Gå til innhold
Fiskersiden

"abborkongen"


 Share

Recommended Posts

Hei,

Vi holder så smått på å planlegge en fiskekonkuranse på Mjøsa sommeren 2010 og jeg tenkte jeg skulle høre med forumets brukere om dette var noe de kunne tenke seg å være med på.

Utkastet er som følger:

"Abborkongen"

Sted : Mjøsa ved Kapp, Østre Toten. 2 stednære båthavner med 2 slippramper og gode campingmuligheter.

Fisketype: Tomannslag, hovedsaklig båtfiske, men dersom noen vil fiske fra land er dette også mulig. Abbor only. Premier for største toalvekt (vandrepokal) samt premie for største fisk.

Fisketid: 6 timer

Dato er ikke satt da vi vil forsøke å matche datoen med en konsert som går arrangeres av båthavnas forening. Kan bli alt fra DDE til TNT :blush:

Pris: Vi tenkte 300 kr pr. lag, og dette inkluderer litt div sponset fiskeutstyr.

Vi kommer også til å ta kontakt med NIVA for å høre hvordan de ser på en slik konkuranse mtp beskattning av abborbestanden, selv om vi regner med at det ikke skal være noe problem i en så stor innsjø som Mjøsa.

Det er mange som sier at de er dyktige abborfiskere, så her har de muligheten til å bevise det :hailfs:

Gi gjerne en thumbs up eller down så jeg får loddet interessen litt.

Takker!

Endret av Borre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dette en C&R konkurranse, så høres dette spennende ut.

C&R er ikke lett å få til på en abborkonkuranse desverre, så det tviler jeg sterkt på at det vil bli. Vi er selvfølgelig åpne for forslag på hvordan man evt skulle kunne få til C&R-konkuranse, men jeg har mine tvil om gjennomføringen og ikke minst på fremmøte. Det er ikke bare ment som en konkuranse, men også et arrangement og derfor tror jeg mange kvier seg for å komme dersom man sier at C&R er obligatorisk. For abborbestandens vegne tror jeg ikke at det vil være et stort problem, men vi vil selvfølgelig undersøke dette før vi gir klarsignal for konkuransen eller ikke.

Det er klart, man kan gjøre som de gjør i norgescupen i fluefiske når de fisker fra båt. Ha en kontrollør pr. båt som veier og registrerer fisken. Rett og slett snevrer inn konkuransen, blir en slags pro-konkuranse for de ivrigste.

Si at konkuransen går over 3 x 3 timer.. Hvert lag fisker 2 x 3 timer og kontrollerer den siste økta. Dette stiller jo litt mer krav til utstyr, eksempelvis vekter. Men fullt mulig å få til!

Etterhvert som hodet spinner her, så heller jeg nesten mer mot en ren C&R- konkuranse. Hvordan er interessen for dette folkens? :)

Endret av Borre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at feks fisk under 500g ikke teller i konken? Slik at det er et minstemål på hva som kan veies inn, litt enklere å veie så slippe igjen da.

Minstemål er også en god tanke, men jeg ville lagt lista litt lavere. eks 300-400g. Notert!

Takk Rage!

Leker også litt med tanken på å skape et seriesystem. Første året er åpent og fungerer som en slags seriekvalik til neste års konkuranse. 5-10 lag pr. "divisjon". Med opprykk/nedrykk fra år til år. Premien for beste totalfangst er uavhengig divisjon, men gøy å skape litt prestisje.

Kom gjerne med flere ideer folkens! :D

Endret av Borre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemål er også en god tanke, men jeg ville lagt lista litt lavere. eks 300-400g. Notert!

Takk Rage!

Leker også litt med tanken på å skape et seriesystem. Første året er åpent og fungerer som en slags seriekvalik til neste års konkuranse. 5-10 lag pr. "divisjon". Med opprykk/nedrykk fra år til år. Premien for beste totalfangst er uavhengig divisjon, men gøy å skape litt prestisje.

Kom gjerne med flere ideer folkens! :D

Tja, jeg synes fisketiden på 6 timer er litt i drøyeste laget, jeg pleier å ta en abborfisketur til besteforeldrene mine i Totenvika hver sommer, på en drøy times tid så pleier vi å få 15-20 stk 2-300grams abbor, med 6 timers fisketid kan man jo i verste fall risikere å dra opp et lass med abbor pr. båt. Ikke tror jeg jeg hadde giddi å holde på så lenge heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg synes fisketiden på 6 timer er litt i drøyeste laget, jeg pleier å ta en abborfisketur til besteforeldrene mine i Totenvika hver sommer, på en drøy times tid så pleier vi å få 15-20 stk 2-300grams abbor, med 6 timers fisketid kan man jo i verste fall risikere å dra opp et lass med abbor pr. båt. Ikke tror jeg jeg hadde giddi å holde på så lenge heller.

Ikke enig.

Skal jeg først ta turen til Mjøsa for å være med på en C&R abborkonk, så er 5 timers konk et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg synes fisketiden på 6 timer er litt i drøyeste laget, jeg pleier å ta en abborfisketur til besteforeldrene mine i Totenvika hver sommer, på en drøy times tid så pleier vi å få 15-20 stk 2-300grams abbor, med 6 timers fisketid kan man jo i verste fall risikere å dra opp et lass med abbor pr. båt. Ikke tror jeg jeg hadde giddi å holde på så lenge heller.

