Gå til innhold
Fiskersiden

Kveiteutstyr


Rypekongen
 Share

Recommended Posts

Ja oppgradeterte lit nå i vinter, hadde på en stor fisk i sommer som tok da jeg agnet med en halv makrell, den dro friskt

avgårde med 50mtr med 0,30 fireline, fireline har uheldigvis en lei tendens til og skjære seg ned i spolen og det var grunnen til at

firelinen gikk av med et smell, kjørte forøvrig med 0,90 monofortom på en halvmeter. Da brukte jeg dam quick power snella, har troa

på at det blir bedre med ambassadeuren og power pro 0,41 som virker lit rundere en fireline, får håpe den ikke er like ille som fireline

med tanke på å skjære seg ned i spolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fireline har uheldigvis en lei tendens til og skjære seg ned i spolen og det var grunnen til at firelinen gikk av med et smell

Det der er nok din feil, ikke snørets! For det første skal snøret spoles på snella steinhardt første gangen det spoles på, men man bør også gjøre det til en vane å fysisk krysslegge snøret bredt med jevne mellomrom dersom man ikke har på fisk som sørger for at snøret legges på dønn tight. Da slipper man at snøret skjærer ned i underliggende snørelag. Dessverre informeres det knapt om dette fra snøreprodusentene, og folk flest er temmelig bevisstløse på det punktet også. Straffen får man den dagen det drar seg på en bra fisk som gjør at man drar opp bremsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har spolet på 275mtr power pro på seascapen nå, syns det er enklere å få det lakt på skikkelig tight på den

i forhold til quick powern som har snørefører. Har lest at flere anbefaller sneller utn snørefører å jeg tror

jeg er enig i det nå. Blir forøvrig fisket lite i kulda med meg så jeg slipper snelleproblem pga av det, kommer

i hovedsak til å fiske i fra april-september, bare å begynne med båtpuss osv snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ønsker å legge litt penger i ei god stang og snelle til kveitefiske. Hva vil dere anbefale da?

Tekota, Avet?

Skal ha plass til ca. 4-500 meter 0,40 Powerpro.

En snelle som skal brukes til kveitefiske må være i orden. Dvs den må vedlikeholdes. Hvis du ikke planlegger å skru selv er det veldig lurt med Shimano. Med Penn på en grei 2. plass.

Tekota er en flott snelle. TLD15/20 er også greie sneller til dette bruket. Talica er fin om du vil svi av litt mere penger, og vil imponere kompisene :)

Fra Penn er f.eks Senator 112H og 113H trygge valg.

Du nevner også Avet, går du for en sånn kan det være greit å være litt skru-kyndig selv. Sikkert noen som kommer til å nevne Accurate også, knallsnelle men er nok lurt å kunne mekke litt selv her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne komboen:

Accurate BX 500 (holder det med BX 400?)

Antares BX Braid Boat 20-30LBS (hakket under holder kanskje?)

Utstyret skal brukes til jigg/driftfiske etter kveite.

Jeg har drevet med havfiske noen år og har flere Penn senator og Daiwa sneller liggende. Men har lyst på noe lettere utstyr da hele dager med jigging er slitsomt med det jeg har som er ganske tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min liste over multisneller jeg har erfaring med i rangert rekkefølge:

1. Accurate (pga bremsen og rått utseende, robust)

2. Tiburon ( pga jevn brems, stilig look og markedets beste handtak)

3. Penn VSX 16 og Tiagra 12 (bremsepakken, tankssneller, minus for vekt )

4. Lawson GDR 12 (jevn og fin brems)

5. Penn GLD 20-II, (lett for str. , fin brems, godt hantak, stor snørekapasitet)

6. Talica 16 (fin brems men gir ikke "Ferrari" følelsen, litt kjedelig?)

7. Avet (ujenvn brems for to år siden ihvertfall..)

8. Abu Big Game 10000 (fin snelle som jeg startet med men holder ikke mål lengre ang brems mm)

9. Abu 7000 (ujevn svak brems)

10. Jigging Master (binding = drittsnelle, ellers fin på ergonomi og utseende, sannsynlig orginalt produsert av Maxel? )

Outsider og kommende slager? Okuma Makaira og Andros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@svartfeskarn jeg anbefaler deg å kvitte deg med power pirate snella jo før jo heller. Jeg har brukt den(1.havfiskesnella mi), og fått ny 2 ganger pga at den ikke tåler storsei en gang. Plutselig løsnet sveiva under fiske og bremsen ble dårlig og til slutt holdt hele sveiva å dette av.... Ville aldri i verden prøvd den etter kveite. Ei skikkelig drittsnelle. :D

Må bare advare deg!

Ellers så skal du vel få til å lure en fisk på jigheaden og få den til å sitte fast enten med streng eller strips i kombinasjon med krokene, men det er litt lettere med baitheaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endt opp med Daiwa Saltist. Den beste snella jeg har prøvd noen gang. Tåler det meste. Vanlig vedlikehold er jo påkrevd alle sneller.

Tica i div serier greit nok. Har krasjet enkelte med stor påkjenning.

ABU Big game 7500 og 10 000. Ok sneller. kansje noe manko på brems

Penn 113H er den som har vært nermest vinsj. God snelle med god brems.

