vel aldri sett så liten breiflabb før...........tok bilde men det ble ikke helt klart.

Bilde av baby breiflabb

Endret av Equinox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde en ny plass på lørdag, fant en "grunne" på sjøkart som lå på 40m, med en slak bakke nedover mot 140m på utsiden. Jeg hadde ikke mere makrel agn igjen så jeg fant noen blåskjell som ble agn. Var egentlig litt skeptisk til det hele, store kroker med 3 blåskjell agn på hver (som ikke engang satt så godt fast).....men jeg fikk da noe på kroken. En kjekk liten flyndre. Her må det prøves igjen en annen dag.

Glassvar

Endret av Equinox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde en ny plass på lørdag, fant en "grunne" på sjøkart som lå på 40m, med en slak bakke nedover mot 140m på utsiden. Jeg hadde ikke mere makrel agn igjen så jeg fant noen blåskjell som ble agn. Var egentlig litt skeptisk til det hele, store kroker med 3 blåskjell agn på hver (som ikke engang satt så godt fast).....men jeg fikk da noe på kroken. En kjekk liten flyndre. Her må det prøves igjen en annen dag.

Flyndre

Det er en glassvar :)

Skal du agne med blåskjell anbefales surgifix agnstrømpe og elastisk surretråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en glassvar :)

Skal du agne med blåskjell anbefales surgifix agnstrømpe og elastisk surretråd.

Glassvar sier du..........det visst jeg ikke. Men det forklarer jo en del, vi kunne lett se hånda gjennom fisken. Noen som har prøvd å spise den? Vi tok bilde og la den uti igjen, så den fikk vokse seg større.

Takk for tipset med angstrømpe og tråd...............må vel anskaffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glassvar sier du..........det visst jeg ikke. Men det forklarer jo en del, vi kunne lett se hånda gjennom fisken. Noen som har prøvd å spise den? Vi tok bilde og la den uti igjen, så den fikk vokse seg større.

Takk for tipset med angstrømpe og tråd...............må vel anskaffes.

Har ikke smakt den selv, men i følge dem som har er det ikke akkurat noe herremåltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.