Finner du goplassene så har du ikke lyst til å slutte etter 3 timer alikevel :lol: Da snakker vi om 500-900 grams abbor. Tenker litt det samme som Sixton her, at dersom man først tar turen, så vil man gjerne fiske litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abborbestanden i Mjøsa er vel mildt sagt svært god, så overfiske er det neppe noen stor fare for.

På den annen side kan det fort dreie seg om minst ei full 10-litersbøtte per båt så helt ubetydelige mengder blir det jo ikke tatt på en slik konkuranse om abboren er i det rette lunet.

At dere er føre var og vil forhøre dere om problemstillingen er veldig bra :(:D

Det kan kanskje være vanskelig å overbevise lokalbefolkningen om at fiske emd levende ørekyt er forbudt.....

Denne konkuransen vil jeg være med på :)

C&R eller ikke, det frister uansett.

Synes den løsningen som skisseres for C&R høres vel krevende ut. De som ønsker å delta "for moro skyld" vil nok finne dette problematisk, tror jeg....

Mitt alternativ, nemlig å utstyre hver båt med ei kjempebalje med vann som de kan oppbevare fisken levende i ville vel neppe være en særlig god løsning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abborbestanden i Mjøsa er vel mildt sagt svært god, så overfiske er det neppe noen stor fare for.

På den annen side kan det fort dreie seg om minst ei full 10-litersbøtte per båt så helt ubetydelige mengder blir det jo ikke tatt på en slik konkuranse om abboren er i det rette lunet.

At dere er føre var og vil forhøre dere om problemstillingen er veldig bra :D :D

Det kan kanskje være vanskelig å overbevise lokalbefolkningen om at fiske emd levende ørekyt er forbudt.....

Denne konkuransen vil jeg være med på :D

C&R eller ikke, det frister uansett.

Synes den løsningen som skisseres for C&R høres vel krevende ut. De som ønsker å delta "for moro skyld" vil nok finne dette problematisk, tror jeg....

Mitt alternativ, nemlig å utstyre hver båt med ei kjempebalje med vann som de kan oppbevare fisken levende i ville vel neppe være en særlig god løsning....

Jeg tror heller ikke at abborbestanden tar stor skade av en slik konkuranse. Hvis man til sammenligning ser på alle trollingkonkuranser, og ikke minst all trollingen generelt på Mjøsa. Ørretbestanden blir ikke mindre med åra for å si det sånn. Nå veit jeg ikke hvor sammenlignbare ørretten og abboren er rent populasjonsmessig, men vil uansett tro at det bør gå bra.

Ørekyte er standard agn for veldig mange lokale, men vi vil ha totalforbud mot dette i vår konkuranse. Blir noen tatt for dette innebærer det diskvalifikasjon, noe det vil bli opplyst om :(

Det med en stor balje i hver båt kunne selvfølgelig vært et alternativ. Bruker selv en 80L murbalje når jeg er ute slik at jeg kan ta med og veie/måle de største eksemplarene jeg får. Problemet er imidlertid at fiskene fort dør i denne balja. Og når man får, kanskje 40-50 abbor, så blir det trangt om både plass og syre for fisken. En murbalje koster også litt, så jeg ville nok heller vurdert å investere i noen digitale vekter :)

Gøy at du vil være med!

Forøvrig så vil jeg også si at det hadde vært gøy å kunne arrangert en av de første(?) rene C&R abborkonkuranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo ha størst fisk /mest fisk og en snitt fisker. Eller ett bilde av de store over kiloen veienett og kamera har vell de fleste . Tar meg nok en tur med båten om dette blir aktuelt . Har da plass til 2 til i båten regner med fler har plasser i båtenene sine og kan ta med seg fler utpå . Så folk slipper og stå på land og fiske :)

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo ha størst fisk /mest fisk og en snitt fisker. Eller ett bilde av de store over kiloen veienett og kamera har vell de fleste . Tar meg nok en tur med båten om dette blir aktuelt . Har da plass til 2 til i båten regner med fler har plasser i båtenene sine og kan ta med seg fler utpå . Så folk slipper og stå på land og fiske :wacko:

Tror ikke den jevne abborfisker på Mjøsa har veienett. De fleste abborfiskere fisker for å spise....... Slik pleide det ihvertfall å være :lol:

Personlig praktiserer jeg stort sett C&R på abboren, men har hverken veienett eller vekt for den saks skyld...

En mulighet, selv om dette nok er i strid med folks oppfatningen av hvordan det "skal" være, er å bruke modellen fra havabborfestivalen... Man sakl målen lengden og fotografere all fisk.

Jeg skjønner at dette blir mye mer slitsomt her, men det er en mulighet for å kunne gjennomføre C&R og det eneste det krever er at folk har kamera... mye jobb for arrangørene da...

EDIT: omg!! Hvordan er det jeg tenker :P Jeg burde vært sensurert....

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart! :wacko: Altså, for abbor i denne klassen behøver man ikke mer enn en bærepose som "veienett". Og det skal jeg alltids klare å få Kiwi'n til å sponse :lol: Det med vekt er en annen sak. Det måtte vi som arrangører evt holdt selv.

Man kan også søke kulturstøtte for denne typen arrangementer.. Når jeg ser hvem som får kulturstøtte her oppe på Toten, eksempelvis rånere som får penger for å kjøre på bilbane en gang i ny og ne, så vil jeg tro at vår plan kan få en liten slump cash. En C&R konkuranse fronter jo flere saker. Turisme, bærekraftig utvikling, osv..

Endret av Borre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.