Gå til innhold
Fiskersiden

Multiplikatorsnelle Og Spinnstang Til Sø-Fiske?


luren
 Share

Recommended Posts

Hei! Er ny på forumet her, men har ofte funnet gode råd her under googling og research til fiske. Er virkelig imponert over kompetansen her!

Til saken:

I min barndom fisket jeg utelukkende med lukket haspel med knapp i småvann, og hadde rimelig grei presisjon og kastelengde. For noen ca 5 år siden ble min trofaste lukkede snelle ødelagt. Det viste seg å være vanskelig å finne skikkelige lukkede sneller. Jeg måtte derfor ta steget videre til haspel for ikke lenger å fiske som et barn. :wub:

Problemet er at overgangen ikke var helt smertefri. Av gammel vane har jeg alltid fisket med snella opp og sveivet med høyre hånd, noe jeg fortsatt gjør med haspel. Jeg slipper også sena med tommelen. Det slo meg at denne måten å fiske på ikke er helt ulik slik man fisker med multiplikatorsnelle.

I helga fikk jeg prøve en en gammel rød Ambassadeur 5000 (classic?) som en kompiss hadde arvet av sin bestefar. Det var kjærlighet ved første (les: femte) kast! :wub: Kastelengden var ikke den lengste, men det tok ikke mange kast før den forbedret seg betraktelig. Jeg følte virkelig at dette var noe for meg! Men er det det?

Jeg driver hovedsakelig med lettere sjøørretfiske fra land, men prøver meg også litt på laksen i sesongen.

Vurderer innkjøp av følgende som jeg lurer på om ser greit ut:

Ambassadeur C3 4600 eller

Ambassadeur Classic 5000 Blister

og

Discovery G2 trigger 10` / 7-35gr.

Er det mulig å kaste lette sluker (+/- 10-15 gr) med multiplikator? Har forstått at Ambassadeur Rocket skal være bra til kasting, men blir litt "skremt" av størrelsene (5500 eller mer). Vil det bli for stort for mitt fiske? Er det noen andre som kaster lett etter SØ med multiplikator? Er jeg blindet av kjærligheten til Ambassadeur – er det noen alternaltiv? :blush:

Setter virkelig pris på tilbakemelding, for jeg er i ferd med å bevege meg ut på et område jeg ikke har snøring på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multiplikator til sjøørretfiske er topp, jeg bruker både 2500 og 5500 sneller. Ei 5500 snelle har samme størrelse som 5000, på 70 tallet hadde 5000 snellene lav utveksling og 5500 høyere uteksling, i dag brukes 5000 (og 6000) navnet på litt rimeligere modeller.

Vil anbefale at du kjøper en 5500 C3 i stedet for Classic 5000 du linker til, C3 har oppdatert teknologi med siste generasjons sentrifugalbrems og slurebrems, IAR (Instant Anti Reverse) og kulelagre har den også. Rocket er ei enda bedre sneelle, men jeg synes den er litt tung på grunn av det stabile krommede messingstativet, spesiellt Pro Rocketen som også har messing bremseplate er tung, 365 vs 280g for 5500 C3.

5500 C3

Vil ikke anbefale ei snelle i 4000 størrelse og spesiellt ikke 4600 utgaven. Spolen på 4000 snellene er dypere enn den er bred, dette er ikke en god løsning på ei snelle med synkronisert snørefører, snella kan sies å være ustabil av konstruksjon og 4600 utgaven med tommeltangent har et mykere stativ og er enda verre.

Fungerer greit ned til ca 10-12g med standard multiplikatorsnelle i 5000 størrelse, skal være erfaren for å kaste lettere vekter.

Det er ei stang som utmerker seg over alt annet for bruk med ei 5000 størrelse snelle til sjøørretfiske, Guideline LPXe 11' 20-45g, stanga er feilklassifisert, burde ha vært 10 eller 12g til ca 35, men kaster greit lettere vekter også. Stanga er dyr, 2899kr, men det bør være mulig å få den for ca 1500kr nå. Agdars sportsfiske selger flere andre av LPXe modellene for ca halv pris for tiden, går jo an å høre om det er mulig å få 20-45g versjonen til en grei pris også, jeg kjøpte meg ei LPXe 11' 20-45g til i forrige uke på ei lokal sjappe og ga 1500kr for den.

Tica stanga har jeg ingen kjennskap til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra innspill! Skal definitivt sjekke ut LPXe! :wub:

Finnes det noen ambassadeurer med tommeltangent (som jeg forstår er knapp under spolen der tommelen vil ligge) i 5000-størrelse? Det virker meget praktisk, samtidig som det åpner for enhåndskast, eller tar jeg feil her? Og hvor essensiell er triggeren? Ser at det er et ganske stort utvalg i stenger uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lettere å holde ei multiplikatorsnelle montert på ei stang med trigger, uten trigger må du mer holde snella inne i hånda.

