Gå til innhold
Fiskersiden

Suter Spm


2Fish
 Share

Recommended Posts

For min egen del har jeg fått mest på kvelden, sånn frem til litt etter at det har blitt mørkt. Men det henger nok mest sammen med at det er da jeg har hatt tid til å fiske :)

Her jeg fisker er mark en glemmesak. Og maisen ligge på bunn. Med mindre jeg er hissig på tusen millioner sørv i litt-mindre-enn-agnstørrelse. Og det er jeg ikke.

Dette vil jeg tro skyldes når du har hatt tid til å fiske. Jeg har fisket etter suter døgnkontinuerlig, det var jo slik vi fisket suter i "gamledager", campering på bredden i flere døgn i strekk på samme måte som karpefiske. Og selv om det ikke er noen regel uten unntak, er mønsteret er rimelig klart. Ja, noen ganger har kveldsfiske fungert best, og ja, jeg har fått stor suter midt på dagen i solsteik også, men etter 23 års suterfiske i rundt 20-25 forskjellige vann, med ulike metoder er mønsteret rimelig klart; morgenfiske er best.

Skolisseål som aldri lar marken være i fred eller små sørv eller mort som tar mais er et evig tilbakevendende tema under suterfiske. I slike vann går jeg som regel rett på boilies. Jeg innrømmer glatt at det er mye morsommere, og som regel mer effektivt å duppmeite suter. Men blir man plaget med småfisk er det bedre å krype til korset med en gang. Husker jeg satset en snau uke etter suter på Bornholm (ja, det er ikke bare laks og sjøørret det er bra fiske etter der nede!). Etter to døgn var vi rimelig fortvilet; det var millioner av agntyver i form av små sørv, mort, og kanskje også ål. Vi begynte med boilies alt for sent. Jeg fikk en mellomstor suter på svart skogsnegl (ja, vi prøvde "alt" som holdt småfisken unna), og kameraten fikk et par suter på rundt to kilo, men dette var jo dårlig uttelling i et vann der 3-4 kilossutrene rullet over foret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil jeg tro skyldes når du har hatt tid til å fiske. Jeg har fisket etter suter døgnkontinuerlig, det var jo slik vi fisket suter i "gamledager", campering på bredden i flere døgn i strekk på samme måte som karpefiske. Og selv om det ikke er noen regel uten unntak, er mønsteret er rimelig klart. Ja, noen ganger har kveldsfiske fungert best, og ja, jeg har fått stor suter midt på dagen i solsteik også, men etter 23 års suterfiske i rundt 20-25 forskjellige vann, med ulike metoder er mønsteret rimelig klart; morgenfiske er best.

Skolisseål som aldri lar marken være i fred eller små sørv eller mort som tar mais er et evig tilbakevendende tema under suterfiske. I slike vann går jeg som regel rett på boilies. Jeg innrømmer glatt at det er mye morsommere, og som regel mer effektivt å duppmeite suter. Men blir man plaget med småfisk er det bedre å krype til korset med en gang. Husker jeg satset en snau uke etter suter på Bornholm (ja, det er ikke bare laks og sjøørret det er bra fiske etter der nede!). Etter to døgn var vi rimelig fortvilet; det var millioner av agntyver i form av små sørv, mort, og kanskje også ål. Vi begynte med boilies alt for sent. Jeg fikk en mellomstor suter på svart skogsnegl (ja, vi prøvde "alt" som holdt småfisken unna), og kameraten fikk et par suter på rundt to kilo, men dette var jo dårlig uttelling i et vann der 3-4 kilossutrene rullet over foret....