På topp Daiwa Saltist. Den beste til nå jeg har prøvd.

Bruk penger på snella. Det er det beste tipset jeg kan gi. Daiwa er mitt tips

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den quick powern kommer jeg ikke til å bruke på no tungt fiske nei, har en ambassadeur seascape 40 som får de tungste utfordringene,

har iallefall bare godt å si om ambassadeur når det gjelder laksefiske. Skal hente meg agnforsyning i morra,fått tak på masse sild, får

vel barre blokkfryse så den holder seg lenger.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten ei Fenwick Seahawk 15-40 lbs (7 fot) liggende. Den kan kanskje funke sammen med ei Accurate BX500 snelle?

Fin stang med passende aksjon og kurant rygg. Det er egentlig ikke så veldig stor forskjell i aksjonen på 12-30 og 15-40 i Seahawk-serien. Liker håndtaket også. Mykt og seigt med ganske tykk diameter. Ei skikkelig sliterstang man kan stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne komboen:

Accurate BX 500 (holder det med BX 400?)

Antares BX Braid Boat 20-30LBS (hakket under holder kanskje?)

Utstyret skal brukes til jigg/driftfiske etter kveite.

Jeg har drevet med havfiske noen år og har flere Penn senator og Daiwa sneller liggende. Men har lyst på noe lettere utstyr da hele dager med jigging er slitsomt med det jeg har som er ganske tungt.

Fin kombo det, ville gått for 20-30 til kveitefiske, 12-20 blir for spinkelt. Accurate er fantastisk gode sneller og kan absolutt anbefale de på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Etter å ha lest lit mere om utstyr til kveitefiske ble det til at seascapen ble degradert til reservestanga

til fordel for en lawson gtr-20 som jeg så flere hadde dratt kveite på, det koster lit å lese på forumet :thumbsup: den

skal stå på en lawson offshore 15-40 så nå tror jeg skal føle meg noenlunde trygg på utstyret ihvertfall. Fant

ut at det var veldig gunstig og spole over power proen fra seascapen og over på lawson snella, fikk det skikelig

tight ved å bruke bremsen på seascapen når jeg spola det over, ellers bruker jeg svart elektro teip i bunnen av spolen.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Huff har som mange andre nok havnet på utstyrskjøret :hot: , ble så jeg røyk på å kjøpte en preywinder å ei lawson offshore

standup 15-40 ibs. Fått mye skrytt preywindern så nå er jeg sikker på at snella skal holde om det ryker på ei stor ei, ellers

lurer jeg på om noen har prøvd kinetic halibut antitwist rigg å om den eventuelt holder mål ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange dårlige erfaringer med det. Ujevn kvalitet og plutselige snørebrudd. I tillegg flises det mye opp. Enkelte hevder at snøret fortsatt er like sterkt, men det har jeg ingen tro på.

Har samme erfaring med fireline som deg , slet et helt nytt 0,50 firelinesnøre i fjor på en småkveite. Testet snøret når jeg kom hjem og det tålte ingenting , oppgitt bruddvekt på 49kg , tipper det røk på 7-8 kg. En annen kompis har samme erfaringen. En tredje kompis har hatt sitt fireline snøre på snella i flere år uten nemte problemer.

Jeg har derimot svært god erfaring med Power Pro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring med fireline som deg , slet et helt nytt 0,50 firelinesnøre i fjor på en småkveite. Testet snøret når jeg kom hjem og det tålte ingenting , oppgitt bruddvekt på 49kg , tipper det røk på 7-8 kg. En annen kompis har samme erfaringen. En tredje kompis har hatt sitt fireline snøre på snella i flere år uten nemte problemer.

Jeg har derimot svært god erfaring med Power Pro...

VIl påpeke at det siterte innlegget ovenfor var noe jeg skrev for 2,5 år siden, og siden den gang har jeg ikke hatt noen problemer med Fireline.

Bruker fortsatt Fireline på en del sneller. Nå skal det sies at på kveite- og torskesnellene kjører jeg med enten Whiplash, Powerpro eller Spiderwire (og snart også Sufix)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireline syns jeg blir fortere flissete en andre multisnører, foretreker power pro eller compact braid i 0.40, trenger sikert ikke så tykk

multi men ser at det blir anbefalt med den tykkelsen til kveita som uansett stort sett fiskes grunt. Bruker selfølgelig også topshot med

0.90 sene på 1-1,5 mtr.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok være et problem ja.

Det går nok helt fint med snørefører så lenge den er av den synkroniserte typen, og man er bombesikker på at sena ikke kommer i utakt med snøreføreren. I praksis betyr det at man aldri låner bort snella, eller at man legger på snøret på nytt hvis snella har vært på utlån.

Light-varianten av det siste er å strippe av snøret til du er helt i spolekanten, kutte snøret helt inntil spolen og sveive til snøreføreren er på samme sted som tampen. Utakten kommer som oftest når man sveiver snøret helt inn på spolen, og deretter fortsetter å sveive litt. Evt hvis man skjøter på en stubb fordi man har mistet noen meter, og ikke passer på posisjonen på snøreføreren.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.