Gå til innhold
Fiskersiden

Skal Kjøpe Ny Havfiskesnelle


palkr
 Share

Recommended Posts

Skal investere i ny havfiskesnelle. Det er hovedsakelig til Norsk havfiske på dyp mindre enn 200m, søkker/pilk opp til 500g. Kommer til å bruke ca 0.25mm braid på den.

Det er ikke utenkelig at den blir med på ferie, på turer etter f.eks. yellowfin tuna, dorado, etc.

Må være bunnsolid, snerten og lett (rundt halvkiloen er fint) samt ha spakbrems.

Har sett meg ut 2 aktuelle merker/modeller:

Shimano TLD 15 - denne har en hyggelig pris, og gode referanser. Men takler den en tuna på 20-30kg, eller kanskje større?

Avet (ex. JX4.6) - ser veldig snasne ut. Men på bildene i katalogen til Seeberg ser det ut som at det ikke er noen "strike posisjons-stopper" (eller hva det heter)- altså den lille knappen som gjør at bremsespaken stopper i strike-posisjon når du fort og gæli' kobler inn spolen etter nedslipp. Men det må jo være et eller annet som gjør at man kan finne strike-posisjonen selv i bekmørke, uten å fikle for mye? Prisen er jo en del stivere enn en TLD 15, er det verdt de ekstra kronene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal investere i ny havfiskesnelle. Det er hovedsakelig til Norsk havfiske på dyp mindre enn 200m, søkker/pilk opp til 500g. Kommer til å bruke ca 0.25mm braid på den.

Det er ikke utenkelig at den blir med på ferie, på turer etter f.eks. yellowfin tuna, dorado, etc.

Må være bunnsolid, snerten og lett (rundt halvkiloen er fint) samt ha spakbrems.

Har sett meg ut 2 aktuelle merker/modeller:

Shimano TLD 15 - denne har en hyggelig pris, og gode referanser. Men takler den en tuna på 20-30kg, eller kanskje større?

Avet (ex. JX4.6) - ser veldig snasne ut. Men på bildene i katalogen til Seeberg ser det ut som at det ikke er noen "strike posisjons-stopper" (eller hva det heter)- altså den lille knappen som gjør at bremsespaken stopper i strike-posisjon når du fort og gæli' kobler inn spolen etter nedslipp. Men det må jo være et eller annet som gjør at man kan finne strike-posisjonen selv i bekmørke, uten å fikle for mye? Prisen er jo en del stivere enn en TLD 15, er det verdt de ekstra kronene?

Det er ikke noen knapp på aveten som på TLD, men det är en stopp så du må ta i litt ekstra for att komma forbi, if that makes sense. Avet er nydelige sneller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuna på 20-30 kilo er vel ikkje det du får aller mest av i norske farvatn, hehe.

Helt klart, ihvertfall gulfinnet :P

Som Dan skriver er den en stopp i strike posisjon. Har selv Avet. Utrolig flotte sneller, bånn solide, og funksjonelle. Bedre sneller til kveite skal man vel lete lenge etter? Vær oppmerksom på at noen av modellene har litt svakere slurebrems, og derfor er tilpasset et noe lettere fiske.

Det blir hovedsakelig kveitesnella, ja. Skal være obs på bremsekraften, den jeg vurderer (JX4.6) hadde OK bremsekraft så det ut til: 20 pund. Samt god kapasitet: over 400m 0.40. Fylt med 0.25 braid skulle det vel holde til det meste jeg kommer borti, selv på utenlandsferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Da blir det nok muligens en Avet.

Kom forøvrig over den helt nye leverdrag snella til Daiwa:

http://www.daiwa.com/HomePage/Offshore/index.aspx

Den ser veldig snasen ut, er nødt til å ta en kikk på denne også før jeg handler :-)

Oi... Den var fet! knappe 300 dolares på E-bukta ser jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.