Gå til innhold
Fiskersiden

Billig Ambassadeur 7000 På Xxl


Gimbo
 Share

Recommended Posts

Sitter og glor på denne snella her da jeg har begynt å ønske emg ei litt kraftigere snelle til surf stanga mi.

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=84796

De selgfer den for 599kr + frakt. Lurer på hva som gjør akkurat den modellen så billig. Når akkurat samme butikk selger en ambassadeur i samme serie

for 1700 kroner...

Hva jeg egentlig lurer på er vil jeg kjøpe katta i sekken eller kan jeg her gjøre et varp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor solgte de 6500CS Rocket for 395kr , nå koster den 1499kr der, så det kan tyde på at de kjøper opp partier de dumper ut.

Både 7000i og Syncroen er produsert i Asia (Taiwan tror jeg) så det er ingen kvalitestsforskjell mellom snella til 599 og den til 1799, forskjellen er et par kulelagre og syncrobremsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte denne og fikk en laks på 8 kg på den, og bremsen på snella var så dårlig at et fiskehjul hadde vært bedre.

Dumt at abu ødelegger merkevarenavnet sitt slik.

Snella var dritgod å kaste med, men som sagt aldri kjent dårligere brems.

Den vil nå til nød kanskje bli brukt til lett sjøfiske.

Kjøp shimano/daiwa og ikke ødelegg fisketuren med denne snella.

Det stod made in china på min.

Jeg har en eldre 7000 som er laget i sverige, og på den er bremsen helt konge.

Endret av abu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bedre bremser på Shimano enn på Ambassadeur nå for tiden, heller motsatt. Også 7000i er utstyrt med Carbon Matrix bremseskiver, hvis bremsa er dårlig er det fordi den er full av fett/olje og vann. Hvis de har flyttet produksjonen igjen, nå til Kina, er det godt mulig at snellene ikke er korrekt smurt, men dette er jo en enkel sak å fikse. Jeg bruker uansett ikke ei snelle uten å ha åpnet den og smurt den opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både på gamle 7000 sneller og shimano så har flere en lav tikkelyd på bremsen. Denne var borte på den nye 7000i snella.

Beste bremsen jeg har kjent er på min daiwa millionaire, mens calcutta te ikke kommer langt bak.

Men jeg har også en abu 5500 og ei 7000 prorocet som har veldig gode bremser. Disse er laget i sverige da.

Jeg ønsker bare at abu kunne satse på å lage gode sneller isteden for å dumpe de i pris til ugjevn kvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme typer bremsekiver i 2007 og senere 5500, 6500 og 7000 sneller, eneste forskjellen er at 7000 er større og dermed bør ha bedre bremse. Har også Calcutta 400TE, denne bremsa er også ekstremt følsom for olje/fett som andre calcuttabremser. TE bruker Dartilum bremsebelegg som de andre Calcuttaene, forskjellen er at TE har større drev og dermed større og bedre bremse også. Har nå bestillt meg nye tredjeparts bremsekiver til alle mine Calcuttasneller.

Er helt enig i at ABU bør holde de klassiske Ambassadeurene i Sverige, men er redd det bare er et tidsspørmål før Rocketen forsvinner ut også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme typer bremsekiver i 2007 og senere 5500, 6500 og 7000 sneller, eneste forskjellen er at 7000 er større og dermed bør ha bedre bremse. Har også Calcutta 400TE, denne bremsa er også ekstremt følsom for olje/fett som andre calcuttabremser. TE bruker Dartilum bremsebelegg som de andre Calcuttaene, forskjellen er at TE har større drev og dermed større og bedre bremse også. Har nå bestillt meg nye tredjeparts bremsekiver til alle mine Calcuttasneller.

Er helt enig i at ABU bør holde de klassiske Ambassadeurene i Sverige, men er redd det bare er et tidsspørmål før Rocketen forsvinner ut også.

Det er vel ikke verre enn at man åpner herligheten og går over det hele, og smører den opp på ny. Kansje bytter bremseskiver, og slikt.

Gjorde det med 6500 snella jeg fikk av en kompis. Det kosta vel litt over en hundrelapp å gjøre den i stand.

Tror neppe jeg finner en bedre Multi til den prisen i samme størrelse.

Men vil tenke litt til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke av ambissene produseres i Sverige nå?

Var 7000i snella ny når det skjedde ville jeg reklamert på den. Alle produsenter kan levere produkter med feil. Det er ikke et kjent fenomen at 7000 snellene har dårlig brems, tvert om. Hvis du har smurt den opp kan du ha fått olje i bremsen. DET er et kjent problem med ALLE multisnellene med tørr lameller. Untaket er f.eks. Daiva sine sneller med telleverk som har filtlameller som er gjennomtrukket av olje.