Ja, som jeg sier, det henger sammen med tilgjengelig fisketid. Men selv om morgenen er best kan man ha et brillefint suterfiske på kvelden også :) Her er sørven et problem, men så fort maisen har truffet bunn og fått lagt seg til rette går det som regel veldig fint. Mark har jeg også prøvd, men så lenge den beveger seg tar sørven den på bunn også. mais fisket på bunn under en overblyet dupp er min absolutte favoritt til suter. skal jeg fiske over natta slanger jeg uti et par boltrigger med boilies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om morgenen er best kan man ha et brillefint suterfiske på kvelden også

Jo da, og som sagt er det ingen regel uten unntak. Det kan jo også hende at suteren i DINE vann er mest aktive om kvelden. For dette kan nok også variere fra vann til vann. Jeg har hørt om et vann i Sverige der suteren kun er aktiv om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, og som sagt er det ingen regel uten unntak. Det kan jo også hende at suteren i DINE vann er mest aktive om kvelden. For dette kan nok også variere fra vann til vann. Jeg har hørt om et vann i Sverige der suteren kun er aktiv om dagen...

Typisk svensker, skal alltid være så rare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil jeg tro skyldes når du har hatt tid til å fiske. Jeg har fisket etter suter døgnkontinuerlig, det var jo slik vi fisket suter i "gamledager", campering på bredden i flere døgn i strekk på samme måte som karpefiske. Og selv om det ikke er noen regel uten unntak, er mønsteret er rimelig klart. Ja, noen ganger har kveldsfiske fungert best, og ja, jeg har fått stor suter midt på dagen i solsteik også, men etter 23 års suterfiske i rundt 20-25 forskjellige vann, med ulike metoder er mønsteret rimelig klart; morgenfiske er best.

Skolisseål som aldri lar marken være i fred eller små sørv eller mort som tar mais er et evig tilbakevendende tema under suterfiske. I slike vann går jeg som regel rett på boilies. Jeg innrømmer glatt at det er mye morsommere, og som regel mer effektivt å duppmeite suter. Men blir man plaget med småfisk er det bedre å krype til korset med en gang. Husker jeg satset en snau uke etter suter på Bornholm (ja, det er ikke bare laks og sjøørret det er bra fiske etter der nede!). Etter to døgn var vi rimelig fortvilet; det var millioner av agntyver i form av små sørv, mort, og kanskje også ål. Vi begynte med boilies alt for sent. Jeg fikk en mellomstor suter på svart skogsnegl (ja, vi prøvde "alt" som holdt småfisken unna), og kameraten fikk et par suter på rundt to kilo, men dette var jo dårlig uttelling i et vann der 3-4 kilossutrene rullet over foret....

En upillet rekebit på 1-2 cm er et bra alternativ når småfisken er plagsom.Ikke så veldig holdbart i varmen,men på korte morgenturer er jo ikke det noe problem.

Lettvint å plukke opp en neve med reker til fisketuren.Dessuten blir det lett for fisken å sikte seg inn på krokagnet hvis du kun forer med en liten håndfull mais eller kokt hvete i tilleg til noen rekebiter.

I vannet jeg har fisket i sommer dukker det stort sett opp enkeltfisker,da er det lurt å ikke ha for mye for på swimmen.Suteren kan rote ganske mye rundt på swimmen.

Viktig å ikke ha en "million" partikler strødd utover,slik at fisken overser krokagnet ,men dette gjelder vel helst i vann med dyp mudderbunn og mye vegetasjon.

Får forresten alltid mer og større fisk hvis jeg forer opp swimmen et par kvelder før jeg skal fiske.Når fisket begynner er det raking fulgt av sparsom loosefeeding som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender nok at man kan få ål som bifangst, men metodene er relativt forskjellig. I alle fall metodene jeg bruker. Jeg har heller ikke fått ål som bifangst under suterfiske...

Nå er jo også ålen fredet, og bestanden redusert til et minimum. Kanskje noe å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var ute igår etter Suter... Fisket med dupp, og på bunnen med makk og mais.... Prøvde det meste i 2 forskjellige vann i Arendal..... uten hell.. Bare abbor.......Er det for sent å ta Sudra nå ???

Lovlig seint, men ikke umulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.