C4 og Reckordsnellene har tommeltangent.

5600 C4

RCN 50

Du skal ikke glemme Shimano Calcutta heller, supre sneller.

Calcutta 200B

(Bildet er ei Calcutta 700, som er i Ambassadeur 7000 størrelse)

Ei 10-11' stang med 5000 størrelse egner seg ikke til enhåndskast. Ser vel heller ingen stor forskjell på tommeltangent og vanlig utløserknapp når det gjelder enhåndskast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ei Dynamic stang, det er ei 10' stang med slukvekt opp til 22g. Håndtaket var lengere enn på LPXe 11' 20-60g, kappet det ned ca 15cm til samme lengde som LPXe 11' 20-45g. Fungerer suverent fra 4 til ca 12-15g for meg, er for myk til bruk sammen med eksemplevis 20g kystwobblere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med å finne guideline-stengene som blir nevnt her, i alle fall på nett. Adgars har som kjent LPXe 11` 20 - 45 gr, men dette er typisk nok (nesten) den eneste guidelinen som ikke er på tilbud til halv pris. Berkleyen på jakt og fiske ser derfor spennende ut – hyggelig pris!

Noen som har erfaringer med G Loomis? Adgars har en del fine tilbud, som f.eks GL3 10`6 10-22 gr. Men denne blir kanskje lit dyr til å være første spinnstang...

Calcuttaen var jo meeget pen. Synes også Revoen virker spennende, men denne har, som Abbor er inne på, en dypere spole enn bredden. Skal sjekke ut rocket!

Takker igjen for mange gode råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spole som er dypere enn bred er ikke noe problem hvis snøreføreren ikke er synkronisert.

Jeg bruker også Ambassaduersneller for det meste, men vil si at Calcutta er adskillig mer kastesikker enn Ambassadeur (mindre backlash)

Ligg unna multiplikatorversjonenen av Loomis slukstenger. Har prøvd ei 10-40g stang som en kamerat har og har nettopp kjøpt 10'6" 20-70g, men stanga er totalt ubrukelig. Toppdelen på 20-70g stanga (Som Aktiv Fritid/Nordic Outdoor tidligere klasset som 20-85g) er mye mykere enn LPXe 11' 20-45g og håndtaket er så kort at det passer best på ei stang med slukvekter opp til ca 20g. Har nå funnet ut at stengene ikke er konstruert for kasting men for en eller annen merkelig form for dorging som heter mooching.

Hvis du forteller hvor du bor så kanksje jeg kan ha et tips om hvor du kan få tak i ei rimelig LPXe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bor du nok litt langt unna, tviler på at butikken som selger disse til 1500kr gidder å sende tilbudsvarer.

Glemte å nevne i min forrige post at Revoen ikke fungerer særlig bra når det er under 5 grader på grunn av dårlige toleranser smmenlignet med svenskproduserte sneller (og Calcuttaer).

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja! Blir nok netthandel da.

Begynner å sirkle meg inn rundt C3 eller Rocket. Er det slik at Rocket er vanskeligere å kaste for en nybegynner? Skjønner at denne snella er langtkastende med høy hastighet, og regner med at dette kan skape komplikasjoner... på skittfiske har de dessuten Rocket 5500 i en utrolig støgg grønnfarge :P Liker krommen og rødfargen på 6500, men dette blir kanskje for stort? Vil gjerne kunne kaste 12g favorittene mine! :o

Irriterende at skittfiske, som har et enormt utvalg i multiplikatorer, ikke har noe særlig utvalg i spinnstenger med trigger. Noen som har erfaring med Sølvkroken (tica) eller Lawson (tenker spesielt

Norwegian series trigger 11`/15 - 55, selv om jeg frykter at denne blir for stor)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye modeller (2007 og nyere) av Rocket med 6-stifts sentrifugalbremse er ikke vanskeligere å kaste med enn C3 eller C4. Det er de gamle modellene med 2 fstifts fibersentrifugalbrems som er temmelig nervøse.

6500CS Rocket 2009 modell er ikke rød, den er orange, og ikke spesiellt pen heller etter mitt syn. Jeg har ei 6500CS Mag Florida Surf og ei 5500C i Sunset Orange, det er den fine orangefargen til Ambassadeur.

I linken under finner du bilder av noen av mine Ambassadeursneller i litt tøffe farger.

Div Ambassadeursneller

Du bør heller kjøpe LPXe 20-60g i stedet for Lawsonstanga, jeg kaster ofte 15g med min og det er ikke noe problem å kaste lettere heller. Har du ringt Agdars og spurt om det er mulig å få en bra pris på LPXe 20-45g?

