Gå til innhold
Fiskersiden

50 Krokers Line På Dypt Vann


Equinox
 Share

Recommended Posts

Vest for Åmøy nord for Stavanger

Jeg har en line liggende med 50 kroker som jeg kunne tenkt meg å sette en gang i nær fremtid på dypt vann. Som dere ser på kartet så er det en fin skrå her som går ned mot 250m. Er dette en plass som kan være aktuell å sette line? Jeg har spist opp all makrell som ikke ble agn, så tenkte å kjøpe pakker i frysedisken med frossen makrell fillet, er dette godt nok?

Forslag 1:

Hvordan er det smartest å sette linen? Jeg ser for meg et tau på ca 200m som jeg fester i land først, linen fester jeg i enden av dette sammen med en liten isopor bit. Jeg vil prøve å løfte linen 3 meter opp fra bunn nivå (tips ønskes). Etter linen skal jeg ha en mindre isopor nit og derretter 10m tau til et lite anker. Når linen er satt ut, drar jeg inn til land og strammer opp tauet.

Forslag 2:

Den andre muligheten er å legge seg ute ved 200m (Har ekkolodd i båt) ut sette ut anker, 10m tau, isopor, line, isopor, og deretter 200m+ tau som jeg drar inn til land og fester et sted. Ulempen her er at jeg kan ha bomma med taulengde, så må da dra opp endel tau og line, for å legge meg nærmere land.

Hva synes dere, trenger masse tips til vellykket linefiske, har kun prøvd en gang tidligere.

En annen ting, hvor lange bør lina ligge ute? Har tenkt på 24 timer, fra kveld til kveld. Eller 10-12 timer, fra morgen til kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ein kar skreve det eg ikkje gadd skriva sjølv. Grei forklaring.

http://www.fiskeri.no/Tema/Fiske%20med%20miniliner.htm

Stein i kvar ende og blåse med minst 200m tau knytta i eine enden. Du kan kanskje knytte på ein type isopor eller flytekule for kvar 10 krok eller noko men eg har aldri brydd meg med dette.

Utenom redningsvest så ville eg tatt med bøttevis med tålmodighet og hørselsvern til evt. ungar, linefiske blir det som regel mykje bannskap ut av!

Fiskemannens frosne makrellfilet duger i massevis. Spørsmålet er vel om det er like rimelig å ta seg ein tur på Meny, evt Helgø og handle fersk makrell. Trur eg betalte drøyt 15 kroner for ein ganske stor makrell her om dagen.

Ville hatt lina ståande ute nokre timar på dagtid om eg var deg. Og sett helst ikkje på søylebunn der er slimålen på plass umiddelbart, steinskråningar osv er å foretrekke med tanke på fisk. Dog kan lina fortare sette seg fast her.

Lykke til.

Endret av S.Eie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en far som er ivrig linefisker(hobby), så er ute å fisker med line en gang i måneden cirka.

Tidspunket er som er best, iallefall for vår del er når det blir lyst om morgenen, det er ofte at seien på snøre bare biter noen timer etter at solen har stått, så avtar det.

Nytter ikke ha ei line ute i ett døgn om agnet er vekke etter 1time.24 timer/12timer vil jeg si er alt for mye. Når vi setter line lar vi den stå ett par timer sånn cirka alt ettersom hvordan fisket på snøre er. Men lar sjelden linen stå lenger enn det, ikke mye iallefall. Masse rart som stikker spiser opp agnet fort som fy om man treffer på krekene der nede i dypet. Når vi dreger linen er det ofte en del parti på linen som ikke har agn igjen, men det er så forskjellig. Som nevnt over er det veldig viktig at du kjører opp mens du haler, for å ligge i ro å drege linen etter bunnen er ikke smart. Forhør deg litt rundt om gode plasser for fisket på slikt dyp, setter man på feil plass, kan man forvente å drege en line på 50krok uten en eneste fisk.

Linefiske er gøy, jælig artig når man ser at plutselig blir linen helt slakk, titter 10meter bortå sjøen, og der ligger ei 20kg lange med buken i været og flyter. Men kan bli litt vase på lina av det.

Endret av smiley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er det mellom krokene på lina og hvor lang er lina totalt? Har du tenkt å dra lina med håndmakt? Har du tenkt på at når du har første kroken oppe er sannsynligvis hele lina på lett med potensielt 50 fisker på?

Hvis du klarer å fløyte lina opp fra botn kan lina stå i mange dager. Agnet og fisken vil holde seg godt. Hvis lina ligger på botn vil agnet og fisken være oppspist i løpet av ett døgn. Alt avhengig av botn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er det mellom krokene på lina og hvor lang er lina totalt? Har du tenkt å dra lina med håndmakt? Har du tenkt på at når du har første kroken oppe er sannsynligvis hele lina på lett med potensielt 50 fisker på?

Hvis du klarer å fløyte lina opp fra botn kan lina stå i mange dager. Agnet og fisken vil holde seg godt. Hvis lina ligger på botn vil agnet og fisken være oppspist i løpet av ett døgn. Alt avhengig av botn.

Jeg er ikke helt sikker på avstand mellom krokene, men tror det er 1,5m-2m mellom hver krok. Dvs en totallengde på lina 80-110m.

Jeg har tenkt å dra det opp med håndmakt

Hvis jeg skulle være så heldig å ha 50 fisker på, så for jeg ta den tiden jeg trenger. Vi er nok to i båten, så en kan ta av fisken og sikre kroken, mens den andre drar.

Takker alle for svar, har konkludert at jeg må ha lina ute i 2-3 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på avstand mellom krokene, men tror det er 1,5m-2m mellom hver krok. Dvs en totallengde på lina 80-110m.

Jeg har tenkt å dra det opp med håndmakt

Hvis jeg skulle være så heldig å ha 50 fisker på, så for jeg ta den tiden jeg trenger. Vi er nok to i båten, så en kan ta av fisken og sikre kroken, mens den andre drar.

Takker alle for svar, har konkludert at jeg må ha lina ute i 2-3 timer.

Ok, lykke til! Og så må du poste resultatet :o Håper det er lite strøm og god botn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic, men satte selv min første line forrige helg. Endte opp med 3 flotte skater og et par torsk.

Er stilig å dra opp fra dypet og se noe svært komme. Også en fin måte å teste forskjellige områder? Vet nå hvor jeg skal fiske med stang for å få div. skater :o

Lykke til med settinga av line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner at du kunne tenke deg å benytte isopor for å løfte lina 3 meter fra bunnen, Det er ingen problemer med å løfte lina 3 meter fra bunnen, men bruk for all del ikke isopor! På det dypet du skal sette lina så vil trykket klemme sammen isoporen slik at den mister all oppdrift. Du bør investere noen kroner og kjøpe deg noen harde flyteringer som du knyter på lina med et forsyn mellom hver 15-20 krok og gjør det samme med en ilestein/søkke midt mellom hver flytering. Da vil du få hevet lina fra bunnen samtidig som du fisker i litt forskjellige vannlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner at du kunne tenke deg å benytte isopor for å løfte lina 3 meter fra bunnen, Det er ingen problemer med å løfte lina 3 meter fra bunnen, men bruk for all del ikke isopor! På det dypet du skal sette lina så vil trykket klemme sammen isoporen slik at den mister all oppdrift. Du bør investere noen kroner og kjøpe deg noen harde flyteringer som du knyter på lina med et forsyn mellom hver 15-20 krok og gjør det samme med en ilestein/søkke midt mellom hver flytering. Da vil du få hevet lina fra bunnen samtidig som du fisker i litt forskjellige vannlag.

Bra tips det, takk for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.