Ta en sevice på 7000i snella, så du kan bruke den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet med sikkerhet at Rocket, Pro Rocket, Record og Mag sneller er montert i Sverige, tror også at alle 5500/5600 og 6500/6600 fortsatt er montert i Sverige, hvor delene er produsert er nok temmelig varierende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke av ambissene produseres i Sverige nå?

Var 7000i snella ny når det skjedde ville jeg reklamert på den. Alle produsenter kan levere produkter med feil. Det er ikke et kjent fenomen at 7000 snellene har dårlig brems, tvert om. Hvis du har smurt den opp kan du ha fått olje i bremsen. DET er et kjent problem med ALLE multisnellene med tørr lameller. Untaket er f.eks. Daiva sine sneller med telleverk som har filtlameller som er gjennomtrukket av olje.

Ta en sevice på 7000i snella, så du kan bruke den igjen.

Snella var 2 uker gammel.

Feilen er at bremsen ikke slakker opp når du har press på bremsen.

Har du ikke press så slakkes bremsen uten problemer.

Det medførte at når fisken raste ut gikk det ikke å justere bremsen svakere.

Jeg har ei 7000 snelle(made in sweden) 5år gammel fra før med en helt utmerket brems, men den gir en tikke lyd fra seg når snøret går ut. Det gjør ikke den nye.

Hvis noen lurer på hva jeg skal med så mange sneller er at jeg bruker et sett i ei elv og et annet i ei annen elv, så slipper jeg å desinfisere de. I tillegg liker jeg å ha snelle for enhver anledning.(ikke vis dette til kona)

Endret av abu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer ikke på hvorfor du har så mange ambisser, har selv 15-16 stk.  B)

Tikkelyden på de eldre ambisene er det en liten fjær som lager. Har fjernet den på en av mine. De nyere er tyste når snøret går ut.

Har vært borti den feilen du har med snella, men er ikke kar om å huske hva det kom av. Mulig Laksefiskern leser dette og kan svare deg på hva det kan komme av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med bremsen kan være at en av spennskivene til bremsen er vendt feil veg. Jeg har heldigvis ikke hatt dette problemet, men har merket at funksjonen til bremsen blir krafftig påvirket av hvordan disse stables.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Problemet med bremsen kan være at en av spennskivene til bremsen er vendt feil veg. Jeg har heldigvis ikke hatt dette problemet, men har merket at funksjonen til bremsen blir krafftig påvirket av hvordan disse stables.

Jepp. Det er viktig at disse ligger riktig. Sett fra siden ser de ut som en parentes. -slik: (

Det er to av dem og de skal ligge

slik ()

ikke slik ((

eller slik ))

For å komme til disse må de skru av sveiva, og stjernehjulet...ivertfall på min 6500.

For å fjerne enver tvil om hvilken deler det er snakk om del nummer 6970 og du kan finne tegninger av alle snellene her med delenummer:

http://www.abugarcia.com/product_schematic.php?search=ambassadeur+7000&id=239.240&search_submit=Search+>>#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger den for 599kr + frakt. Lurer på hva som gjør akkurat den modellen så billig. Når akkurat samme butikk selger en ambassadeur i samme serie

for 1700 kroner...

Hva jeg egentlig lurer på er vil jeg kjøpe katta i sekken eller kan jeg her gjøre et varp?

Det som i går formiddag skulle være en liten tur "for å kikke litt" ifbm høstsalget på XXL, endte selvfølgelig opp med noe helt annet:

Vadebukse til gi-bort-pris, 2 fluesnører til prisen av 1 og den berømmelige kina-snella (Ambassadeur 7000i) til latterlige 500 kr, så nå er jeg også mest sannsynligvis medlem av denne eksklusive "trøbbel-med-bremsen" klubben...skjønt jeg har ikke prøvd akkurat den biten enn så lenge :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som i går formiddag skulle være en liten tur "for å kikke litt" ifbm høstsalget på XXL, endte selvfølgelig opp med noe helt annet:

Vadebukse til gi-bort-pris, 2 fluesnører til prisen av 1 og den berømmelige kina-snella (Ambassadeur 7000i) til latterlige 500 kr, så nå er jeg også mest sannsynligvis medlem av denne eksklusive "trøbbel-med-bremsen" klubben...skjønt jeg har ikke prøvd akkurat den biten enn så lenge :D

:D Jeg kjøpte en 7000 I C3i 2008. Den har nå blitt brukt en del, og har ikke hatt noe problemer med denne på noen som helst måte. Bremsen og mekanismne har fungert helt utmerket så langt. Jeg betalte 600 for denne på XXL. Brukt i all hovedsak i sjøen. Ikke merket noe ujevnheter eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.