Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiskeutstyr - Valgets Kvaler


narvikværing
 Share

Recommended Posts

Heisann alle sammen!

Fikk nylig lyst til å oppgradere fiskeutstyret mitt, hvilket ikke har blitt brukt på år og dag (desverre), og dette betyr hovedsaklig havfiske. Det jeg tenker på er da ei god all-around stang for fiske fra land og båt (sluk-fisking), og ei god solid havfiskestang.

Har lest en del tråder her i de siste dagene, men det er litt vanskelig å filtrere ut all relevant informasjon. Og mulig jeg har gått glipp av noen poster også!

Jeg vurderte disse to settene:

Shimano TLD 20 + Beastmaster 20-30: http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=953

Penn 113H + Lawson Powerjigger + Fireline: http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=681

De plassene jeg generelt sett vil fiske mest, er i Ofotfjorden, og muligens mer nord, utenfor Mehamn i Finnmark. Vet at det finnes mange andre alternativer enn disse settene, men vil ikke betale for mye med en gang, heller starte en plass, og så oppgradere seinere.

Fisk på ønskelista her vil da være stor og større fisk (sei, torsk, skate, håbrann) - og spesielt kveite, noe som finnes her. Har også lest litt om håkjerringfiske, hvilket da kanskje også er noe jeg vil prøve senere (men muligens trenger man litt mer guffe på utstyret da?).

Hvilket sett vil passe best for meg da? Og hvilke sneller har større kapasitet med tanke på snøre?

Takker for all hjelp jeg kan få :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller ikke hengt meg opp i slukfiske. Du bør prøve deg på agnfiske hvis du skal ha en del av de artene du nevner her.

Hehe.. Mulig jeg forklarte meg veldig dårlig i den posten - det med slukfiske var ment for typisk kastestang (for slikt som vanlig sei, makrell, pigghå, etc.), ikke sluker for de to settene jeg nevnte ovenfor - så spørsmål om det kan jeg sikkert heller poste i forumdelen dedikert til det!

Og ja, det ser ut som at de fleste her på forumet foretrekker Power Pro over Fireline. Nå har jeg aldri brukt multisnøre før, så om de to merkene har jeg ingen mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ikke feil med noen av disse settene, det er helt sikkert.

Bruker stort sett fireline til havfiske selv, har aldri røket pga dårlig kvalitet ihvertfall. 0.39mm er tykt, men funker perfekt som backing. Den snella må uansett ha mye mere multi, så da skjøter du bare på ønsket type uttapå firelinen.

Ellers blir det smak og behag. Personlig holder jeg en knapp på shimano pakka.

Tror ellers du bør ha en annen stang til kjerring-fiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge settene er gode havfiskestenger som klarer det meste av fisken du kommer ut for.

Personlig ville jeg valgt shimanosettet på grunn av spakbremsen på TLDn. Stjernebrems er etter min mening bare gammeldags.

0,39 Fireline er kanskje ok til håkjerring, men stenger og sneller i disse settene er ikke noe å satse på til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å kjøpe Shimano-settet.

Så da var det bare å få tak i ting som snøre, og alle de andre tingene man trenger! Dette skal bli bra -_-

;) Du har gjort eit godt val mtp utstyr. Når det gjeld snøre kan det lønna seg å leita på nettet til dess du finn eit godt tilbod på ein storspole (1500 yards) med PP i passe dim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.