Gå til innhold
Fiskersiden

Kveiteutstyr


Rypekongen
 Share

Recommended Posts

På haspel til havfiske kjører jeg utelukkende med fireline. På kveitesnellene mine har jeg flerefarga snøre, enten sufix tru braid(80lbs) eller Saltiga boat braid(70lbs) Av sneller så er Accurate min favoritt, med Saltiga og Talica på en delt andreplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Snelle med snøre fører har jeg brukt en gang for mye den forårsaket snørebrudd pga at den ikke hang med på

utrass. Ellers siter jeg å funderer på det med assistkrok på jig å da spesielt sg cutbait herring som jeg har et par

av, har riget de med en stor owner trippel som jeg har tredd over hoved kroken og festet med sen til øyet på jiggen.

Men vill en slik krok påvirke gangen såpass at den ikke vil fiske noe særlig godt ?

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri sneller med snørefører , det ble heller ikke brukt av kompisen som slet sitt firelinesnøre. Begge snørene var 0,50 med oppgitt bruddstyrke på 49kg , og begge snørene var så og si ubrukte. Vet ikke hvor kompisen sitt snøre røk.

Det var ikke snakk om noe heftig utras for min del når snøret røk. Jeg så kveita tok jiggen på grunt vann , stanga rakk såvidt å bøye seg før snøret røk. Jeg regnet med at det muligens var en skade på snøret. Men da jeg kom hjem så testet jeg det flere ganger og det røk aldri i knuten , fra rett over knuten til flere meter fra knuten.

Jeg har iallefall mistet troen på fireline , har brukt Power pro snøre på denne stanga i ettertid og aldri hatt problemer med det.

Men som sagt har en kompis som har hatt sitt fireline snøre på snella si i flere år uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snelle med snøre fører har jeg brukt en gang for mye den forårsaket snørebrudd pga at den ikke hang med på

utrass. Ellers siter jeg å funderer på det med assistkrok på jig å da spesielt sg cutbait herring som jeg har et par

av, har riget de med en stor owner trippel som jeg har tredd over hoved kroken og festet med sen til øyet på jiggen.

Men vill en slik krok påvirke gangen såpass at den ikke vil fiske noe særlig godt ?

Slik du beskriver det her virker det som trebleoken henger løst på hovedkroken med sikring til øyet? Så lenge treblen ikke er festet fysisk til kroppen bør den ikke påvirke gangen i noe særlig grad. Jeg har fisket flere ganger med jigg der kroken har vært festet i shadkroppen og jiggen har blitt pinnestiv. Såg ikke ut til at kveita brydde seg noe særlig om det siden jeg fikk flere fisk og mistet noen på dette oppsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt en myte at trebbel på ryggen påvirker gangen vesentlig på jigger. Vi har omfattende data på både trebbel over singel og bare trebbel i ryggen og begge deler fisker helt fint uten synelig nedsatt bevegelse. Setter du en trebbel helt i halepartiet får du naturligvis en stivere hale, selv om mange har stor suksess med dette og såkalte trailing stinger kroker, fritthengede bak halen. Det som påvirker gangen positivt i stor grad på SG jigger, som er noe stive i utgangspunktet, er å fjerne singelkroken helt og lime kroppen til hodet. Dette løser opp jiggen og gir den betydelig bedre gange. Her må man selvfølgelig supplere med en trebbel i ryggen.

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveita har jo en tendens til å drive med "halenafsing, så det er ingen dum ide å få assist-kroken så nærme den vrikkende jigghalen som mulig. Som Persa nevner, er det ikke hensiktsmessig å sette stinger-kroken i selve halen, selv om man også kan få fisk på det.

"trailing stinger" altså fritthengende treble ved/bak halen er jo et alternativ. Denne kan selvfølgelig henge seg opp i topshoten om du er litt uheldig, spess viss du veksler litt mellom trolling og jigging, og kansje "kasting" (lemping) med grovt haspel utstyr.

Min løsning går ut på å knytte treblen inn i øyet på jigghodet, beregne det slik at kroken kommer bak til halen, og la det sitte igjen rundt ti cm av den tampen man normalt kapper bort i krokøyet på treblen. Denne tampen tres gjennom jigghaleroten. På denne måten fikserer du treblen i posisjon, rundt tre cm over den lokkende halen uten å kødde nevneverdig med gangen på halen. Det krever litt trening å "sette" knuten slik at kroken sitter nøyaktig der den skal, men det handler jo bare om å gjøre det noen ganger, så sitter det i fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.