Ser at Agdars har Shimano Corvalus 300 til 850kr, dette er en økonomiversjon av Calcutta i 5000 størrelse. Men siden jeg ikke har erfaring med Shimano multiplikatorer i saltvann, kan jeg ikke si noe om holdbarheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du vet kaster vi med veldig forskjellige vekter, i forhold til kastevektene er tuppen på stengene jeg bruker mye stivere også.

Vil ikke anbefale 2 stifts Rocket til noen som skal fiske SØ med 12g sluk, til dette bruket har snella for lite sentrifugalbrems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slengt Agdars en mail nå, så får vi se! :)

Shimano Corvalus får fryktelig spredt (bruker-) omtale på nett ser jeg. Kan nesten virke som det er dårlig kvalitetskontroll på disse.

Helge S:

Er småskeptisk til å importere fra bayen. Med frakt og moms blir det ikke nødvendigvis mye dyrere å handle på tilbud i Norge etter hva jeg kunne se.. Dessuten er det greit å ha norske garantier og forbrukerrettigheter om noe skulle gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var tydligvis temmelig blandede erfaringer med Corvalus hos Cabelas. Har en kamerat som har enten Corvalus eller forløperen som også heter noe annet på C som jeg ikke husker navnet på, han sier at han ikke merker noen forskjell på billigsnella og Calcuttaen han også har, men det er mulig billisgsnella hans er såpass gammel at den er produsert i Japan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du vel kanskje si at den sære kombinasjonen din; stiv topp og lette vekter OG din kastestil gjør deg smånervøs med den snelletypen. Tror det er fler enn meg som mener at det ikke er noe problem med topins sentrifugalvekter. Vi må huske på at det er mange forhold som gjør seg gjeldene for hva som funker for oss - og ikke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dimensjonere stangtuppen etter slukvekten, må være tilpasset det en fisker etter :)

Det er ikke 2-pins sentrifugalvekter generellt jeg sier er nervøse, det er de to små fibervektene som var i tidligere Rocketmodeller. Har flere sneller med 2-stifts plastvekter. Der pleier jeg å bruke ei hvit og ei svart vekt ved full spole, for å ende opp på ei svart og ei blå.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dimensjonere stangtuppen etter slukvekten, må være tilpasset det en fisker etter :)

Så mine myke 8-9 fots trollingstenger (bl.a etter laks) OG mine kastestenger på 11,12 og 13 fot med betydelig stivere topp egner seg ikke til å fiske etter og drille laks?

Nå er du ikke bare på jordet - men på feil jorde også Vidar! :)

Jeg kan godt skissere hvordan kraftoverføringer foregår ved bruk av fluestenger - tenk igjennom hva du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke jeg kommentert det du bruker å fiske med i det hele tatt, jeg bare svarte på din kommentar om det du kaller min sære kombinasjonen av; stiv topp og lette vekter OG kastestil

Forumet her er ikke tjent med at vi to diskuterer dette på denne måten - så jeg avslutter den herfra.

Som du sikkert skjønner er jeg forhindret (ennå selvpålagt) å ikke bruke mine kjennskap til sneller ved å komme med anbefalinger, men når jeg ser feilinfo (ikke deg spes) er det innimellom nesten umulig ikke å svare. Folk er ikke tjent med at feilinfo blir stående ubesvart.

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du følger en selvpålagt policy om ikke å kommentere Pure Fishing produkter (antar det er det du sikter til), men bare kommenterer feilinfo, kan jeg ikke se behovet for at dine kommentarer i denne tråden siden du starter med å kommentere følgende utsagn fra meg:

Nye modeller (2007 og nyere) av Rocket med 6-stifts sentrifugalbremse er ikke vanskeligere å kaste med enn C3 eller C4. Det er de gamle modellene med 2 fstifts fibersentrifugalbrems som er temmelig nervøse.

Hvor er feilinfoen her?

Hvor mye sentrifugalbrems en trenger er selvsagt avhengig av slukvekt, snøretykkelse/stivhet, stang, vindforhold, kastestil og ikke minst smøring. Jeg kjører jo bare med Rocket Oil, både i lagre og snørefører i snellene mine. Siden det er denne typen olje som følger med Rocketsnellene antar jeg at det er en vanlig måte å smøre disse snellene på. Det kan ikke være noe særlig tvil om at en Rocket smurt på denne måten med bare 2 små fibervekter er mer nervøs enn de fleste andre multiplikatorer, med 6-stiftsbrems er det ikke noe problem å få nok brems selv med lette sluker. Hvis jeg kaster 40g eller mer har heller ikke jeg bruk for sentrifugalbrems i det hele tatt, men for en nybegynner som skal fiske SØ med 12g sluker, sannsynligvis også i motvind er det viktig å ha nok sentrifugalbrems tilgjengelig, 6-stiftsbremsen er også brukervennlig med enkel justering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.